Kromme voorvork?

Energyre

Die hard MF'er
21 feb 2016
918
351
Hoe weet je precies of je voorvork krom is of niet? Is dit zelf te controleren?

Ik ben afgelopen zomer namelijk achter tegen een auto gebotst :')

Auto stond te wachten voor haaientanden op een kruising met stoplichten. Ik was over mijn schouder aan het kijken en in de veronderstelling dat de auto al weg was aangezien er niks aankwam. Echter zat de bestuurder te telefoneren / appen waardoor hij dus niet was weggereden.

Ik ben dus opgetrokken met nog over mijn schouder kijkend. Ik ben dus met een gangetje van 20 km/u tegen de auto aangebotst. Voor mijn gevoel ging het redelijk hard.

Is er kans dat de voorvork oid krom is? Ik merkte na het ongelukje niks aan mijn motor, alleen had ik het gevoel wat instabieler door de bochten te gaan. Maar kan ook tussen de oren zitten. Motor betreft een Yamaha MT07.
 
Laatst bewerkt:
Hey,
is de veerwerking normaal?
Daarmee bedoel ik, veer hij normaal geheel in en uit?
Balhoofdlager kan ook speling hebben, dit geeft ook instabiliteit.
Heb je een middenbok?

Een goede motor zaak kan dit gratis en heel snel even controleren voor je.

Harm
 
Ja veerwerking is volkomen normaal naar mijn weten. Geen speling etc. Zal bij de 10000km beurt er wel even op attenderen of ze dit willen controleren.
 
20 km is heel hard (als je kijkt naar botsenergie)
Laat je motor bij een goede richter (motorschade- bedrijf) nakijken.
Dit kun je zelf niet.
Wat een onzin. Het eerst zullen de poten krom gaan bij de onderste kroonplaat.
Als je het voorwiel er uit haalt en de poten los zet n de kroonplaten kan je de afstand tussen de poten meten ter hoogte van de as. Als je de poten langzaam ronddraait en de afstand veranderd zijn je poten krom.
 
Wat een onzin. Het eerst zullen de poten krom gaan bij de onderste kroonplaat.
Als je het voorwiel er uit haalt en de poten los zet n de kroonplaten kan je de afstand tussen de poten meten ter hoogte van de as. Als je de poten langzaam ronddraait en de afstand veranderd zijn je poten krom.

Hoe doe je dat bij een USD vork dan ? Meet je dan op de zelfde manier (buitenpoten draaien) ?
 
en omdat hij recht uit gaat is je vork gegarandeerd recht :?

ik wou niet reageren, er staan smileys bij he.

maar als het afgelopen zomer is gebeurd heb je er de hele tijd mee gereden en dan merkt je niks behalve datgene wat ook tussen je oren kan zitten, zoals je het noemt, of staat de motor alweer een paar maanden stil ?
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin. Het eerst zullen de poten krom gaan bij de onderste kroonplaat.
Als je het voorwiel er uit haalt en de poten los zet n de kroonplaten kan je de afstand tussen de poten meten ter hoogte van de as. Als je de poten langzaam ronddraait en de afstand veranderd zijn je poten krom.


Bedankt, maar jij hebt het nu alleen over de poten. Ik zie nogal veel schademotoren en het komt vaak voor dat de poten recht zijn, maar er andere schade is.

Edit: schade die dus gevaarlijk kan zijn bedoel ik
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, maar jij hebt het nu alleen over de poten. Ik zie nogal veel schademotoren en het komt vaak voor dat de poten recht zijn, maar er andere schade is.

Edit: schade die dus gevaarlijk kan zijn bedoel ik
Als je zoals ts achter op een auto rijd en je poten zijn nog recht dan zal het frame ook niet krom zijn, tenzij het een hornet is. Ik heb veel schade fietsen opgeknapt waarbij de vork hartstikke krom was maar het frame nog recht (wat overigens gewoon op te meten is)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
20 km is heel hard (als je kijkt naar botsenergie)
Laat je motor bij een goede richter (motorschade- bedrijf) nakijken.
Dit kun je zelf niet.
Dat is waar, maar de auto zelf geeft ook mee. De bumper van de auto vangt de slag deels op.

Maar toch, ik zou er ook zeker van willen zijn of er nu wel of niet iets kapot is :X
 
-------------------------------------------------------------------------------------------

:? :? Volgens mij is mijn tip nog niet zo slecht, Zot heeft nog steeds geen sarcastische reactie gegeven O-)

:]
Je tip raakt kant noch wal. Als beide poten naar achter zijn gebogen gaat je motor nog steeds rechtdoor als je je stuur los laat. Met een kromme poot meestal ook alleen staat dan je stuur scheef.
 
Je tip raakt kant noch wal. Als beide poten naar achter zijn gebogen gaat je motor nog steeds rechtdoor als je je stuur los laat. Met een kromme poot meestal ook alleen staat dan je stuur scheef.
-------------------------------------------------------------------------------------------
*O* Jeroen,

er zal toch ergens wel een kern van waarheid in zitten, of Niet ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan