XJ600 start niet

J-head

Rookie
18 feb 2017
14
0
eindhoven
Opgelost!
het schoonmaken van een stekker onde de TDI.
een nieuwe accu en het grondig reinigen van de carbs.



Beste lezer,

ik heb een Yamaha xj600 uit 1995 en heb deze meegenomen naar Denemarken waar ik nu het komende half jaar zal zijn.

Echter krijg ik deze motor niet meer gestart.
hij heeft nu 750km achterin een bus gestaan en 5 weken stilgestaan maar ik krijg hem helaas niet meer gestart. hiervoor liep die prima.

symptomen:
ACCU is zwak. gooit hem steeds slechter rond.
spanning bij de bobinne zakt in als de startmotor rondgaat. (van 13 naar 4volt)
carbs krijgen wel benzine. (gecontroleerd door de aftapkraantjes)


ik denk dus dat het aan de accu ligt
maar dan zou ik hem nog wel moeten kunnen aanlopen toch?
want ook dat werkt niet.

zou het de dynamo kunnen zijn?
hoe kan ik dit uitlsuiten?

wat informatie over de spagettieboom als bijlage

gezien onderdelen niet erg voorhanden liggen in het buitenland zou ik graag even willen uitsluiten wat het precies is.

dankjewel alvast!

jakob
full
 
Laatst bewerkt:
Mijn XJ600 (1993) vroeger wilde na paar weken stilstaan pas starten als ik lang doorstartte, dit is volgens mij een bekend kwaaltje. Het komt doordat de benzine uit de vlotterkamer verdampt. Je kan het beste de accu goed opladen en opnieuw proberen.

Zie ook: Startproblemen Yamaha Diversion
 
Laatst bewerkt:
@kjepper komt door die verschrikkelijke vaccumpomp + vaccumstop op de benzinetank.

Echter ligt het hier zeker niet aan.
Er zit zeker benzine in de carburateurs (en gaat ook naar de cilinders)
dus daar kan het niet aan liggen

maar ik kan er niet bij waarom de ingangsspanning van de bobines zo hard zakt als de startmotor draaid.

helaas kan ik dit niet meten als ik hem aanloop.

dankjulliewel!
 
Auto er naast zetten,
Accukabels tussen je auto-accu en de motoraccu,
Probeer dan nog eens te starten, met wat remmenreiniger in de inlaat te spuiten (Zoals Kanariepiet al aangaf).
 
Er zit zeker benzine in de carburateurs (en gaat ook naar de cilinders)
dus daar kan het niet aan liggen

wel.
benzine bestaat uit meer vluchtige delen en uit zwaardere delen. die vluchtige hebben dus de neiging om te verdampen, hoe langer hoe meer. terwijl je net die vluchtige nodig hebt om te starten.
nu zit jij misschien wel met alleen "zware benzine" in je carbu's, en dat in combinatie met misschien wel een te zwakke vonk (als er al 1 is, want 4V is niets) is niet bevorderlijk voor het starten.

vlotterkamers laten leeg lopen, en best zelfs nieuwe benzine in de tank. die oude kan je er later eventueel weer in kappen eens hij terug goed rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de koolborstels van de dynamo eens nakijken, misschien zijn die versleten waardoor de accu niet oplaadt. Tevens vlak voor starten na tijd stilstaan de benzinekraan even op PRI zetten, en choke gebruiken zonder gas bijgeven.

Als je lang moet doorstarten is dat zeker geen kwaaltje. Vaak is het een brandstofprobleem.
Aanlopen moet wel lukken in principe. Doe dit met motor in 2e versnelling. Maar als de koolborstels van de dynamo op zijn, dan helpt aanlopen ook niet meer, en valt de motor al snel stil (omdat de accu dan ook al leeg is).
 
Laatst bewerkt:
Een vergelijkbaar probleem is ook langsgekomen in een van de oudere Diversion topics (deel 4 of 5). Motor startte moeilijk na een periode stil gestaan te hebben (slechte/oude accu), was wel aan te lopen maar viel vervolgens uit bij gas loslaten. De oorzaak hiervan was de barre staat van de accu, deze kon niet genoeg stroom leveren om de motor draaiende te houden en de dynamo levert pas genoeg spanning bij hogere toeren. Probleem was opgelost na het vervangen van de accu.

Hele verhaal: Wullebolle in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)"
 
het eerste wat ik ga proberen is een nieuwe accu.

de accu heeft nu twee nachtjes aan de lader gelegen en laad nogsteeds op 14.5 volt dus hij heeft geen capaciteit meer helaas. (lees harstikke dood)

echter de dichtstbijzijnde motor(accu) winkel is 30 km verder.
nog even puzzelen hoe ik daar ga komen..

ik houd jullie op de hoogte!

thx all

jakob
 
begrijpend lezen, ook dat is een kunst die verloren aan het gaan is '(

TS sluit benzine-probleem reeds uit terwijl ik aangeef wat er eventueel mis mee zou kunnen zijn, en een heleboel misschienen gebruik om duidelijk te maken dat het niet DE oorzaak is, maar wel kan bijdragen tot het slechte starten, zeker als er maar een zwakke vonk is ALS er al 1 is.
DAT is de context ...
 
Laatst bewerkt:
Helaas.

vandaag een nieuwe accu gehaald.
tevergeefs

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

hij vonkt wel.
hij krijgt benzine maar hij ontsteekt niet een keer.

de bougie is nat dit wijst op een ontstekingsrpobleem
ik ga morgen de connectoren schoonmaken die tussen de TDI en de coils. hopen dat dat t is

anders ben ik redelijk radeloos


jakob
 
Laatst bewerkt:
begrijpend lezen, ook dat is een kunst die verloren aan het gaan is '(

TS sluit benzine-probleem reeds uit terwijl ik aangeef wat er eventueel mis mee zou kunnen zijn, en een heleboel misschienen gebruik om duidelijk te maken dat het niet DE oorzaak is, maar wel kan bijdragen tot het slechte starten, zeker als er maar een zwakke vonk is ALS er al 1 is.
DAT is de context ...

Goh
 
Helaas.

vandaag een nieuwe accu gehaald.
tevergeefs

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

hij vonkt wel.
hij krijgt benzine maar hij ontsteekt niet een keer.

de bougie is nat dit wijst op een ontstekingsrpobleem
ik ga morgen de connectoren schoonmaken die tussen de TDI en de coils. hopen dat dat t is

anders ben ik redelijk radeloos


jakob



Al andere bougies geprobeerd?
Kan zijn dat die zijn doorgeslagen door het verzuipen van de motor.
 
Helaas.

vandaag een nieuwe accu gehaald.
tevergeefs

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

hij vonkt wel.
hij krijgt benzine maar hij ontsteekt niet een keer.

de bougie is nat dit wijst op een ontstekingsrpobleem
ik ga morgen de connectoren schoonmaken die tussen de TDI en de coils. hopen dat dat t is

anders ben ik redelijk radeloos


jakob

Mijn Diversion had ik destijds in een verwarmde parkeergarage staan, na een maand draaide hij rond als een gek maar starten, ho maar. Het benzinekraantje even op PRI (primer) zetten bleek de oplossing in dat geval. De carburateurs waren gewoon uitgedroogd.

Hierboven staat al de hint om de accu bij het starten even parallel te zetten met een auto ernaast, die al staat te draaien. Zo kan je elektrische ellende aardig uitsluiten.

Of je dynamo werkt is makkelijk te bepalen vanaf het moment dat het blok weer loopt. Men neme een 'el cheapo' universeelmeter. Bij stilstaande motor heb je iets meer dan 12 Volt spanning, bij draaiende motor moet dat oplopen naar plm. 13,8 Volt. (zie je dat laatste niet, dan werkt je dynamo niet)
 
de bougies zijn wel nat.
dat wil zeggen dat het niet aan de benzinetoevoer kan liggen (toch?)
ik heb al benzine afgetapt van de vlotterkamers.

ik heb het idee dat die vrij zwak vonkt/maar de helft van de tijd vonkt.

ik ga vanmiddag alle pluggen checken en los met de contactspray.

helaas heb ik geen startkabels hier :( helaas liggen ze ook niet in de auto van de buurman.

ik heb wel een multimeter en redelijk verstand van basic electronica dus dat is mooi meegenomen.


giser tijdens het proberen te starten al geprobeerd om de spanning over de (nieuwe) accu te meten dit is ongeveer 13,2 volt onbalast.
contact aan 13.2/13,1 volt
starten 10/9,7 volt

de startmotor gaat degelijk rond en compressie is aanwezig!

jakob
 
wauw dat is een nette checklist.

heb je daar een bron van ?
Er word doorverwezen naar chapter 4 (pickupcoils en TDI)
heb je daar toevallig ook een scan van ?

alvast bedankt!

jakob woltjer
 
Terug
Bovenaan Onderaan