olielek silverwing 400 van 2008

2001_Honda_FJS600_SilverWing_Service_Manual_Duits_PDF download 33Mb.
>>> Here you go

2002-2004_Honda_FSC600 Silverwing_Onderdelen_lijst_PDF download 4Mb.
>>> Here you go

Opmerking:
400 bezitters schijnen ook met dit 600 wphb te werken.
Onderdelen lijst OEM nummers zijn ook voor 90% gelijk aan de 600.
Ondanks dat het wphb 2001 betreft gaat het veelal ook nog wel op voor die van jou.
 
Laatst bewerkt:
ok super voor de manual!!!

Met de ringset rond de pistons bedoel ik die 3 metalen ringen die rond iedere piston zitten voor de olie tegen te houden.

En ik bedoel inderdaad de stand van de tandwielen van de nokkenas heb al iets gevonden in uw PDF op pagina 8-24 en 8-25 daar zie ik hoe de stand van die tandwielen moeten staan, maar waar moeten dan uw pistons zich bevinden in de cilinder of doet dat er niet toe?

Gr. Ben
 
Oké goed dat je zelf al bent gaan kijken in dat wphb, want ik heb nog even geen tijd en zie er ook een beetje tegen op omdat ik het een vreselijk exemplaar vindt.
Maar niemand van 'Signapore SEA' tot aan 'Boston USA' heeft iets knaps in het Engels in de aanbieding, ze werken allemaal voor de 400/600 met dat votje, maarja goed... beter iets als niets.
Of ze kopen een wphb.
Toch moet er ergens wel wat zijn dus ik heb even een visje uit gegooid bij SWCI
Dat is de "SilverWing Club Italie"... ook wel bekend van die mooie youtube filmpjes die ik je heb laten zien.
Ik zit alleen nog even te wachten op goedkeuring.

Wereldwijd wordt er over van alles en nog wat gepraat aan onderhoud er is alleen niemand die het over klepstellen heeft, ze zeggen allemaal dat die SW's nauwelijks hoeven te worden afgesteld.
Ik weet dus ook nog niet of het afstellen met een voelermaat kan ofdat je wat wel vaker bij Honda voorkomt die klepstel plaatjes nodig hebt?
Maar dat staat mogelijk wel in het wphb, en anders weet iemand anders b.v. Ronald dat mogelijk wel?
Want ik heb totaal geen kaas gegeten van klepstel plaatjes (nog geen ervaring mee)
Ik heb alleen maar ervaring met voelermaten op een enkele nokkenas van een 1 cilinder.


De "Pistons = zuigers" moeten op hun hoogste stand komen te staan.
(middelste plaatje op afbeelding)
Dat noemen ze in Engelse vaktaal T.D.C., dit betekend Top Dead Center.
Als dan ook daarnaast de tandwielen, ketting en vliegwiel markering op elkaar staan afgesteld staat de motor op tijd.

image.php


Tevens zit er dus ook meestal op kopsekant van het vliegwiel een markering om TDC in te stellen.
Meestal als het motorblok nog in elkaar zit kun je aan de rechterkant door een kijkgaatje de kopsekant van
het vliegwiel zien zitten, het TDC punt op de kopsekant van het vliegwiel moet dan zichtbaar zijn in het midden van het kijkgaatje.

Als het goed is zitten er ook op de tandwielen van de nokkenassen markeringen en als het goed is zitten er ook vaak op de distributie kettingen markeringen die precies op elkaar moeten worden afgesteld.

Die markeringen op tandwielen komen dan vaak in lijn te staan met markeringen op de zijkant van de cilinders.
Als dit je allemaal onduidelijk is zal ik het later voor je proberen op te zoeken etc.


Let ook goed op dat je de zuigerveren niet gaat verdraaien op de zuigers.
Heb je de zuigerveren wel verdraaid zorg dan nog voor het terug plaatsen in de cilinders dat de openingen van de zuigerveren telkens op een andere plek staan en dan in de vorm van een Mercedes ster >>> (de 3 puntjes)
En die zelfde puntjes bij voorkeur niet op de plekken waar de inlaat en uitlaat poorten op de cilinder zitten!

Niet duidelijk? Dan licht ik dit later nog toe, ik zoek wel een plaatje op internet ofzo.

Plaatjes reeds gevonden en bewerkt met rode streepjes.
Afbeelding 1 zoals de Mercedes ster
Afbeelding 2, de openingen van de zuigerveren moeten dus zoals een Mercedes ster rond de zuiger worden geplaatst...dus als er 3 rijen met zuigerveren zitten verplaats je de volgende rij steeds 120° verder op.

Probeer er voor te zorgen dat de openingen bij de rode streepjes bij voorkeur niet voor IN/UITLAAT komen te zitten
Zo is het reeds goed dus niks aan doen als ze zo staan
image.php




image.php


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb even snel naar de door jou opgegeven pagina's gekeken en er wat screenshots & aantekeningen bij gemaakt en ook de door mij aangehaalde zaken in het bericht hierboven duidelijk proberen te maken.

Tevens zit er dus ook meestal op kopsekant van het vliegwiel een markering om TDC in te stellen. Meestal als het motorblok nog in elkaar zit kun je aan de rechterkant door een kijkgaatje de kopsekant van het vliegwiel zien zitten, het TDC punt op de kopsekant van het vliegwiel moet dan zichtbaar gecentreerd staan in het midden van het kijkgaatje.
Vliegwiel markering is zichtbaar door dat kijkgat aan rechterkant motorblok
image.php


De "Pistons = zuigers" moeten op hun hoogste stand komen te staan.
Dat noemen ze in Engelse vaktaal T.D.C., dit betekend Top Dead Center.
Gelijk aan vliegwiel markering moeten de zuigers op TDC staan etc.
image.php



IN/EX markering op tandwielen
Op de tandwielen zitten ook streepjes zie pijltjes, die moeten gelijktijdig in lijn staan met bovenkant van de cilinderkop.

image.php


Als het goed is zitten er ook op de tandwielen van de nokkenassen markeringen
Die markeringen op tandwielen komen dan in lijn te staan met zijkant van de cilinderkop.

Gelijk aan vliegwiel markering en TDC moeten de markeringen op tandwielen op IN en EX staan
image.php


Als laatste als alles klaar is zet je de kettingspanner onder spanning.
Let op: pakking kettingspanner oud/kapot, dan een nieuwe mee bestellen, de kettingspanner zit in de regel boven op het motorblok

image.php



Zo nu alleen nog even opzoek naar het kleppenstel gebeuren.
Maar voel wel al aankomen dat het een systeem met de stelplaatjes (shims) is.
En dan heb je weinig tot niks aan mij omdat ik er geen ervaring mee heb en er
dus misschien maar beter niet te veel over ga zeggen.

Desalniettemin zijn de klep stel gegevens voor model 2008 als volgt:

(IN) INLAAT: 0.16mm. Tolerantie: 0.01mm.
(EX) UITLAAT: 0.22mm. Tolerantie: 0.01mm.

Werkwijze zie pagina's:
3.7/3.8/3.9/3.10

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig dat de schade meevalt. Je hebt best nog wel een beetje werk om de boel weer netjes samen te bouwen.
Die duitse manual heb ik ook, maar ben eigenlijk ook opzoek naar een engels exemplaar. Dus als iemand die beschikbaar heeft dan houd ik mij aanbevolen.
 
Oké goed dat je zelf al bent gaan kijken in dat wphb, want ik heb nog even geen tijd en zie er ook een beetje tegen op omdat ik het een vreselijk exemplaar vindt.
Maar niemand van 'Signapore SEA' tot aan 'Boston USA' heeft iets knaps in het Engels in de aanbieding, ze werken allemaal voor de 400/600 met dat votje, maarja goed... beter iets als niets.
Of ze kopen een wphb.
Toch moet er ergens wel wat zijn dus ik heb even een visje uit gegooid bij SWCI
Dat is de "SilverWing Club Italie"... ook wel bekend van die mooie youtube filmpjes die ik je heb laten zien.
Ik zit alleen nog even te wachten op goedkeuring.

Wereldwijd wordt er over van alles en nog wat gepraat aan onderhoud er is alleen niemand die het over klepstellen heeft, ze zeggen allemaal dat die SW's nauwelijks hoeven te worden afgesteld.
Ik weet dus ook nog niet of het afstellen met een voelermaat kan ofdat je wat wel vaker bij Honda voorkomt die klepstel plaatjes nodig hebt?
Maar dat staat mogelijk wel in het wphb, en anders weet iemand anders b.v. Ronald dat mogelijk wel?
Want ik heb totaal geen kaas gegeten van klepstel plaatjes (nog geen ervaring mee)
Ik heb alleen maar ervaring met voelermaten op een enkele nokkenas van een 1 cilinder.


De "Pistons = zuigers" moeten op hun hoogste stand komen te staan.
(middelste plaatje op afbeelding)
Dat noemen ze in Engelse vaktaal T.D.C., dit betekend Top Dead Center.
Als dan ook daarnaast de tandwielen, ketting en vliegwiel markering op elkaar staan afgesteld staat de motor op tijd.

[afbeelding]

Tevens zit er dus ook meestal op kopsekant van het vliegwiel een markering om TDC in te stellen.
Meestal als het motorblok nog in elkaar zit kun je aan de rechterkant door een kijkgaatje de kopsekant van
het vliegwiel zien zitten, het TDC punt op de kopsekant van het vliegwiel moet dan zichtbaar zijn in het midden van het kijkgaatje.

Als het goed is zitten er ook op de tandwielen van de nokkenassen markeringen en als het goed is zitten er ook vaak op de distributie kettingen markeringen die precies op elkaar moeten worden afgesteld.

Die markeringen op tandwielen komen dan vaak in lijn te staan met markeringen op de zijkant van de cilinders.
Als dit je allemaal onduidelijk is zal ik het later voor je proberen op te zoeken etc.


Let ook goed op dat je de zuigerveren niet gaat verdraaien op de zuigers.
Heb je de zuigerveren wel verdraaid zorg dan nog voor het terug plaatsen in de cilinders dat de openingen van de zuigerveren telkens op een andere plek staan en dan in de vorm van een Mercedes ster >>> (de 3 puntjes)
En die zelfde puntjes bij voorkeur niet op de plekken waar de inlaat en uitlaat poorten op de cilinder zitten!

Niet duidelijk? Dan licht ik dit later nog toe, ik zoek wel een plaatje op internet ofzo.

Plaatjes reeds gevonden en bewerkt met rode streepjes.
Afbeelding 1 zoals de Mercedes ster
Afbeelding 2, de openingen van de zuigerveren moeten dus zoals een Mercedes ster rond de zuiger worden geplaatst...dus als er 3 rijen met zuigerveren zitten verplaats je de volgende rij steeds 120° verder op.

Probeer er voor te zorgen dat de openingen bij de rode streepjes bij voorkeur niet voor IN/UITLAAT komen te zitten
[afbeelding]

Dit is dus een mooie zuigerveren setting t.o.z.v. de IN/UITLAAT poort
[afbeelding]

Openingen van zuigerveren dus proberen zo min mogelijk voor IN/UITLAAT poort te plaatsen
[afbeelding]

Mvg. Jan


Een 4-takt heeft geen in of uitlaatpoorten in de cilinder, plaats van de openingen maakt dus niet uit, wel uiteraard 120 graden t.o.v. elkaar verdraaien zoals je al aangaf.
 
Scherp ;)

Kleine verspreking idd. die niet zo heel veel uitmaakt voor de reparatie ga dan ook het bericht gewoon zo laten

inlaat zit op de kop en uitlaat zit denk ik ook op de kop.
 
Laatst bewerkt:
Maakt inderdaad verder niet uit.

De in en uitlaatkleppen zitten bij de meeste viertakten in de cilinderkop, en daar zitten de in en uitlaatspruitstukken op aan gesloten.
Poorten in de cilinder kom je alleen bij tweetakt motoren tegen.

Leuk en behulpzaam topic trouwens, kan de techniek afdeling van MF een hoop van leren ;)
 
THX,

anders als bij de afdeling techniek worden technische vragen in het motorscooter gedeelte in 99% van de gevallen on-topic behandelt.

We missen helaas alleen de laatste 2 jaar wel een beetje de altijd weer bijzondere input van chopper_cooper

mvg Jan
 
Beste helpers,

Ik heb hier terug slecht nieuws gekregen, daar waar de slecht lager hoorde te zijn is de aluminium van het omhulsel van de motorblok ook uitgesleten waardoor er geen nieuwe lager in kan en die lagers zijn er dan ook in geperst...

Maar geen nood ik heb al een ader blok omhulsel gekocht (2de hands via eBay, bij een Duitser) met een goede lager en ik zou hem vrijdag hebben en an alles proberen ombouwen van de slechte blok naar de goede blok...

En met jullie aanwijzingen, die ik hier gehad heb moet dit zeker lukken!!!

Best interessant zo een motor een keer uit elkaar halen en hopelijk terug in elkaar EN draaiend krijgen ik hou jullie op de hoogte!!!

Gr. Ben
 
Gegokt en er was dus meer aan de hand. -O-
Keep us posted. :Y
 
Hallo,

Tijdje geleden!

Ja het was inderdaad spannend! de Carter was kapot gedraaid (de schuiflager die erin geperst zit waar de krukas in draaid) was volledig kapot gedraaid door met te weinig olie te rijden, dus opzoek gegaan naar 2 nieuwe carter deksels links en rechts nieuw koste het zo'n 700€ ik heb ze 2 de hands via e-bay gevonden in Duitsland daar was het 150€ met verzenden bij!!!

Eenmaal ik het thuis had (2 dagen later) alles overgebouwd amai was wel in orde met die cilinders en zuigers, de ketting die in de goede stand moets liggen ten opzicht van de kleppen... heb wel ondertussen de compressie en olieschraapveren van de zuigers vernieuwd.

Alles terug dicht gemaakt met de nodige kracht m.b.v. momentsleutel.
Een stuk of 40 keer met de hand de motor laten ronddraaien (om zeker te zijn dat de zuigers niet tegen de kleppen botsen ;-)

En dan het motorke terug in de scooter gebouwd, wel zwaar zo'n motor k'heb hem niet gewogen maar schat zo'n 70kg.

Alles aangesloten vers olie en koelvloeistof op en dan starten, 1 druk op de startknop en hij starte al en draaide als nieuw!!!

Gr. Ben
 
Mooi werk wat je hebt geleverd, ook erg goed dat je direct de olieschraapveren etc. hebt vervangen, dan heb je in iedergeval weer weinig olie verbruik.
70 kilo is best wel zwaar ja als je het niet mag laten vallen.
Dat je van die Duitsert een paart carters kon overnemen was ook best wel een opsteker.

THX 4 PIC's
 
Terug
Bovenaan Onderaan