Honda PCX 125/150 deel 5

Ja klopt. MA is natte platen koppeling. MB niet. Ik gebruik deze motul:
full
 
Hoeveel hier doen al het eigen onderhoud?
Misschien kunnen we dingen als olie, remblokken, bougies en snaren samen inkopen tegen een gereduceerde prijs.
 
Zoiets was dus ook mijn plan :+
Heb het bij de aanschaf van de trophy destijds ook gedaan qua olie. Volgens mij 25 liter voor 230 euro, motorex.
Dus nu wilde ik het zelfde doen en dan niet alleen olie maar dit keer ook de snaar, bougie en mogelijk het luchtfilter. Het groot inkopen kan best wat eypos schelen, de motorex koste toen geloof ik 13 euro per liter. Ik heb tot de laatste 4 liter alles opgebruikt, het restant mag in de deauville van mijn broer
 
Ja ik moet zeggen dat ik qua olie geen fan ben van open canisters. Ik wil de olie het liefst ongeopend bewaren dus voor de scooter koop ik 1L canisters.

Voor de auto's van mij en mijn vrouw koop ik 20L canisters maar dan staat deze enkele jaren 'geopend' in de garage.

Verder zijn de kosten voor de PCX zo minimaal dat ik weinig winst zie op bougies en riemen. Ik kan nog wel een originele riem gebruiken hoor dus mocht je gaan bestellen koop ik er wel 1.
 
Doe onderhoud zelf, maar heb al een voorraadje. Verder begint de garage uit te puilen.
 
Is er hier iemand die de intake snorkel mod heeft uitgevoerd? Is het weghalen van een zwart rubber buisje dat vlak aan inlaat van luchtfilter zit. Enige wat je moet doen is de luchtfilterbehuizing openmaken, luchtfilter verwijderen uit buitenste cover en daar die slang verwijderen. Geeft een dieper geluid bij gas geven wat niet onaardig is. Vraag me enkel af of er nog mensen zijn die dit gedaan hebben en of er op die manier niet bv. Water makkelijker tot aan de luchtfilter kan geraken. Verbruik blijft zelfde en acceleratie en topsnelheid ook...
 
Nee. Ik laat het mooi zo.

a. Het geluid is m.i. niet relevant gezien het gelijke toerental.

b. Als er verder geen vermogenswinst wordt behaald is het een nutteloze beschadiging van een goed werkend systeem.
 
Het lijkt mij dat het buisje er niet voor niets zit. Voor het geluid, maar misschien ook voor andere redenen. Wat je ook al schreef kan vocht makkelijker het motortje ingezogen worden. Ik heb een PCX van de eerste serie en onder in het filterhuis aan de "vuile"
zijde zit een ontwateringsgaatje. Door het gaatje kan water weg, maar ook naar binnengezogen worden. Zichtbaar door een natte verkleuring van het filter. Verder zit aan de schone zijde een tuitje wat water kan opvangen. Rij je vaak in de regen zit er water in het buisje. Dus er komt vocht aan de schone zijde van het filterhuis.

Ik heb overigens het gaatje aan de "vuile" zijde voorzien van een dichtgeknepen rubberen dopje. Latere series hebben dit standaard. Hierdoor komt er veel minder vocht in het doorzichtige slangetje.

40 jaren geleden heb ik ontdekt dat gerommel aan luchtfilters niet altijd een beter lopende motor opleverd. Mijn Peugeot crossbrommer liep zonder luchtfilter in een keer een stuk beroerder. Sindsdien ben ik wat behoedzamer geworden.
Heb nog wat tweetakten en die kunnen uiterst vervelend reageren op luchtfilteraanpassingen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je meer geluid willen op een apparaat als de pcx :?

Daarnaast heeft een heel leger japanse slimmerikken bedacht dat er een buisje moest komen. Dan laat ik em ook lekker zitten :+
 
Laatst bewerkt:
Het is niet dat het meer geluid maakt, eerder een ander geluid.

Dat doorzichtig slangetje (crankcase breather) is altijd al leeg geweest ook al rij ik door weer en wind - in de manual staat dat bij veelvuldig rijden in nat weer er inderdaad wat vocht kan ophopen - is dan ook waar het voor dient.

Ik laat het nog even zoals het nu is, ik bekijk wel binnen enkele dagen en wat kilometers later hoe alles er vanbinnen uitziet; kan er alleen maar van bijleren.
 
Waarom "rommelen" aan het luchtfilterhuis als je gewoon een iets meer open filter kan monteren in de kast? Die hoef je minder vaak te vervangen en dat bespaart op termijn ook nog een paar centjes. Je zult er niet rijk van worden, dat dan weer niet.

Ik heb geen ervaring met de PCX, maar een iets meer open filter dat je in de kast monteert valt meestal wel binnen de toleranties van de afstelling van je blok.
 
Waarom zou je meer geluid willen op een apparaat als de pcx :?

Daarnaast heeft een heel leger japanse slimmerikken bedacht dat er een buisje moest komen. Dan laat ik em ook lekker zitten :+

haha, helemaal mee eens. Ik vind de PCX nu niet echt een scooter waar je de blits mee maakt. Ik vind meer geluid uit zo'n scooter halen passen in de categorie oud model Honda Civic met brulpijp.

En zou zelf mocht ik dat willen, kiezen voor een Akrapovic uitlaat o.i.d.

Overigens zag ik de nieuwe Honda PCX voor 3350 euro aangeboden worden op Marktplaats, dus met nieuw digitaal display.
Maargoed ik geloof niet dat de updates dusdanig schokkend zijn om hierom voor het nieuwe model te gaan.
 
Ik heb vandaag proef gereden op een Burgman 400 (wel het eerste type, bj 2000)

Ik vond het niet veel toevoegen t.o.v. de PCX. Alleen de ruimte onder het zadel etc is handiger en de zithouding was relaxt maar dat kwam meer door de vorm van het zadel. De opstaande rand voor de rug is ideaal. Misschien toch maar eens een ander zadel voor de pcx bestellen :)

Qua verbruik verbleekt alles bij de pcx evenals het bochtenwerk. Ik vond dat die 32 pk zich nou ook niet echt duidelijk onderscheidden. Nu was het natuurlijk een oud beestje maar toch.. doe mij de pcx dan maar..
 
Gister zo rustig en langzaam mogelijk gereden, vandaag geprobeerd de teller zoveel mogelijk boven de 100 te houden.
Voor mijn woon werk route zijn de uitersten qua verbruik daarmee (volgens bc) 1:32 en 1:45.
Volgende week eens een poging doen om zo goed als lukt tussen 90-95 te blijven, eens kijken wat dit voor verschil gaat opleveren.
Morgen nog even een manier uitvogelen om te bepalen hoe precies de verbruiksmeter is. De km teller wijkt aardig af, 90 op gps is 97-98op de teller. Qua gemaakte meters klopt het een stuk beter gelukkig, 102,2 volgens gps en minder dan 103 op de teller.

Om het verbruik in perspectief te zetten, ik krijg 16 euro per dag reiskostenvergoeding en de brandstof (205/32x1,45) kost minder dan 10 euro.
Als ik 1:40 zou rijden scheelt het iets minder dan 2 euro.
 
Mm. Helaas bleef ik tijdens het naar buiten manoeuvreren met mijn scherm hangen achter een dievenklauw van de schuurdeur. Scherm kapot en dus maar zonder scherm naar mijn werk gereden. Dat is geen pretje zeg, ondanks dat het weer redelijk was. Gelijk maar een nieuwe besteld die komt morgen. Vanavond even snel nog het normale scherm erop gezet.

Overigens is het verbruik zonder scherm echt een stuk slechter. Haalde met een zelfde rijstijl maar net aan 1 op 40. Je merkt echt dat je zelf een windvanger bent.
 
Ik had vorig jaar ook een ongelukje. De garagedeur kwam naar beneden en terwijl ik nietsvermoedend achteruit rolde maaide ik het scherm in 2 delen.. Gelukkig zijn ze niet zo duur.. :)
 
Overigens zag ik de nieuwe Honda PCX voor 3350 euro aangeboden worden op Marktplaats, dus met nieuw digitaal display.
Maargoed ik geloof niet dat de updates dusdanig schokkend zijn om hierom voor het nieuwe model te gaan.


Had ik ook gezien maar klopt niet volgens mij.
Hij heeft foto's van het nieuwe en oude model door elkaar gezet.
De nieuwe is nog niet leverbaar en gaat iets van 3700 euro kosten
Updates niet zo schokkend?
Nieuwe wielen,dashboard,abs,bredere banden.
 
Laatst bewerkt:
Mm. Helaas bleef ik tijdens het naar buiten manoeuvreren met mijn scherm hangen achter een dievenklauw van de schuurdeur. Scherm kapot en dus maar zonder scherm naar mijn werk gereden. Dat is geen pretje zeg, ondanks dat het weer redelijk was. Gelijk maar een nieuwe besteld die komt morgen. Vanavond even snel nog het normale scherm erop gezet.

Overigens is het verbruik zonder scherm echt een stuk slechter. Haalde met een zelfde rijstijl maar net aan 1 op 40. Je merkt echt dat je zelf een windvanger bent.
Ai, dat zijn de mindere dingen.
Hebben je het middelgrote of hoge scherm erop?
 
Laatst bewerkt:
Had ik ook gezien maar klopt niet volgens mij.
Hij heeft foto's van het nieuwe en oude model door elkaar gezet.
De nieuwe is nog niet leverbaar en gaat iets van 3700 euro kosten
Updates niet zo schokkend?
Nieuwe wielen,dashboard,abs,bredere banden.

Oh dat zou goed kunnen idd, ik zag inderdaad niet heel veel verschil, behalve het dashboard.
ABS misschien wel een waardevolle toevoeging.
Ik overweeg op de lange termijn wel een SH300, maar die zijn weer gelijk 2 keer zo duur, dus ben ik nog niet over uit.
 
Ai, dat zijn de mindere dingen.
Hebben je het middelgrote of hoge scherm erop?

Ja is helaas al het 3e scherm. Was 2 jaar terug met de IRC banden onderuit geschoven en daarbij sneuvelde het 1e hoge scherm. Toen maar weer een nieuwe erop gezet, die nu dus ook gesneuveld is.

Ik heb het hoge scherm, met daarop sinds kort nog een opzet schermpje. (mogelijk is na een jaar of 2 de rek er wel uit en gaat het scherm dan sneller kapot)

Nu dus weer 70 euro lichter helaas.
 
Ja is helaas al het 3e scherm. Was 2 jaar terug met de IRC banden onderuit geschoven en daarbij sneuvelde het 1e hoge scherm. Toen maar weer een nieuwe erop gezet, die nu dus ook gesneuveld is.

Ik heb het hoge scherm, met daarop sinds kort nog een opzet schermpje. (mogelijk is na een jaar of 2 de rek er wel uit en gaat het scherm dan sneller kapot)

Nu dus weer 70 euro lichter helaas.
Na 2 jaar is het beste er nog niet vanaf toch? Ik bedoel, ruitjes optoerbuffels gaan ook langer mee, die rijden toch behoorlijk harder dan wij.
Maar misschien moeten we ipv onderhoudsdingen het ruitje als group buy kopen :P
 
Tja zeg het maar;) ik heb er wel 25.000 km mee gereden en doordat het ruitje hoog is krijgt het nog eens extra veel te verduren. Dan is kennelijk, was niet de eerste keer, een optater te veel geweest voor het ruitje. Voor eens in de twee jaar gaan we vast niet veel korting krijgen per ruitje😉
 
Ik ga half juni met de PCX naar zwitserland. Heen en terug 8 dagen tijd. Voor de liefhebbers heb ik wat foto's van de bepakking die via onderstaande link te zien zijn. Is nog niet definitief maar geeft een idee.


Te grote tent voor 1 persoon?

Als er nog tips of suggesties zijn dan is dat prima.

Route voor de eerste drie dagen is ongeveer:
1. Sappemeer - Luxemburg
2. Luxemburg - Clerjus (motorcamping)
3. Clerjus - Martigny
4. Rondrijden langs de Mont Blanc over de grote en de kleine St. Bernard pas.

Nu hopen op mooi weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan