Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Sinds afgelopen week de trotse bezitter van een zgan BMW K1200S. Deze overgenomen van de 1e eigenaar met een km stand van 19.100
Wegens een slechte gezondheid heeft de eigenaar weinig gereden en besloten om hem te verkopen.

De motor is voorzien van een compleet uitlaatsysteem Laser Hotcam (spruitstuk en demper)
Echter heeft de eigenaar niet de motor laten afstellen of voorzien van een Power Commander.

De motor rijdt voor de rest perfect,...maar vindt hem toch wat schokken als ik langzaam in zijn 2e versnelling rijdt.

Nu las ik op internet dat de motor ook via de ECU afgesteld kan worden op vermogensbank.
Zou dit een meerwaarde zijn ? Graag jullie advies.

[afbeelding]

Mooi exemplaar :Y

Dat schijnt bij de 1200 normaal te zijn als ik het goed gelezen heb. Maar het kan misschien geen kwaad als ie is naar een tuner gaat.

@Henkpenk:ik ga het proberen ;)

Hier een linkje voor wie er wel bekend mee is.
Utrechtse Heuvelrug Route – MyRoute-app WEB
Utrechtse Heuvelrug Route
 
Laatst bewerkt:
mooie fiets,
schokkend ja , volgens mij een kwaaltje wat elke 1200 heeft, is zeker op te lossen door hulpmiddeltjes, tunen. etc
maar daar zijn hier genoeg mensen die daar veel meer vertstand van hebben.
 
Sinds afgelopen week de trotse bezitter van een zgan BMW K1200S. Deze overgenomen van de 1e eigenaar met een km stand van 19.100
Wegens een slechte gezondheid heeft de eigenaar weinig gereden en besloten om hem te verkopen.

De motor is voorzien van een compleet uitlaatsysteem Laser Hotcam (spruitstuk en demper)
Echter heeft de eigenaar niet de motor laten afstellen of voorzien van een Power Commander.

De motor rijdt voor de rest perfect,...maar vindt hem toch wat schokken als ik langzaam in zijn 2e versnelling rijdt.

Nu las ik op internet dat de motor ook via de ECU afgesteld kan worden op vermogensbank.
Zou dit een meerwaarde zijn ? Graag jullie advies.

[afbeelding]

Ik heb er destijds eigenlijk direct een Powercommander 5 op laten zetten, ik zou er dan wel 2 open luchtfilters op zetten als die er nog niet op zetten, en dan afstellen op de bank door een deskundige tuner. Is het bokkige weg, daarna wel goed je stuur vasthouden als je wegrijdt :-).
Ook het koppel onderin wordt aanzienlijk meer. Ecu flash kan ook maar daar heb ik geen ervaring mee. Met een standaard map van Powercommander loopt hij goed maar erg rijk, lees niet zuinig. Mijn kameraad had een standaard k1200s en na 4 dagen Eifel moest hij zeker een liter meer tanken per tankbeurt, terwijl die van mij veel mooier/bruter loopt.
 
de tour in juni is toch de 2e ? of ben ik nu helemaal kiriwiri ??
ik zit even met mijn planning door elkaar :)
 
Meeting 2018 De 2e dat klopt. Zijn er wel liefhebbers? Geef even aan als je wel komt. Ik kom uit Friesland moet er een stukje voor rijden het moet wel de moeite waard zijn.
 
HET BMW K1200/1300 S/R/R SPORT TOPIC VII: THE POWER TO WOW!

R E M I N D E R !!! K1200/1300 meeting
02 juni 2018

11:00u La Place De Meern met BurgerKing en Starbucks
 
Ik ga m'n best doen om er ook te zijn. Houd er rekening mee dat de rit incl paar korte stops ook een paar uurtjes duurt. Laatste stukje route kun je skippen door bij zeist de snelweg te pakken richting de Meern.
 
Ik waardeer de moeite die genomen is voor een tourtocht enorm, maar kan er helaas niet bij zijn. Ik wens jullie allemaal een leuke tour en een mooie dag.
 
iemand hier heeft paar weken geleden een road 5 onder zijn motor laten zetten, kan het wel ? er is nog geen gt uitvoerin voor zware motoren.
 
Ik heb laatst ook een road 5 laten monteren onder de K1200R. Weet niet of het een GT uitvoering is. Deze werd me aangeraden door de michellin vertegenwoordiger tijdens de Ten Kate pitstopdag.
 
iemand hier heeft paar weken geleden een road 5 onder zijn motor laten zetten, kan het wel ? er is nog geen gt uitvoerin voor zware motoren.

Ik heb voor en achter de 5 gezet, ze zitten er nu 4000 km onder naar volle tevredenheid. Nog weinig slijtage, terwijl ik de Bridgestone bt023 in 5000 op gereden had (achter). Ik denk dat ik ook voor de 4 was gegaan als ik voor de 4 had, als het regent zou ik dan meer vertrouwen hebben. De 5 ziet er wel stoerder uit...
 
Inmiddels de K1200S voorzien van 2 stuks K&N Luchtfilters.
13 Juni naar Tovami (Ruud Frederiks) om de motor te laten afstellen op de vermogensbank (ECU).

Ik heb de motor nu bijna 2 weken en ontdek steeds meer mooie stukjes techniek.
Ik wil de motorolie / filter preventief vervangen. Koop ook altijd goeie olie.

Nu lees ik in de handleiding 10W-40 of 15W-40 Minerale motorolie van API-klasse SF tot SH.

Ik gebruik meestal Motul of Gastrol
Welke goeie olie zouden jullie mij kunnen adviseren ??

Zelf zou ik deze graag willen gebruiken: Motul 300V Factory Line Road Racing 15W50 1L

Mag deze FULL volsynthetische olie zijn ???
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, niets mis mee. Wel 10w-40 aub. :)

En het is een dry-sump dus op de juiste manier peilen/vullen.
 
Laatst bewerkt:
Leeg laten lopen via dat slangetje onder het zadel toch ?
Daarna weer vullen in de Dop onder het zadel.
Aan de zijkant van de olie tank staat Min / Max
 
Leeg laten lopen via dat slangetje onder het zadel toch ?
Ja en de carteraftapplug.
Daarna weer vullen in de Dop onder het zadel.
Aan de zijkant van de olie tank staat Min / Max

Ja, peilen rechtop met draaiende motor, gooi er iets minder in dan voorgeschreven, te weinig vul je makkelijk bij, andersom niet. En als je gas hebt gegeven eerst weer 30sec stationair laten draaien zodat het peil stabiliseert.
 
Motul 300v is mooi als je op t circuit rijdt, maar op straat lijkt 7100 mij een betere keus.
 
ik zou ook voor de castrol gaan, deze olie zat ook in mijn vorige fietsen,
ben er zeer content mee
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou ook voor de castrol gaan, deze olie zat ook in mijn vorige fietsen,
ben er zeer content mee

Ik heb er een keer bigend mee uitgeslingerd, en bij de volgende keer dat het blok openging (zuigerspeling F800) was alles dat door een smeerfilm beschermd moest worden ook al terminaal.

Castrol Power RS ‘volsyntheet’ trouwens.

Waarna ik erachter kwam dat het inderdaad nieuw in de doos net zo goed smeert als een volsyntheet. Een paar heatcycles later al niet meer. Het is ook bij de gratie van de huidige wetgeving dat ze het een volsyntheet mogen noemen, vanuit chemisch oogpunt is het gewoon een minerale olie met een lading toevoegingen.

Daarna overgestapt op echte volsyntheet (Motul/putoline) en nooit meer gezeik gehad.

Castrol is leuk als je een normale rijder bent, niet gek doet en op een verjaardag moraalriddert over sneheidslimieten. Voor alle andere mensen zijn er rustig 5 andere merken te noemen die wat beter beschermen bij misbruik.

De wetenschap achter volsyntheten, waarom een volsyntheet en waarom sommige fabrikanten iets een volsyntheet noemen terwijl het dat in feite niet is is vrij beschikbaar via de glazen bol (google).
 
Laatst bewerkt:
Motul 300v is mooi als je op t circuit rijdt, maar op straat lijkt 7100 mij een betere keus.

:^

300V mag er ook rustig in. Er zit een minimaal kwaliteitsverschil tussen de twee (i.t.t. 5100 halfsyntheet). Het gebruiksdoel is hetzelfde. Voor een nog betere smering heb je de 300V Racing maar die kan ook maar een paar heatcycles hebben voor het verversen. De gewone 300V doet het net zo lang, zo niet langer dan de 7100.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan