Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dienstmededeling: mijn trouwe Div is verkocht, dus ik ben nu Div-rijder af.
 
Bij mijn zoektocht naar mijn volgende motor waarvan ik dacht ga een Fazer worden toch ook nog even naar de XJ6 Diversion gekeken lijkt mij ook een erg leuke motor maar die uitlaat net achter je rechter been gaat je broek dan niet erg van stinken naar een uitlaat lucht?
En iemand enig idee waar ik er een kan huren voor een of 2 dagen op motorshare heb ik hem nog niet gevonden.
Ga over 2 weken met een fazer FZ6 rijden maar wil eigenlijk ook nog op een diversion rijden en een proefrit van een dag zullen de meeste verkopers niet doen (logisch ook).

Ik rij zelf met een XJ6 Diversion, en heb totaal geen last van de uitlaat.

Had eerst een XJ600S Diversion, deze kosten technisch (iemand reed achteruit terwijl ik er achterstond) bij de dealer achter gelaten en met de XJ6 naar huis gereden (2 dagen proef kunnen rijden en daarna gekocht).
 
Via forumlid ben ik inmiddels voorzien van een achterremklauw waar de nipels wij goed uit zijn gekomen :).

Nu wil ik revisiesetje monteren in de klauw, echter komt er één zuiger niet uit.
HEt lijkt erop dat er geen druk achter de zuiger komt...

Heb klauw op rempomp aangesloten met pompen duwt hij met gemak de zuiger aan de rechterkant eruit.
Echter zit er '0' beweging in de linker zuiger. Het vastklemmen van de rechterzuiger biedt geen oplossing, geen enkele beweging in de linker zuiger...

Nu twijfel ik het volgende te doen;
1. de remklauw te splitsen, vermoed dat 'tussenkanaal' van rechter naar linker helft geen vloeitstof door laat. Mijn oude klauw gesplits, beiden helften zitten met twee bouten op elkaar en het kanaal wordt afgedicht met een o-ring. Echter deze o-ring heb ik niet bij revisieset....

2. lucht op ontluchtingsnippel van de linkerzuiger, geen idee wat er dan gebeurd. Wellicht komt de zuiver eruit maar dan heb ik kanaal nog niet ontstopt. Anderzijds druk ik dan via andere kant op kanaal en kan ie wellicht ontstopt worden...

Iemand ervaring?
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou een nieuwe o-ring kopen en de remklauw splitsen. Hij ligt er nu toch af, dan kun je maar beter zorgen dat ie weer perfect werkt. Zo duur kan zo'n ringetje toch niet zijn? En remmen zijn toch wel belangrijk...
 
Eens!
Maar waar haal ik ring?
Kijk eens bij Brammer.nl
Veel info over lagers en afdingen incl o-ringen.
Vestigingen door het land en een webshop.

Ook bij debruintechniek.nl een groot assortiment NBR en Viton O-ringen in hun webshop, per stuk verkrijgbaar.
Verzenden (+€7,50) of afhalen op een van de vestigingen mogelijk.


Kun je nergens een explode tekening vinden van die klauwen waar de maat van de o-ring op vermeld staat ?
Anders zal je zelf moeten gaan meten met de schuifmaat.


Ik heb laatst bij Hornbach gezien dat je daar een doosje kon kopen met alle mogelijke maten o-ringen. Of anders even bij een goede automaterialen zaak.
Pas zelf ook zo'n o-ring assortimens doosje gekocht bij Lidl maar wat ik nodig heb zit er niet in. Het zijn vooral standaard maten of zo.
Er zijn dan ook zo veel verschillende maten en materialen o-ringen.

Dit is wat ik in een post uit 2011 lees over die O-ringen:
"Dat ringetje heb ik nog nooit vervangen. Zou ik overigens wel gedaan hebben als ie er wat minder goed uit zou zien, maar zagen er bij mij altijd uit als nieuw. Yamaha verkoopt ze niet los, Suzuki exact dezelfde schijnbaar wel, van de Grimeca weet ik niet."
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens bij Brammer.nl
Veel info over lagers en afdingen incl o-ringen.
Vestigingen door het land en een webshop.

Kun je nergens een explode tekening vinden van die klauwen waar de maat van de o-ring op vermeld staat ?
Anders zal je zelf moeten gaan meten met de schuifmaat.Pas zelf ook zo'n o-ring assortimens doosje gekocht bij Lidl maar wat ik nodig heb zit er niet in. Het zijn vooral standaard maten of zo.
Er zijn dan ook zo veel verschillende maten en materialen o-ringen.
en die zijn lang niet allemaal bestand tegen remvloeistof
 
Ja, of hij Viton, NBR of ander materiaal moet hebben weet ik zo niet.
Toepassingen/geschiktheid staat er wel bij vermeld bij de Bruin techniek.

En anders Googlen.

Dit is wat ik lees over Viton O-ringen:

Bijzonderheden
......- Zeer goed temperatuur- en chemicaliënbestendig
......- Goede verouderings- en ozonbestendigheid
Voordelen
.......- Breed toepassingsgebied
.......- Langere levensduur
Toepassingsgebied
........- Statische en dynamische afdichting
........- Vacuümtoepassingen
Eigenschappen
.........- Precisie O-ring
Technische informatie
.........- Let op: Viton is niet geschikt voor remvloeistof

Viton is niet geschikt dus.
 
Laatst bewerkt:
Veel info in de O-ringen catalogus van Eriks te vinden: https://eriks.nl/documentatie/o-ringen/o-ringen-en-overige-ringen/eriks-precisie-o-ringen.pdf
Op pagina 8 materiaal mogelijkheden en op pagina 10 toepassings bestendigheid.
Helaas geen duidelijkheid over remvloeistof.
(Als de chemische componenten van de remvloeistof duidelijkheid zijn is de chemische bestendigheid van de O-ringen te controleren met een chemische bestendigheidslijst die op verzoek toegestuurd wordt)
-------------------------------------

Op https://www.oringen.eu/o-rings/ veel info (en webshop met minimum aantallen/order)
Verschillende O-ring materialen te koop met toepassings gebied en bestendigheid.
 
Laatst bewerkt:
@Strix:
Bedankt, dat geeft voldoende aanvullende informatie.

Even specifiek:
Brake fluid is critical to the function and performance of your brake system. Choosing the right brake fluid will insure trouble free functioning for many years. Conversely, the wrong brake fluid will damage seals and cause the failure of your brake system. There are two predominant “families” of brake fluid in use worldwide:

A. The first family is polyethylene-glycol based and is compatible with only EPDM seals.
These fluids have been developed for the hydraulic brakes of motor vehicles and are called DOT3, DOT4, DOT5 or DOT5.1
DOT3 has lower performance and has been replaced by DOT4. DOT4 is the most commonly used fluid in motor vehicles. DOT5 is usually silicone-based, but is not commonly used, and is not miscible (“mixable”) with DOT3 or DOT4. DOT5.1 is not miscible with DOT5 and may also be not miscible with DOT3 or DOT4.

B. The second family is mineral-oil based and compatible with only* NBR (Nitrile) seals.

The hydraulic fluid MIL-H-5606 has been commonly used in general aviation for many years.
The major deficiencies of MIL-H-5606 are its high flammability and a relatively low boiling point.
In the ”mineral” or “MIL” family we recommend using the MIL-PRF-87257 as a replacement of the MIL-H-5606. These 2 fluids are compatible and miscible each other. MIL-PRF-87257 is fire resistant and synthetic-hydrocarbon based, it has also a higher boiling point than MIL-H-5606.


NBR (Nitrile) seals >>> mineral fluid >>> red color >>> MIL-PRF-87257 recommended
EPDM seals >>> DOT4 brake fluid >>> colorless to amber color >>> DOT4 only

Notes:
EPDM seals are very sensitive to petroleum based solvent: few minutes of contact can completely damage the EPDM seals. That is why we recommend cleaning the parts only with a dry cloth or soap and water.

* (B)These fluids may be compatible with other seal materials (contact us for more information)

------------------------------------

Dus meestal DOT 4 of 5 remvloeistof -> EPDM O-ringen

Op Oringen.eu staat het volgende beschreven bij EPDM:
O-rings can be used up to +150°C. EPDM is particularly useful when sealing in brake systems that use fluids having a glycol (Dot 3 and 4) or silicone base (Dot 5).

Bij NBR staat vermeld:
Chemical resistance
Many hydrocarbons
Fats
Oils & Gasoline
Petroleum based hydraulic fluid (HFD-R)
 
Laatst bewerkt:
Goed, gistermiddag de remslangen binnen gekregen, gemonteerd en de boel ontlucht. Tieripje om de remhendel voor de druk en 'm zo een nachtje laten staan.

Gelukkig de oorzaak gevonden, hij rijdt en remt weer :)

Hiermee is de Diversion 900 in principe nog wel te koop, maar hij gaat pas na de winter weg. Eerst nog de voorvork keerringen vervangen (gelijk nieuwe vorkolie erin), olie en filter verversen/vervangen, dat soort dingen :)

Uiteraard ook weer verse DOT5.1 erin.
 
Laatst bewerkt:
thnx voor de vele reacties, echter weet nog niet zo goed wat te halen....
Kijk maar op Brammer.nl en debruintechniek.nl
O-ringen per stuk te bestellen zo te zien, via de webwinkel of af te halen bij een van de vestigingen.

Kijk voor EPDM O-ringen en gebruik dan de (meestgebruikte) DOT 4 of 5 remvloeistof. (Polyethyleen-glycol en silocone based)
Niet op basis van olie destillaten/petroleum.

De uitleg waarom kun je hierboven en onder de links vinden.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik kanalen open en lijkt splitsen klauw niet nodig... :)
Echter krijg ik geen enkele beweging in de linker zuiger...

Eerst goed gereinigd met remreiniger, nu staat ie in de WD40.
Hierna houden mijn mogelijkheden op, dan op zoek naar iemand met een vetspuit?
 
Inmiddels heb ik kanalen open en lijkt splitsen klauw niet nodig... :)
Echter krijg ik geen enkele beweging in de linker zuiger...

Eerst goed gereinigd met remreiniger, nu staat ie in de WD40.
Hierna houden mijn mogelijkheden op, dan op zoek naar iemand met een vetspuit?

Ik gebruik meestal 10bar perslucht langs de ontluchtingsnippel, en dan de zuiger die wel beweegt vastklemmen zodat alle druk langs de vaste zuiger moet. Als ze eruit zijn polijst ik ze meestal.

Wat ook zou kunnen is opnieuw de werkende zuiger vast zetten, en hem dan terug op je rem systeem zetten en ontluchten, en met die druk de vaste zuiger los persen. Wel een hoop gedoe maar dat i bij mij nog niet nodig geweest. Ik zou dan toch naar die vetspuit kijken mocht je iemand kennen.
 
Iemand ervaring met ARI keerringen voor de voorvork?
Komen van Motoport

full
 
Iemand ervaring met ARI keerringen voor de voorvork?
Komen van Motoport

Had ze gebruikt bij mijn xj600s uit 96. Lekte toen direct weer, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben, weet ik bijna zeker. Geen plastic gebruikt om ze over de poten te schuiven. Heb ze toen van Tourmax besteld zaten ook gelijk stofkappen bij. 22,- dacht ik. Dat is mijn enige ervaring ermee.
 
Had ze gebruikt bij mijn xj600s uit 96. Lekte toen direct weer, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben, weet ik bijna zeker. Geen plastic gebruikt om ze over de poten te schuiven. Heb ze toen van Tourmax besteld zaten ook gelijk stofkappen bij. 22,- dacht ik. Dat is mijn enige ervaring ermee.
Tja, als ze gelijk na montage weer lekken is er wel iets misgegaan met monteren nee ik aan :Y ;)
 
Ik ben hier al een tijdje aan het inlezen sinds ik mijn A rijbewijs heb gehaald en sinds een weekje ook eigenaar van xj600 uit '93 (overgenomen van een mede MF'er).
Voordat ik lekker kan rijden moeten de voorpoten vervangen worden vanwege lekkende keerring en roest op de binnenpoot. Weet iemand of het mogelijk is om te zien of er progressieve veren in zitten zonder deze eerst uit elkaar te hoeven halen?

Ik ben ook aan het kijken voor een kofferset incl beugel.Liefst eentje met zijkoffers en topkoffer, zoals de Givi Wingrack, maar ik kom er niet echt uit of dat een universeel systeem is of dat deze specifiek voor het model moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier al een tijdje aan het inlezen sinds ik mijn A rijbewijs heb gehaald en sinds een weekje ook eigenaar van xj600 uit '93 (overgenomen van een mede MF'er).
Voordat ik lekker kan rijden moeten de voorpoten vervangen worden vanwege lekkende keerring en roest op de binnenpoot. Weet iemand of het mogelijk is om te zien of er progressieve veren in zitten zonder deze eerst uit elkaar te hoeven halen?


Ik ben ook aan het kijken voor een kofferset incl beugel.Liefst eentje met zijkoffers en topkoffer, zoals de Givi Wingrack, maar ik kom er niet echt uit of dat een universeel systeem is of dat deze specifiek voor het model moet zijn.


Je kan de dop eraf halen wel motor ophangen anders schiet de dop weg! En veer er langzaam uittrekken om de olie die je er anders uittrekt.

Rek is motor afhankelijk, ook ik ben op zoek naar een kofferrek, liefst Hepco& Becker.

Ik had van het weekend zadeltassen, maar deze gaan helemaal naar beneden hangen, hoe doen jullie dat?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan