De MT 5001 Android GPS voor je Motor

De prijs van navigatiesystemen is in mijn optiek te hoog om een reëel alternatief voor de android telefoon te zijn.

Ja en Nee.

- Wat prijs en snelheid betreft kan een losse navigatie (PND) niet tegen de smartphone op.

- De software kan een verkoopargument voor een PND zijn. Al is TomTom GO voor 90% gelijk aan de software op de PND's. En er komt langzaam aan steeds meer software met hetzelfde doel als een PND. Dus de software op de PND als verkoopargument valt ook langzaam weg.

- Blijft constructie en waterdichtheid over. Daar kunnen de PND's zich nog onderscheiden.
 
Laatst bewerkt:
En het formaat. De verhouding lxb is heel anders.
Ik hoop dat mijn 5001 het blijft doen, want ik ga hem zeker weer gebruiken.
 
Ik gebruik liever een dedicated navigatie die ook nog s tegen een stootje kan en op een solide manier aan n lader.
Ik vind n smartphone gewoon niet echt prettig als motornavigatie.
 
Ik heb de ontwikkelingen rond de MT 5001 gevolgd en het lijkt wel of de ontwikkeling een beetje stilstaat.

Als je kijkt naar de huidige stand van zaken rond de Android telefoons, vraag ik mij wel wat het nu is van dedicated GPS-kastjes. Rond de €150 koop je een degelijke telefoon met meer dan voldoende opslag, werkgeheugen en processorsnelheid om ieder navigatie programma te draaien en meer. Als je dan ook nog kritisch kijkt naar de stand alone tijd van de accu, heb je ook het knelpunt van het waterproof opladen opgelost. De prijs van navigatiesystemen is in mijn optiek te hoog om een reëel alternatief voor de android telefoon te zijn.
Het gemak van een dedicated GPS. Je klikt hem zo in de bijbehorende motor mount. Geen geklooi met beugeltjes en/of kabeltjes.
Daarbij lijkt het me niet verstandig met een iPhone of Samsung van €600 op je stuur rond te rijden. Die mensen zijn er ook.

Daarom dat de MT5001 ook interessant is.
De enige smartphone die ik ken, die met een motor-mount geleverd wordt.
Voor een interessante prijs. Alleen de huidige beperkingen bevallen me niet.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels staat 4.4.2 er weer op en draait de boel als een zonnetje. Dan merk je toch dat ie van 512 naar 1 GB is gegaan.
Osmand+ en TomTom flitsers ernaast. Wie doet me wat. :)

PS: Flitsmeister gaat niet meer op Android 4.4.2
Flitsmeister updates voor onder Android 5 zijn stopgezet.
Ik heb Flitsmeister nog draaiend op Android 4.4.2 maar het wordt dus niet geupdate. Ik dacht dat (de oude) FM wel beschikbaar zou blijven voor Android 4.4,

Dat de Android 4.4 Flitsmeister versie niet geupdate wordt, zou ik geen moeite mee hebben als het niet zo was dat men nog niet lang daarvoor een grote Master Update had doorgevoerd in de software. En deze Master Update was nog niet geoptimaliseerd toen men besloot updates alleen op Android 5 en hoger te richten.
Resultaat: een blijvend traag werkende Flitsmeister op Android 4.4. FM bedankt !
Ik heb enkele malen mail kontact gehad met de jongens van Flitsmeister.
Gedreven mensen..
Misschien.., als er bijv nog veel vraag naar zou komen, zou de Android 4 versie nog een Final-optimalisatie-update krijgen. Men was er nog niet aan uit. Ik heb er verschillende keren naar gevraagd maar men had het druk overal mee, dus afwachten..

Dus oproep: stuur een email naar Flitsmeister met een verzoek voor een eenmalige Final-Optimalisatie-Update van de Flitsmeister Android 4.4 versie.
En deze ook beschikbaar te houden via de Playstore.
Die versie werkt nog perfect met de meldingen alleen is hij te traag geworden indien je op het kaart-overzicht kijkt. Dan slaat de phone haast compleet vast.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook niet mijn dure Iphone of Samsung blootstellen aan trilling van de motor. Maar gezien de prijs van Chinese Android phones hoeft dat dus ook niet. Ik gebruik al weer geruime tijd een Homtom HT20 Pro. Nu te koop voor circa €110. Mijn Rage met motoreditie en Becker Mamba navigatie ligt al weer enige tijd ongebruikt in de kast en mijn Peaklife ook. Simpelweg omdat de Homtom (meer specifiek de android telefoon) voorziet in al mijn behoeften op het gebied van navigatie: bergwandelingen, mountainbiken, motorrijden, fitness tracker. Alles werkt zoals ik het wil.

:)
 
Voor de motor voldoet dat misschien wel in combinatie met een Navigatie App.
Maar ik gebruik Flitsmeister ook in de auto en vind FM prettiger en meer info geven dan de TomTom flitsers App.
(Binnenkort gewoon nieuwe Android telefoon en ik kan weer de nieuwste Flitsmeister versie gebruiken)
 
Ik rij als taxichauffeur 500 km per dag en hoewel ik in principe nooit te hard rij, kan ik toch echt melden dat de flitsers in TomTom Go foutloos zijn.
Alle flitsers worden weergegeven, ook de mobiele.
 
Ik zeg niet dat de TomTom flitser App slecht is.
Maar ik vind FM gewoon prettiger, informatiever, of wat dan ook.
Heb TT wel geinstalleerd maar toch weer maar FM opgestart.
 
Ik gebruik TomTom flitsers vrijwel nooit (dus wel eens gebruikt) maar ik het gevoel dat er in FM meer en sneller flitsers staan.
 
Nee, geen sprake van.
Je moet echt wachten tot de opvolger als je dat wilt.
Op dit ogenblik is men bezig een betere GPS module erin te plaatsen (U-bloc of zoeits). Dus men ontwikkelt verder.

Is er al weer wat nieuws over verbeterde specs van de mt5001?

Waarom proberen ze trouwens niet gewoon android 5 ipv meteen naar 6?
Het enige wat de klant wil is de kaarten naar sd kunnen zetten.

Ik ben toch van plan m te bestellen voor de lente
 
Nee.

Ik geloof dat Android 6 makkelijker aan te passen is. Maar verder hebben ze er weinig kaas van gegeten. Veel gebruikers hadden last van een slechte GPS ontvangst. Vandaar dat men daar blijkbaar iets aan doet.
Geheugen moet echt omhoog naar 4GB en 32GB intern. Maar ja, dat kost geld. Je zou ook die GoRider jongens kunnen benaderen. Wellicht weten die meer.

Het stomme is dat met de komst van Android 6 je het toestel een SD kaart kan laten functioneren als intern geheugen. Maar dat werkt dan weer niet op de 5001.
Terwijl dat prima werkt op mijn Nomu S10 en ik daar dus geen problemen meer heb. Maar waarschijnlijk kan de 5001 dat niet aan vanwege performance. Met de Nomu gaat dat prima, geen haperingen en ik draai soms 4 apps tegelijkertijd.
 
Heb jij last van n matige gps ontvangst?
Wat vind je van de snelheid van t toestel? Ook tijdens t rijden.
Hoeveel intern geheugen is er daadwerkelijk vrij? Tomtom go heel europa is denk ik 5 GB.
Anders moet ik wat landen kiezen.
Kan je de karadar eigenlijk draaien in lengte?
 
Laatst bewerkt:
Mijn ontvangst is ok, maar ook niet meer. GPS module is bij anderen kapot gegaan.
Snelheid tijdens rijden ok, maar ik wil naast Osmand ook TT Flitsers draaien. Dat gaat net.
NL FM ernaast wordt lastig.

Heel EU gaat niet, midden EU wel, net over de 4 GB.
Ik weet niet wat een karadar is...
 
Aha. Niet op de houder te draaien, wel via de RAM mount/knop.
Apps gaan dan van Portrait naar landscape en andersom.
 
Ik heb de PDF manual gedownload en daar staat ook nog 512MB en Android 4.4.2 in. (Verouderd toestel dus)
De Android versie wordt niet voor niets niet in de advertentie vermeld.

En bij de advertentie staat "nieuwste...."
Nou, niet dus. En dat voor die prijs.

Maar als dit een grote webshop is zouden ze misschien wel wat meer druk op Prolech kunnen zetten om het toestel te kunnen opdaten.
Maar blijkbaar kan te ze weinig schelen door hem zo in het assortiment op te nemen.

Marten, die Aps die in de manual genoemd worden, stonden die er bij jou ook op ?
 
Laatst bewerkt:
Yep, die staan erop. Met iGO.
GoRider heeft de inport hier in NL en die hebben wel 1GB RAM en een andere Navigatie.
Maar of zij die echt aan de man brengen? Ik kom ze nooit tegen.
Zoals gezegd, ik 3 Android 6 versie gehad, maar tot op heden geen succes. Teveel bugs.
Ik zal ze weer es benaderen.
 
Ik heb de PDF manual gedownload en daar staat ook nog 512MB en Android 4.4.2 in. (Verouderd toestel dus)

Android 4.4 wordt door meer leveranciers nog gebruikt, bijvoorbeeld op betaalterminals. Ik denk dat iemand die versie voor betaal-tablets geschikt heeft gemaakt en dat ze die nu allemaal gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
KitKat stond bekend als een versie die weinig power (Chip) nodig zou hebben. Voor de goedkopere smartphone werd toen gezegd.
De Android 6 versie was veel trager. Maar is ook nog steeds niet goed.
Android 7 op mijn Nomu tel loopt soepeler dan Android 6.
4.4.2 kent ook nadelen, zoals het feit dat de kaarten van TomTom niet op de SD te plaatsen zijn. En dan ben je snel aan het plafond.
Gelukkig kreeg ik Osmand kaarten wel op de SD.
 
Terug
Bovenaan Onderaan