Piepend geluid na wassen motor

Saphery

Rookie
15 jan 2016
13
0
Haarlem
Beste mensen, vandaag heb ik mijn Yamaha diversion XJ 600 gewassen en tijdens het rijden viel mij ineens een piepend geluid op.

Dit geluid blijkt van de ketting te komen, maar is alleen hoorbaar als ik in een versnelling zit, als ik de koppeling in trek dan is het geluid weg.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb de ketting weer goed ingevet maar zonder resultaat.
 
Met hogedruk op de ketting spuiten heeft als resultaat dat je het vet tussen de O-ringen weg spuit.

Dat begrijp ik, maar zou het opnieuw invetten van de ketting dit niet verhelpen? En het geluid is alleen als ik gekoppeld ben, dus niet in beweging terwijl ik de koppeling ingetrokken heb (in zn vrij).

Zou het kunnen zijn dat er iets in de aandrijving/koppelingsplaten is gebeurd, of is dat te ver gezocht?
 
Wat bedoel je precies?

Dit (let op, geen leuke plaatjes!):
https://pbs.twimg.com/media/CM5J6rrWgAA77fo.jpg
of deze:
http://www.footflyer.com/Safety/Incidents/2007-06-prop-strikes/fingerInProp400usppa.jpg
en het groeit niet meer bij.

Dus handjes en vingertjes bij de bewegende delen weg houden. Vooral daar waar de ketting het tandwiel op loopt. ;)

Maar als ik het zo lees dat het alleen te horen is wanneer je de koppeling inhoud (ongeacht in welke versnelling of neutraal?), zou ik denken dat het niet de ketting is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit:
https://pbs.twimg.com/media/CM5J6rrWgAA77fo.jpg
of deze:
http://www.footflyer.com/Safety/Incidents/2007-06-prop-strikes/fingerInProp400usppa.jpg
en het groeit niet meer bij.

Dus handjes en vingertjes bij de bewegende delen weg houden. Vooral daar waar de ketting het tandwiel op loopt. ;)

Maar als ik het zo lees dat het alleen te horen is wanneer je de koppeling inhoud (ongeacht in welke versnelling of neutraal?), zou ik denken dat het niet de ketting is.

Als ik de koppeling in hou of in zn vrij juist niet, dus als ik in de versnelling zit is het geluid er.
 
Is het wellicht een idee om eerst zeker te zijn waar het piepend geluid vandaag komt?
En dan even langs je dealer te rijden om de monteur de plek aan te wijzen waar het piepend geluid vandaan komt zodat hij even kan testrijden en dan tot de slotsom komt op het probleem op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Is het wellicht een idee om eerst zeker te zijn waar het piepend geluid vandaag komt?
En dan even langs je dealer te rijden om de monteur de plek aan te wijzen waar het piepend geluid vandaan komt zodat hij even kan testrijden en dan tot de slotsom komt op het probleem op te lossen?

Ja, dit was ook absoluut mijn plan. Maar ik dacht als mensen hier wat weten en simpel op te lossen is, dan bespaard mij dat natuurlijk kosten en moeite.
 
Je kan ook overdrijven, je kan prima de hogedrukreiniger gebruiken, alleen wel uitkijken waar je op spuit en vanaf minimaal 1,5 meter meter afstand. Dus niet op de ketting of elektrische onderdelen.

Ik zou de hogedruk reiniger gebruiken om de grootste hoeveelheid zand te weken en eraf te blazen, zodat je niet je lak krast door er meteen met een spons over te schuren.

Als je met 150km/h door de regen rijdt krijgt je motor ook flink wat water onder hoge snelheid te verduren. Echter is dat voornamelijk vanaf de voorkant, dus opletten met de afstand.
 
Je kan ook overdrijven, je kan prima de hogedrukreiniger gebruiken, alleen wel uitkijken waar je op spuit en vanaf minimaal 1,5 meter meter afstand. Dus niet op de ketting of elektrische onderdelen.

Ik zou de hogedruk reiniger gebruiken om de grootste hoeveelheid zand te weken en eraf te blazen, zodat je niet je lak krast door er meteen met een spons over te schuren.

Als je met 150km/h door de regen rijdt krijgt je motor ook flink wat water onder hoge snelheid te verduren. Echter is dat voornamelijk vanaf de voorkant, dus opletten met de afstand.

Een gewone waterslang spoelt ook vuil eraf.
 
Ik denk dat het allemaal vals alarm is geweest. Vandaag onderweg naar de monteur, en nergens last van gehad meer, dus een vrij lang stuk gereden en nog steeds geen gepiep meer.

Iedereen bedankt voor de reacties, maar ik denk dat ik geen problemen meer heb. (gelukkig!)
 
Ik denk dat het allemaal vals alarm is geweest. Vandaag onderweg naar de monteur, en nergens last van gehad meer, dus een vrij lang stuk gereden en nog steeds geen gepiep meer.

Iedereen bedankt voor de reacties, maar ik denk dat ik geen problemen meer heb. (gelukkig!)


Heb je misschien mazzel *O* mn broer had de achterbrug lagers naar de gvd geholpen. kon de lagers er bijna niet uitkrijgen helemaal vast gerot. door regelmatig gebruik van water met de hoge druk spuit.
 
Ff of topic... heb ooit een nieuwe auto gekocht en daar maandelijks met hogedruk spuit de velgen en remklauwen schoongespoten. Gevolg was na 2 jaar voorzijde toe aan nieuwe lagers. Droog gelopen door dat er geen vet meer in zat. Dus nooit met hogedruk spuit remklauwen of gelagerde onderdelen schoonspuiten.🤓
 
De rest is prima met een hogedruk reiniger te doen. Wat denk je dat er gebeurt als je in de stromende regen over de snelweg rijdt? Dat water komt ook hard aan en kruipt/spat ook alle kanten op door de wielen en wind. idd niet direct op je ketting, elektronica, radiateur of gelagerde of ingevette delen spuiten, en niet te veel druk.
 
Afzweren dus die hogedrukspuit.
Ik maak er in elk geval nimmer gebruik van met schoonmaken van miene motorfiets.
Lekker met sopje doen en afspoelen met de tuinslang of emmers water.


Je kan best wel een hogedruk spuit gebruiken maar niet te dicht op lagers, ketting, keerringen, radiator lamellen komen.
Daar moet je echt voorzichtig mee zijn.
Spuit altijd in de richting zoals regen ook op je motor komt.
 
Laatst bewerkt:
Was er al gezegd dat je met een hogedrukspuit nooit maar dan ook nooooit maar dan ook echt NOOIT op gelagerde delen moet spuiten.
(Hoe vaak kan je het in een topic zeggen :N )
 
Was er al gezegd dat je met een hogedrukspuit nooit maar dan ook nooooit maar dan ook echt NOOIT op gelagerde delen moet spuiten.
(Hoe vaak kan je het in een topic zeggen :N )

Ik heb altijd van mijn vader geleerd, zo lang je een motor kan schoonmaken zonder water doe dat dan ook, gebruik pas water als het echt niet anders kan en gebruik nooit een hoge druk spuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan