Ducati Multistrada 1200 Topic

ok bedankt voor de antwoorden allen!

Behoudens dat de testrit van een DCT Crosstourer doorgaat na de paasvakantie én me niet kan overtuigen, koop ik een zwarte 2012 Ducati Multistrada S die ik vandaag heb bezocht bij een particulier.
[afbeelding]

Prijs net iets onder 10.000 euro.

46.000km
Motorblok is compleet (& gratis) gereviseerd vanwege een gebroken drijfstang :/
Quasi alles werd vernieuwd: carters, cilinders, koppen, zuigers, versnellingsbak, krukas...dus op de koppeling en ontsteking na is alles nieuw.
Dit alles is gebeurd op 36.000km, het blok zoals die nu staat, heeft dus 8.000 km gereden, quasi nieuw blok eigenlijk.

opties:
- alle koffers (top- en zijkoffers)
- verwarmde handvaten
- Givi kliksysteem tanktas
- volledige termignoni uitlaatlijn twv 2050 euro
- mooie Xenon lichten geïnstalleerd
- comfortzadel & verlaagd zadel
- rexxer mapping, standaard map
- hier en daar Rizoma onderdeeltjes opgemerkt, oa valbeugels, CNC koppelingspomp
- extra usb aansluitingen (1 aan stuur, 1 onder zadel)
- gps houder boven het dash
- batterij aansluiting
- volledig onderhoudsboekje, van Hautekiet (dealer met goede rep)

Moto ziet er inderdaad proper uit, er werd niet mee gereden in de winter.
Werd gestart en alles zag er perfect uit.
Verkoper bood zelfs naar het einde toe zelf een testrit aan zonder zelf iets te vragen.

Minpuntjes:
- lichte krasjes aan linkerkant van tupperware van te laten vallen blijkbaar
- het opbergvakje rechts sluit niet mooi :)
- persoonlijk ben ik niet zo een fan van de manuele aanpassing van het windscherm, terwijl die in het 2013-2014 model wel geupdate werd...

Geen semi active update van de Ohlin ophanging, das het enigste dat er niet op zit.

Hoewel ik eerder voor een 2013-2014 opteerde met lage km stand heeft deze teveel opties om te laten liggen.
En ook de recent uitgevoerde motorrevisie is uiteraard een heel positief punt.

Tips, dingen die ik over het hoofd gezien heb?
Normaal na de paasvakantie een Crosstourer mogen huren voor 2u, zou er dan mee naar de verkoper van de Multi rijden en dan kan ik een directe vergelijking maken tussen de twee...

Volgens mij is dit een hele nette Multistrada. Het belangrijkste onderdeel heeft nog maar 8000 km gelopen, dus dat is heel positief. Veel opties, alleen de Ohlins SCU niet, maar dat CT heeft nog geen eens elektronische vering, dus dat kan dan nooit heel belangrijk voor je zijn.

Ik vind dat de Multistrada goed veel koppel onderin heeft met daarnaast het voordeel van veel vermogen bovenin.

En ook niet onbelangrijk: De Multi is zoveel mooier dan een Honda CT.

Succes met je keuze.
 
nja idd :) klopt wat je zegt allemaal.

Ik probeer mij te distantieren van het oppervlakkige = enkel kijken naar de looks :)
Akkoord de Multi is mooier (hoewel ik de Ct ook wel iets hebben vind hoor), maar het meer dan die mooie looks, het is ook het geluid en de power die het hem doen.
Het is de hele combi die werkt.

Ik wacht de testrit op de CT af, normaal wordt het de Multi, tenzij de CT mij ongeloofelijk verrast op de snelweg ;)

to be continued eind deze maand, so stay tuned :)
 
nja idd :) klopt wat je zegt allemaal.

Ik probeer mij te distantieren van het oppervlakkige = enkel kijken naar de looks :)
Akkoord de Multi is mooier (hoewel ik de Ct ook wel iets hebben vind hoor), maar het meer dan die mooie looks, het is ook het geluid en de power die het hem doen.
Het is de hele combi die werkt.

Ik wacht de testrit op de CT af, normaal wordt het de Multi, tenzij de CT mij ongeloofelijk verrast op de snelweg ;)

to be continued eind deze maand, so stay tuned :)
CT is gewoon een goede motor lijkt me dus qua rijden en met de cardan erbij niks mis mee.En qua onderhoud ook wat goedkoper dan een MTS1200 lijkt me .
Ben benieuwd wat het gaat worden uiteindelijk...
 
Ja je leest het wel vaker, voornamelijk bij doorrijders. Dat zou natuurlijk geen probleem moeten zijn, maarja het blijft een Italiaans merk, en dat staat helaas niet altijd garant voor kwaliteit..
Je weet nu in ieder geval wat het is dus kun je het zelf ook direct oplossen.
Italiaans merk..kwaliteit of ongemakjes..mee eens.. :Y
 
Je hoort van ieder merk wel eens een horror-verhaal. Er is maar 1 manier om het uit te vinden: er zelf mee gaan rijden. De Europese merken lopen qua elektronica voorop (BMW, Ducati, KTM), de Japanners qua betrouwbaarheid.

Veel merken delen de zelfde elektronica componenten. En motoren worden over het algemeen niet meer gemaakt om winters mee door te rijden, dus daar moet je zelf maatregelen voor treffen en accepteren dat je lak er niet beter van wordt.

Bij de aanschaf van de Duc was de reputatie van Ducati wel een dingetje, maar ik heb zelf besloten het (nog eens) te proberen met ondersteuning (mobiliteitsgarantie van StarTwin).

Tot nog toe maakt Ducati zijn twijfelachtige reputatie waar en voor mij, als dagelijks woon-werk-zakelijk rijder, is betrouwbaarheid belangrijker dan voor de mooi-weer-rijder.

Ik verwacht dat ik 3 van de 4 seizoenen weinig problemen zal hebben, maar twijfel of 't de volgende winter goed gaat... we zullen zien.

Mocht er de komende maanden nog meer akkefietjes zich voordoen, dan wordt de kans groot dat ik 'm toch voor een saaie, degelijke Japanner in ruil. Dat zou jammer zijn, want het is verder 'helemaal mijn ding'! :] })
 
Laatst bewerkt:
elektronica storingen:
  1. minder vermogen/noodbedrijf; nokkenassensor storing
  2. rommelig lopen onderin toeren. afslaan: klep in uitlaat blijft in open stand staan
  3. motor loopt wel, maar kan er niet mee wegrijden: versnellingsbaksensor defekt
  4. halve vermogen: klep in uitlaat blijft in gesloten stand staan

Maar daar tussendoor is het feest :] *O*
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeik zeg, dan was ik langzamerhand toch redelijk klaar geweest met dat ding. Valt me op dat het blijkbaar voor ducati altijd erg moeilijk is om een betrouwbaar nieuw model op de markt te zetten.

Ik had ook zo'n enorme waslijst aan gezever met m'n eerste generatie diavel.

Daarom heb ik toen ook bewust gekozen voor de multistrada uit 2013 zonder elektronische vering, en afkloppen, maar tot nu toe na 20000km alleen de fijne brandstofmeter problemen en kapot achterlicht gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben overgestapt op KTM. Ik was er klaar mee. Niet dat ik aan de weg ben komen te staan maar ook een was lijst kleinere garantie ergenissen.
 
Als ik o.a ook woon /werk zou rijden elke dag oid dan zou ik geen Ducati kopen heel simpel. Moet wel zeggen dat ik met mijn mts 1000 nu ongeveer 26000 km vrijwel probleem loos heb gereden. Ik hoop dat ik dat ook van mijn Enduro 1200 kan zeggen tzt. Hoop dat ik gevrijwaard blijf van problemen en de kleine ongemakken.

Overgestapt naar KTM snap ik best wel. Ook naar ieder willekeurig ander merk. Ik vindt mijn huidige Ducs oké maar bij echt veel gedoe stap ik ook over denk ik. Ander merk ook KTM kun je uiteraard problemen krijgen maar eerlijk gezegd heb ik met Japanse motoren nog nooit gedoe gehad
 
elektronica storingen:
  1. minder vermogen/noodbedrijf; nokkenassensor storing
  2. rommelig lopen onderin toeren. afslaan: klep in uitlaat blijft in open stand staan
  3. motor loopt wel, maar kan er niet mee wegrijden: versnellingsbaksensor defekt
  4. halve vermogen: klep in uitlaat blijft in gesloten stand staan

Maar daar tussendoor is het feest :] *O*
Aha, eigenlijk alleen maar elektronica storingen, en van 2 sensoren dan nog.

Zal wel ongemakken meebrengen, maar al bij al nog goe dat het geen zware mechanische storingen waren...denk ik zo.

Die storingen kwamen vroeg en vervangen onder garantie/kosteloos?

Thx
 
da's allemaal binnen een half jaar en 7500km sinds nieuw aanschaf in oktober 2016. Servive is goed. Alles onder garantie opgelost.
 
da's allemaal binnen een half jaar en 7500km sinds nieuw aanschaf in oktober 2016. Servive is goed. Alles onder garantie opgelost.
Dat is weer een groot + punt dat de service blijkbaar met hoofdletter S geschreven mag worden.
 
dat is idd wel opvalled, bij quasi elk probleemverhaal dat ik las van een duc eigenaar met zijn machine, is de duc service en bijstand er quasi elke keer bij om het op te lossen.
 
Wederom een bezoekje gedaan aan een praticulier die zijn Multi verkoopt:
[youtube]MijfygshRq0[/youtube]
IMAG0721.jpg


2014 standard model, dus geen S model.
Volledig standaard.

Geen speciale opties, buiten:
- centrale stand
- verwarmde handvaten (niet geinstalleerd)
- bagage (geen topcase)
- motorbeugel
- gps houder op het stuur

Dit is een tweede eigenaar die hem nu ongeveer 1 jaar heeft en er in dat jaar 10.000km mee gereden heeft.
Nu staat die op 16.000km
Geen problemen, en onderhouden bij dezelfde dealer als van het 2012 model dat ik eerder vorige weekend bezocht.

Deze ziet er echt proper uit, bijna showroom staat, duidelijk mooi voor gezorgd geweest, en ook een leuk weetje, de eigenaar is een motoragent ;)

Mijn keuze wordt er bij deze niet echt gemakkelijker op, moet ik de 2012 kiezen met alle opties waardoor die rijdt als een 2013/2014?
Of gewoon voor deze 2014 gaan?
En ik vraag me af of ik echt die elektronische ophanging nodig heb?
Ik las in diverse artikelen dat je het (kleine) verschil enkel zou kunnen merken als je extreem rijdt en vooral als je met passagier rijdt. (wat ik sowieso al niet doe)
En ook: minder elektronica = minder zorgen :)

Moest zijn prijs niet zo hoog zijn, zou ik niet twijfelen, dan zou ik niet eens een Crosstourer voor de 2e keer willen testrijden.
Hij vraagt 13.000 euro.
Hij kan wss wel zakken tot 12.000.
Maar de 2012 eigenaar vraag 10.000 euro en kan ook een beetje zakken..

Zou ik dus moeten springen op deze 2014 en hem eventueel doen zakken tot 11.500?
Of niet twijfelen en gaan voor de 2012?


Voorlopig wil ik de CT nog een kans geven door er op de autosnelweg mee te rijden, wat we vorige keer niet gedaan hebben:
[youtube]HIs5cE7WQ_A[/youtube]
[youtube]Q7QAm2vINg8[/youtube]
 
Ik heb een multi 2013 abs, kan niet zeggen dat ik die elektronische vering mis. Ik heb wel de vering laten afstellen bij hk suspension, rijd voornamelijk alleen. Zou me niets verbazen als een goed afgestelde standaard vering beter is dan die elektronische variant, tenminste voor jaargang 2013/14.

Volgens mij is de prijs van die multi helemaal niet gek, gezien er momenteel bij de dealer in zaltbommel een 2010 staat met 24k op de teller voor 11750,-.
 
hehe

weet iemand of het mogelijk is om die lange (en persoonlijk lelijke) eindpijp van de full system Termignoni lijn te swappen voor de standaard uitlaat of eventueel de Termignoni korte stubby?

Schermopname_449.png
 
Laatst bewerkt:
Wederom een bezoekje gedaan aan een praticulier die zijn Multi verkoopt:
[youtube]MijfygshRq0[/youtube]
[afbeelding]

2014 standard model, dus geen S model.
Volledig standaard.

Geen speciale opties, buiten:
- centrale stand
- verwarmde handvaten (niet geinstalleerd)
- bagage (geen topcase)
- motorbeugel
- gps houder op het stuur

Dit is een tweede eigenaar die hem nu ongeveer 1 jaar heeft en er in dat jaar 10.000km mee gereden heeft.
Nu staat die op 16.000km
Geen problemen, en onderhouden bij dezelfde dealer als van het 2012 model dat ik eerder vorige weekend bezocht.

Deze ziet er echt proper uit, bijna showroom staat, duidelijk mooi voor gezorgd geweest, en ook een leuk weetje, de eigenaar is een motoragent ;)

Mijn keuze wordt er bij deze niet echt gemakkelijker op, moet ik de 2012 kiezen met alle opties waardoor die rijdt als een 2013/2014?
Of gewoon voor deze 2014 gaan?
En ik vraag me af of ik echt die elektronische ophanging nodig heb?
Ik las in diverse artikelen dat je het (kleine) verschil enkel zou kunnen merken als je extreem rijdt en vooral als je met passagier rijdt. (wat ik sowieso al niet doe)
En ook: minder elektronica = minder zorgen :)

Moest zijn prijs niet zo hoog zijn, zou ik niet twijfelen, dan zou ik niet eens een Crosstourer voor de 2e keer willen testrijden.
Hij vraagt 13.000 euro.
Hij kan wss wel zakken tot 12.000.
Maar de 2012 eigenaar vraag 10.000 euro en kan ook een beetje zakken..

Zou ik dus moeten springen op deze 2014 en hem eventueel doen zakken tot 11.500?
Of niet twijfelen en gaan voor de 2012?


Voorlopig wil ik de CT nog een kans geven door er op de autosnelweg mee te rijden, wat we vorige keer niet gedaan hebben:
[youtube]HIs5cE7WQ_A[/youtube]
[youtube]Q7QAm2vINg8[/youtube]

Heb de mijne (non-S) tweedehands gekocht toen die 2 jaar oud was, met 7800 km op de teller.
Opties: zowat alle plastic vervangen door carbon + volledige termi-lijn + DP tanktas.
Ik heb iets van 12.000 EUR betaald :Y

Achteraf nog toegevoegd: originele zij-koffers, GPS-houder boven het dashboard, Puig donker ruitje, aansluiting voor verwarmde handschoenen.
 
hehe

weet iemand of het mogelijk is om die lange (en persoonlijk lelijke) eindpijp van de full system Termignoni lijn te swappen voor de standaard uitlaat of eventueel de Termignoni korte stubby?

[afbeelding]

Heb wel al eens gezien dat iemand de titanium demper heeft laten inkorten :Y

Zou toch jammer zijn om die te vervangen door de goedkopere carbon demper...
 
Terug
Bovenaan Onderaan