Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan hem hier gewoon openen.


Even een vraagje, ben bij een 600 gaan kijken maar er zit wel een rammeltje in het blok wat ik niet helemaal vertrouw.
Zit een recent factuurtje bij met kleppen stellen er bij op en het klinkt ook niet als een klep.
Neem aan dat een yamaha dealer dan tevens even kijkt naar de NAK en NAKS en met de onderhoudsbeurt is niet bespaard dus dat zou wel gedaan zijn.
Rammel is bij koud blok maar niet warm gereden want hij is geschorst.

50k gelopen en ziet er ook zo uit, 94'er, originele uitlaten, kleppen gesteld en carbs schoongemaakt en gesynchroniseerd, veel te goedkoop aangeboden.

Heb geen idee of het een normaal diversion rammeltje is of dat er wat serieuzer aan de hand is.
Iemand in de omgeving harderwijk die een 600 heeft met het typische rammeltje zodat ik kan vergelijken?
 
Laatst bewerkt:
Een redelijk bekend rammeltje is van een spanbus(cotterpin?) van een tandwiel ergens achter je koppeling volgens mij. Is even werk te repareren maar kost alleen een spanbusje, of iets anders als je het goed wilt doen. Deze rammel hoor ik bij mij meer wanneer ik de koppeling intrek, anders niet.

Maar een "rammeltje" kan natuurlijk van alles betekenen dus zeker weten doe ik het niet.
 
Kan hem hier gewoon openen.


Even een vraagje, ben bij een 600 gaan kijken maar er zit wel een rammeltje in het blok wat ik niet helemaal vertrouw.
Zit een recent factuurtje bij met kleppen stellen er bij op en het klinkt ook niet als een klep.
Neem aan dat een yamaha dealer dan tevens even kijkt naar de NAK en NAKS en met de onderhoudsbeurt is niet bespaard dus dat zou wel gedaan zijn.
Rammel is bij koud blok maar niet warm gereden want hij is geschorst.

50k gelopen en ziet er ook zo uit, 94'er, originele uitlaten, kleppen gesteld en carbs schoongemaakt en gesynchroniseerd, veel te goedkoop aangeboden.

Heb geen idee of het een normaal diversion rammeltje is of dat er wat serieuzer aan de hand is.
Iemand in de omgeving harderwijk die een 600 heeft met het typische rammeltje zodat ik kan vergelijken?

Als het iets minder wordt wanneer je de koppeling intrekt is het een "normaal" verschijnsel bij de Divjes 600.
Dat is wat speling op de koppeling korf. Is wel te herstellen maar kan geen kwaad.
 
Die van mij tikt ook wat ook. Net of er een klep gesteld moet worden. Maar na het kleppen stellen bleef hij wat tikken. Het lijkt wel of het ergens bij de uitlaat wegkomt. ( geen schotje los) de diversion 600 van mij heeft nog maat 18000 gereden. Ik heb hem gekocht bij 15000 km. Dus als het ernstig was had hij allang de geest moeten geven. Verder loopt hij als een tierelier gebruikt geen spat olie. Eigenlijk nog nooit zo’n fijne motor gehad.
 
Die van mij tikt ook wat ook. Net of er een klep gesteld moet worden. Maar na het kleppen stellen bleef hij wat tikken. Het lijkt wel of het ergens bij de uitlaat wegkomt. ( geen schotje los) de diversion 600 van mij heeft nog maat 18000 gereden. Ik heb hem gekocht bij 15000 km. Dus als het ernstig was had hij allang de geest moeten geven. Verder loopt hij als een tierelier gebruikt geen spat olie. Eigenlijk nog nooit zo’n fijne motor gehad.

Die van mij wel heb ik afgelopen weekend gemerkt, even een toerritje van 750 km, naar de Ardennen en weer terug...
 
Bedankt voor jullie input, ik ga er nog even over nadenken en eventueel nog een keer kijken.
Houdt me aanbevolen als er iemand is die niet al te gek weg woont is waarbij ik even kan komen luisteren en kijken.

Ik weet dat ze betrouwbaar zijn maar je kan je geld maar een keer uitgeven en heb er moeite voor gedaan om de aanschaf te kunnen vervroegen.
Om dan met onverwachte kosten te komen zitten zoals een vervangend blok is natuurlijk niet de bedoeling.
 
Bij mijn Yamaha XJ900 S Diversion is helaas de slang die loopt van de oliepomp in het blok, naar de oliekoeler, aan vervanging toe.
(Het olieverbruik is hierdoor erg hoog. O-) )

Het betreft een flexibele slang met als doel de oliekoeler niet bloot te stellen aan de trillingen van het motorblok. De slang is er af fabriek opgeperst en niet los te vervangen. Nu kan ik natuurlijk dit onderdeel voor de hoofdprijs gaan bestellen bij Yamaha, maar daar heb ik weinig zin in. Ook omdat de vervanging van het gehele onderdeel heel erg lastig is aan de onderkant van het blok. Je kunt er nauwelijks bij...

Ik zat zelf te denken aan een slang met knelkoppelingen zodat ik die aan beide zijden op de buisjes kan bevestigen. Het moet uiteraard wel temperatuur bestendig zijn. Ik schat in dat de olie in extreme situaties toch wel zo'n 130 a 140 graden kan worden.


olieslang.jpg


Het moet dan ongeveer 30cm lang zijn. De buitendiameter van de buis is 10mm.

Suggesties waar iets dergelijks is te krijgen? Of andere suggesties uiteraard!
 
Vraag over schokbreker xj600

Ik ben mijn xj aan het verbouwen naar scrambler, nu wil ik graag de achterschok verlengen zodat de kont omhoog komt. Iemand ervaring?

De achterschok staat nu op '4' en kan naar '7', echter verwacht ik de verhoging minimaal hierdoor.
Is er een Yamaha schok van een andere type dat past én langer is? (bijv TDM)
 
Vraag over schokbreker xj600

Ik ben mijn xj aan het verbouwen naar scrambler, nu wil ik graag de achterschok verlengen zodat de kont omhoog komt. Iemand ervaring?

De achterschok staat nu op '4' en kan naar '7', echter verwacht ik de verhoging minimaal hierdoor.
Is er een Yamaha schok van een andere type dat past én langer is? (bijv TDM)

Ben je nog niet onderweg?
 
Hallo,

Even een update, laatste bericht was van de kleppen stellen. Dat is gedaan, en tevens de naks los gehad, schoongemaakt, en de grootse veer iets uitgerekt, 7 dagen zonder de spanning van de Borghouts laten zitten.

Aangezien voor dit alles de tank eraf moest, had ik deze zodanig weggezet dat de benzine kraan " droog" stond. Bij het terug monteren van de tank, begon de kraan aan alle kanten te lekken. Fijn dacht ik toen ( dat kwam trouwens niet uit mijn mond op dat moment )

Revisie setje was redelijk snel besteld had dit op bouwjaar gedaan, kan er weinig mis gaan... Wat bleek, verkeerde maatvoering fijn... Snel een ander setje gevonden, lekker weer een paar dagen wachten.

Wat bleek deze was ook fout, fijn... Toen eens het oude spul bekeken, membraampje was niet nieuw meer, maar kon het erop wagen. Enkel het o ringetje van het membraampje vervangen, en het keuze rubber aan de voorzijde, vacuüm veertje beetje langer gemaakt.

Hele zooitje weer erop, en nu al 2 dagen droog. Net gereden, blok loopt als een naaimachine en geen walgelijke benzine lucht meer.

Mijn weekend begint goed.

Grtz
 
olieslang2.jpg

Deze koppelingen heb ik aangeschaft. (4x) en twee keer een staal omvlochte slang, bestand tegen maximaal 150 graden.

De boosdoener hieronder. Hier lekte de olie uit. (Niet vreemd na 22 jaar weer en wind.)
olieslang3.jpg


De knelfittingen gemonteerd op de slangen.
olieslang4.jpg


Gemonteerd op de motor.
olieslang5.jpg


De slangen zijn iets langer dan de originele. Daarom is het buisje wat korter afgezaagd. Dat kwam beter uit want daardoor kan ik er beter bij.
olieslang6.jpg


Denk dat dit een betere oplossing is dan een tweedehands onderdeel. Want de kans dat die weer gaan lekken is groter ben ik bang.
 
Bedankt voor jullie input, ik ga er nog even over nadenken en eventueel nog een keer kijken.

Even een update:
Nog een keer gaan kijken, starten, lopen, hoop kabaal, blok vast. |(
Geen idee wat er aan mankeerde maar ben blij dat ik twijfels had :+
 
Vraag over schokbreker xj600

Ik ben mijn xj aan het verbouwen naar scrambler, nu wil ik graag de achterschok verlengen zodat de kont omhoog komt. Iemand ervaring?

De achterschok staat nu op '4' en kan naar '7', echter verwacht ik de verhoging minimaal hierdoor.
Is er een Yamaha schok van een andere type dat past én langer is? (bijv TDM)

Iemand met advies, tips, suggesties?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan