Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Ik vind n apart Android topic niet nodig hoor.
Ikzelf gebruik Android met TomTom Go Mobile iedere dag, maar m'n vriendin heeft m op de iPhone.

Handig om de ontwikkelingen van beide in de gaten te houden
 
Ik vind n apart Android topic niet nodig hoor.
Ikzelf gebruik Android met TomTom Go Mobile iedere dag, maar m'n vriendin heeft m op de iPhone.

Handig om de ontwikkelingen van beide in de gaten te houden

Vind ik ook prima. Kan de titel van het draadje niet aanpassen, maar heb het in het startbericht aangegeven.
 
Ik mooi! Ik was al begonnen met typen :)

Ben wel benieuwd hoe iedereen denkt over opladen in regen. Ook omdat ik mijn telefoon gebruik zonder hoesje. Ik weet niet zo goed of ik daar een waterdichte oplossing voor moet maken/bedenken of dat ik het zo laat en gewoon een kabeltje gebruik vanaf mijn houder.

Misschien vinden mensen het leuk een foto te posten hoe ze de telefoon hebben bevestigd op de motor?!
 
Wat berichtjes terug zie je m'n ram oplossing, de xgrip heb ik vanaf gezien. Voor de min of meer waterdichte oplossing heb ik een case. Kan daar gewoon de kabel in drukken of een rubber dopje en dan kan ik er ook mee zwemmen.
 
Zijn er eigenlijk ook apps waarmee je gewoon mooie motorroutes kan rijden, en niet zozeer de route vantevoren hoeft te plannen?
 
Zijn er eigenlijk ook apps waarmee je gewoon mooie motorroutes kan rijden, en niet zozeer de route vantevoren hoeft te plannen?

Lees het draadje even door. Daar staan verschillende mogelijkheden. Scenic is op dit moment een optie. Absolute tip is MyRoute-App van Nederlandse ontwikkelaars. Nu alleen nog geschikt om routes te tracken, maar op heel korte termijn ook om routes te rijden. Niet gratis, maar aboluut de moeite waard.
 
Ik had dit topic inderdaad doorgelezen en ben dit ook al een tijdje in de gaten aan het houden. Maar ik kom maar niet tegen wat ik zoek: een app die gewoon mooie route voorschotelt. Ik hou namelijk niet van voorbereiding en uitstippelen van m'n routes. Vandaar de vraag.
Scenic lijkt er op, naar wat ik van de introductie lees.. Maar ik heb dan weer geen iphone, helaas.
 
Ik had dit topic inderdaad doorgelezen en ben dit ook al een tijdje in de gaten aan het houden. Maar ik kom maar niet tegen wat ik zoek: een app die gewoon mooie route voorschotelt. Ik hou namelijk niet van voorbereiding en uitstippelen van m'n routes. Vandaar de vraag.
Scenic lijkt er op, naar wat ik van de introductie lees.. Maar ik heb dan weer geen iphone, helaas.

Dan raad ik je aan om absoluut https://www.myrouteapp.com/routelabin de gaten te houden. Je kunt de android app alvast installeren en een gratis account maken. Zoals gezegd, in-app navigeren kan nog niet maar er wordt al volop mee getest. Ik verwacht het wel uiterlijk april. Kost geld, maar beter is er straks volgens mij niet te vinden.

Edit: ik hoor net dat de verwachte aanpassing pas in junu komt
 
Laatst bewerkt:
Zijn er eigenlijk ook apps waarmee je gewoon mooie motorroutes kan rijden, en niet zozeer de route vantevoren hoeft te plannen?


Tomtom go mobile,
Selecteer bestemming,
Kronkelroute maximaal.

75 km gratis

Het is zo makkelijk en je komt op de leukste weggetjes
 
Laatst bewerkt:
Navigon/garmin komen binnenkort met "Cruiser" een speciale motorapp voor de phone:
https://cruiser.navigon.com/
Interessant. Tot voor kort was er niets. Straks kunnen we - als het gaat om echte motornavigatie met routes - kiezen uit:

MyRoute-app
Cruiser
Scenic
Helaas dat ook navigon niet meteen met de mogelijkheid komt om gpx routes te laden. Misschien dat ze wel wat sneller werken dan bij TomTom. De navigon heeft een een abbonement van vier euro, ga ik zeker gebruik van maken om de verschillen eens te bekijken misschien is de navigon toch nog een beetje beter dan de TomTom.
 
Zijn er eigenlijk ook apps waarmee je gewoon mooie motorroutes kan rijden, en niet zozeer de route vantevoren hoeft te plannen?
TomTom Go mobile schijnt heel goed te werken.
Ferry34 gebruikt die ook en is er lovend over. Vooral de kronkel/ spannende route functie waarmee je in no time een mooie route uit de hoed tovert.

En prijs is geloof ik €20/jr of €45 voor 3 jr. En eerste 75 km gratis, kun je al wat experimenteren. En let op.., wereldwijde kaarten dekking en sublieme verkeers info en flitsers.

Er is een ander topic waar diverse Android navigatie App op een Chinese Android GPS toestel gezet zijn en de ervaringen daarmee. De MT 5001 Android GPS voor je Motor
Apps voor zowel Road- als All/Off-road. En ook info en ervaringen en vooral de voordelen van TomTom Go mobile.

Momenteel staat daar een nieuw toestel te koop in een van de laatste posts deze week. Degene had hem besteld maar zegt zelf toch te veel aan Garmin gewend te zijn.
€150 vraagt hij er voor, de prijs die hij er zojuist voor betaald heeft.
Je kunt er ook andere Apps bijzetten. Lees de ervaringen in dat topic van o.a. mr.M. ... Interessant en ben je in een keer klaar.
Alle stuur en auto bevestigingen zitten erbij en tevens waterdicht IP67.
 
Laatst bewerkt:
Is er eigenlijk ook iemand die Scenic gebruikt? En dan ook vooral de functie voor het inladen van routes? Ervaringen?

Ik heb zondag in een groep een route gereden. GPX route was naar mij gemaild, kon ik zo in Scenic laden vanuit mail op mijn iPhone. Daarbij zie je de oorspronkelijke track als blauwe lijn. Ik zag toen gelijk dat die afweek van het originele. Route was ook van 105 naar 165 km gegaan. Oorzaak: Scenic weigerde om het veerpontje over de Lek te nemen en rijdt om. Is een bekende bug. Is op te lossen door een Via punt op de lijn van het pont te plaatsen. Resultaat: een route van 111 km, omdat er toch ergens een klein extra rondje werd gemaakt. Het ontbrak me aan tijd om dit echt uit te zoeken. Na het bewerken sla je deze op en kun je hem rijden.

Route naar het startpunt rijden ging goed. Was verbaasd hoe goed de gesproken aanwijzingen zijn. Wel storend: linksaf op de snelweg is linkerbaan aanhouden. Route rijden ging aanvankelijk goed, maar op een gegeven moment ging mijn voorrijder toch wat anders doen dan ik. Wat Scenic dan wel goed doet is automatisch het volgende Via punt pakken. Dit hoeft dus niet handmatig zoals bij TomTom. Nu moet ik zeggen dat ook de TomTom Rider 40 van mijn vrouw ook de weg kwijt was. Dus misschien is het mijn onervarenheid met het omgaan met routes.

Kortom, eerst test was hoopgevend maar nog niet perfect. OSMand had ik ook geïnstalleerd, maar ik vind de routeaanwijzingen waardeloos.

<edit> Ik heb net nog even met Scenic zitten spelen. Door wat met de plek van de viapunten te spelen - soms zit een viapunt per ongeluk aan de verkeerde kant van de weg - krijg je de rare kronkels eruit. Voorlopig is Scenic volgens mij de beste keus als je routes wilt rijden met je iPhone. Je kunt een gpx route van iemand anders gebruiken of zelf eentje maken met Tyre of MyRoute-app. Opslaan als GPX, bijvoorbeeld in Dropbox of Onedrive. Met je iPhone openklikken en openen met Scenic. </edit>
 
Laatst bewerkt:
<edit> Ik heb net nog even met Scenic zitten spelen. Door wat met de plek van de viapunten te spelen - soms zit een viapunt per ongeluk aan de verkeerde kant van de weg - krijg je de rare kronkels eruit. Voorlopig is Scenic volgens mij de beste keus als je routes wilt rijden met je iPhone. Je kunt een gpx route van iemand anders gebruiken of zelf eentje maken met Tyre of MyRoute-app. Opslaan als GPX, bijvoorbeeld in Dropbox of Onedrive. Met je iPhone openklikken en openen met Scenic. </edit>
Weet zo niet op welke kaarten Scenic routeert ?
Zou wel verschil kunnen uitmaken of je een route voorbereidt met Tyre (Google Maps) of MyRouteApp (zowel Google Maps als Here of TomTom kaart mogelijk)
 
Weet zo niet op welke kaarten Scenic routeert ?
Zou wel verschil kunnen uitmaken of je een route voorbereidt met Tyre (Google Maps) of MyRouteApp (zowel Google Maps als Here of TomTom kaart mogelijk)

Volgens mij maakt Scenic gebruik van Skobbler, oftewel OpenStreetMap.

<edit>

Overigens kun je een route maken op de pc met Google maps en die met de web app naar scenic sturen:

<edit>
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd met een iPhone, maak eerst een route in myrouteApp open de route in de app en laad hem dan in Sygic. Dat werkt prima, alleen jammer dat als je een routepunt mist of niet direct aan het begin start dit problemen geeft. Zou mooi zijn als je in Sygic routepunten zou kunnen verwijderen.
 
Ik rijd met een iPhone, maak eerst een route in myrouteApp open de route in de app en laad hem dan in Sygic. Dat werkt prima, alleen jammer dat als je een routepunt mist of niet direct aan het begin start dit problemen geeft. Zou mooi zijn als je in Sygic routepunten zou kunnen verwijderen.

Dat is weer het voordeel van Scenic, die pakt automatisch het volgende punt. Ik ben benieuwd wie het eerst met een alles in één oplossing komt: MyRouteApp, TomTom of Cruiser (Navigon). Moet ergens in komende maanden gebeuren.

Heb wel zo'n RAM houder voor de iPhone besteld (zie eerdere foto's van Willem). De combinatie Hoesje, extra draadje voor beveiliging en nep X-grip was toch te veel gedoe.
 
Ik rijd met een iPhone, maak eerst een route in myrouteApp open de route in de app en laad hem dan in Sygic. Dat werkt prima, alleen jammer dat als je een routepunt mist of niet direct aan het begin start dit problemen geeft. Zou mooi zijn als je in Sygic routepunten zou kunnen verwijderen.
Zo doe ik het ook. Ik maak de grove routes via gpsies.com en download deze dan met 200 routepunten. Daarna ga ik in ITN alle overbodige routepunten schrappen zodat ik echt met een minimum aan routepunten toch de hele route kan afleggen. Hoe minder punten het apparaat gebruikt, hoe minder er ook fout kan gaan denk ik dan maar.

Route voor komend weekend heb ik op deze manier van 3000 punten teruggebracht naar 94 zonder km-ers in te leveren. Ik heb hem met 200 routepunten naar een mederijder met Garmin gestuurd, maar ben toch benieuwd hoe deze uitkomt.

Myrouteapp vind ik overigens een absoluut kutprogramma. Ik snap niet hoe mensen daarmee kunnen werken. Misschien is het mijn eigen ongeduld, maar ik zie niet hoe je daar eenvoudig routes mee zou kunnen programmeren.
 
Hier maandag met de TT GO app een kronkelroute in elkaar laten zetten - was heerlijk rijden! Kan het echt aanraden, we kwamen langs mooie plekken met veel bochten, en natuurlijk de Alpen in het achtergrond (woon in Zwitserland). Is zijn geld dubbel en dwars waard.
 
Hier maandag met de TT GO app een kronkelroute in elkaar laten zetten - was heerlijk rijden! Kan het echt aanraden, we kwamen langs mooie plekken met veel bochten, en natuurlijk de Alpen in het achtergrond (woon in Zwitserland). Is zijn geld dubbel en dwars waard.

Klinkt heel fijn... Waar zit je ergens in Ziwtserland? Ik heb jaarlijks een treffen in de buurt van Egnach, bij de Bodensee.
 
Ik zit met spanning te wachten op de eerstvolgende app (eigenlijk kan Scenic het al) die het navigeren met GPX routes biedt. Ik weet dat Navigon binnenkort (half mei) met de nieuwe app Cruiser voor motorrijders komt. Wordt volgens mij best een mooie app waarbij ook veel gedaan is aan energiebesparing. De TomTom Go app slurpt bijvoorbeeld best veel stroom. Maar ben nu toch wel een beetje teleurgesteld, ik lees op Startseite - Navigon:

'F: Können wir Routen von Portalen wie z.B. Alpenpässe, Schotterpisten und andere Ziele (nicht nur) für Motorradfahrer - Alpen-Motorrad-Guide einbinden?
A: Zum Start der App im Mai werden wir noch keine GPX-Files einbinden können.'

Oftwel, er zal bij de eerste release nog geen mogelijkheid zijn om routes in te laden. Wie is dan wel de eerste TomTom (kan nog geen GPX inladen) of MyRoute-app (kan nog niet in-app navigeren)? Voor mu zal dit echt bepalend zijn of ik terug ga naar een dedicated systeem of het bij de iPhone houd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan