KTM 990 SuperDuke deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heeft iemand toevallig ook ervaring met een vastzittende kettingspanner? Ik kon mijn achterwiel niet verder opspannen en heb het wiel er uit gehaald. De rechter spanner zit zo vast dat hij, ondanks warm stoken en veel kruipolie, vandaag is afgebroken. Er steekt nu een stuk draad uit waar ik geen beweging in kan krijgen. Ik ben bang dat ik hem uit moet boren.

Ook gehad, heeft mijn monteur voor mij op gelost, bij een bandenwissel heeft hij hem ook gebroken na een fikse strijd voor af om hem proberen los te krijgen.
 
Heeft iemand toevallig ook ervaring met een vastzittende kettingspanner? Ik kon mijn achterwiel niet verder opspannen en heb het wiel er uit gehaald. De rechter spanner zit zo vast dat hij, ondanks warm stoken en veel kruipolie, vandaag is afgebroken. Er steekt nu een stuk draad uit waar ik geen beweging in kan krijgen. Ik ben bang dat ik hem uit moet boren.
Mijne brak vanzelf :9
 
Laatst bewerkt:
oke dan! dus dat wordt boren en slijpen:( ik las op superduke.net al dat dit komt door het water dat in de achterbrug blijft zitten waardoor de bout binnenin verroest. Daar boren sommigen uit voorzorg een afwateringsgaatje in de achterbrug.
 
Kan je ergens in een opening nog iets spuiten van roestoplosser of wd40 oid? En dan gewoon ff een nichtje weken. Helpt het, mooi. Helpt het niet... ben je net zo ver als nu.

Sterker, als je nadenkt over een gaatje... kan je er natuurlijk wat inspuiten.
 
Die van mij zat ook knal vast maar met stoken en voorzichtig heen en weer bewegen toch zonder schade eruit gekregen.

Ik heb net even gekeken, volgens mij is het een RVS bout die er inzit (maar weet ik niet helemaal zeker, iig niet magnetisch). Als het RVS is ga jij met uit de hand boren daar geen gaatje in krijgen. Ik zou op het stukje wat er nog uitsteekt een moer lassen. Daarna de motor met de kont omhoog zodat de kruipolie er zoveel mogelijk in kan lopen. Dan nog een beetje stoken, maar alleen de brug met een gasbrander (fohn verwarmt de hele omgeving dus ook de bout en dan win je kwa uitzetten te weinig). Dan voorzichtig een stukje uit en weer een stukje in net zolang tot ie eruit is.
Draad opnieuw opzuiver met een tap en het boutje invetten met vet wat bestand is tegen water, lagervet ofzo.

succes.

oja niet vergeten de accu-polen los te halen als je gaat lassen, anders kon het wel eens een nieuwe duke worden.
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt voor het meedenken. Helaas is het kwaad al geschied.. de tip om de motor voorover te zetten was iets waar ik zelf nog niet aan had gedacht terwijl ik nota bene een motorbrug heb die zich daar perfect voor zou lenen. Ik had beter de bout in moeten spuiten en in en uit draaien. Maar goed, allemaal achteraf gelul.. De bout krijg ik er niet meer uit want ik heb inmiddels geen vlees meer om iets aan vast de maken na al het boren, slijpen en een afgebroken linkse tap. Ik ontkom nu niet meer aan een andere achterbrug kopen. Gelukkig staan deze te koop voor nog geen 100eu dus daar hoef ik niet wakker van te liggen. Ik moet alleen een manier bedenken om de motor te ondersteunen onder het blok zodat ik de achterbrug eruit kan halen. Heeft iemand misschien een idee?
 
Vervelend te horen....
Volgens mij is er nogal wat animo voor een zwarte achterbrug, daarom zijn de aluminiumkleurige achterbruggen inderdaad goed betaalbaar.
Misschien kun je de motor ophangen aan het subframe?
 
Ik zat er zelf ook al aan te denken om er dan maar een zwarte in te zetten maar die worden nu nergens aangeboden in Nederland voor zover ik kan vinden. Op EBay staan ze wel voor ook niet zo gek veel geld maar ik heb geen zin in al dat gedoe.

Ophangen aan het subframe heb ik geen mogelijkheden voor in mijn garage. Bij viercilinders zet ik er altijd gewoon een brede krik onder de uitlaat maar dat durf ik in dit geval toch niet helemaal aan.
 
Ik ben al een tijdje aan het bedenken wat ik met de koplampunit kan. Ben niet zo'n fan van de ronde koplamp namelijk.
Na wat geknustel ben ik hier opzich wel enthousiast over, wat jullie?








Eventueel lijkt het me wel wat om achter de oranje spoilers een soort LED gloed te laten komen:



 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, ik vind vooral het contrast tussen het oranje en het donkere glas erg mooi.
Het LED gedeelte spreekt mij persoonlijk iets minder aan.

Denk alleen wel dat je geen lichtopbrengst meer over houdt.
 
na wat zoeken heb ik een nieuwe achterbrug gevonden. 2 aanbieders van sloperijen hadden wel een brug liggen maar bij navraag kreeg ik te horen dat ook die spanners vast bleken te zitten.via het forum heb ik er 1 gevonden. Helaas zit er wel een deukje in de brug maar ik ben al lang blij dat ik straks mijn ketting weer kan spannen. Ik zie dat er veel mensen zijn die aan beide kanten een gaatje boren zodat het water er uit kan lopen maar om nou te gaan boren in een alu achterbrug.. Nu nog een manier bedenken om de SD te ondersteunen onder het frame.
 
na wat zoeken heb ik een nieuwe achterbrug gevonden. 2 aanbieders van sloperijen hadden wel een brug liggen maar bij navraag kreeg ik te horen dat ook die spanners vast bleken te zitten.via het forum heb ik er 1 gevonden. Helaas zit er wel een deukje in de brug maar ik ben al lang blij dat ik straks mijn ketting weer kan spannen. Ik zie dat er veel mensen zijn die aan beide kanten een gaatje boren zodat het water er uit kan lopen maar om nou te gaan boren in een alu achterbrug.. Nu nog een manier bedenken om de SD te ondersteunen onder het frame.

Heb ik toch echt gedaan bij mijn SMR, 3 mm is al genoeg. Ketting spanbouten er helemaal uithalen, bouten insmeren met kopervet of een andersoortig vet (grafietvet)en een paar maal helemaal in en uitdraaien zodat het vet zich optimaal verdeelt over de schroefdraad. even met een slangetje in het gaatje en goed de binnenkant inspuiten met WD40 en je hebt nooit problemen...rij er al vijf jaar mee rond, geen probleem...
 
Heb ik toch echt gedaan bij mijn SMR, 3 mm is al genoeg. Ketting spanbouten er helemaal uithalen, bouten insmeren met kopervet of een andersoortig vet (grafietvet)en een paar maal helemaal in en uitdraaien zodat het vet zich optimaal verdeelt over de schroefdraad. even met een slangetje in het gaatje en goed de binnenkant inspuiten met WD40 en je hebt nooit problemen...rij er al vijf jaar mee rond, geen probleem...

Goed verhaal en tip dit!
 
als iemand nog eens een zwarte achterburg weet voor een mooi prijsje en zonder vast zittende bouten heb ik er interesse in.
Bij mij zit de afgebroken bout er nog in, is een andere oplossing bedacht, echter wil ik dit wel weer eens goed in orde maken.

Bij een nieuwe achterbrug zou ik het verhaal van toktok zeker toepassen!
 
Misschien wel de moeite om deze tip in de OP te zetten? Ik ga er iig wel ff achteraan. Toch nog te koud om te knallen in Zweden nu.
 
Jezu........

ff drie weken geen tijd voor het forum en we zitten alweer in een nieuw deel!

Ik ben er in ieder geval weer bij. Zijn er eigenlijk nu al concrete afspraken gemaakt met betrekking tot het weekendje rijden in het zuiden?
 
na wat zoeken heb ik een nieuwe achterbrug gevonden. 2 aanbieders van sloperijen hadden wel een brug liggen maar bij navraag kreeg ik te horen dat ook die spanners vast bleken te zitten.via het forum heb ik er 1 gevonden. Helaas zit er wel een deukje in de brug maar ik ben al lang blij dat ik straks mijn ketting weer kan spannen. Ik zie dat er veel mensen zijn die aan beide kanten een gaatje boren zodat het water er uit kan lopen maar om nou te gaan boren in een alu achterbrug.. Nu nog een manier bedenken om de SD te ondersteunen onder het frame.
Ik heb mijn brug gewisseld door de motor voor en achter op een paddock stand te zetten. Achterwiel eruit en uitlaat los. Balk onder het blok door leggen (blok laten leunen). Vervolgens de paddockstand achter er onderuit halen. Staat stevig en je achterbrug kan eruit.

Succes met die van jou.
 
Ik had gewoon een krik onder het blok gedraaid, uitlaat was er toen ook af.
het monteren van de shock luister heel nauw beneden, als je hem een klein beetje draaiend beweegt duw je hem zo er in
 
Ik hoopte dat de uitlaat er niet onder weg zou hoeven maar daar is, zo te horen, geen ontkomen aan.
Ik denk dat ik dan ook maar een paar afwateringsgaatjes ga maken in de brug. Ben wel benieuwd hoeveel water er uit mijn oude brug zal gaan komen. De oude brug laat ik door een vriend van me weer klaar maken en wissel ik op de duur weer om.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan