ABS kuipwerk lijmen

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Om maar weer eens de aloude vraag te stellen.....

Ja ik weet dat lassen goed werkt en ook dat het top is om de boel op te lossen met een oplosmiddel en dan 'stopverf' van reststukjes ABS te gebruiken.

Echter, bij vookeur wil ik de boel gewoon lijmen met een lijm. Tweecomponenten lijm is ook okee...

Alvast bedankt voor de input
 
Om maar weer eens de aloude vraag te stellen.....

Ja ik weet dat lassen goed werkt en ook dat het top is om de boel op te lossen met een oplosmiddel en dan 'stopverf' van reststukjes ABS te gebruiken.

Echter, bij vookeur wil ik de boel gewoon lijmen met een lijm. Tweecomponenten lijm is ook okee...

Alvast bedankt voor de input

Niemand die je tegen houdt....
 
Ik heb hier wel goede ervaring mee, kleine scheurtjes t/m afgebroken nokje van een zij-paneel/kapje.
Tot nu toe zit het al een jaar of 5, kapje wordt ieder jaar wel losgetrokken.

Is met een dremeltje oid ook goed bij te werken, het is 2-comp meuk wat je tot een papje moet roeren en smeren maar. Dus nabewerken is wel noodzakelijk of het moet uit het zicht zijn.

Breukjes een beetje in V vorm slijpen en dichtsmeren. Het mooiste aan de NIET zicht zijde.

VersaChem® kunststoflijm 47809
 
Tweecomponenten plasticlijm van Bison/Pattex is gewoon te koop bij de bouwmarkt. Ik heb het wel eens gebruikt voor abs. Wil prima. Als je er aan de achterkant wat reststukjes overheen lijmt, blijft het nog best lang zitten. Wel nabewerken idd.
 
Maar 1 middel gebruiken en dat is MEK, deze maakt de ABS weer "vloeibaar" en zo kan je iets verlassen. met dezelfde sterkte/flexibiliteit als oorspronkelijke gedeelte! Eventueel wat ABS oplossen (Lego bijv.) om zo iets dicht te smeren.

MEK kan je overigens bij de bouwmarkt/schilder etc. kopen.
 
Laatst bewerkt:
Aceton werkt ook als oplosmiddel en is minder schadelijk bij inademing. Heb zelf al redelijk veel ABS scheuren gerepareerd en doe het als volgt; breukvlakken instrijken met aceton, tegen elkaar drukken en dan met een soldeerbout de scheur dicht solderen aan de niet zichtbare kant. Daarna nog wat ABS oplossen in Aceton en dit over de soldeerlas strijken.
Is naderhand net zo sterk als het voorheen was.
 
Ja ik heb daar mijn tank-kap mee gelijmd van de XT600. Had het eerst met gewone twee componenten lijm gedaan, maar dat hield nog geen week vol. Nu zit het al maanden vast dus ik ben er tevreden mij. Wel uitkijken met aanbrengen, vreet het plastic en eventuele lak aan en het is nogal chemisch (mondkap met filters is zeker een aanrader).
 
Terug
Bovenaan Onderaan