Honda PCX 125/150 deel 5

Geen grote afwijking, maar toen ik de mijne ging checken op 6000 km, stond er 1 te strak.

Als ze te strak staan kunnen ze verbranden. Als ze te los staan, verminderd motorvermogen.

Strak merk je aan getik, te los merk je met starten en/of gas geven
Ruim merk je aan getik.
 
Hoi Wesley,

Ik heb zelf in 2016 een nieuwe PCX 150 gekocht voor 2850. Als je dergelijke afstanden op een PCX wil gaan rijden, zou ik zeker een nieuwe overwegen. Ik heb er in 2 jaar ook al 31.000 probleemloze km's mee gereden. Het onderhoud kan ik niet zelf.
Tot nu toe nog maar 2 keer kleppen laten stellen, als je je vooral beperkt tot olie wissel etc. dan is het vrij goedkoop. Kleppen stellen is vooral het meeste tijdrovend dat ze het kappenwerk moeten demonteren.

Als je een jong gebruikte kan vinden zou ik die nemen. Of er 0 of 5 a 10.000 km op staat maakt niet zoveel uit. Alle scooters met een km stand boven de 20.000 km zou ik niet nemen. Niet dat die slecht zijn, integendeel, maar kans op groot onderhoud neemt dan toe, zeker gezien de hoeveel km's die je wil gaan rijden.

Ik rij zelf 90 km per dag (4x in de week) dat is prima te doen, je went er vanzelf aan en tanken blijft leuk;)

Hallo Jessedew

Bedankt voor je info.
En mooi om te horen.dat je er al 30.000 probleem loos mee gereden. Hebt.

Ik ben zelf behoorlijk thuis in 2takt en 4 takt motoren. Het onderhoud ga ik dan ook allemaal zelf doen. Dit om de kosten te drukken en om dat ik er hobby een heb.

Heb je toevallig ook een overzichtje
Bij welke km standen. Welk onderhoud. Er gedaan moet worden


Alvast bedankt.

Gr Wesley
 
Als je zelf handig ben kost het bijna niets. Ik sleutel zelf liever niet, risico op pech is te groot. Bij aankoop,van een pcx krijg je als het goed is ook een boekje in het nederlands, wel zo handig. In principe na ongeveer 6.000 km olie wissel en dat is het wel. Af en toe wat andere zaken doorsmeren, remblokjes of banden vervangen. Kleppen zegt men om de 4000 stellen, maar dat doet geloof ik niemand hier zo vaak.
Komende 30.000 km zal er vast wel iets groters een keer stuk gaan, gaan het meemaken.
 
Als je zelf handig ben kost het bijna niets. Ik sleutel zelf liever niet, risico op pech is te groot. Bij aankoop,van een pcx krijg je als het goed is ook een boekje in het nederlands, wel zo handig. In principe na ongeveer 6.000 km olie wissel en dat is het wel. Af en toe wat andere zaken doorsmeren, remblokjes of banden vervangen. Kleppen zegt men om de 4000 stellen, maar dat doet geloof ik niemand hier zo vaak.
Komende 30.000 km zal er vast wel iets groters een keer stuk gaan, gaan het meemaken.
Volgens de link hierboven schrijft Honda voor om de olie elke 8.000 km te vervangen. In de praktijk kun je een andere interval hanteren, dat deed ik zelf ook met mijn scooter maar is een persoonlijke keuze.
 
Vandaag van Sappemeer naar Luxemburg gereden. Geen snelweg gezien dus wel 8 uur aan het sturen geweest. De PCX heeft het prima gedaan.
Twee grote zijtassen met daarop twee bagagerollen bovenop elkaar. Is prima blijven zitten met twee spanbanden er omheen. Ik kon ze zelfs als rugleuning gebruiken.
Verder nog een tunneltas voor de spullen die ik bij de hand wil hebben.
Foto's uploaden lukt niet want die zijn te groot. Ik moet weer even uitvinden hoe ik die kon verkleinen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog 1 setje DrPulley rollen liggen voor de PCX, alleen gebruikt voor testen (9 km). Ze zijn 13,5 gram.

Ik wil er 17,50 ex verzenden voor hebben.

Iemand interesse? Pb dan even voor telefoonnummer.
 
Top jongens bedankt voor de info allemaal

Dit alles heeft er voor gezorgd dat ik vandaag mijn eerste pcx 150 heb op gehaald

Super net fietsje. Voor en achter. Nieuw bandjes er op remblokjes vervangen.
Alleen.slipt de v snaar iets boven de 120 kmh dus ff nieuwe v snaar scooren

Hebben jullie goede online adresjes voor onderdelen 😇😇😇.
 
Rond de 120 km/u grijpt de toerenbegrenzer in. Aan de v-snaar zal het niet liggen.

Toeren begrenzer ja 😅.
Zo voelt het namelijk niet
Het grijpt niet constant in zo als
Ik bij een begrenzer gewend ben.

Het is echt heel rendum dat hij heel ff zijn kracht kwijt is e. Dan zo ook weer terug heeft.
Maar wel een goede tip. Om eens aan te denken dan zou het dus kunnem betekenen dat de Vario te licht is. Wand heb nog wel 1/2 slag over van mijn. Gas hendel over.
En hij loopt er supper makkelijk heen na de 120 kmh

Ga het eens na kijken. Wat mijn breedte is van mijn v snaar
 
vanavond maar eens begonnen aan het grote "waar komt toch die resonantie vandaan"

rond de 60 km/h begint het langzaam te trillen in de voeten, de frequentie van de trilling word hoger en heviger als ik harder rijd. best wel irritant.

Ik dus naar motoport (februari). hebben de pulley kap eraf gehaald en niks gezien. verder onderzoek ging in de papieren lopen, dus ik mocht 80 euro betalen en met getril verder rijden. hoogstwaarschijnlijk zit het in de final drive / lager volgens hen. Kan ook wel, een van de kwaaltjes heb ik me laten vertellen. (mijne is uit 2011 met 7000 km op de klok)

aangezien ik midden in een verhuizing zat even gewacht, tot nu dus.

wat me nu op valt is dat ik op de as van de koppeling een hele kleine speling heeft. geen mm-werk maar je voelt het toch. speling die niet in de voorste as zit. speling die ook niet op de as zit waarmee het achterwiel vast zit. zie foto's.

voorste as, (gelukkig) geen speling:

rup5ba.jpg


achterwiel as, geen speling:

148m3bq.jpg


koppeling as, bijna verwaarloosbare speling. maar toch aanwezig:

16joe94.jpg



een van jullie al eens aan die as gevoeld?
binnenkort maar eens verder. moest de bagagebak etc verwijderen, klaar mee voor vanavond.
 
Laatst bewerkt:
Ik was voorlopig niet van plan om iets open te maken maar ik zal het zeker even checken als ik het doe.
 
ohja, het is radiale speling, geen axiale.


Met de ervaring die ik met scooters heb ( 50cc).
Zat de achterste as van je vertanding
Altijd we wat speling. Meestal zitten deze met 1 kant in een naald lager en de andere kant in een kogel lager.het naald lager geeft iets speling zover ik weet hoef je je daar niet druk om te maken.

Heb je het lager al eens gecontroleerd dat in je achterste poelie zit.
Deze willen ook nog wel eens kapot gaan en kunnen de resonantie veroorzaken die je om schrijft

Maar goed dit antwoord is gebaseerd op veel scooter (50cc) ervaring.
Ik ben nog maar 1 dag eigenaar van een pcx. Was van plan om vanaaf mijn carterdeksel is te lichten.
Zal is kijken hoe het bij mij zit. Voor je.
 
Even een update :)
Rollen vervangen voor dr pulley 14 gram. Zeer tevreden over. Inmiddels in Denemarken beland, morgen de Ferry naar Noorwegen. Pcxje houd het prima alleen veel last van de sterke wind hiero. Moet geregeld diep richting stuur hangen om hem recht te houden. Tip voor als je ooit een lange reis maakt: investeer in andere schokbrekers achter! Beetje spijt dat ik dat niet gedaan heb. Vandaag band lek gereden maar ter plekke een prop erin gestoken :)

De groeten!
 
Veel plezier Zollywood! Blijf schrijven en een foto-tje zegt meer dan 1000 woorden! :P
 
Laatst bewerkt:
Even een update :)
Rollen vervangen voor dr pulley 14 gram. Zeer tevreden over. Inmiddels in Denemarken beland, morgen de Ferry naar Noorwegen. Pcxje houd het prima alleen veel last van de sterke wind hiero. Moet geregeld diep richting stuur hangen om hem recht te houden. Tip voor als je ooit een lange reis maakt: investeer in andere schokbrekers achter! Beetje spijt dat ik dat niet gedaan heb. Vandaag band lek gereden maar ter plekke een prop erin gestoken :)

De groeten!

Mooi man Noorwegen!

En hier waai je nu ook uit je panty;)
 
vanavond maar eens begonnen aan het grote "waar komt toch die resonantie vandaan"

rond de 60 km/h begint het langzaam te trillen in de voeten, de frequentie van de trilling word hoger en heviger als ik harder rijd. best wel irritant.

Ik dus naar motoport (februari). hebben de pulley kap eraf gehaald en niks gezien. verder onderzoek ging in de papieren lopen, dus ik mocht 80 euro betalen en met getril verder rijden. hoogstwaarschijnlijk zit het in de final drive / lager volgens hen. Kan ook wel, een van de kwaaltjes heb ik me laten vertellen. (mijne is uit 2011 met 7000 km op de klok)

aangezien ik midden in een verhuizing zat even gewacht, tot nu dus.

wat me nu op valt is dat ik op de as van de koppeling een hele kleine speling heeft. geen mm-werk maar je voelt het toch. speling die niet in de voorste as zit. speling die ook niet op de as zit waarmee het achterwiel vast zit. zie foto's.

voorste as, (gelukkig) geen speling:

[afbeelding]

achterwiel as, geen speling:

[afbeelding]

koppeling as, bijna verwaarloosbare speling. maar toch aanwezig:

[afbeelding]


een van jullie al eens aan die as gevoeld?
binnenkort maar eens verder. moest de bagagebak etc verwijderen, klaar mee voor vanavond.


hallo lompje

ik heb gister even mijn pcx een 20.000 km beurt gegeven
en even gekeken of ik speling op die as heb en het andwoord is nee

heb geen speling op de as waar het koppelings huis aan gemonteerd is
bij mij zelf is het lagter dat in de karter deksel zit wel een beetje gaar ( lager gonst heer erg)

mischien kun je dit bij jouw ook controleren dat zal denk dan de oorzaak zijn
dat je bij jouw speling hebt op die as


gr wesley
 
hoi Wesley,

Thanks voor het checken!
Ik zal het even controleren. maar voor zover ik weet maken mij lagers geen rare geluiden. morgen ga ik even langs de euromaster om te kijken of mijn velg niet uit balans is. van het weekend verder met uitbouwen en in de final drive kijken denk ik. wil alles uitsluiten :)

gr Bas
 
Zo, ik heb er weer een ritje op zitten met 1:28.
Volgas op de snelweg en niet harder dan 100 op de teller.
Je kunt echt merken dat het zomer is :X

Ook zal de teller (bijna/net) op 10.000 km staan, ik heb er dus 6.000 mee gereden inmiddels. Ik moet binnenkort het eerste onderhoud gaan uitvoeren, misschien ga ik dit volgend weekend doen als het allemaal lukt.

Het enige wat me echt tegenstaat is dat honda het ding heeft ontworpen om in de begrenzer te schieten. Het is voor mij de eerste motor welke dit doet, erg raar als je er zo over nadenkt. Gelukkig makkelijk te verhelpen maar dan moet maksor wel gaan reageren op de mail, dat is tot nu toe niet gelukt.

Het zadel ben ik inmiddels aan gewent, enkel na een dag zitten heb ik er last van op de terugweg. Ik heb staand werk dus geen probleem.

Niet pcx gerelaterd maar ik heb wel 1 groot probleem. Mijn fijne rukka lijkt niet langer waterdicht te zijn ;( :(
 
1:28 met een PCX. Is dat geen typefoutje?
Nee, echt niet helaas. Die van mij lijkt zowieso iets minder zuinig dan eigenlijk hoort. En dit was dus met de harde wind recht in mijn smoel volgas en net aan 100.
De terugweg 80-90 gereden over de zelfde route (retour) en het verbruik over deze 2 ritten was ongeveer 1:34. Ik heb dus terug 1:40 gereden.
Ik kom meestal tussen 1:37 en 1:42 uit met heel veel snelwegrijden. Ik kan daarmee leven en wil afwachten wat een beurtje doet met het verbruik
 
Terug
Bovenaan Onderaan