Honda PCX 125/150 deel 5

@DT125:

Bedoel je met het verloop dat de afwijking van de klepspeling t.o.v. de foutmarge maar minimaal was?

Was de speling van de inlaatklep ook weer veranderd toen je hem de tweede keer controleerde?

Just curious..

Ik sta nu op 4000km en de PCX loopt als een trein. Ik haal hem deze winter binnen met de kilometerstand rond de 6-7000km en dan krijgt hij (van mij) uitgebreid onderhoud inclusief klepspeling controleren/stellen etc.

Dan zet ik gelijk de yss shocks eronder aangezien die ook vereisen dat er wat kapwerk verdwijnt.
Ik heb tevens dr Pulley sliders liggen. Die gaan er dan in. Met die setting rijd ik dan door naar de 20.000 en dan herhaal ik de cyclus waarbij meteen de riem vervangen kan worden.

In de tussentijd houd ik netjes elke 4000km olie en transmissie-olie aan en conform het onderhoudsboekje de luchtfilter en bougie.

Zou mijn PCX kunnen zijn, dr Pulley en YSS achtervering. Misschien ook een Givi scherm?

Volgens mij heb ik de klepspelingswaardes al eens vermeld.
Voor de volledigheid nogmaals.

Kmstand 4460
uitlaat 0.24 ging wel, 0.25 niet
inlaat 0.1 wel, 0.12 niet.

Kmstand 15563. Iets minder uitgebreide verslaglegging: alleen
vermeld de uitlaatklep iets ruimer gezet te hebben. Was waarschijnlijk 0.23, afsteld op 0.24, zeker geen verontruste waardes.

Mocht je zelf de kleppen gaan stellen, Een steeksleutel 3mm en een kleine ringsleutel 9mm zijn makkelijk. Ruimte bij de eerste series PCX-en is beperkt, zeker t.p.v. de uitlaatklep.
Verder heb ik een hefbrug gebruikt. Weet niet of er mensen zijn die de uitlaatklep versteld (dus niet alleen gemeten) hebben zonder brug.
 
Haha. Inderdaad met half-hoog givi scherm. Ik heb overigens wel het 2014 model.

Bedankt voor je gegevens. Ik heb er even een screenshot van gemaakt voor in mijn PCX onderhouds-map. Die sleutelmaten kunnen zeker nog van pas komen.

Ik heb ook een hefbrug in mijn garage. Ideaal!
 
Vind het nieuwe model mooier dan de eerste serie PCX-en. Wist bij aankoop van mijn PCX dat het nieuwe model eraan zat te komen. Het prijsverschil tussen een gebruikte 2010 PCX (met 2700km op de teller) of een nieuwe 2014 PCX vond ik echter te groot. Moet ook nog te verantwoorden zijn bij moeders de vrouw.
Ook ik ben gecharmeerd van de PCX en lichte motoren, maar heb mijn "zware" motor niet verkocht. Rij wel eens met groepen en 125cc heeft dan toch beperkingen. Ook met duo geven die extra cc's wat meer gebruiksgemak.
Moet wel bekennen dat ik jaarlijks de meeste kilometers met de PCX afleg, waarbij deze ook wordt gebruikt voor toertochten. Heerlijk op mijn gemak rondrijden, haakse bochtjes met een zo hoog mogelijke snelheid nemen, zo lang mogelijk de voeten op de treeplanken houden bij het aanrijden van een stoplicht en dan op het einde van de dag voor 4 euro aftanken.
 
En dat is wat er bij mij de laatste jaren veranderd is.. Ik rijd niet meer in groepen.

Het dag-retourtje Nordschleiffe is ingewisseld voor de kinderen achterop naar het zwembad in de zomer en woon-werkverkeer.

Het is inderdaad onbegonnen werk om met een Honda Innova of een PCX mee te rijden in zo'n vlotte tour. Hoewel je zelf dan waarschijnlijk degene bent die daar het minst onder te lijden heeft.. De rest is je liever kwijt dan rijk.

Voor al het andere volstaan onze pizza-brommers prima.

Van jouw statement van 4 euro aftanken aan het einde van de dag rollen de tranen over mijn wangen van het lachen want dat is bijna letterlijk zo. Je rijdt motor maar bent nog twee keer zo goedkoop uit als ik in de jaren '90 met de KS50, Puch zip of Honda Wallaroo. Hilarisch!
 
Ik rijd al jaren op lichte motoren en het bevalt heel goed. Makkelijk weg te zetten en zuinig in benzine en onderhoud. En ik kom overal waar grote motoren ook komen.

Is die Innova 125 ook in Nederland gevoerd? Grappige dingen, zulke huurde ik wel eens in Azië.

Als ik de Deutsche Alpenstrasse gereden heb post ik een filmpje. Ben nu nog onderweg er naartoe. Vanmiddag kom ik in Lindau aan.
 
De Innova is niet in Nederland verkocht hoewel de mijne wel in 2009 in Nederland op kenteken is gezet.

Ik moet het verhaal er achter nog horen maar in deze toestand (nieuwstaat) wilde ik hem gewoon hebben. Er rijden er maar een paar van in Nederland. Ik denk niet meer dan 5 á 10. Hoe lelijk 'ze' ook mag zijn.. dit is de nieuwe Honda cub. Onverwoestbaar en zo lelijk dat ik haar mooi vind. :)

Ik ben benieuwd naar je filmpje. Heb je een go-pro?
 
Ik heb een Ion Air Pro op mijn helm, echt een super camera. Ding doet het fantastich. Uit de VS laten komen voor maar 30 euri. :)
 
Goede dag dames en heren. Ik wil mij ook even melden bij deze topic. Heb al veel doorgelezen, maar og niet alles. Ik heb afgelopen week een pcx 125 van 2012 gekocht met bijna 22.000 km op de teller. Zwart. Nadat ik in april op een kerende auto ben geklapt, vt1100 ace total loss, ga ik nu op de scooter. Heb het na 42 jaar motor even gehad met het zwaar en schakelen. Na het proefritje denk ik voor altijd. :) Lekker ding om mee rond te knorren. Nog wel een kleine 2 weken wachten i.v.m. op Nederlands kenteken zetten
van de scoot. Het is een Belgisch exemplaar. Ik heb al veel opgestoken betreffende de technische zaken. Zelf onderhouden moet te doen zijn. Als ik wat te vragen of te melden heb dan lezen jullie het wel.
Veel veilige kilometers gewenst. Groeten, Arnold.
 
Welkom Arnold.
Veel veilige en plezierige kilometers gewenst!

Zelf onderhouden is een peuleschil hoewel het qua kappenwerk soms wat omslachtig is. Verder oerdegelijk en betrouwbaar maar bovenal plezierig en goedkoop te rijden.

Een waar zuinigheidswonder.
Groeten,
Maarten
 
Ik heb er 'as we speak' een 2009 Honda Innova 125i bij gekocht :) :) :)
De meest gezapige motorfiets op aarde maar ik zat er al een tijdje op te azen. Gewoon omdat ik een Honda cub wil maar geen wrak wil rijden.

Als deze over 25 jaar even veel waard is als de Honda C90 nu dan is het niet eens zo'n gekke investering..

Zoals ik al schreef is de CBR definitief verleden tijd.. nooit gedacht dat ik zoveel plezier zou hebben op die kleine motoren..

Veel verschil in rijgedrag tussen de PCX en de Innova?.
 
Ik ben met de PCX onderweg naar de Deutsche Alpenstrasse. Normaal maak ik trips op de motor, dit is de eerste keer op de scoot. En ik ben om. Want het rijgemak en de bagageruimte (heb ook een koffer) zijn echt super. En zuinig. :)
Dit gaat een relaxte week worden. :]


Ben benieuwd hoe de PCX met volle bepakking zich gedraagd op de Alpenstrasses?
 
Ik moet de innova nog ophalen. Ik zal er eens wat over schrijven in het Innova-topic. Dat staat volgens mij al sinds 2010 droog.

Uiteraard blijf ik lekker PCX'en.. maar ik ben wel heel benieuwd welke straks mijn voorkeur heeft en waarom..

I'll keep you posted.

@Gerdien: Ca va? Alles in ordnung?
Dit is wel een heeeel relaxte week..
 
Het is zeker een heerlijke week. :)
Vooraf lang getwijfeld of ik met de PCX of met de KTM Duke zou gaan, maar ben echt blij dat ik op de scoot ben.
Het oppakken is een eitje en het rijdt zorgeloos de bergen op en af.
Zelfs met de Dr. Pulley vario met 15 gram rollers gaat ie nog vlot de berg op. En afremmen op de motor is goed genoeg, dat had ik niet verwacht.

Eerste deel van de Deutsche Alpenstrasse reed ik gisteren. Ik ben nu in Garmisch-Partenkirchen en ga vandaag een paar Alpenpassen rijden. Lekker de koelte opzoeken.
Morgen rijd ik de rest van de Alpenstrasse en daarna post ik een filmpje op Youtube.

Volle vepakking valt mee hoor. Alles zit in de kofferbak. ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag twee Alpenpassen gereden met wat flink stijle stukken omhoog. De PCX 150 haalde soms met moeite 50 km/uur (op GPS). Ding moest heel hard werken. Ik weet niet hoe het met de originele vario zou zijn gegaan.
Maar het goede nieuws is: ik kwam telkens weer boven. *O*
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag! Veel plezier verder.

Heb je alleen die rollen er in of nog meer aanpassingen?

Groetjes
 
Ik heb dus die Dr. Pulley vario met 15 gram rollers, Kitaco verstelbare veren en het halfhoge Givi scherm.
De Repsol stickers zijn onderweg.
 
Laatst bewerkt:
Zo die van mij is weer klaar voor de komende maanden, 285 Euro verder maar daarvoor zijn wel de kleppen gesteld, (was toch wel nodig, dacht het zelf ook te horen) voorremblokken vervangen, bougie, snaar luchtfilter en de olie natuurlijk, ohja en de aangeleverde achterband erop. Den oude winterband was vierkant na 12.000 km.
Kortom niet heel goedkoop maar ik had het uberhaupt niet gered in bijna 4u sleutelen;) heb nu in precies een jaar 18.000 km gereden en m'n pcx spaarpot zit toch al 1.000 Euro in, voorlopig haal ik de kosten, accessoires en afschrijving er mooi uit. Gerdien fijne trip nog, ik vlieg morgen over de alpenstrasse naar bella Italia.
 
Mooi om te horen dat jullie vakantietripjes maken op de PCX. Kan ook prima lijkt mij. Zelf ben ik nooit zo ver geweest met de scooter, maar wel met mijn vorige Kymco 175cc naar het Sauerland, terwijl er ook > 600cc sportmotoren in de schuur stonden. Juist tijdens vakantie als je op je gemak binnendoor rijdt kan het prima, heerlijk genietend van de omgeving op zo een licht fietsje.
 
Amen.

Mijn handen jeuken om een trip van 3 dagen te gaan maken als ik dit allemaal lees. Ik heb de luxe te kunnen kiezen uit een PCX 150, CBR 600 en vanaf donderdag een Innova 125. :)

Qua bepakkingsmogelijkheden is de PCX de meest voor de hand liggende..
 
Vind €285 een heel net bedrag. Ben zelf een hele dag bezig met alleen de kleppen, en dan zijn er nog geen snaar, voorremblokken en achterband gewisseld. Voor de snaar moet zowel de variator als de koppeling worden gedemonteerd.
Heb laatst de koppeling van nieuw vet voorzien. Scooter heeft geloof ik wel een week op de brug gestaan. Geef toe, werkzaamheden moeten in de spaarzame vrije uren.
Een bahco moeten bestellen, uitvogelen hoe de koppeling uit elkaar genomen kan worden, de oplossingen op Youtube bleken bij mijn koppeling niet te werken, speciaal vet besteld, vervolgens schoonmaken en weer een oplossing bedenken om de zaak in elkaar te krijgen, met de juiste aanhaalmomenten. Als de scooter engineers eens nadachten hoe de zaak in- en uit elkaar genomen kan worden zonder al dat speciale gereedschap.
Als je elke dag aan scooters sleutelt wordt je natuurlijk wel een stuk handiger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus die Dr. Pulley vario met 15 gram rollers, Kitaco verstelbare veren en het halfhoge Givi scherm.
De Repsol stickers zijn onderweg.

Hoe bevallen de Kitaco veren? Waarin verschillen ze met de originele achterveren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan