Honda PCX 125/150 deel 5

Ben ooit met mijn PCX-je tussen een grote groep Harley rijders terecht gekomen.
Na 200mtr ging 3 Harleys voor mij een Harley onderuit op een zandstrookje. Buiten ego-schade, geen persoonlijk letsel. Harley had krassen op valbeugel en wat gebroken knipperlichten/verstralers.
 
Ik begrijp dat de wrijving warmte oplevert maar ik heb nog nooit zó'n warme band gevoeld. Bedankt voor de reacties.
 
Mijn bandje was bij thuiskomst lekker warm geworden. Overigens niet bloedheet, maar wel aangenaam warm. Gisteren was het natuurlijk nog even een stuk warmer. Voorband was ook warm overigens.
 
Thanks. Ik ga er eens op letten. Het kan verder niets geks zijn lijkt me. De PCX loopt verder als een trein.
Die trek ik harder door bochten heen dan elke andere tweewieler die ik ooit gehad heb. Misschien dat de band daarom zo warm was ;)
 
Hallo iedereen

Ik ben van zware moto's afgestapt en me een Honda pcx 2014 aangeschaft wel even wennen van rijden en minder vermogen maar rijd toch wel lekker !.
Nu heb ik een paar vraagjes die waarschijnlijk al veel gevraagd zijn.
Zijn er bepaalde goede websites voor onderdelen ( aftermarket )
Welke dingen zou ik zelf makkelijk kunnen vervangen voor wat sneller te laten lopen en betere trekkracht en toch geen honderde euro's kost ?

Alvast bedankt voor de info
 
Maksor scooterparts even een mailtje sturen met bouwjaar van de scooter dan krijg je wel advies over variator-mogelijkheden.

Verwacht overigens niet veel winst bij de PCX. Een paar kilometertjes op top en koppel zal niet veel beter worden.
 
Wat zijn een paar kilometers? Mijn PCX 150 gaat met de variator van Maksor 15 km harder. Dat vind ik best veel voor zo'n kleine aanpassing.

Volgens mij is er wel verschil tussen de PCX van voor en vanaf 2014. Ik geloof dat ie van voor 2014 standaard al wat harder loopt. En dan is de winst met een andere vario ook minder.
 
Gisteravond zo'n 20km gereden over 60/80km-wegen. Achterband was wel voelbaar warm, maar voor mijn gevoel niet alarmerend. Voorband was wat koeler.
 
Dank je. Inmiddels weer wat kilometers gemaakt. Wat denk je.. vergeten te voelen.
:(
De PCX rijdt er niet minder om moet ik zeggen, wat gaat dat ding toch hard door de bocht! Hij geeft heel veel vertrouwen aan de berijder.

Mijn achterbuurman liet ik gisteren een stukje rijden en het viel hem op hoe solide de PCX aanvoelt. In tegenstelling tot veel scooters waarbij de flexibiliteit van het frame het bochtengedrag nogal beïnvloedt.
Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee!

En nu ik die hele kappenwinkel er een keer af gehad heb moet ik zeggen dat alles dat ik eronder aantrof goed in elkaar steekt.
Ik heb recent veel aan een Piaggio bromscooter gewerkt die nieuw maar een paar honderd euro minder kost dan deze PCX.

Kickstarters die na 100 keer gebruiken gereviseerd moeten worden omdat de veer helemaal lam is.

Schokbrekers waarvan de oliekeerringen al af fabriek lekken en die al binnen 4.000km vastslaan.

Benzineslangen die binnen een jaar lekken omdat ze van poreus plastic materiaal gemaakt zijn waarvan Honda nog niet eens de luchtfilter-drainage maakt.

Lekkende inlaat-luchtsystemen waardoor de carburateur helemaal vervuilt.

Ik kan nog wel even doorgaan maar 'my point is': Honda!
 
Even een vraagje op mijn papieren staat dat het 2014 Pcx model is alsook de eerste ingebruikname.
Maar ik heb geen led lichten of klok op het dashboard .
2014 model heeft toch led normaal ?
 
Ja. De >2014 modellen hebben led- verlichting en een klokje.

Heb je een hobbel in het zadel?
5 of 8 liter tankinhoud?

Plaats eventueel een foto.

Mogelijk heb je een 'oud' pre-2014 model dat in 2014 tenaam is gesteld.

Niks mis mee hoor. Praktisch dezelfde scooter. Kleine verschillen maar.
 
Heb nu geen foto bij de hand zal straks eens kijken
Ik heb geen klokje en gewone lampjes .
En heb een bobbel op het zadel ook geen 12v aansluiting .
Is dit dan een 2012 model ofzo ?
Op de papieren staat allemaal wel 2014 maar ...
 
Hier nog altijd twijfel tss pcx, sym joymax en forza... Denk met lengte en gewicht ik best voor forza of sym ga maar die pcx is best mooi en scherp geprijsd... Jammer ge noeg nog niks van tweedehands gevonden dat interessant genoeg is en recent is... Enige waar ik wat bang van ben is topsnelheid die ietwat laag is... Ook zeggen ze in winkel dat pcx duurder in onderhoud zou zijn...
Nu ja voelde me niet echt serieus genomen...
Prijsverschil tss forza en pcx toch wel stevig vind ik
 
Toevallig liep ik gisteren in een motorzaak, op zoek naar een andere helm. Stond de Forza ook, wat een slagschip vergeleken met de PCX.

Ik betwijfel of de PCX duurder is in onderhoud, hangt er ook vanaf hoe goed je zelf kan sleutelen, bijvoorbeeld olie verversen. Ik heb in een jaar 18.000 km gereden en ongeveer € 900 aan onderhoud uitgegeven, ( laten doen) ook aan banden en dergelijke. vooral het kleppen stellen is veel werk, (doe eens per 10.000 km) als je dat zelf kan doen dan kost een pcx bijna niks en anders is het ook wel waard, omdat er geen enkele motorscooter zo zuinig en goedkoop in aanschaf is als de pcx. Topsnelheid is wel een dingetje wat in het nadeel is van de pcx. 300cc ga je 140, de pcx is dan echt meer scooter dan motor.
 
Toevallig liep ik gisteren in een motorzaak, op zoek naar een andere helm. Stond de Forza ook, wat een slagschip vergeleken met de PCX.

Ik betwijfel of de PCX duurder is in onderhoud, hangt er ook vanaf hoe goed je zelf kan sleutelen, bijvoorbeeld olie verversen. Ik heb in een jaar 18.000 km gereden en ongeveer € 900 aan onderhoud uitgegeven, ( laten doen) ook aan banden en dergelijke. vooral het kleppen stellen is veel werk, (doe eens per 10.000 km) als je dat zelf kan doen dan kost een pcx bijna niks en anders is het ook wel waard, omdat er geen enkele motorscooter zo zuinig en goedkoop in aanschaf is als de pcx. Topsnelheid is wel een dingetje wat in het nadeel is van de pcx. 300cc ga je 140, de pcx is dan echt meer scooter dan motor.


eerlijk gezegd voelde ik me nie echt welkom...had ervoor sym gehad en sprak zelf niet over sym (was zoiets van ja we doen dat er wel bij maar is niks waard) en ging direct naar forza...de pcx stond er ook maar ook hier niet veel over verteld....

persoonlijk zou ik liever forza hebben maar is wel eventjes 1700€ duurder voor nieuwe model dus toch wel veel...
uitleg was ook van pcx al die plastiek is duurder in onderhoud....nu als ik nieuw koop ga ik tijdens garantie best wel naar garage gaan voor onderhoud maar idd olie verversen ga ik nadien sowieso zelf doen....
qua onderhoud zegt die verdeler na 1000km terugkomen en na 6000km zou ik op 180euro moeten rekenen omdat er dan meer wordt nagekeken oa kleppen? (toch vrij hoog vind ik)

enige waarvoor ik schrik heb is dat ik er niet makkelijk zou opzitten en lage ruitje voor problemen zorgt tijdens rijden
 
Ik denk dat de marge op de Forza veel groter is voor hem zelf. De PCX is gewoon strak geprijsd.

Qua onderhoud id hij echt niet duurder dan de forza. Hooguit het kleppenstellen maar dat heeft te maken met de tijd die het kost om de kappen te verwijderen. En ook dat kan vrij snel gaan ( lees een uurtje/ 1.5 uur) Als je weet wat je doet.

Ik heb het zelf gedaan. Kostte me een paar koppen koffie, wat tijd en 12.95 voor een tube vloeibare pakking die waarschijnlijk eerder de maximale houdbaarheidsdatum overschrijdt dan dat ie ooit op gaat.

Laat je het 1 keer doen dan hoeft het daarna waarschijnlijk de eerste 10.000 km niet meer. Al het overige onderhoud is eenvoudig en snel (dus goedkoop) uit te voeren. De pcx is echt "cheap to run".

Qua rij-eigenschappen is de PCX echt wel een volwassen scooter. Ook met 2 man erop.
Hij rijdt probleemloos op de snelweg. De enige beperking is de topsnelheid maar die ligt nog altijd hoger dan die van een touringcar.

Kun je geen proefrit maken?
 
Ik denk dat de marge op de Forza veel groter is voor hem zelf. De PCX is gewoon strak geprijsd.


Kun je geen proefrit maken?


dit zou idd wel kunnen...nee jammer genoeg kan ik daar geen testrit doen wat wel jammer is

en de garages die deze verdelen zijn niet dik bezaait in regio... best wel jammer

wel leuk dat je veel kan kopen voor de pcx op diverse sites...toch wel populairder dan mijn vorige sym
 
Mmm geen testrit kunnen maken, zou ik daar niks kopen. Als je nieuw koopt en aanspraak wil maken op garantie moet je volgens het onderhoudsschema laten onderhouden, is veel voor een pcx, daarom doe ik dat ook niet, met alleen het risico dat er mogelijk binnen de garantie iets gebeurd. Vaak geldt er dan toch wel weer iets van een uitzondering.
Zou toch ergens gaan proefrijden, weet niet hoeveel waarde je hecht aan topsnelheid, ik mis het weleens die topsnelheid, of het felle acceleratievermogen, maargoed als ik tank maakt dat weer veel goed.
 
De oranje/witte velgstriping zit erop.
Binnenkort plaats ik een foto van het geheel.

full
 
Ziet er mooi uit ! Waar heb je deze besteld en stickers voor de Pcx ?

Op Ebay.
De Repsol set is van Youluckyshop in Thailand. Die man maakt wat je wilt op maat. Dan krijg je een hele set.

De velgstriping komt van een verkoper uit Italië: Brixiamoto. Ook op Ebay.
 
Laatst bewerkt:
Geeft een mooi geheel Gerdien.
Erg goed gedaan. Ik ben benieuwd naar de foto's van het geheel.
 
Straks eindelijk pcx bekijken uit 2015 met 3500km...hopelijk zoals omschreven en zit ik er makkelijk op...
 
Terug
Bovenaan Onderaan