olielek silverwing 400 van 2008

Ok prima, ik ken die scooters voor de rest niet dus
had geen zin om daar na te gaan kijken is ook maar een klein rot detail THX Ronald.

Opmerking:

Ben stop eerst die 6 vijsjes hand vast terug.
Demonteer dan het complete achterwiel en schokbreker rechts.
Demonteer dan de linker schokbreker
En haal daarna de 6 vijsjes er uit, evt. de swingarm ondersteunen tijdens het uitdraaien van de 6 vijsjes met auto krik kan nooit kwaad.
Dit voornamelijk om spanningsverschillen tussen swingarm en motorblok te compenseren.

Scooter ophangen:
Misschien zit er wel een passagiers handgreep op de scooter waaraan je een touw kan bevestigen wat je aan het plafond maakt.
Veel gewicht staat er niet op maar je moet de bovenkant wel ophangen.
Want als ik jou schokbrekers onder je lichaam vandaan schop val je tenslotte ook om ;)

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Dank u wel heren!!!

Jullie zijn krakken! De komende dagen moet ik werken normaal maandag thuis en dan kan ik weer wat knutselen, ik zal zeker het gene jullie hier opsommen uitvoeren, spannend!
Zijn jullie mekaniekers of zo? omdat ge der toch wat van af weet!

Gr. Ben
 
Nee Ben ik ben geen mekanieker.
ik heb meer verstand van verf en verf spuiten.
Daarnaast hobbymatig een voorkeur voor motor elektronica

Ben wel handig met sleutelen, en dat in combinatie met handig omgaan met internet, screenshotten etc. etc.
Daarnaast kijk ik haast geen tv, en heb een compleet arsenaal aan werkplaats handboeken, die ik in mij vrij tijd bestudeer.
En het dan vervolgens erg leuk vindt om dit soort dingetjes als een puzzel te beschouwen.

De ervaring leert dat tekening lezen niet altijd in een keer goed wordt begrepen.
Ik kan daar vaak door heen prikken, maar toch zit ik er ook wel eens een beetje naast, zoals nu als een wphb niet helemaal alles verteld en ik het niet direct door heb omdat de silverwing (kan ik wel zeggen) toch een uniek systeem heeft.

Maar daar is juist een openbare discussie goed voor... iedereen weet wel wat, en Ronald heeft zo'n ding gehad in 400 of 600cc, dus hij heeft mij het laatste zetje gegeven ;)

Als laatste:
Als er helemaal niemand reageert heb jij een probleem.
Als ik dan de boel kan aanzwengelen met wat screenshots etc. komen er hopelijk van zelf 'positive opbouwende' en aanvullende opmerkingen van anderen.

En dan komt de cirkel hopelijk of zo als in dit geval vanzelf rond *D

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn super!!!

Dit week-end moet ik werken maar maandag ben ik thuis, dan begin ik eraan!
Zijn jullie mecanicien of zo?

Gr. Ben
 
Bertocello ha ha leuk toch :t

BenVT
het antwoord had ik al gegeven maar weet niet of je het over mij hebt?
Jaar of wat geleden als kind ook wel veel met Mecano en Lego gespeelt ;)

BenVT nog een opmerking: let bij (de)-montage op de draairichting van je V-Snaar , dus net zo terug plaatsen als dat je hem er vanaf hebt gehaald.

Nog een screenshotje getrokken:


• Scooter op middenbok
• Kont van scooter ophangen aan plafond
• Krik of stempel onder de swingarm/cvt-kast
• Bout van schokbreker verwijderen
• 6 vijsjes verwijderen
• Swingarm/cvt-kast wegnemen
• Oliekeerring vervangen



image.php


Om extra kosten te voorkomen zou ik de olie pas nadien wisselen als alles goed bevonden is en de motor nog warm is van de test.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb hier nog een keer wat verder gedaan, en de swingarm er afgehaald de oliekeerring (was kapot) heb ik besteld bij de Honda verdeler in de buurt.
Maar nu heb ik een ander probleem, ik heb de motorolie eraf gelaten en er zijn kleine stukjes koper? meegekomen ze zaten in het filterke bij de dop om de olie af te laten (zie foto op het wit blaadje naast de filter liggen er 2stukjes) zou dit kwaad kunnen?
Of moet de motor volledig gedemonteerd worden en uitgekuist worden? volgens de Honda verdeler: eens (spoelen) met verse olie en kijken of er nog veel meekomt, en dan terug nieuwe olie en nieuwe olie filter er op.

Wat denken jullie?

full


Hier een foto van de gedemonteerde swingarm.
full


Groeten, Ben
 
Best wel flinke stukjes toch?
Koper.. uhm... vraag me af waar het vanaf komt?
Maar ga maar gewoon spoelen en kijk maar waar het schip strand, meer kun je toch niet doen.
Dus voorlopig deel ik de mening van jou verdeler.

Terpentine is evt. een aardige verdunner die je aan je spoel olie kan toevoegen.
Zeg maar 0,5 liter terpentine per 1 liter olie mixen en er dan in gooien.
Motor dan uiteraard absoluut niet starten en alles ook wel zorgvuldig leeg halen voor je er weer onverdunde olie in doet.
Op de middenbok ook de scooter beide kanten op laten hangen om de laatste restjes olie er uit te kunnen laten druppelen.

Eigenschappen van terpentine zijn o.a. dat het ook vet/olie bevat het laat zich danook prima mengen met olie, deze mix heeft iets minder kleef eigenschappen dan alleen olie en dat bevorderd het meekomen van losse stukjes tijdens het aftappen.
Terpenite kost ook een fractie van de olie prijs, en staat ook vaak in de supermarkt.

En vindt je dat allemaal veel te spannend dan maar gewoon alleen olie gebruiken om te spoelen.
 
Laatst bewerkt:
liter diesel werk ook prima om te spoelen

maar die stokjes lijkt op een big-end of lagerschaal
 
Heb daar ook aan gedacht "big-end of lagerschaal"

Maar ja ondanks dat ik meestal wel reëel wil blijven is paniek zaaien altijd vrij makkelijk En op fora ziet dat er nog minder fraai uit als dat ik het even tussen neus en lippen door vertel, dus vandaar dat ik zeg kijk maar waar het schip strand.

Voor het zelfde geld kandie door tot honderdduizend+ bla bla bla

Ik zal hem om tot een ton door te rijden bij deze even zegenen:

SATHU

image.php
 
Laatst bewerkt:
ik gok op lagerschaal want zoals eerder opgemerkt, een keering kan gaan lekken maar zoals die er tussen zat verfrommeld kan die meegenomen zijn door een kapot lager
 
Als dat stukjes van een lagerschaal zijn dan rij je niet zo heel veel km meer.
Wil je ondanks dit toch die keerring willen vervangen, kan je die er niet zo van buitenaf eruit krijgen? Door een schroevendraaier tussen het huis en de keerring te slaan kan je de buitenkant van de keerring dusdanig vervormen dat je hem uit zijn behuizing kan halen.
Wel de schroevendraaier op de keerring richten zodat je het huis niet beschadigd.

Succes.
 
hallo Guust, Jan en Ronald

De keerring is er uit en er is een nieuwe besteld morgen of dinsdag heb ik de nieuwe keerring...
Maar voor het probleem met de metalen deeltjes, zal waarschijnlijk de motor blok open moeten.
Aangezien de metalendeeltjes koperkleurig zijn vrees ik er ook voor dat dit afkomstig is van de lagerschaal, (heb gelezen dat die bruin van kleur zijn) Is dit te vervangen? zo ja smijt ik hem deze week open...

Gr. Ben
 
Alles is te vervangen maar dit gaat serieus geld kosten.
Als je het zelf gaat doen zit je zo maar op circa 700 euro. plus 250 euro aan klein goed.
En dat kan zo maar 150 uitlopen is mijn eerste inschatting
 
Met een beetje pech is de krukas ook beschadigd. Als je dat allemaal weer netjes wil krijgen gaat dat serieus geld kosten. Beter misschien kijken naar een ander blok.
Maar eerst het oude blok los om te kijken!
 
Lees net even terug, scooter heeft pas 47000 km gelopen. Is niet gebruikelijk voor een Honda om dan al stuk te lopen.
Heeft de motor misschien met te weinig/geen olie gedraaid?
Heeft de verkoper jou wel alles verteld?
 
Ok morgen begin ik aan het blok open te smijten, hopelijk krijg ik hem dan terug ineen 😄 Spannend
Anders nog enkele tips vooraleer ik er aan begin?
 
Hallo,

Ik heb vandaag de motorblok ervan gehaald, amaai een zwaar blokske!

Nu heb ik het kleppendeksel alsook de generator deksel ervan gehaald zodat ik in de motor ruimte kon kijken en dat zag er allemaal zeer proper uit ook heb ik geen enkel stukje metaal of vuiltje gevonden in de motorblok maar moet wel zeggen dat ik geen zicht had op de pistons en krukas.

Ik vind het raar dat ik geen enkel stukje metaal meer vind of zou dit allemaal met de olie af te laten mee naar buiten gestroomd zijn?

De olie filter heb ik er ook afgehaald en daar heb ik ook geen vuil in gevonden.

Het is omdat ik de motorblok niet volledig wil demonteren aan gezien het er complex uit ziet met al die tandwielen en ketting...
Maar als het niet anders kan moet het wel hé

Graag jullie mening.

Vriendelijke groeten Ben

full

full
 
Delen die je er nu af hebt gehaald zijn wat mij betreft delen die er nu niet echt toe doen om desbetreffende schade te lokaliseren.

Maar ik had al gezegd schroef de boel gewoon lekker in elkaar en rijen met die hap en even aankijken.

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Jij ben lekker jan

Gezien de stukken die er uit zijn gekomen en Ben het lef heeft om het blok uit elkaar te halen en al zover is zou ik toch even doorgaan tot je de krukas / piston heb gezien.

Met doorrijden zou je veel meer (onhertselbare) schade oplopen.
 
Beste forumgebruikers,

Ik heb hier een bezige dag achter de rug ik heb het motorblok volledig open gesmeten (zit toch allemaal wondermooi in elkaar!) en ik ben tot de vaststelling gekomen dat het niet de lagerschaal is die kapot is maar de glijlager die in de linker crankcase zit daar waar de cranckshaft in draait op de plaats waar hij naar buitenkomt om de swingarm op te monteren, die schuiflager kan enkel maar langs binnen vervangen worden en heeft een legering van brons/koper die afgeschilferd is vandaar ik die stukjes terug vond in mijn olie.

Ik heb al de rest geïnspecteerd en ben GELUKKIG!!! geen verdere beschadigingen tegen gekomen.

Ook in de cilinders en op de pistons geen schartje te bespeuren!
Morgen ga ik de glijlager gaan bestellen ik heb gezien dat de dichtingen nog intact zijn degene die tussen het kleppendeksel en de cilinder en tussen de cilinder en de cranckase zitten moeten die dan ook vervangen worden?

De ringset van de pistons zag er ook nog goed uit of zou ik die ondertussen ook vervangen?

En dan terug alles in elkaar zetten maar zal nog eens moeten zoeken want het zou niet gelijk zijn hoe de ketting ten opzichte van de tandwielen word gemonteerd, kan ik daar info ergens over vinden? heb al gezocht via google maar vind niet direct iets...


Zie de foto's
hier is de motorblok gedemonteerd

full


Daar waar ik het aanduid met de schroevendraaier zat de gebroken schuiflager

full


full


En dit is de gebroken glijlager

full


full
 
Toch mooi snel gevonden.

Voetpakking en koppakking beter vervangen, de pakking van het kleppendeksel niet.
Misschien de uitlaat pakkingen ook?

Ik heb geen flauw idee wat je zegt en bedoelt met ringset van piston?

Zal morgen eens proberen te kijken wat de tandwiel standen van de nokken assen moeten worden tijdens montage want volgens mij vraag je dat?

Weet alleen niet zeker of dat een beetje fatsoenlijk staat beschreven want het is nogal een ranzig Duits pdf aftreksel werkplaatshandboek wat ik heb van de 600 versie.
Misschien heeft iemand anders een beter exemplaar in het Engels want dat Duits is ook erg irritant als je Engelstalig gewent bent.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan