Yamaha FJR 1300 Part 5

rijd toch op genoeg motoren enook genoeg met injectie, maar zo erg als het me vandaag opviel is me nog niet eerder opgevallen
Ik heb niet op de motor gereden die jij vandaag reed. Dus misschien is-ie bagger, of misschien hoort het zo en moet je er aan wennen. Dat kan dus verder niemand beoordelen, tenzij-ie ook op die specifieke fiets gereden heeft. Ik deel alleen maar mijnervaring met de FJR, en er passeerden er een paar de revue...

of een 2008 model kopen, daar zou het blijkbaar ook weg zijn.
Zie boven. Verder: ik heb de 2006 gehad, met het "snelle gashendel", en de 2011 (gelijk aan 2008), alsook een 2002, 2013, 2015 en nu een 2016. Aan/uit gasreactie is er bij alle modellen. Zo ook bij mijn Triumph, mijn KTM, de Suzuki van vriendinlief heeft het nog erger, en eigenlijk alle motoren die ik de afgelopen 15 jaar reed. Je kunt eraan wennen, en als niet dan zijn er de oplossingen die ik aangaf. Synchronistatie van gasklephuizen kan het verminderen (of verergeren, als die sync niet goed is), en idem geldt voor luchtfilter, klepspeling en bougies. Dus dat is mogelijk iets om naar te kijken: staat van onderhoud.

De 2006-2007 FJR had een progressieve overbrenging tussen gashendel en gasklephuizen. Ik vond dat prachtig, maar niet iedereen is er fan van. Qua aan/uit reactie maakt het iig weinig uit: het enige wezenlijke verschil is de mate waarin je het gashendel moet draaien om van nul naar max te gaan, en ja, het 2007-2008 gashendel draaide iets zwaarder. Dat raakt aan de doseerbaarheid van een hitsige vierpitter, maar maakt geen verschil rondom gas dicht/open. Verkleinen van de speling op het gashendel vergroot het gemak van doseren rondom dat specifieke punt, en dat geldt niet alleen voor een FJR.

Mijn V-Rod schakelt het zelden te vroeg uit. Dat het niet goed was in 1987 wil natuurlijk niks zeggen over wat er tegenwoordig mogelijk is.
KTM is nogal splinternieuw, blijft op dit punt waardeloos. Dat er merken zijn die dat mss beter voor elkaar hebben... zou kunnen, is niet mijn ervaring. Sowieso zijn de motoren die automatisch uitschakelende knipperlichten hebben ook anno nu erg in de minderheid. Maar je kunt altijd een V-Rod kopen, of nee, die heb je al, dus hoeft niet... FJR heeft iig geen automatisch uitschakelende knipperlichten, dus dat maakt die keuze lekker eenvoudig... ;)

Ik stiekem best wel vaak op de snelweg als ik km's aan het maken ben, en dat op een motor uit 1989 die het al standaard had. Niet zo verfijnd als tegenwoordig kan, maar had er niet eens bij stilgestaan dat het er niet op zou zitten, juist omdat op een motor uit 1989 ik heb al heb.
Zelfs tegenwoordig zijn er maar een handvol motoren die cruise control hebben, dus vanzelfsprekend is het sowieso niet. Ik verklaarde alleen waarom het niet op een 2007 FJR zit, daar kan ik ook niets aan doen. Als het voor jou een big deal is, dan kun je after market spullen overwegen. Bij de "popo" zat er een stelschroefje in het gashendel, waarmee dat gashendel in de gewenste positie vastgezet kon worden: dat was handig als je achterstevoren zittend naar bepaalde weggebruikers wilde/moest zwaaien. Natuurlijk beter niet vergeten te lossen als je wilt stoppen, of op je muil gaat... Anders een GoldWing kopen, of nee, die heb je al... :+ ;)

Boodschap: ik kan er niets aan doen dat de gewenste extra's niet op de motor zitten die je proefreed, of op eender welke andere standaard FJR uit die periode. Ik kan alleen toelichten waarom dat is. Het is wat het is, aan jou de keuze of dat een showstopper is.
 
Laatst bewerkt:
Wel wat wervelingen met de ruit, maar daar zou een andere nog wel wat verbetering in kunnen brengen denk ik.

Vermogen en stuureigenschappen zijn eigenlijk wel wat ik ervan verwacht had, maar die aan/uit reactie van de gashendel vond ik maar irritant, ff gas eraf en er weer op is niet echt soepel te doen.
Je hebt echt een fluwelen handschoentje nodig om zonder schokken over te schakelen. want het lijkt net alsof er de 1 paar mm slag niets te doen is en dan ineens wakker wordt dat je al voorbij die paar mm bent. Volgens de dealer was het misschien nog in te stellen via de TPS, maar dat moest hij navragen bij de monteurs (die er vandaag niet waren, morgen dus ff terugbellen)
Zou het wel raar vinden, want hij zou net zijn 80.000km beurt hebben gehad bij de yamaha dealer waar die stond, dus lijkt me dat alles dan nagekeken en in orde zou zijn. Ook zou hij altijd hier in onderhoud zijn geweest dus de eventuele vervanging van de ECU die ik zie op Model RP13 (Bouwjaren 2006-2007) zou hij al gehad moeten hebben lijkt me.

Of is het gewoon standaard zo en valt het mij zoveel op ?

Ook miste ik dingen die voor mij eigenlijk vrij standaard zouden zijn op zo'n grote toermotor als automatische knipperlicht uitschakeling en cruise control.
Die laatste zit er pas vanaf 2013 op. maar die valt echt buiten budget !
Je klinkt alsof je op stap bent geweest met een droom die uiteindelijk toch tegen leek te vallen. Beviel de rit je eigenlijk wel? Nee is ook een antwoord, je geeft er het nodige aan uit, dan moet je er ook plezier mee gaan hebben. Als het nu al niet goed voelt, gaat het waarschijnlijk ook niet beter worden. Ik vind het een hele fijne all rounder. Niet zo spannend als een ZX-10R, R1 of ZZR1400, niet zo toergericht als een K1600GTL of Goldwing, maar een heerlijke all rounder, waarmee je zo ongeveer alles kan (al vindt ie off road niet heel leuk ;) ). Maar dat is wat ik zoek in mijn motor, hoeft niet te zijn wat jij zoekt.

Gasdosering: Ik raad aan: probeer eerst een paar exemplaren. Een tweedehands fiets met ruim 80.000 km ervaring hoeft niet representatief te zijn voor de hele serie.Ik vond het gas op de FJRs waar ik op gereden heb allemaal prima te doseren. Geen last van aan/uit of schokkerig rijden. VEEL beter dan een 2006 RSV Mille en beter dan een groot deel van de motorfietsen die ik gereden heb. Kan zijn dat je een mindere 2007 FJR hebt getroffen, kan ook zijn dat jij gewoon anders gewend bent. Zo kan ik ook bijvoorbeeld niet echt wennen aan de dosering van de koppeling in de Volkswagens met 1.4 TSI motor, terwijl hele volksstammen erbij zweren...

Extra's: Een FJR is ook geleverd zonder zijkoffers of ABS, vond ik ook vreemd voor zo'n nieuwe sportieve toermachine. Feit is dat het er niet op zit. Dus dan wordt het kiezen: lekker rijden op een FJR zonder die extra's, aftermarket erop (laten) bouwen, doorsparen voor een nieuwere, zodat je in ieder geval cruise hebt, of die FJR laten zitten en rond blijven rijden met Goldwing en Harley die wel de extra's bieden die je wilt.

Zo toch even de foto's aangepast op de vorige pagina. Met een beetje mazzel kan ik hem morgen ophalen :p
Die kleur blijft een FJR goed staan, mooie motor! Ga je veel plezier mee hebben, rijdt echt heerlijk! Doet de kuipruit het goed? Ik ben nog geen vroege FJR tegengekomen waarbij de kuipruit niet in de laagste stand gaat bij contact uit en op de foto's lijkt ie hoger te staan.
 
De automatische terugkeer van de ruit bij contact uitschakelen is heel makkelijk uit te schakelen en bij heel veel FJR's ook gebeurd. Kwestie van een stekkertje onder de tellers lostrekken.
 
Ik had eerst een FJR uit 2006 en nu eentje uit 2008 en ik merk toch een groot verschil in de gasresponse. De 2008 is veel minder schokkerig dan de 2006 , bijna helemaal niet zelfs .
 
Je klinkt alsof je op stap bent geweest met een droom die uiteindelijk toch tegen leek te vallen. Beviel de rit je eigenlijk wel? Nee is ook een antwoord, je geeft er het nodige aan uit, dan moet je er ook plezier mee gaan hebben. Als het nu al niet goed voelt, gaat het waarschijnlijk ook niet beter worden. Ik vind het een hele fijne all rounder. Niet zo spannend als een ZX-10R, R1 of ZZR1400, niet zo toergericht als een K1600GTL of Goldwing, maar een heerlijke all rounder, waarmee je zo ongeveer alles kan (al vindt ie off road niet heel leuk ;) ). Maar dat is wat ik zoek in mijn motor, hoeft niet te zijn wat jij zoekt.

Gasdosering: Ik raad aan: probeer eerst een paar exemplaren. Een tweedehands fiets met ruim 80.000 km ervaring hoeft niet representatief te zijn voor de hele serie.Ik vond het gas op de FJRs waar ik op gereden heb allemaal prima te doseren. Geen last van aan/uit of schokkerig rijden. VEEL beter dan een 2006 RSV Mille en beter dan een groot deel van de motorfietsen die ik gereden heb. Kan zijn dat je een mindere 2007 FJR hebt getroffen, kan ook zijn dat jij gewoon anders gewend bent. Zo kan ik ook bijvoorbeeld niet echt wennen aan de dosering van de koppeling in de Volkswagens met 1.4 TSI motor, terwijl hele volksstammen erbij zweren...

Extra's: Een FJR is ook geleverd zonder zijkoffers of ABS, vond ik ook vreemd voor zo'n nieuwe sportieve toermachine. Feit is dat het er niet op zit. Dus dan wordt het kiezen: lekker rijden op een FJR zonder die extra's, aftermarket erop (laten) bouwen, doorsparen voor een nieuwere, zodat je in ieder geval cruise hebt, of die FJR laten zitten en rond blijven rijden met Goldwing en Harley die wel de extra's bieden die je wilt.

...
Maar vanaf 2006 is hij alleen maar met abs en zijkoffers geleverd voor zover ik weet, en ik wil toch wel minimaal een 2006 model.

De rit zelf beviel me goed, alhoewel de terugrit op de v-rod me ook die weer deed waarderen ;)
En daar zit meteen mijn (luxe ;) ) probleem.
Ik heb een goldwing met zijspan, ideale groottourder maar niet spannend (en begint op leeftijd te raken, ook qua onderdelenvoorziening)
Ik heb een V-Rod solo lekker vermogen en stuurgedrag, tis geen supersport maar rijdt eenstuk comfortabeler ondanks zijn hoge gewicht. Hangt wel een zijtassenset aan en eenrekje met tas erbovenop want ik ga niet meer zozeer voor de looks, wel voor praktisch.

Ik heb nu dus alweer 3 jaar een zijspan liggen om aan de v-rod te bouwen omdat ik iets meer spanning en vermogen als de goldwing wil in een zijspan. Maar dan zou ik niet meer solo kunnen rijden. Nu bestaat de mogelijkheid dat er dus een FJR bijkomt. dan komt de vraag, houd ik die solo of de v-rod. Praktisch gezien zou voor vakantie's en weekendjes weg de fjr dan de voorkeur hebben voor de duopassagier en ruimte. maar dan ga ik dus wel oa die cruise control missen.

Misschien toch nog maar eens op een andere een proefrit maken, heb er weer 1 zien staan, maar dat is volgens mij een ex-overheidsmotor en dan vind ik de kmstand van 48000 eigenlijk verdacht laag voor een 2006 model en de verkoper reageert niet op mail.
 
Misschien toch nog maar eens op een andere een proefrit maken, heb er weer 1 zien staan, maar dat is volgens mij een ex-overheidsmotor en dan vind ik de kmstand van 48000 eigenlijk verdacht laag voor een 2006 model en de verkoper reageert niet op mail.
Gevoelsmatig lijkt me dat ook onwaarschijnlijk, maar alles kan. Misschien is er schade mee gereden, of misschien komt-ie bij een korps vandaan die er niet zoveel gebruik van maakte. Dat kwam weleens voor aangezien in die tijd korpsen hun eigen materieel mochten kopen, de laatste jaren is er een centrale pool en gaan die dingen doorgaans pas bij 100k of meer de deur uit.

Cruise control laat zich makkelijk oplossen: klik
 
Cruise control laat zich makkelijk oplossen: klik
Ja ik ken de kaoko systemen, maar vind een "echte" cruise controle toch praktische en veiliger. bij een aanraking van de rem of koppeling wordt de cruise control direct gedeactiveerd.

Het is denk ik wel een overkomelijk probleem hoor. misschien klink ik heel zeikerig, maar ik verbaasde me er gewoon over dat het niet standaard erop zat terwijl ik dat wel verwachtte en ook wel een pluspunt had gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend weer lekker op de brommert naar kantoor en eens gelet op gas reactie van mijn 2001.

Ik moet zeggen dat ik er niet of nauwelijks iets van merk, maar denk ook dat je dat allemaal een beetje zelf in de hand hebt (ha, grappig, ik weet het... :)) hoe soepel of hoe grof je met het gas omgaat.

Wat ik wel merk is dat de cardan reactie wat abrupt kan zijn bij aan/uit van het gas. Nu is dit mijn eerste cardan fiets dus misschien een kwestie van wennen?
 
Wat versta je onder abrupte cardanreaktie ? De FJR heeft niet of nauwelijks last van cardanreaktie.
 
Kan zijn dat er wat speling in de aandrijflijn zit, is vrij normaal bij cardanfietsen. Bij kettingfietsen trouwens ook, afhankelijk van hoe je de kettingspeling afstelt. Even wennen en dan merk je het niet meer. Al mijn FJR-en hadden/hebben dat, zij het lang niet zoveel als ik ervoer bij b.v. de Honda VFR en de BMW K1600.

Als je wilt vergelijken: kom maar langs o.i.d., dan zetten we de fietsen even naast elkaar.

Dat is trouwens allemaal iets anders dan "cardanreactie", waar het gaat om het oprichten van de motor onder hellingshoek. Daar heeft de FJR idd nauwelijks last van.
 
het was geen cardanreactie die ik voelde, rijd met genoeg verschillende motoren om het verschil wel te merken. Heb zelf ook een GL1500 en daarvoor GL1200 gehad beide met cardan.
 
Verkeer ik al jaren in de veronderstelling dat ik dagelijks rond rij met zo'n beetje de beste brommer die te koop is lees ik nu dat dat ding eigenlijk bagger is. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan