Honda PCX 125/150 deel 5

Vraag aan DT125: was er een relatief grote afwijking in de kleppen te bespeuren bij het afstellen na 10000 km.?
Mijn dealer hamert erop de kleppen om de 4000 km te laten stellen. Zij zeggen dat de zaak gemakkelijk in de soep zou kunnen lopen als je hier ver van afwijkt.
In het onderhoudsboekje staat ook 4000 km.
 
Ik heb even het logboek erbij gehaald. Bij km4460 de kleppen gesteld.
Uitlaatklep 0.24mm, 0.25mm ging er niet meer tussen
Inlaatklep 0.1mm, 0.12mm ging er niet meer tussen. Deze bijgesteld.

Bij km15563 wederom klepspeling gecontroleerd. Deze keer niet in detail de waardes genoteerd. Inlaatklep was niet verlopen. Uitlaatklep iets ruimer gesteld. Verloop was echter maar iets van 0.01/0.02mm. Verloop is minimaal.
Het stellen van de kleppen is niet veel werk, wel om de kleppen te bereiken. Voor mijzelf heb ik de termijn op 10000km gesteld.
Verder wil ik de uitsparingen, waarmee de plastic delen in elkaar grijpen, iets ruimer dremelen.
 
Ok,bedankt,lijkt me duidelijk. 4000 km is een zeer zeer veilige marge. Om de 10000 km is dan nog wel te doen.
Als je altijd maximaal wegtrekt en vol gas rijdt is het verloop wellicht meer.
 
@ Jaap, dan wil je dealer goed verdienen zeker? (veel arbeidsloon)
Mijn kleppen zijn voor de zekerheid gecontroleerd bij 6.000 km, was toen niets aan de hand. (nu 15.000 km) Laat ze op z'n vroegst bij 20.000 km weer checken, dan laat ik ook de riem vervangen, heb nu al (geen last van) iets lagere topsnelheid, krijg eerder de begrenzer erin.


@ Bromgek. Er zit hier iemand op het forum die heeft met een 2011 of 2012 model al zo'n 70.000 km gereden, wat hier al gezegd is, blijkt een betrouwbare brommer te zijn de PCX.

Ik heb er nu ruim 15.000 km zonder problemen op zitten. Verwacht dat er heus wel een keer het e.e.a. versleten zal zijn maar toch met een jaar of 4 a 5 op de 100.000 km te zitten.
 
Thanks Jessedew, ik ga het nu ook wat uitstellen.

Ik heb trouwens de Malossi vario laten monteren en loop nu niet meer tegen de begrenzer aan.(pcx 150)De pcx rijdt ca.10 km harder en trekt weer als een tierelier.(= oud Hollandsch woord voor snel ding.)
 
Zo knoop doorgehakt een een Pcx 125 uit 2011 gekocht. Wat is het toch een fijn ding om op rond te tuffen. Vandaag meteen de velgen eronder uit gehaald en dit weekend michelin banden erop laten leggen.

Waar halen jullie je onderhoudsonderdelen vandaan zoals remblokken en filters?

Grtz
 
Bedankt, was eens aan het kijken voor een rvs vervangingsdemper. Het enige wat ik tegenkom zijn dempers voor de pcx vanaf 2012 (oftewel met esp motor?).

Passen deze dan niet op mijn model uit 2011?
 
Gisteren reed de PCX anders dan normaal. Heb de PCX een week niet gebruik en gisteren bij het wegrijden daalde het toerental aanzienlijk. Na een paar meter rijden stijgt het toerental weer naar voor mijn gevoel normale waardes. Ook tijdens het rijden merk ik geen verschil. Alleen bij wegrijden of hele lage snelheden daalt het toerental ver. Zo ver dat ik het gevoel krijg dat de PCX af zal slaan.
PCX heeft 17000km gereden, Dr Pulley rollen en verder standaard. Achterste variator is nog nooit uit elkaar geweest.

Iemand een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ben van plan om de achterste variator voor een inspectie te demonteren.
 
Heb er verder geen verstand van, maar lijkt ook wel alsof er te weinig brandstof toevoer is? Weleens zoiets gehad met een bromscooter, toen was de choque niet in orde, maar weet niet in hoeverre dat op de PCX zit, maargoed het zou ook zomaar iets met de vario idd kunnen zijn.

Trekt de PCX wel normaal op, behalve het toerental dan?

Benieuwd wat het euvel is.
 
Luchtfilter vervuild?

Bougie electrode afstand te groot?

Bougiekabel een stukje losgeraakt of de mantel beschadigd?

Tank bijna leeg gereden waardoor een vuiltje in de injectie kwam?

Verschijnt er ook een storingslampje? Indien nee dan zou het inderdaad iets mechanisch kunnen zijn..

Ik zou eerst even de basis nakijken..
Als alles goed zit kun je een aantal zaken al uitsluiten..
 
We gaan de PCX in de loop van de week onderzoeken. Moet tussen andere verplichtingen ingepland worden. Ik denk in eerste instantie toch aan de variator. De PCX start goed, loopt goed stationair, geen problemen bij accelereren of op snelheid. Net even de eerste paar meter bij wegrijden. Net alsof je wegrijdt in een te hoge versnelling. Na een paar meter stijgt het toerental weer naar normale waardes.
 
Laatst bewerkt:
PCX staat op de operatietafel. Morgenavond kan er aan begonnen worden. Heb helaas maar een uur of wat tijd per avond.
 
Is er hier iemand die met zijn pcx al last heeft gehad van het balhoofd?
Trager sturen, vager stuurgevoel.

Heb na 12.000km en binnen de 2jaar (PCX 2015) hiervan last en dit valt helaas niet onder de garantie.
Honda komt in niets tussen omdat de dealer slijtage zegt.

328euro later is het probleem opgelost...zo wordt een goedkoop scootertje wel snel duur.
 
Ja, een neef van mij. Zijn PCX was nog jonger en had op dat moment minder kilometers gereden. Heeft het balhoofdslager iets losser gezet en probleem was opgelost.
 
Was in de waan dat het garantie was omdat de stukken al besteld waren door de dealer die het snel ging oplossen.
Had ik dat geweten en iets losser gezet...was iets goedkoper.
 
Had de dealer toch ook moeten zien. Mijn neef heeft een 2-tal dealers met het probleem bezocht en kreeg wisselende informatie. Heeft uiteindelijk de kappen gedemonteerd en lager wat losser gezet.
Bij zijn PCX voelde het alsof het stuur verschillende arreteerstanden had.
Kan natuurlijk ook zijn dat het lager werkelijk een opdoffer heeft gehad.
 
Laatst bewerkt:
Net de variator en de koppeling gedemonteerd. Viel me op dat bij de koppeling (achterste pulleys) de schijven niet tegen elkaar zaten. Pas nadat de riem was verwijderd kwamen de beide helften tegen elkaar. De riem beschrijft hierdoor een kleinere cirkel.
Kan overigens ook zo zijn dat het zo hoort. Heb er bij vorige steutelpartijen niet op gelet.
Heb geen steeksleutel 39 om de grote moer los te halen. Morgen op het werk kijken. Verder nog 2 plankjes maken om de koppelingsveer tegendruk te geven.
 
Heb nu ook de koppeling zelf uit elkaar. Zag verschillende mogelijkheden
op Youtube om de centrale moer los te krijgen. Zoals gewoonlijk werken dat soort
trucs nooit bij mij. Uiteindelijk een grote Bahco gekocht en gewoon losgedraaid.
Verder een hulpmiddel gemaakt om de koppeling bij elkaar te houden. Twee houten plankjes en 2 lange draadeinden. Draadeinden te kort gemaakt. Lengte bepaalt met de koppeling in samengestelde toestand. Ga je de centrale moer losdraaien, ontspant de veer en neemt de lengte aanzienlijk toe. Gelukkig neemt de veerkracht af naarmate de veer verder ontspant.
Zag geen vreemde zaken. De zaak wat schoongemaakt en nu wachten tot het voorgeschreven vet wordt afgeleverd. De veerlengte en riembreedte voldoen nog aan de criteria die Ome Honda heeft opgesteld.
Verder de variator schoongemaakt en ook hier geen schokkende details.
Hoop in de loop van de week de PCX weer rijdend te hebben.
 
Knap Dat je t zelf doet, met olie peilen houd het bij mij wel ongeveer op (nouja iets meer lukt nog wel)

Hopelijk rijd je pcx daarna weer als vanouds.
 
Valt wel mee hoor, gewoon een kwestie van beginnen. Ik heb wel een hekel aan constructies die alleen met speciaal gereedschap te demonteren zijn. Vaak is een paar vlakke kanten al voldoende.
 
Zo is dat, gewoon beginnen! Dan lukt het! :Y Ik heb alleen een gruwelijke hekel aan het demonteren van het kappeneerk van de pcx, dat blijft rotwerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan