EL Wire aansluiten op oplaadbare accu

Linq

MF veteraan
29 apr 2007
1.269
0
Wie o wie kan mij uit de brand helpen met een "elektro" vraag?

Ik ben een beetje aan het knutselen met EL Wire, oftewel Electroluminescent Wire op mijn helm.

Reden: beter zichtbaar in de avond.

Het resultaat:

full


full


full


Foto's zijn wat donker, maar anders zie je niet goed het EL wire.

Op zich werkt het prima, het is aangesloten op 2 AA (1.5V p.s.)batterijen in een inverter. Er zijn 3 standen, continue branden, knipperend en snel knipperend.

Wat ik zou willen is om een lipo accu aan te kunnen sluiten, voor de onderstaande redenen.

1. Dit is beter in de helm weg te werken.
2. Gebruikers gemak, kan het middels een draadje aan te sluiten opladen en hoef ik niet de gehele inverter uit mijn helm te bouwen bij het wisselen van de batterijen.
3. Waarschijnlijk houd de verlichting het langer vol, ELwire is sws al erg zuinig.

Mijn vragen zijn:

1. Kan dit uberhaubt, kan een lipo accu aan worden gesloten op ELWire?
2. Als het kan, wat voor een lipo accu moet ik hebben qua vermogen?

Andere opties, ideeen of oplossingen zijn welkom.

Ik ben zelf helaas in de elektro techniek niet heel erg thuis.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Gut gut, laat die jongen z'n helm pimpen.
De ouwelullenclub is ook wakker geworden _O-

// sorry, ik bedoelde iedereen hierboven en onder die zeurt over wat wel en niet mag...
 
Laatst bewerkt:
Van mij mag hij zijn helm pimpen, heb ik geen kwaad woord over gezegd/geschreven.


Ik weet niet of je het cynisch bedoeld, zo niet, dan is toch een beetje dubbel van je.

Zelf rijden zonder DB killer, maar wel iets vinden van zwak rood licht wat als 3e, op de motor dan een 2e achterlicht gebruikt gaat worden.

I know, loud pipes saves lives, een extra licht aan de achterzijde misschien ook wel!

En wat meanblueman aangeeft, ik ben blij met de de Nederlandse verkeersregels zover, en dat er geen wirwar moet ontstaan verlichting, ook helemaal mee eens.

Maar moeten we dan straks ook de LCD schermen uitzetten verplicht of op nachtstand zetten omdat ze teveel licht uitstralen? Tomtom of andere GPS, ook uit. Telefoons die sommige bevestigd hebben op het stuur?

Rij je er bij zoals op het onderstaande voorbeeld, ja snap ik helemaal:
Helmet Lights - How to light up your helmet like Tron

Maar dit is niet het geval.

Slechte week achter de rug of heb je altijd van die lange tenen waar ik niet op ga staan, maar die jij onder mijn maat 47 hebt geschoven?
Ik reageer helemaal niet naar jou, ik citeer heel kort een stukkie tekst van MBM en maak een geintje.
full

Fijn weekend verder nog.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp de stelligheid van die update niet helemaal.
In het genoemde artikel gaat het uitsluitend over de vereisten van de motorfiets. Er wordt met geen woord gerept over degene die erop zit.


LED-verlichting op motorkleding niet toegestaan
04-01-2016

Motorrijders zijn gebaat bij een goede zichtbaarheid. Om die reden worden de laatste tijd regelmatig LED-lampjes toegevoegd aan kleding en helmen. Maar de vraag is vaak: is dit wettelijk eigenlijk wel toegestaan?

'Verkeersknooppunt', het vakblad voor verkeersprofessionals, heeft het uitgezocht en kwam tot de volgende conclusie:

In de Regeling Voertuigen staat niets over verlichting die de bestuurder zélf draagt. Er staat alleen van welke verlichting het voertuig voorzien moet zijn, aan welke eisen deze moet voldoen en van welke verlichting het voertuig níet voorzien mag zijn.
Over de bestuurder staat helemaal niets geschreven.

Het dragen van LED-verlichting door de bestuurder wordt wettelijk dus niet verboden.
In die zin zou het dragen van verlichting gewoon mogen aldus Verkeersknooppunt.
Update 23 november 2016:

Na uitvoerig overleg met het Ministerie van I&M blijkt dat verlichting op kleding of helm niet is toegestaan op grond van onderstaand artikel. Dit artikel is ooit met de bedoeling geschreven dat alle verlichting op of aan het voertuig moeten zitten.


Kortom: met alle goede bedoelingen en overtuiging van extra veiligheid, het is niet toegestaan om verlichting op kleding of helm te hebben.
 
Met alle goede bedoelingen en overtuigingen heb je nog geen wet. Een wet waarin duidelijk staat beschreven waaraan de bestuurder van een motorvoertuig moet voldoen als het gaat om verlichting op de kleding (incl helm) van de bestuurder of de passagier. In de hierboven aangehaalde wet staat beschreven waaraan het voertuig moet voldoen, maar dat zegt niets over de opzittende(n).
Dus de conclusie hierboven : "het is niet toegestaan om verlichting op kleding of helm te hebben" slaat nergens op.

Het is dat ik niet aan zo'n verkleedpartij (met alle respect voor wie het wel wil doen) meedoe, maar het zou me een proefproces waard zijn. Gewoon uit principe.
Zo'n :X conclusie trekken op basis van een wet waaruit de goede bedoelingen moeten blijken, houdt het niet in een rechtszaak. Het enige is dan het kapstok artikel 5, waaraan MBM al refereerde. Het kan in bepaalde gevallen verwarring dan wel onduidelijkheid geven waardoor de betrokkene of het overige verkeer (mogelijk) gevaar lopen.

Wettelijk gezien bestaan er talloze regels over welke verlichting aanwezig mag en zijn welke verlichting er aanwezig moet zijn.
Rare lampjes op de kleding van motorrijders daar is (helaas) nog geen regelgeving over in werking getreden, al is men daar wel mee bezig.
Als je lampjesfetisch tot verwarrende situaties leidt dan is art 5 WVW uiteraard alsnog genoeg om tegen op te treden !
 
Laatst bewerkt:
LED-verlichting op motorkleding niet toegestaan
04-01-2016

Motorrijders zijn gebaat bij een goede zichtbaarheid. Om die reden worden de laatste tijd regelmatig LED-lampjes toegevoegd aan kleding en helmen. Maar de vraag is vaak: is dit wettelijk eigenlijk wel toegestaan?

'Verkeersknooppunt', het vakblad voor verkeersprofessionals, heeft het uitgezocht en kwam tot de volgende conclusie:

In de Regeling Voertuigen staat niets over verlichting die de bestuurder zélf draagt. Er staat alleen van welke verlichting het voertuig voorzien moet zijn, aan welke eisen deze moet voldoen en van welke verlichting het voertuig níet voorzien mag zijn.
Over de bestuurder staat helemaal niets geschreven.

Het dragen van LED-verlichting door de bestuurder wordt wettelijk dus niet verboden.
In die zin zou het dragen van verlichting gewoon mogen aldus Verkeersknooppunt.
Update 23 november 2016:

Na uitvoerig overleg met het Ministerie van I&M blijkt dat verlichting op kleding of helm niet is toegestaan op grond van onderstaand artikel. Dit artikel is ooit met de bedoeling geschreven dat alle verlichting op of aan het voertuig moeten zitten.


Kortom: met alle goede bedoelingen en overtuiging van extra veiligheid, het is niet toegestaan om verlichting op kleding of helm te hebben.
Knap hoor, het bericht copy/pasten.

Heb je mijn reactie überhaupt gelezen?

Het is leuk dat een Ministerie zegt dat het niet mag op basis van een wetsartikel. Als dat wetsartikel iets totaal anders zegt heeft het nog geen enkele wettelijke basis.
 
Ook hier is de vraag van de TS totaal uit z'n verband gehaald naar een welles nietes spelletje!
Vraag ging over wat voor voeding kan ik gebruiken voor mijn helmverlichting dus graag antwoorden mbt die vraag!!!! :]
 
Laatst bewerkt:
Wie o wie kan mij uit de brand helpen met een "elektro" vraag?

Ik ben een beetje aan het knutselen met EL Wire, oftewel Electroluminescent Wire op mijn helm.

Reden: beter zichtbaar in de avond.

Het resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Foto's zijn wat donker, maar anders zie je niet goed het EL wire.

Op zich werkt het prima, het is aangesloten op 2 AA (1.5V p.s.)batterijen in een inverter. Er zijn 3 standen, continue branden, knipperend en snel knipperend.

Wat ik zou willen is om een lipo accu aan te kunnen sluiten, voor de onderstaande redenen.

1. Dit is beter in de helm weg te werken.
2. Gebruikers gemak, kan het middels een draadje aan te sluiten opladen en hoef ik niet de gehele inverter uit mijn helm te bouwen bij het wisselen van de batterijen.
3. Waarschijnlijk houd de verlichting het langer vol, ELwire is sws al erg zuinig.

Mijn vragen zijn:

1. Kan dit uberhaubt, kan een lipo accu aan worden gesloten op ELWire?
2. Als het kan, wat voor een lipo accu moet ik hebben qua vermogen?

Andere opties, ideeen of oplossingen zijn welkom.

Ik ben zelf helaas in de elektro techniek niet heel erg thuis.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Lipo accu is 7 volt 2 keer AA is 3 volt. you do the math
 
Ook hier is de vraag van de TS totaal uit z'n verband gehaald naar een welles nietes spelletje!
Vraag ging over wat voor voeding kan ik gebruiken voor mijn helmverlichting dus graag antwoorden mbt die vraag!!!! :]

Ik heb inderdaad (onbedoeld) wat los gemaakt :+

Maar kwajesaki :Y
 
Ik ga even in op de vraag van de ts en niet de hele discussie hierboven:

via adafruit:
Each meter of high brightness EL draws about 10-15mA at the high voltage, which means about 1.5 Watt/meter (at 100VAC). 2 AA batteries can provide 9 Watts, so you can drive 1 meter for about 6 hours or 2 meters for 3 hours. This is only approximate, as the voltage changes with the length. The best way to know how long the wire will last is to test it with batteries and time how long it takes to dim!

Aan de informatie hierboven lijkt het erop dat de inverteer op slechts 1,5volt werkt. (Die vervolgens naar 100volt ac gaat)
Dit zul je echter even moeten nameten met een multimeter of door te kijken of de batterijen in serie of parallel staan.

De meeste lipo accu's werken echter op 3,7volt per cel. Dit zul je dus naar 1.5volt( of 3 volt) moeten brengen met een buck converter om je huidige inverteer te voeden.

dus wat kun je doen:
Koop een lipo usb lader die een 5v output geeft (omdat de meeste goedkope buck converters niet met 3.7v werken, maar pas vanaf 4,5 volt)
zoiets dus: PowerBoost 500 Charger - Rechargeable 5V Lipo USB Boost @ 500mA+
(je moet zo'n lader gebruiken, omdat je een lipo niet zomaar kunt opladen. Tevens kun je je helm dan gewoon aan een usb kabel hangen om je batterij op te laden)

koop dan een goedkope buck converter die de 5v omzet naar 1.5v.
Geekcreit® Mini DC-DC Converter Step Down Module Adjustable Power Supply

en een bijpassende 3,7v lipo batterij.
Lithium Ion Polymer Battery - 3.7v 500mAh
(500mah, zo klein mogelijk om makkelijk in de helm te passen)

Aangezien de meeste converters meer dan 90procent efficiëntie halen, kan deze batterij 1000mah leveren op 1.5v.
Dit is minder dan je huidige batterij, maar moet alsnog genoeg zijn voor enkele uren licht.

Je kunt ook deze kopen:
Lithium Ion Polymer Battery - 3.7v 1200mAh
Daarmee doe je even lang als je huidige batterijen, maar die is ook een stukje groter.

Als je voor de eerste keuze gaat kun je een groot gedeelte misschien nog wel wegwerken in de behuizing van je huidige inverteer op de plaats waar nu de batterijen zitten. De componenten zijn namelijk erg klein. Een beetje soldeer ervaring is dus ook wel handig.

Tussen de 20 en 30 euro heb je dit gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga even in op de vraag van de ts en niet de hele discussie hierboven:

via adafruit:
Each meter of high brightness EL draws about 10-15mA at the high voltage, which means about 1.5 Watt/meter (at 100VAC). 2 AA batteries can provide 9 Watts, so you can drive 1 meter for about 6 hours or 2 meters for 3 hours. This is only approximate, as the voltage changes with the length. The best way to know how long the wire will last is to test it with batteries and time how long it takes to dim!

Aan de informatie hierboven lijkt het erop dat de inverteer op slechts 1,5volt werkt. (Die vervolgens naar 100volt ac gaat)
Dit zul je echter even moeten nameten met een multimeter of door te kijken of de batterijen in serie of parallel staan.

De meeste lipo accu's werken echter op 3,7volt per cel. Dit zul je dus naar 1.5volt( of 3 volt) moeten brengen met een buck converter om je huidige inverteer te voeden.

dus wat kun je doen:
Koop een lipo usb lader die een 5v output geeft (omdat de meeste goedkope buck converters niet met 3.7v werken, maar pas vanaf 4,5 volt)
zoiets dus: PowerBoost 500 Charger - Rechargeable 5V Lipo USB Boost @ 500mA+
(je moet zo'n lader gebruiken, omdat je een lipo niet zomaar kunt opladen. Tevens kun je je helm dan gewoon aan een usb kabel hangen om je batterij op te laden)

koop dan een goedkope buck converter die de 5v omzet naar 1.5v.
Geekcreit® Mini DC-DC Converter Step Down Module Adjustable Power Supply

en een bijpassende 3,7v lipo batterij.
Lithium Ion Polymer Battery - 3.7v 500mAh
(500mah, zo klein mogelijk om makkelijk in de helm te passen)

Aangezien de meeste converters meer dan 90procent efficiëntie halen, kan deze batterij 1000mah leveren op 1.5v.
Dit is minder dan je huidige batterij, maar moet alsnog genoeg zijn voor enkele uren licht.

Je kunt ook deze kopen:
Lithium Ion Polymer Battery - 3.7v 1200mAh
Daarmee doe je even lang als je huidige batterijen, maar die is ook een stukje groter.

Als je voor de eerste keuze gaat kun je een groot gedeelte misschien nog wel wegwerken in de behuizing van je huidige inverteer op de plaats waar nu de batterijen zitten. De componenten zijn namelijk erg klein. Een beetje soldeer ervaring is dus ook wel handig.

Tussen de 20 en 30 euro heb je dit gemaakt.

Thx Zynex :Y :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan