pick up sensor stuk ?

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
356
71
Heerlen
heb een triumph adventure 900 bj. 1999 , sinds vanmorgen geen vonk op de bougies, heb alles gecontroleerd bougies/bobines/bougiedoppen en ben uit gekomen op de elektronische ontsteking. De dealer gebeld en deze vertelde dat het vaak voorkomt dat de sensor nogal wel eens doorbrand vanwege de hoge temperatuur ???? kosten € 70.00 , testen kan niet . Zelf weet ik niet hoe ik dat kan testen,heb wel gemeten dat op de contrastekker waar de stekker van de sensor ingaat op beide draden (zwart en blauw stroom staat als ik het contact aanzet ???? wie weet of ik zelf met een multimeter de sensor kan doormeten ???? :? :? *O* *O*
 
Het meten heb ik niet gedaan,wel kan ik het stuk gaan beamen bij een daytona 675.
wel ronddraaien maar niet aanslaan :')
Ik heb het laten vervangen
 
Laatst bewerkt:
Testen kan niet is onzin. Waarschijnlijk zijn de weerstand waardes bij koude motor in het WPHB te vinden. Ik gok op 200-300 Ohm.

Je kan 'm verder nog redelijk goed testen door de pick-up te demonteren en de weerstand tussen de twee draden te meten terwijl je met een verf afbrander (20-30cm afstand) de sensor verhit. Wanneer de sensor kapot is, zal de weerstand met grote sprongen omhoog gaan naarmate de sensor warmer wordt. Normaal gesproken (edit: bij een goed werkende sensor) loopt de weerstand langzaam op met stapjes van grofweg 0.5 Ohm per seconde.
 
Laatst bewerkt:
Testen kan niet is onzin. Waarschijnlijk zijn de weerstand waardes bij koude motor in het WPHB te vinden. Ik gok op 200-300 Ohm.

Je kan 'm verder nog redelijk goed testen door de pick-up te demonteren en de weerstand tussen de twee draden te meten terwijl je met een verf afbrander (20-30cm afstand) de sensor verhit. Wanneer de sensor kapot is, zal de weerstand met grote sprongen omhoog gaan naarmate de sensor warmer wordt. Normaal gesproken loopt de weerstand langzaam op met stapjes van grofweg 0.5 Ohm per seconde.
Ik kan mee voorstellen dat er een onderbreking in de spoel zit die pas merkbaar word als hij warm word maar ik vraag me af wat er met een opgerolde koperdraad mis zou kunnen zijn dat de weerstand bij warm worden steeds met zo'n 0.5 ohm toeneemt.
 
Ik kan mee voorstellen dat er een onderbreking in de spoel zit die pas merkbaar word als hij warm word maar ik vraag me af wat er met een opgerolde koperdraad mis zou kunnen zijn dat de weerstand bij warm worden steeds met zo'n 0.5 ohm toeneemt.

Er is dan niets mis, dat is wat je meet bij een goed werkende sensor. Tekst aangepast om het duidelijker te maken. :t
 
Laatst bewerkt:
Apropo testen, doe ik bij de Honda met een schroevendraaier langs de picknick-up af strijken en dan opletten of de bougie vonkt, ff een bougie in de dop steken en tegen het blok aanleggen. In deze een cb900.
Met de xjr nog nooit geprobeerd maar lijkt me wel hetzelfde te werken.
🤔
 
heb een mail naar de dealer gestuurd met de vraag of de kwaliteit wel goed is zo,n sensor moet toch zo,n temperatuur kunnen hebben .. ik heb hiervoor een suzuki 750 gsx type es uit ,86 gehad 10 jaar lang mee gereden in weer en wind ook met hoge temperaturen ook met een elektronische ontsteking NOOIT moeilijk heden gehad ALTIJD lopen,vrienden van mij ook altijd japans ook NOOIT ontstekings problemen dit tast de naam TRIUMPH aan
 
Kijk even of er een aansluiting voor een alarm in je kabelboom zit. Hierin zit dan een stekker met 1 draadbrug die gebruikt wordt voor de startonderbreker. Als deze aansluiting slecht is door corrosie of de draad gebroken is dan geeft dat dezelfde storing (Zelf eens gehad bij een triumph speed triple.)
 
Laatst bewerkt:
waar ik geen antwoord van jullie hebt gekregen is : in de contra stekker voor de aansluiting voor de sensor zitten twee draden , een zwarte en een blauwe DAAR STAAT OP ALLEBEI STROOM dus in mijn beleving staat er dus op de sensor spoel aan twee kanten stroom of zie ik dat verkeerd HOORT DAT ????
 
waar ik geen antwoord van jullie hebt gekregen is : in de contra stekker voor de aansluiting voor de sensor zitten twee draden , een zwarte en een blauwe DAAR STAAT OP ALLEBEI STROOM dus in mijn beleving staat er dus op de sensor spoel aan twee kanten stroom of zie ik dat verkeerd HOORT DAT ????


Nee daar staat SPANNING op, en als ze goed werken VLOEIT er stroom
 
heb een mail naar de dealer gestuurd met de vraag of de kwaliteit wel goed is zo,n sensor moet toch zo,n temperatuur kunnen hebben .. ik heb hiervoor een suzuki 750 gsx type es uit ,86 gehad 10 jaar lang mee gereden in weer en wind ook met hoge temperaturen ook met een elektronische ontsteking NOOIT moeilijk heden gehad ALTIJD lopen,vrienden van mij ook altijd japans ook NOOIT ontstekings problemen dit tast de naam TRIUMPH aan

oei, nu gaan ze schrik hebben bij Triumph. nu gaan ze zeker voor jou een nieuwe sensor ontwikkelen . goed gedaan !

sarcasm.gif
 
heb een mail naar de dealer gestuurd met de vraag of de kwaliteit wel goed is zo,n sensor moet toch zo,n temperatuur kunnen hebben .. ik heb hiervoor een suzuki 750 gsx type es uit ,86 gehad 10 jaar lang mee gereden in weer en wind ook met hoge temperaturen ook met een elektronische ontsteking NOOIT moeilijk heden gehad ALTIJD lopen,vrienden van mij ook altijd japans ook NOOIT ontstekings problemen dit tast de naam TRIUMPH aan
Mijn broer had zo'n zelfde Suzuki en die had wel na een jaar de pick up kapot.
 
Hoe meet je de isolatie weerstand van die spoel?
Zelfs als alle metingen goed meten kan het nog steeds zo zijn dat het pas fout gaat als hij warm wordt

Daar heb je een megger voor. Deze zet een hoge spanning erop 500V of 1000V, afhankelijk van de meter, en dan meet je zo de isolatie waarde. Onafhankelijk van warm of koud.

Megger aansluiten op 1 zijde van het spoeltje, andere zijde op de massa van de motor. Spoeltje wel in de motor laten zitten.

Marc
 
Daar heb je een megger voor. Deze zet een hoge spanning erop 500V of 1000V, afhankelijk van de meter, en dan meet je zo de isolatie waarde. Onafhankelijk van warm of koud.

Megger aansluiten op 1 zijde van het spoeltje, andere zijde op de massa van de motor. Spoeltje wel in de motor laten zitten.

Marc
Dan meet je de isolatiewaarde tussen spoel en aarde maar niet tussen de wikkelingen onderling.
Bij b.v. een elektromotor zullen de wikkelingen wanneer die (te) heet worden contact gaan maken met de kern waaromheen ze gewikkeld zijn. wanneer ze net geen contact maken met de massa zal bij een hogere spanning overslag optreden en dit meet je met een megger. Zo'n pick up spoeltje zal op een kunststof klosje gewikkeld zijn en het spoeltje zelf wordt nooit warmer dan de motor zelf dus die zal nooit sluiting gaan maken naar de kern. Je hoeft overigens de spoel niet in de motor te plaatsen om hem te kunnen meggeren. Je kan op de tip meten, dat is de kern
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan