Welke garagevloer kiezen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.570
36.085
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Niet zeker waar dit het beste thuis hoort dus maar in techniek aangezien hier alle sleutelaars zitten.

Leuk huis met garage gekocht waar nu een kale cement dekvloer in ligt en waar ik graag wat mooiers in wil. Het gaat om 45,12 m2 met een tussen muur (1/3 deel en een 2/3 deel).

Eisen:
Vloeistof dicht (als in, makkelijk op te ruimen als ik eens wat knoei)
Niet te duur
Hard genoeg dat er eens wat op kan vallen (sleutelruimte)


Opties:
Epoxy coating (veel voorwerk, waar het eindresultaat sterk vanaf hangt)
PVC klik tegels (makkelijk, vaste duidelijke prijs, motieven mogelijke)
Gewone tegels (vrij duur, laten plaatsen)
Betonverf (slijt te snel)
????



Persoonlijk neig ik naar de PVC tegels. Vooral omdat het makkelijk zelf te doen is en je er een leuk motief mee kan aanbrengen met verschillende kleuren.
Iemand ervaringen hiermee? Want er zijn nogal verschillende leveranciers van 6-16 euro per m2.

Maar kom maar op met jullie suggesties!
 
Laatst bewerkt:
Pvc is strak en mooi, en duur.

2k epoxycoating is super. Gewoon verf eigenlijk. Erg makkelijk aan te brengen. Zeker als er nog geen vet of olie op de vloer zit.

Wel ff laten uitharden. 2 tot 3 dagen.
 
pvc tegelvloer moet je de goede nemen, dan worden de naden ook dichtgelast, giet of epoxyvloer is leuk en mooi strak maar beschadigingen zijn erg slecht netjes weg te werken.
Ik heb gekozen voor extra hard gebakken plavuizen, ligt er nu 12 jaar in en ik heb 1 plekje kapot gehad gerepareerd met ruitenkit (zwarte plavuizen) je ziet er niks meer van.
Giet of epoxy zou niet mijn keuze zijn, maar is sterk persoons en sleutelafhankelijk, bij mij werd het intensief gebruikt.
 
Zelf hebben wij een epoxyvloer met wapening in de garage, het gedeelte waar de motoren staan hebben we pvc tegels gelegd (± 20m2).

Een epoxyvloer is mooi, maar erg kwetsbaar en krasgevoelig. Een verdwaald steentje, schroefje, je schroevendraaier laten vallen o.i.d. is een kras of put in de vloer. Op zich niet erg voor een garagevloer, maar niet echt handig met je paddockstand, standaard e.d.

De pvc vloer daarentegen is echt een aanrader. :Y
Kan je wat op laten vallen, makkelijk te leggen en makkelijk een tegel vervangen.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik in de hele garage pvc tegels leggen en de epoxyvloer lekker in het blik laten zitten.
Enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn voor een stukje pvc.
Maargoed, een epoxyvloer en daarna de helft pvc tegels leggen is nog duurder... :X
 
Ik heb zwarte tapijttegels in mijn schuur liggen. Partijtje op MP gekocht. Voor een paar tientjes klaar.

Vies c.q. vuil, trek ik de tegel er uit en leg er een nieuwe in.

Ook gehad vroeger, tot ik éééééén puntlasje moest zetten en er een spetter op een tegel met een olievlek neer kwam. 3 man sterk een inferno weten te voorkomen, de vloer, het plafond en mijn handen waren total loss.
 
Je hebt tegenwoordig bij bouwmarkten zoals Hornbach door en door gebakken tegels van 30x60 in antraciet, voor 10 euro de m/2. Die tegels zijn maatvast en keihard, ik moet ze zagen met diamant. Tegellijm kost je ongeveer 4,50 per m/2. nog een euro per m/2 voor voegmiddel, zit je op 16,50 per m/2. 1 mannetje om ze er in te leggen, als je dat niet zelf kunt ongeveer € 250. Totaal ben je dan ongeveer € 1200 kwijt voor een goede tegelvloer. Zit je op een m/2 prijs van €24. Dan kan je een goede vergelijking maken met andere soorten afwerking.
 
Ik heb een betonvloer en kon wat grote hardboardplaten krijgen.
Die heb ik aan elkaar gemaakt met duct tape.
Ze liggen er al een jaar of tien en zijn inmiddels aan vervanging toe.
Voordeel van hardboardplaten is dat ze goedkoop zijn, ze absorberen olie en andere vloeistoffen.
Dus, ik hoef er niet zuinig op te zijn als ik wat schilder, spuit, of als er iets omvalt.
Maar of je het mooi vindt.
 
Pvc is strak en mooi, en duur.

2k epoxycoating is super. Gewoon verf eigenlijk. Erg makkelijk aan te brengen. Zeker als er nog geen vet of olie op de vloer zit.

Wel ff laten uitharden. 2 tot 3 dagen.

De vloer ligt er al ff met het nodige vet en olie geknoei...

pvc tegelvloer moet je de goede nemen, dan worden de naden ook dichtgelast, giet of epoxyvloer is leuk en mooi strak maar beschadigingen zijn erg slecht netjes weg te werken.
Ik heb gekozen voor extra hard gebakken plavuizen, ligt er nu 12 jaar in en ik heb 1 plekje kapot gehad gerepareerd met ruitenkit (zwarte plavuizen) je ziet er niks meer van.
Giet of epoxy zou niet mijn keuze zijn, maar is sterk persoons en sleutelafhankelijk, bij mij werd het intensief gebruikt.

Zelf hebben wij een epoxyvloer met wapening in de garage, het gedeelte waar de motoren staan hebben we pvc tegels gelegd (± 20m2).

Een epoxyvloer is mooi, maar erg kwetsbaar en krasgevoelig. Een verdwaald steentje, schroefje, je schroevendraaier laten vallen o.i.d. is een kras of put in de vloer. Op zich niet erg voor een garagevloer, maar niet echt handig met je paddockstand, standaard e.d.

De pvc vloer daarentegen is echt een aanrader. :Y
Kan je wat op laten vallen, makkelijk te leggen en makkelijk een tegel vervangen.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik in de hele garage pvc tegels leggen en de epoxyvloer lekker in het blik laten zitten.
Enige nadeel is dat ze vrij prijzig zijn voor een stukje pvc.
Maargoed, een epoxyvloer en daarna de helft pvc tegels leggen is nog duurder... :X

Voor mij ook een beetje het punt dat ik snel beschadigingen zie komen.

Ik heb zwarte tapijttegels in mijn schuur liggen. Partijtje op MP gekocht. Voor een paar tientjes klaar.

Vies c.q. vuil, trek ik de tegel er uit en leg er een nieuwe in.

Dat sowieso niet, word gesleuteld en gedaan. Dat gaat me te snel vies worden.

Ik heb ook de twee componenten epoxy! Als je vloer nog netjes is dan is dit een mooie oplossing.

Helaas sowieso al een scheur weg te werken en zoals eerder gezegd al de nodige troep op de vloer.

Ook gehad vroeger, tot ik éééééén puntlasje moest zetten en er een spetter op een tegel met een olievlek neer kwam. 3 man sterk een inferno weten te voorkomen, de vloer, het plafond en mijn handen waren total loss.

En nu al helemaal niet meer dus :P

Je hebt tegenwoordig bij bouwmarkten zoals Hornbach door en door gebakken tegels van 30x60 in antraciet, voor 10 euro de m/2. Die tegels zijn maatvast en keihard, ik moet ze zagen met diamant. Tegellijm kost je ongeveer 4,50 per m/2. nog een euro per m/2 voor voegmiddel, zit je op 16,50 per m/2. 1 mannetje om ze er in te leggen, als je dat niet zelf kunt ongeveer € 250. Totaal ben je dan ongeveer € 1200 kwijt voor een goede tegelvloer. Zit je op een m/2 prijs van €24. Dan kan je een goede vergelijking maken met andere soorten afwerking.

Aangezien er nu ook een scheur in de vloer zit ben ik vooral bang voor werken en dus straks gebarsten tegels. Ik zou dan nog eerder het grote (sleutel)deel eerst met de PVC tegels doen en ernaast word vooral ruimte voor de motoren/fietsen/tuingereedschap.

Ik heb een betonvloer en kon wat grote hardboardplaten krijgen.
Die heb ik aan elkaar gemaakt met duct tape.
Ze liggen er al een jaar of tien en zijn inmiddels aan vervanging toe.
Voordeel van hardboardplaten is dat ze goedkoop zijn, ze absorberen olie en andere vloeistoffen.
Dus, ik hoef er niet zuinig op te zijn als ik wat schilder, spuit, of als er iets omvalt.
Maar of je het mooi vindt.

Neuh, dan kan ik het ook gewoon kaal laten zoals het nu is.
 
Ik kocht op marktplaats 25m² vloertegels die hij niet gebruikt had omdat zijn bouw niet door ging voor 45 euro. Dat kosten ze anders per m².
In een heb ik een barst zitten doordat er iets zwaars op is gevallen maar ik ben verder erg tevreden. Heel makkelijk schoon te houden zo.
 
KlikPVC tegels zijn makkelijk zelf te leggen, echter niet waterdicht aan de randen en prijs licht ook vrij hoog. Randen kitten is bij klikPVC niet mogelijk i.v.m. uitzetting.

Afhankelijk van de toplaag, kan het erg lang mee gaan. Moduleo levert tegels met uniek patroon.
 
Ik kocht op marktplaats 25m² vloertegels die hij niet gebruikt had omdat zijn bouw niet door ging voor 45 euro. Dat kosten ze anders per m².
In een heb ik een barst zitten doordat er iets zwaars op is gevallen maar ik ben verder erg tevreden. Heel makkelijk schoon te houden zo.

Dat is niet duur nee, ben je alleen wel erg afhankelijk van wat er aangeboden word.

Als de scheur er al heel lang zit en de afgelopen jaren niet groter is geworden gewoon voorsmeren en elastisch blijvende tegellijm gebruiken bij vloertegels.dan is er niks aan de hand.

Durf ik niet te zeggen. Schuur staat al wel een paar jaar, maar of hij nog verandert?

KlikPVC tegels zijn makkelijk zelf te leggen, echter niet waterdicht aan de randen en prijs licht ook vrij hoog. Randen kitten is bij klikPVC niet mogelijk i.v.m. uitzetting.

Afhankelijk van de toplaag, kan het erg lang mee gaan. Moduleo levert tegels met uniek patroon.

Mezelf een beetje corrigeren, met vloeistof dicht bedoel ik dat er rustig eens wat olie op kan vallen en dan kan opruimen. Het zal best niet zo zijn dat alles ineens weg is.
 
Ik stond onlangs voor dezelfde keuzes voor een vloer in mijn nieuwe garage....uiteindelijk een pallet nieuwe hard gebakken/ keramische tegel 30x30cm besteld bij een tegelboer hier om de hoek en alle materialen zoals tegellijm, tegelkruisjes,e.d. bij een bouwmarkt gehaald.

Afgelopen december 3 dagen uitgetrokken om op ons gemak deze vloer te leggen, in totaal 2 man inclusief al het snijwerk en op dag 4 een aantal uurtjes gebruikt voor het inwassen. Is gelegd op een cementdekvloer met vloerisolatie eronder. Kosten in totaal slechts circa 620euro voor 33m2. Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat.

Een coating is mooi maar in de prijsklasse waar ik naar zocht is het niet duurzaam genoeg in vergelijking tot de prijs. Het beschadigt al snel. In mijn vorige garage (tijdelijk tot afgelopen jaar) was dit op diverse plekken goed zichtbaar (de kosten van dit onderhoud was voor de huisbaas die alles netjes wilde houden voor de verhuur). En PVC tegels (racedeck of soortgelijk) is welliswaar mooi maar erg aan de prijs per m2. Nu blijft er nog een leuk budget over voor andere mancave zaken :)
 
Is je vloer "verbrand" dwz stoffig? dan eerst goed voorbehandelen voor epoxy/verf oid.

Ik zou gaan voor pvc, bij van die laminaat outlets vaak voor heel redelijke prijzen te koop. Voor jouw gebruik zeker waterdicht.

Op maat snijden met stanleymes.

Heb vroeger ook zo'n vloer gehad, rondom af gekit, ging prima.
Heb destijds een euro of 10 per m2 betaald
 
Is je vloer "verbrand" dwz stoffig? dan eerst goed voorbehandelen voor epoxy/verf oid.

Ik zou gaan voor pvc, bij van die laminaat outlets vaak voor heel redelijke prijzen te koop. Voor jouw gebruik zeker waterdicht.

Op maat snijden met stanleymes.

Heb vroeger ook zo'n vloer gehad, rondom af gekit, ging prima.
Heb destijds een euro of 10 per m2 betaald

Maar dan heb je het over pvc laminaat? Ik dacht meer aan die tegels van bv www.Racedeck.nl
 
Laatst bewerkt:
De troep die al in/op de vloer ligt kun je er vast wel af schuren.

Als je toch een nieuwe vloer legt en de ruimte als werkplaats gaat gebruiken,
denk dan meteen aan de optie om vloerverwarming aan te leggen.
Scheelt weer andere vormen van verwarming.
Was laatst ook een topic over.
 
De troep die al in/op de vloer ligt kun je er vast wel af schuren.

Als je toch een nieuwe vloer legt en de ruimte als werkplaats gaat gebruiken,
denk dan meteen aan de optie om vloerverwarming aan te leggen.
Scheelt weer andere vormen van verwarming.
Was laatst ook een topic over.

Ja van mij :P
En vloerverwarming is geen optie. Ik werk geen 5 dagen in de week in mijn garage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan