Tweetakt inlaatspruitstukdiameter en carburateur maat

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.111
8.242
Assen
Dag mensen,
Komende week krijg ik mijn 'getunede' cylinders met petten voor mijn op te bouwen 1967 jawa 350 twin terug (mis dan alleen nog een/paar shims die'k niet zomaar kan vinden)

Het is een lange slag tweetakt die niet aan de 6000rpm komt en de inlaatdiameter is 26mm.
De Duitse opboor/tuningmeneer zegt dat een 28mm carburateur op het 26mm spruitstuk wel goed gaat.
Maar heeft een grotere-dan-inlaatgat-carburateur wel zin/meerwaarde? Ik kan me juist voorstellen dat het bovenin amper af te stellen is?
 
Laatst bewerkt:
Alle beetjes helpen. Waarschijnlijk is de venturi van de 28mm carb ongeveer net zo groot als de doorlaat van je spruitstuk. Alle beetjes helpen maar is idd verre van ideaal.

Je kan natuurlijk zelf ook met een dremel wat aan het spruitstukje doen ;).
 
Laatst bewerkt:
Spruitstuk is echt 26, carb is 28..
Ik kan me ook voorstellen dat je bij het laatste stukje gas een mindere gassnelheid door de venturi krijgt..
Ik zou dus denken dat een 28 niet helpt omdat de 26mm de weerstand bepaald..zo iets.. vind het moelijk om zondagochtend uit te leggen..
 
Spruitstuk is echt 26, carb is 28..

Ik zou dus denken dat een 28 niet helpt omdat de 26mm de weerstand bepaald..zo iets.. vind het moelijk om zondagochtend uit te leggen..

Zoals ik al zei, de venturi is sowieso kleiner dan 28. De weerstand wordt in de hele keten bepaald, dwz als je een deeltje al marginaal beter maakt is dat toch winst. (in dit geval de carb)

Je moet niet teveel denken want daar krijg je ellenlange topics van waar uiteindelijk nog niks besloten wordt :P.

Gewoon de dremel in je spruitstuk zetten en 28 van maken.
 
Zoals ik al zei, de venturi is sowieso kleiner dan 28. De weerstand wordt in de hele keten bepaald, dwz als je een deeltje al marginaal beter maakt is dat toch winst. (in dit geval de carb)

Je moet niet teveel denken want daar krijg je ellenlange topics van waar uiteindelijk nog niks besloten wordt :P.

Gewoon de dremel in je spruitstuk zetten en 28 van maken.

komt me bekend voor.. :$
 
Hij heeft de carters net..
De carb komt direct op het carter, zondr 'los' spruitstuk..
Ik vraag me ook af of het zin heeft gezien de grootte van de overstroomkanalen..


Ok, duidelijk.

Anders schroef je toch eerst gewoon de carb er op en kijken of die naar je zin loopt.

doe anders eens een foto van het carter.
 
Je hebt gelijk.. ik merkte bij mijn 1 cyl jawa wel een groot verschil tussen de oude jikov en de moderne keihin(wel 28mm, gast was groot genoeg) ook in middengebeid en dellast lopen veel beter.

Eh, nog eens gemeten, gat is 27mm :$ :$ , en ik denk op een nette manier(met stift 1mm randje maken en deze wegdremelen?)hoe weet ik nog niet, wel op 28mm te brengen..
Maar er is dan aan de onderzijde wel erg weinig oppervlakte voor de pakking..daar is nu 5,5mm voor.. nou ja, 5 mm of 5,5...
URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0053_zpsrwbatxta.jpg.html]
PTDC0053_zpsrwbatxta.jpg
~[/URL]

Zou't zin hebben?
vage foto, gewoon impressie van het ding;
URL=http://s934.photobucket.com/user/samrap392/media/PTDC0054_zpsjwn57rit.jpg.html]
PTDC0054_zpsjwn57rit.jpg
~[/URL]

ik kan natuurlijk met de originele carb inrijden(schijnt wel iets grotere HS in te moeten omwille de tuning) en dan later een moderne carb.. maar welke?
ik heb 4 mikuni's waar ik met de andere jawa niets mee kom(ondanks investeringen) de pwk-imi's zouden alleen voor hoogtoerig spul zijn, hoewel de 1 pitter er erg goed op loopt..
Dellorto phbh? Heb er 1 liggen... omgebouwd voor zuigergestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens alles goed schoonmaken :X

Je kan toch zelf kijken welke kant op je het gaatje groter maakt. Kwestie van de carburateur erop zetten (zonder gasschuif) en kijken waar materiaal weg moet.

Als ik zo de verkleuringen zie op je carter (bij de spoelpoort rechts op de foto) is daar ook nog wel wat winst te halen. Lijkt alsof de poorten in de cilinder(s?) groter zijn dan die op het carter zitten en dat dat zich door de jaren heen heeft afgetekend.
 
:^


Qua carburateur moet je gewoon proberen wat het lekkerst loopt denk ik, ik zou de carburateur gebruiken waar je de meeste afstelmogelijkheden/onderdelen bij hebt.
 
Eerst maar eens alles goed schoonmaken :X

Je kan toch zelf kijken welke kant op je het gaatje groter maakt. Kwestie van de carburateur erop zetten (zonder gasschuif) en kijken waar materiaal weg moet.

Als ik zo de verkleuringen zie op je carter (bij de spoelpoort rechts op de foto) is daar ook nog wel wat winst te halen. Lijkt alsof de poorten in de cilinder(s?) groter zijn dan die op het carter zitten en dat dat zich door de jaren heen heeft afgetekend.

Dank voor je repliek.. de carb komt wel een stukje van het carter af te zitten maar je idee is wel goed! Dank voor de input!
Die aftekening.. door de cylinder of door de pakking?
Ik weet het niet en heb helemaal geen ervaring met het 'tunen'op deze manier..
ik denk wel te weten(..) dat je al snel iets grondig kan verprutsen..als je niet exact weet wat je doet..
En dan nog weet ik niet of het iets uitmaakt op dit type blok..

Maar een halve mm rondom weghalen moet wel lukken.

Het schoonmaken gebeurd in fases..(er is al ca een kg. vuil af) Het carter zit nu op elkaar om de axiale speling van de hulpas van de versn. ak te bepalen.(iets met shims die'k niet zomaar kan vinden)
 
Laatst bewerkt:
Waar die aftekening precies van komt kan ik je zo ook niet zeggen ;). Wat je kan doen is zelf een perfect passende voetpakking maken (kloppen/rollen op de cilindervoet) en die eens op het blok leggen. Die kun je dan weer als mal gebruiken.

Als er normaal een pakking tussen je carterhelften zit moet je die er nu ook tussen doen als je je shim hoogte gaat bepalen.
 
Waar die aftekening precies van komt kan ik je zo ook niet zeggen ;). Wat je kan doen is zelf een perfect passende voetpakking maken (kloppen/rollen op de cilindervoet) en die eens op het blok leggen. Die kun je dan weer als mal gebruiken.

Als er normaal een pakking tussen je carterhelften zit moet je die er nu ook tussen doen als je je shim hoogte gaat bepalen.
Je bedoelt een voetpakking maken op de losse cylinders, en die dan over de cylinders leggen/op een manier aftekening van de poorten? een idee..

Pakking voor tussen de carterhelften wordt wel geleverd maar eigenlijk nooit gebruikt.
Je smeert een laagje vloeibare pakking op de hete carter nadat je de krukas met labyrinth er in hebt laten zakken, zet dan het andere carterhelft er overheen.. passen, frutten, met geluk gaat het in 1 keer goed, en zoekt dan een tube brandzalf..
 
Je bedoelt een voetpakking maken op de losse cylinders, en die dan over de cylinders leggen/op een manier aftekening van de poorten? een idee..

:Y Wel secuur werken, anders heeft het geen zin ;).

Pakking voor tussen de carterhelften wordt wel geleverd maar eigenlijk nooit gebruikt.
Je smeert een laagje vloeibare pakking op de hete carter nadat je de krukas met labyrinth er in hebt laten zakken, zet dan het andere carterhelft er overheen.. passen, frutten, met geluk gaat het in 1 keer goed, en zoekt dan een tube brandzalf..

Ik ben niet bekend met die blokken, maar pakkingen zitten er normaal gesproken niet voor niks in. Maakt in ieder geval wel wat uit met evt spelingen intern.
 
Wel, dank voor je tips, ik zal er eens naar kijkjen als ik de potten terug heb..
dat van die carter-pakkingen is een bekend verschijnsel...en idd het uitshimmen van de as wordt dan een stuk lastiger..
 
Terug
Bovenaan Onderaan