KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Maar ik vraag me nog steeds af waarom de FJR erbij (voor het werk). Ben je zo'n stille op de motor?🤔
Spannende gedachte _O- maar :N Maakte je je zorgen? :+ Lang lang geleden weleens met feestverlichting rondgereden, maar dat was een andere dienst ;)

FJR kocht ik toen de KTM vorig jaar voor langere tijd retour fabrikant ging voor onderzoek, precies in de periode dat er een aantal reizen gepland stonden die ik moest begeleiden. Keuze voor de FJR was eenvoudig, want dit is m'n zesde inmiddels. Dus ik ken het ding als mijn broekzak, en naast de verdienstelijke rijeigenschappen is-ie vrij goedkoop te exploiteren: geringe afschrijving, lage onderhoudskosten, en het ding doet het gewoon altijd. Beetje ouwelullen motor misschien, dat wel, totdat je gas gaat geven... is iets harder werken, maar dan doet-ie niet meer onder voor de KTM, ook al zie je dat er niet meteen aan af.

Hoedanook, omdat ik ongeveer 30 tot 40 duizend km per jaar rijdt, waarvan dus pakweg tweederde in de bergen, zijn dat eigenschappen die er voor mij nogal toe doen. De Street Triple (om het onderschrift meteen maar afgewerkt te hebben) was ooit bedoelt voor op het circuit - vond ik leuker dan de S1000RR - al moet ik zeggen dat ik er nog maar bar weinig mee rij sinds vriendinlief het ding ontdekt heeft :/
 
Ook me ff aanmelden.
Over 2 weken ongeveer kan ik hem halen.foto volgt dan wel.lang zitten twijfelen welke ik wilde hebben na het tl rijden van mijn superduke.
Maar met de gt cker de goede keus gemaakt.
 
In Spanje kreeg ik bij 210 km/u een serieuze speedwobble te verwerken. Ik weet nu de oorzaak: de banden. Ik moest daar de achterband vervangen en dus reed ik met de originele Pirelli vóór en een Dunlop Roadsmart III achterband. Tip: niet doen! Inmiddels heb ik beide banden weer laten vervangen door een frisse set Pirelli Angel GT's. En de brommer rijdt weer strak als een scheermes. Oók met koffers met verschillend gewicht.
 
wat is/doet dit ?

Niets. Het scheelt alleen een handvol slangen die aan het blok zitten vanwege milieugedoe. KTM dealer Verpalen raadde me aan het spul gewoon te laten zitten. Tenzij je een volledig Akra-systeem onder de brommer hangt. Maar dat past niet op een GT.
 
Ik heb met belangstelling deze topic doorgelezen.
Feit is dat ik op dit moment ook op een fjr rij en op het punt staat om over te stappen naar ktm.
Twijfel was er eerst tussen de adventure en de gt, maar reeds zover dat ik besloten heb voor de gt te gaan.
Het wordt wel een 2e handse, nu weet ik er 3 te staan.
Alle 3 van juni 2016, mijn vraag is over de kinderziektes waar hier over gesproken wordt van voor of na juni zijn?
1 van de 3 heeft 5500 km gelopen en kost 18.000 en de 2 andere 21000 en 24000km en kosten 16.000.
Graag jullie adviezen
 
Graag jullie adviezen

De GT heeft vlak voor de uitlaat een smoorklep zitten in de uitlaatbuis. Is duidelijk te zien. De "nieuwe" GT heeft om die aansturing van de smoorklep heen een metalen kapje zitten ter bescherming. De "oude" heeft dat kapje niet. Je ziet het meteen. De kinderziektes kwamen voor bij de oude. Ik heb nog geen slechte verhalen gehoord over de nieuwe. En ook niet zelf meegemaakt met nu 13.000 km op de teller. Of die kinderziektes ook voorkwamen bij alle "oude" modellen weet ik niet. Lijkt me ook erg onwaarschijnlijk. Voor de zekerheid zou je dus kunnen checken of jouw gevonden tweedehandsen dat kapje hebben. Zo ja, dan zijn het dus de gemodificeerde types.

De GT is, voor zover ik weet, vorig jaar april echt op de markt gekomen. Dan zijn modellen van juni vrijwel zeker de "oude" types.

Verder, hoe raar het ook moge klinken, ik zou voor de fiets met meer kilometers gaan. Want daar is serieus mee gereden. En zijn mogelijke kinderziektes onder garantie opgelost. Een brommer van een jaar oud met slechts 5500 km klinkt als een demo-fiets. Dat vertrouw ik niet.

Dit is trouwens ook een aardig ervaringsoverzicht van met name het 2016 model: http://www.motorcyclenews.com/fleet16/ktm-1290-super-duke-gt/

IMG_20170702_225949.jpg
 
Laatst bewerkt:
De GT is, voor zover ik weet, vorig jaar april echt op de markt gekomen. Dan zijn modellen van juni vrijwel zeker de "oude" types.
Valt mee, de mijne was van april, eerste serie. De tweede serie kwam al in juni, want de eerste serie was klein in omvang. Zegt op zich weinig, want ook een eerste serie zou nu nog nieuw kunnen worden aangeboden. Beter even het VIN checken; via de website ktm-shop.nl wordt doorgelinkt naar een site met onderdelen fiches, alwaar je met wat handigheid de VIN's van de verschillende modellen kunt vinden. Nog beter is: proefrijden, en dan goed letten op m.n. Drie dingen:

- Werking semi-actieve vering/demping: daar zijn bij alle reeksen (en ook bij de Super Adventures) problemen mee geweest, want het kan stuk. Tussen standje Sport en Comfort moet een heel duidelijk verschil merkbaar zijn vwb de benutte veerweg, maar in alle standen moet het in- en uitveren voor en achter redelijk gelijk zijn, en gelijkmatig verlopen. Als-ie achter niet, of juist overdreven veel inveert (dat laatste merk je onmiddellijk als je in een bocht over een flinke hobbel rijdt, want dan ga je ineens rechtdoor...), dan is-ie niet goed. Bij het (stilstaand) verhogen van de veervoorspanning (van solo naar duo met bagage) dan moet je de motor nadrukkelijk omhoog zien en voelen komen, dat scheelt echt centimeters. Eventueel: tywrapje om 1 van de vork(binnen)poten doen en helemaal tegen de vorkkeering aan schuiven: na stevig remmen wordt die door inveren naar beneden gedrukt en bijlft daar zitten, je zou dan een centimeter of 3 a 4 onder dat tiewrapje over moeten houden. Hou er rekening mee dat deze KTM een stuk stugger/sportiever dempt als een FJR. Beste leidraad is mss: als de FJR beter stuurt dan de SDGT die je proefrijdt, SDGT laten staan...
- Motor: mijn oude kon met goed fatsoen niet met minder dan 4500 t/min rijden, want dan stond-ie enorm te stampen en klonk het alsof de krukas ieder moment naar buiten kon komen. De huidige kan moeiteloos 3000-3500 t/min aan, en neemt dan nog goed het gas aan. Probeer dat eens uit bij bv 100-120 km/u.
- het buitenste lipje waarmee de servomotor voor de vlinderklep in de uitlaat aan het frame zit geschroeft (thv van het achterste remvloeistofreservoir): als dat er supergelikt uitziet, lekker dik (alu-legering ipv staalplaatje) met mooie ronde randen en een supernette lasnaad, dan is het een eerste serie (of pre-productie).

Meer of minder km is niet zo'n goede leidraad, want die van mij had ook bijna 18k gereden, maar zou ik niet aanbevelen (maar die is inmiddels alweer van eigenaar gewisseld).

Vwb de 3 aangeboden fietsen: bij de 2 laatste even nagaan of ze de 15k beurt hebben gehad (en wat er toen gedaan is).
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Het wordt er niet makkelijker op voor mij :(
Er zit zowiezo nog 18 maanden garantie op alle drie.
Die van 5500km komt van jekill and hide vandaan.
Zij hebben daar hun systeem onder gebouwd
 
Het wordt er niet makkelijker op voor mij :(
Er zit zowiezo nog 18 maanden garantie op alle drie.
Die van 5500km komt van jekill and hide vandaan.
Zij hebben daar hun systeem onder gebouwd

Jekill and hide? Wie zijn dat?
Hun systeem? Wat voor systeem?
Misschien kan je iets specifieker zijn?
Raden is niet mijn sterkste kant.
 
Niets. Het scheelt alleen een handvol slangen die aan het blok zitten vanwege milieugedoe. KTM dealer Verpalen raadde me aan het spul gewoon te laten zitten. Tenzij je een volledig Akra-systeem onder de brommer hangt. Maar dat past niet op een GT.
Zal het wel ff vragen aan René.
Maar idd zit zelf te twijfelen of ik de zwarte akra erbij koopt.
Geen full systeem op de gt.
 
Het wordt er niet makkelijker op voor mij :(
Er zit zowiezo nog 18 maanden garantie op alle drie.
Die van 5500km komt van jekill and hide vandaan.
Zij hebben daar hun systeem onder gebouwd
18 maanden garantie is best een boel, en in mijn ervaring werkt KTM zich een slag in de rondte om het je naar de zin te maken als er iets mis is, dus ik zou het wel aandurven. Eventueel zou je in de onderhandeling nog kunnen proberen om de op nieuwe exemplaren aangeboden optionele Extended Warranty te bedingen.
 
Aanstaande zaterdag ff een toerrit met een GT.
Dat gaat van sportief tot rustig toeren.
Ik zal me laten verrassen wat de GT mij brengt.
 
Ik heb met belangstelling deze topic doorgelezen.
Feit is dat ik op dit moment ook op een fjr rij en op het punt staat om over te stappen naar ktm.
Twijfel was er eerst tussen de adventure en de gt, maar reeds zover dat ik besloten heb voor de gt te gaan.
Het wordt wel een 2e handse, nu weet ik er 3 te staan.
Alle 3 van juni 2016, mijn vraag is over de kinderziektes waar hier over gesproken wordt van voor of na juni zijn?
1 van de 3 heeft 5500 km gelopen en kost 18.000 en de 2 andere 21000 en 24000km en kosten 16.000.
Graag jullie adviezen
zou net als ik voor de nieuwe gaan.
Zijn nu in de ab voor 18.850 ;)
 
Niets. Het scheelt alleen een handvol slangen die aan het blok zitten vanwege milieugedoe. KTM dealer Verpalen raadde me aan het spul gewoon te laten zitten. Tenzij je een volledig Akra-systeem onder de brommer hangt. Maar dat past niet op een GT.


Knap hoor, een feit plaatsen over iets waar Verpalen ook geen ervaring mee heeft. Ik heb inmiddels de Bodis katvervanger en de Akra einddemper eronder. SAS removal zorgt ervoor dat je onder andere je actief koolfilter verliest. En dus ook een hele hoop bergruimte wint. Als je meer informatie wil zou ik op de internationale 1290 fora eens kijken. Is zowat het eerste dat men aanpakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan