BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15


Pfieuw, das van tijdje terug!

Deze zit er bij mij nu al een tijd tussen. Kost wat maar heb je ook wat ;)

y4mdCZpIH9hItUozXNIZkooQ-pdLAI7rtqNw8w8-9piK9FpbRwgPgKT_HpavsmwdNHTzzRErCQ5EirwNdipC8cMuxWwMSAcG5qLxYaJKAceIcukqU3vdfbuWQp_g4zr5W8PG7tcllZNWYwi4n4zU0xjTJE4dqG8q1qw0rMDcUSXR7wpIscX7hJNg-hVv7Y9EUZ1CbZHzA4CgT_kHROpHSsOhQ



Wunderlich KlappenKiller
 
Hij klept weer. Ik heb gevraagd om hem uit te schakelen. Vinden ze niet verstandig. De motor heeft een bepaalde tegendruk nodig voor de juiste afstelling. En het is mogelijk dat bij aanzetten contact het klepperen meerdere keren voorkomt om de juiste aftelling te vinden.
Voorlopig ook i.v.m. garantie geloof ik hun verhaal.

En ja hoor, toch alweer een keer meegemaakt dat de klep bij aanzetten contact weer stond te klepperen. Contact uit en weer aan is dan de oplossing.
Maar goed dit voorval had ik dus als klacht omschreven.
En als antwoord, het kan voorkomen. Ik ben met mij zelf nog aan het beraden wat ik er mee aan moet dat geklepperdeklepzonuendan.

Ik heb zo'n 45000 kilometer met de LC gereden en daarvoor ook diverse andere 1200RT's gehad maar zo'n klepperende klep klinkt mij niet bekend in de oren. Vreemd verhaal vind ik.
 
Heel oude Harleys (jaren 20) hadden een klep in de uitlaat om stilletjes door een dorp te kunnen sluipen (Silent Grey Fellow). Meer recent is de EXUP control valve van Yamaha op de snellere motoren. Deze zit daar waar de vier pijpen van de cilinders samenkomen en had als doel om het karakter van de motor te beïnvloeden (zo hadden ze ook een buis die alle carbs verbindt en de inlaat onderdruk 'balanceert'). De huidige kleppen lijken mij ook meer voor de geluidseisen ontwikkeld, maar restricties in de uitlaat kunnen invloed hebben zowel op geluid als 'spoeling' van de cilinder (bij veel klepoverlap kun je de spoeling wat afremmen, dat verbetert het verbruik en emissies). Het beoogde effect heeft waarschijnlijk een klein neveneffect op de andere factor. Zo zal een turbo ook wat geluid dempen, maar dat is niet het doel.
Ik weet niet bij hoeveel toeren de klep open moet gaan, maar Jan zou, bij terugkerend 'klepperen' het ding ook dicht kunnen (loskoppelen en) vastzetten als hij meent dat dat een mooiere loop en koppel geeft. Mogelijk verliest hij dan wat bovenin, maar wie van jullie komt daar wel eens?? Dit kost niets en is ook gemakkelijk weer te activeren bij verkoop of inruil. Zo heb ik die dunne GS inlaatbuizen gemonteerd ten voordele van het lage en middengebied en ten koste van 3 tot 5 pk bovenin. Nog nooit last van gehad _O- _O- .
 
Vandaag de nieuwe waterkoker opgehaald. Wat een heerlijke motor, stuurt snaar- en snaarstrak. Ik dacht dat het niet beter kon dan de DOHC. Wel dus. Jammer dat de bandjes nog zo vers waren, ik had 'm graag effies wat meer gekieteld.

Bijgaand plaatje graag in de OP.


full
 
Controleer dat zijstandaard verbredertje wel even regelmatig, ik zie ze regelmatig dat ze er nog net niet af liggen :')
 
Nette bike, veel plezier ervan!

En ja, ook hier is al een schroefje kwijt, zonder loctite.
Maar de andere zitten zo strak dat die voorlopig niet los komt.
 
Balen Ron!
Een kleine zoektocht op het BMWRTFORUM geeft aan dat het wel vaker is voorgekomen. We spreken dan wel over 2013 en het betreft een RT uit 2010. Is dus onder garantie dan wel coulance vervangen.
Het betreft bij een forumlid warmbakkertje.

En inderdaad de koekjes waren zeer de moeite waard.
Vreemd, eigen gebakken koekjes, warmbakkertje en een kapotte startschakelaar.
Een vreemd toeval?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan