BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zolang Sidney 1.0 technisch nog niet op is kan je er aan sleutelen wat je wilt. Voordeel is, je weet wat er aan onderhoud mee gebeurt is.
Wat betreft de veertjes: esa revisie en alleen een paar nieuwe veren kan toch nooit zoveel kosten, of heb ik je afgelopen zaterdag verkeerd begrepen?

Wat betreft het lint, vanaf eind 2010 is die eruit gesloopt, bij de nieuwe heb je daar dan geen ongein meer van.

Overigens: 10k in 6 jaar, is nog niet eens wat ik in een maand weg trek.... triest weinig voor een ReiseTourer!

En wat ik eerder zou doen, setje knappe velgen op de kop tikken en in de winter van velgen wisselen, a la Thijs! Kan je ook gelijk een banden wissel op een voor jou slim moment doen!

Goede tips Mark. Inmiddels heb ik bericht van MSA: HyperPro kost €430,-
Volgens hun kan de ESA revisie best nog wel even wachten. Af en toe modus omzetten. Die velgen ga ik opsnorren. Als ik toch bezig ga: tzt zijn de RS 3 bandjes aan vervanging toe, wellicht dat ik dan setje winterbanden ga zien te scoren voor op de pekel velgen.
 
En pekelvelgen kun je dan laten poedercoaten, zodat deze (nog) beter tegen de elementen beschermd zijn...

Ik heb niet gekozen voor winterbanden maar voor Conti RoadAttack3, die overigens ook in de GT versie voor de RT verkrijgbaar is (met Unbedenklichkeitsbescheinigung). Uitstekende grip bij koud/nat wegdek.

full
 
Dit bericht met name voor Jeroen maar ook andere mogelijke RT kopers/rijders:

Een collega van mij heeft een R1200RT LC te koopt.
Bouwjaar september 2016. km stand 7010 km. Heeft in nov 2017 de 10k beurt gehad. (2e beurt)

Kleur is platinum brons metallic. Voorzien van alle opties die voor de RT beschikbaar zijn.
Voorzien van 2 zijkoffers en BMW soft topcase. Alarm ook aanwezig.
Verder voorzien van 1500 euro aan losse opties, zoals radiatorbescherming, cardanas bescherming, voorspatbordverlenger, side cover panel Puig, Side cover panelset voor uitlaat, originele folie kofferbescherming en tankbescherming, extra Claxon350 euro, wunderlich sidestandverbreder. Altijd gerage gestald ( mooi weer rijder)
(totaal prijs 27500 euro)

Reden van verkoop: hij heeft een bmw520 gekocht...........

Richtprijs 19.000,-

Mocht iemand interesse hebben kan ik jullie in contact brengen.
 
Nette prijs denk ik motormaniac58. Maar voor nu ga ik Sidney ter 60k beurt aanbieden bij MSA, me psychisch voorbereiden op het vervangen der remschijven, hetgeen minder pijn doet omdat aan vering/schokdemping ik voor nu nog even niets ga doen.

Een occassion R1250RT (Variable Cam Timing, 146 pk) Spezial Planet Blue rond 2020 gaat me waarschijnlijk wel passen...
 
Remschijven moet je niet bij de dealer halen. Net zo min als remblokken en banden. Aftermarket scheelt de helft en is doorgaans beter dan OEM.

Ik haal TRW Lucas schijven en blokken bij on2wheels.nl. Goedkoop, snel geleverd. Zul je er dan alleen zelf op moeten zetten. Remschijven voor:
TRW MST356 € 110 / st + € 18 montagedelen = € 128 x2 = € 256
Origineel bij dealer p/n 34 11 7 711 428 kost € 284 / st x2 = € 568

Katjingggg ...
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, waarom pijnig je jezelf..... koop gewoon een LC! Je zult merken dat je er in alles op vooruitgaat! Dat heb ik toen ook ervaren toen ik overgestapt ben.... Het is moeilijk, maar BMW slaagt er toch iedere keer in weer wat beters te produceren. Tweedehands kun je al leuke LC's kopen voor ietsje meer dan Sydney2 :)
 
Remschijven moet je niet bij de dealer halen. Net zo min als remblokken en banden. Aftermarket scheelt de helft en is doorgaans beter dan OEM.

Ik haal TRW Lucas schijven en blokken bij on2wheels.nl. Goedkoop, snel geleverd. Zul je er dan alleen zelf op moeten zetten. Remschijven voor:
TRW MST356 € 110 / st + € 18 montagedelen = € 128 x2 = € 256
Origineel bij dealer p/n 34 11 7 711 428 kost € 284 / st x2 = € 568

Katjingggg ...

En Thijs zet ze er wel even onder (aan)

Roelof.
 
®win over remschijven vervangen:
Remschijven moet je niet bij de dealer halen. Net zo min als remblokken en banden. Aftermarket scheelt de helft en is doorgaans beter dan OEM.

Ik haal TRW Lucas schijven en blokken bij on2wheels.nl. Goedkoop, snel geleverd. Zul je er dan alleen zelf op moeten zetten. Remschijven voor:
TRW MST356 € 110 / st + € 18 montagedelen = € 128 x2 = € 256
Origineel bij dealer p/n 34 11 7 711 428 kost € 284 / st x2 = € 568

Katjingggg ...

Remblokjes heb ik inmiddels leren loshalen, schoonmaken, vastzetten (dank je wel Thijs67!), remschijven voor zou ik inderdaad zelf kunnen doen. Achter lijkt me dan wel iets listiger.

Ik ben even in de administratie gedoken, bij Motor Service Amersfoort hebben ze op 16-3-2017 bij een km stand van 49.737 de 2 remschijven voor vervangen. Daarbij rekenen zij € 139,67 excl BTW maar inclusief montage, dat is €338. Setje bevestigingsmateriaal inclusief btw €42. Voor €124,- verschil weet ik niet of ik die klus zelf ga doen...

Het nuttige van deze zoektocht in de administratie is natuurlijk wel dat het min of meer onmogelijk is dat ze nu al moeten worden vervangen. Dus dat het wellicht een idee is om een betere micrometer te scoren.

Nou is mijn verbruik wel hoger dan voorheen (eerder stond er eigenlijk vrij consequent 5.2 liter per 100 km, de laatste tijd 5.4), dus puur theoretisch zou het wellicht kunnen zijn dat de remmen continu iets slepen, in dat geval zou het wellicht dan weer wel mogelijk zijn dat in 10k die schijven onder de limiet zijn gedoken..

In die 4 jaar die ik de RT nu heb lijkt achter de schijf nog niet vervangen te zijn, zou kunnen dat die dus aan de beurt is. Die ga ik zeker niet zelf doen. Nog niet. Eerst een heftafel scoren met zo'n luikje achter ten behoeve van het verwijderen van het achterwiel, dan ga ik er nog eens over nadenken.
 
Jeroen, waarom pijnig je jezelf..... koop gewoon een LC! Je zult merken dat je er in alles op vooruitgaat! Dat heb ik toen ook ervaren toen ik overgestapt ben.... Het is moeilijk, maar BMW slaagt er toch iedere keer in weer wat beters te produceren. Tweedehands kun je al leuke LC's kopen voor ietsje meer dan Sydney2 :)

Juist omdat BMW er in slaagt steeds iets beters te maken, denk ik er hard over om de overstap nog heel even uit te stellen. En dan eens stukje te rijden op de R1250RT en de R1200RT om te kijken wat het verschil is. Ik heb zomaar het vermoeden dat die R1250RT een vrolijke "Wauw" factor gaat hebben. Door het overstapje iets langer uit te stellen pak ik wel meer afschrijvingsverlies op Sidney 1.0, maar dat is waarschijnlijk toch voordeliger dan tussentijds nog een R1200RT LC te pakken waar ik vermoed net wat harder op af te schrijven. Sidney levert nu misschien ongeveer 7k op en dat is dan over anderhalf jaar misschien nog maar een krappe 6. Op een jongere LC verwacht ik in anderhalf jaar gauw een kleine 3k weg te kunnen schrijven.

Maar, de raderen draaien hoor.... Het maalt volop.
 
Dat poedercoaten, wat mag dat kosten Erwin?

Reken op nieuwe lagers en keerringen ca €100 (moeten eruit ivm bakken coating en kunnen niet teruggeplaatst worden), bij los aangeleverd wiel. Poedercoaten zelf kost ca €55 per wiel. Daarnaast moet je nog wat boutjes en carrosserieringen kopen om boutgaten en pasvlakken (o.a. van remschijven) af te dekken.

full
 
Laatst bewerkt:
In die 4 jaar die ik de RT nu heb lijkt achter de schijf nog niet vervangen te zijn, zou kunnen dat die dus aan de beurt is. Die ga ik zeker niet zelf doen. Nog niet. Eerst een heftafel scoren met zo'n luikje achter ten behoeve van het verwijderen van het achterwiel, dan ga ik er nog eens over nadenken.
Juist voor het achterwiel (met enkelzijdige ophanging) heb je geen luikje nodig, wel even de uitlaatdemper eraf, maar dat zijn maar twee boutjes en dan pak je 'm er zo af meteen handig om de demper een goede poetsbeurt te geven, kun je overal mooi bij zonder je handen open te halen aan allerlei scherp spul........ en ook voor het voorwiel heb je het luikje niet nodig trouwens. Heftafel is wel lekker op goede hoogte werken, dat wel....
 
motormaniac58 komt ook met een oplossing:
Of je laat de velgen spuiten wat ik met de gs lc heb laten doen

Ik heb 2 jaar terug een flinke lap wrap folie gekocht om wat plekjes aan de zijkant weg te werken. Die waren ontstaan door de laarzen van de vorige eigenaar. Inmiddels denk ik te weten wat voor soort laarzen de goede man had, want ik kan binnenkort nog eens een paar lappies op maat snijden want met mijn nieuwe laarzen heb ik die plekken ook al weer door gesleten.

Ik ga eens kijken wat er daar op dat pekel plekje gebeurt als ik er een ovaaltje wrap folie op pruts. Baat het niet, schaden zal het ook wel niet denk ik.
 
...Ron... kent zijn pappenheimers:
Jeroen schreef : het maalt volop



...zoals gewoonlijk... :X

Inderdaad. Voors en tegens afwegen. Wat niet helpt is af en toe op RooS een rondje rijden. Want er valt genoeg te mekkeren op die vermaledijde LC blokkies, het wil wel errug lekker vooruit. En de Quick Shift en ik zijn, nu ik een fiets heb waarbij alle schakelingen het ook altijd doen, behoorlijk dikke vriendjes geworden. Tja, dan schiet het inderdaad regelmatig door het hoofd: zou zo'n RT LC dan een zelfde soort "yee haa" gevoel kunnen veroorzaken? En zo ja, hoeveel munten heb ik er dan voor over om bij frissig weer of met tochtjes met Karin over een RT te kunnen beschikken met een "yee haa" gevoel dat net een tandje hoger is dan het "yee haa" gevoel op Sidney. Die, subjectief beschouwd, dan wel weer een fraaiere verschijning is (door mijn bril bezien dan).
Decisions, decisions. Dat verhaal van jou over de jongens in Mill maakte het er dan niet bepaald makkelijker op. Want linksom of rechtsom, als je met de ESA aan de knutsel gaat, dan gaan daar toch wel serieus wat Pleuries in om. Die dus ook in een inruil te duwen zijn.

Maar goed, vooralsnog gaat Sidney eerdaags gewoon een dagje op de brug in Ede, krijgt haar 60k beurtje en dan kan ik wel weer een poosje vooruit. Zolang er geen olie prut op de veerpoten te zien zijn zal de ESA wel niet lekken en zolang het kontje omhoog komt als ik "2 helmpjes" activeer en wat nadrukkelijker de steentjes op de weg voel als ik "Sport" heb gekozen, zal het met de ESA wel los lopen. Volgens Niels van MSA rijden er ook gewoon nog RT's rond met 2 ton op de klok gewoon op originele veren en ESA... En dat werkt dan ook nog zonder problemen... Zonder ooit gereviseerd te zijn...
 
Laatst bewerkt:
LeonD geeft de tip: nu overstappen:
Jeroen, waarom pijnig je jezelf..... koop gewoon een LC! Je zult merken dat je er in alles op vooruitgaat! Dat heb ik toen ook ervaren toen ik overgestapt ben.... Het is moeilijk, maar BMW slaagt er toch iedere keer in weer wat beters te produceren. Tweedehands kun je al leuke LC's kopen voor ietsje meer dan Sydney2 :)

Ik ben net een half uurtje aan het struinen gegaan over het wereld wijde web, maar dat "ietsje meer" begint wel bij een ruggetje of 5 meer. En dan vindt je LC RT's met een ruimere ervaring qua kilometers dan die Sidney 2 (maar daar is dan klaarblijkelijk allerminst zeker van of de vermelde 10.300 km wel echt klopt...).

Ik heb deze dan bijvoorbeeld bij de Jong in Alphen gezien. Bijna €16k en toch al behoorlijk wat kilometertjes weggerold...

Voor een rooitje meer poets je bij Van Harten in Amersfoort dan bijna 20k km weg...

Maar die 2014 LC fietsen....was daar niet wat gedonder mee? Dus is het dan niet handig om toch maar naar LC's te gaan kijken van na 2016? Met die bak die een upgrade heeft gehad? Dan komen er subiet wel weer wat Pleuris om de hoek kijken die de portemonnee uit moeten...

En als je de gifbeker dan helemaal leeg drinkt en gewoon 10 ruggen meer neerlapt dan in Hoogeveen voor Sidney 2, dan krijg je bij vriend Harry Meijer een exemplaar met de nieuwste snufjes tot voor dit moment en dat nog maar net de inrijbeurt km's verzameld heeft. Net geen €22k op het prijskaartje.... en al de volle 1033 km aan ervaring.

16MHRZ_3-M.jpg

Dat Carbon Black lijkt wat blauwig onder bepaalde licht inval.... daar wordt ik dan al bijna blij van.

Maar als er dan met zo'n serieuze hoeveelheid poen gesmeten gaat worden.... dan wil ik toch eigenlijk wel de "Droom Fiets" als vervanger van Sidney. Op zijn minst moet ik die motor minimaal net zo mooi gaan vinden...

En dat is dan de gefacelifte RT met Variabele Cam Timing:
030718-2019-BMW-R1200RT-Facelift-002-582x388.jpg


en dan in deze kleurstelling:
R_1200_RT_Spezial2017_klein-L.jpg


:9~ :9~ :9~

Nu ik deze Pre Face Lift fiets weer zie.... vraag ik me af of ik niet voor de bijl ga als deze precies zo als Occassie op de markt gaat komen. Tot op heden iig niet gespot in het occassie circuit...

En dat gaat nog wel ff duren voordat die 146 pk Ge Face Lift fiets überhaupt uit de fabriekshal te Berlijn komt rollen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan