Honda PCX 125/150 deel 5

De eerste keer wel vloeibare pakking gebruikt. De 2e keer bleef de rubberen pakking op de cilinderkop achter. Heb deze laten zitten en alleen het deksel verwijderd.
Kleppen kunnen te ruim of te krap staan. Ik weet niet of te krap staande kleppen (verbrande kleppen) een tikkend geluid geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik laat het elke 10000 uitvoeren (eens per jaar). Alleen bij 20000 km waren ze iets te ruim, daarna elke keer binnen marge.
 
Volgens mij komen kleppen meestal krap te staan. Ik had i.i.g. de uitlaatklep te krap staan en die heb ik aan de meest ruime kant van de marge gesteld.

Losse kleppen hoor je tikken en voordat deze te krap staat moet hij eerst door de gehele marge heen. Dat zie ik niet gebeuren.

Nu is het wachten totdat ik iets hoor tikken en raak ik het de eerste 10.000 km niet meer aan. Pas als ik de snaar etc ga vervangen kijk ik ook weer eens naar de kleppen. Kilometerstand is nu 5500 dus misschien rijd ik nog wel tot de 20.000 door.
 
Bij mij zijn ze bij 6000 gecontroleerd, toen was het dus niet nodig en zonde van het geld.(kan het niet zelf) bij 18.000 km nog laten doen. Toen was het ook prima, iets bijgesteld. Hoefde toen 10.000 km niet. Nu op 28.000, dus binnenkort als hij de 30.000 km ruim gepasseerd is eens na laten lopen en kleppen misschien laten stellen.
 
Volgens mij komen kleppen meestal krap te staan. Ik had i.i.g. de uitlaatklep te krap staan en die heb ik aan de meest ruime kant van de marge gesteld.
de dealer vertelde mij dat ze te ruim stonden. Ik lees op forums ook dat het verloop normaal van ruim naar krap is. Dat ze in mijn geval te ruim stonden was misschien omdat het de eerste keer was dat ze gecontroleerd werden. Toen zijn ze goed afgesteld en daarna was verder afstellen niet meer nodig. Maar ja daar kom je pas achter als je het laat controleren.
Ik ben overgestapt van een PCX naar een Sh150 (motortjes zijn hetzelfde). Kan wel zeggen dat het plastic verwijderen op een Sh eenvoudiger gaat. Ik ben voor een klepcontrole (en stel-) beurt 30 Euro kwijt bij de dealer.
 
Dat is geen geld. Het is dat ik graag de controle heb over mijn eigen onderhoud maar voor dat geld is het nauwelijks de moeite waard om het zelf te doen..

Het is ook maar 1 van de weinige minpunten aan de pcx in mijn ogen want verder voldoet deze ruimschoots aan de verwachtingen.
 
Zo ik heb het schermpje inmiddels ook binnen en gemonteerd. omdat ik een hoog scherm heb kijk ik wel precies tegen de schroeven aan en ik moet nog even wennen aan het feit dat het schermpje gebogen is en dat je zicht soms vervormd wordt. verder ga ik denk ik toch maar even iets van rain-x kopen om op mijn scherm te smeren, zodat de druppels er beter af gaan tijdens het rijden. Gebruiken jullie daar iets voor?
 
Zo ik heb het schermpje inmiddels ook binnen en gemonteerd. omdat ik een hoog scherm heb kijk ik wel precies tegen de schroeven aan en ik moet nog even wennen aan het feit dat het schermpje gebogen is en dat je zicht soms vervormd wordt. verder ga ik denk ik toch maar even iets van rain-x kopen om op mijn scherm te smeren, zodat de druppels er beter af gaan tijdens het rijden. Gebruiken jullie daar iets voor?

Eventjes 200 rijden.

:+
 
Leuk verslag in de Moto73, 61000km met de PCX. Vind dit altijd een van de leukere artikelen in het blad. Volgens mij iemand van hier, want ik meen dat bepaalde problemen hier ook de revue hebben gepasseerd.
Veel herkenbare dingen behalve de beleving. Nul beleving op de PCX is wel erg weinig. Ik pak de PCX ook regelmatig om een stukje te toeren. Heerlijk onthaasten, mooi beschut zitten, haakse bochtjes zo snel mogelijk te nemen, surplacen voor stoplichten, een hele middag rijden voor €5,-.
 
Leuk verslag in de Moto73, 61000km met de PCX. Vind dit altijd een van de leukere artikelen in het blad. Volgens mij iemand van hier, want ik meen dat bepaalde problemen hier ook de revue hebben gepasseerd.
Veel herkenbare dingen behalve de beleving. Nul beleving op de PCX is wel erg weinig. Ik pak de PCX ook regelmatig om een stukje te toeren. Heerlijk onthaasten, mooi beschut zitten, haakse bochtjes zo snel mogelijk te nemen, surplacen voor stoplichten, een hele middag rijden voor €5,-.

Goede tip!

Net wat je zegt. Alleen al het goedkope woonwerk en de extreem lichtvoetigheid is ongekend. Geen voertuig is sneller in een (drukke) stad.
 
Leuk verslag in de Moto73, 61000km met de PCX. Vind dit altijd een van de leukere artikelen in het blad. Volgens mij iemand van hier, want ik meen dat bepaalde problemen hier ook de revue hebben gepasseerd.
Veel herkenbare dingen behalve de beleving. Nul beleving op de PCX is wel erg weinig. Ik pak de PCX ook regelmatig om een stukje te toeren. Heerlijk onthaasten, mooi beschut zitten, haakse bochtjes zo snel mogelijk te nemen, surplacen voor stoplichten, een hele middag rijden voor €5,-.


Kan er iemand een fotootje van plaatsen op het forum? Zou wel leuk zijn.

Vanmorgen naar het werk, bleef de PCX een beetje hangen, hij bleef voor het verkeerslicht maar toeren maken, (zoals een koude brommer weleens doet) Kreeg het gevoel dat hij niet in z'n vrij ging, voor zover dat kan met een automaat.

Heeft iemand dit ook weleens?
 
Die doet het wel normaal, maar zal er nog eens extra op letten als het weer gebeurd. Na een dag kantoor was het gelukkig weer over, dus het lijkt mij eerder iets motorisch te zijn wat zo nu en dan niet meewerkt.
 
23uv78w.jpg


1z6z85z.jpg


2chmhpl.jpg


2nuhzf9.jpg
 
Thanks voor het posten en leuk om te lezen!

lekker goedkoop doortuffen naar de 100.000 km.
 
Ik wil me ook even melden in dit topic. Deze week heb ik een proefrit gemaakt op een 150 van 2016. Komende van de motoren onder mijn post heel wat anders en in vergelijking niet bepaald vlot. Maar omdat ik met de trophy nog amper harder dan 100 reed en toch al optrok als een natte krant (voor een motorrijder op een zware motor dan) ga ik hier weinig pijn van leiden.

Met stomheid geslagen was ik toen ik de testrit zou doen. De verkoper schuift hem via de werkplaats (bandencheck) naar buiten en laat hem draaiend staan. Ik loop erheen, doe de helm enz op en net voor ik wil opstappen valt hij uit :o
Start-stop :+

Enige vreemde wat ik merkte, optrekken tot 105 enigsinds soepel en zodra ik 105 haalde zakte hij terug naar 98-99. Harder ging het niet. Ik heb het gemeld maar helaas ben ik een beetje wantrouwend ondanks dat de verkoper nog niets heeft gedaan om dat te verdienen. Ik hoor graag wat julie beste gok is.

Leuk ding om op te rijden, heb het tijdens de testrit best leuk gehad. Enige ervaring met scooters tot nu toe was een kleine testrit op een 200 burg. Te lang geleden om goed te vergelijken helaas.

Waarom een pcx? Ik had nog een motor maar die staat al 2 jaar stil door een technisch mankement. Ik kwam net op het punt om hem zowieso weg te doen zeg maar. Nu ga ik waarshijnlijk (weer) 106km enkele reis maken voor mijn werk en mijn oude peug 1.6 auomaat met 1:15 staat al op 325k. Een vervanger kiezen lukt niet echt en toen kreeg ik het heldere idee... Waarom niet een scooter? En de pcx lijkt dan het goedkoopste vervoer met nog enig comfort.

De meesten hier lijken lirisch over de pcx en willen niet meer "terug" naar de "normale" motoren. We zullen zien of ik ook om ga. Voorlopig zal ik de keuze maken voornamelijk op financiele grond.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal de toeren begrenzer zijn geweest, alhoewel de 150cc 110 km op de teller wel moet kunnen aangeven.
 
Ja normaal schommelt mijn begrenzer tussen 108 en 110.

Hoeveel kilometer staat er op de teller? Ik vermoed dat je riem op is of je rollen afgesleten. Kost weinig om te vervangen maar toch..
 
Nog geen 5000 km.
Ik heb aangegeven dat ik vond dat dit niet klopt. Ik heb link en rechts op de snelweg gereden (dus hmp 207 li en 207 re, tegengestelde richting) en op 1 van deze 2 trajecten moet hij minimaal 105 kunnen vasthouden ben ik van mening.
Misschien lost de dealer het wel helemaa goed op maar ik kom graag beslagen ten ijs.
Bedankt!
 
Dat moet ie gewoon kunnen vasthouden inderdaad.

Ik zou me echter geen zorgen maken wanneer de technische toestand verder helemaal ok is. 5000km is niks voor een pcx dus in nieuwstaat moet hij dan zijn.

Misschien heeft de vorige eigenaar er alleen 50 mee gereden en moet alles even loskomen..
 
~

Waarom een pcx? Ik had nog een motor maar die staat al 2 jaar stil door een technisch mankement. Ik kwam net op het punt om hem zowieso weg te doen zeg maar. Nu ga ik waarshijnlijk (weer) 106km enkele reis maken voor mijn werk en mijn oude peug 1.6 auomaat met 1:15 staat al op 325k. Een vervanger kiezen lukt niet echt en toen kreeg ik het heldere idee... Waarom niet een scooter? En de pcx lijkt dan het goedkoopste vervoer met nog enig comfort.

De meesten hier lijken lyrisch over de pcx en willen niet meer "terug" naar de "normale" motoren. We zullen zien of ik ook om ga. Voorlopig zal ik de keuze maken voornamelijk op financiele grond.


Op financiële grond is dit inderdaad de beste keuze. Ik zet de reiskosten apart en heb de PCX al bijna terug verdiend. Echter 106 km enkele reis is een behoorlijke afstand. Kan prima hoor, rijd ook weleens 111 km heen en terug, maar ben dan toch blij dat het normaal maar 45 km enkele reis is.
Met een hoog scherm met opzet stuk toert het wel wat relaxter.

Dus als je goedkoop en betrouwbaar naar je werk wil gaan, is de PCX een hele goede oplossing. Ik rijd het hele jaar door, zelfs met lichte sneeuw.

Vwb de techniek, dat is al gezegd en heb ik ook niet heel veel verstand van verder.

Een iets zwaardere scooter zou ik wel prettig vinden, 250 cc ofzo, maar wordt krap in de schuur en ook gelijk stuk duurder, dus laat het nog maar even bij de PCX. (start stop gebruik ik zelden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan