Ketting uitlijnen Yamaha TR1 caferacer/tracker

Beans333

MF'er
27 mrt 2016
38
1
Hallo Medeliefhebbers,

Zelf ben ik al een poosje bezig met het bouwen van een caferacer/tracker/scrambler, het is nog zoeken naar de juiste stijl en accessoires.
Maar eerst moet de motor kunnen rollen.

Ik heb een Yamaha fzr600 achterwiel en heb busjes laten draaien waardoor het wiel zo goed als in het midden staat uitgelijnd, ik zal de berekeningen besparen.
Heel veel verder naar links of rechts is ook geen optie vanwege de bouten van het tandwieldrager en de bouten van remschijf.

Origineel zit op de TR1 een 630 ketting, op de FZR achterwiel zat een 530 ketting, ik heb een blindtandwiel 520 pas laten maken voor dit wiel waardoor de ketting dichter bij het blok moet komen.

Nu heb ik het spulletje in elkaar zitten om te meten hoe ik het voortandwiel kan uitlijnen. Nu heb ik ideeën nodig hoe het voortandwiel geborgd kan worden.
Ik heb op een ander forum gezien dat ze busjes hadden gedraaid voor in de tandwielgaatjes en het hierdoor vast trokken aan een zelf gemaakt plaatje die in de gleuf van het tandwiel as valt.
Deze gleuf is bij mij niet zichtbaar omdat het tandwiel daar precies overheen valt.

Ik hoor graan van jullie!

Groetjes Beans
full
 
Nu zit ik zelf te brainstormen,
Zou dit een idee zijn die stevig genoeg is?

Het zou een bredere ring zijn uit aluminium met een schijf of twee zijvleugels eraan. Deze schuif je eerst over het tandwiel as, vervolgens je tandwiel erop en dan kan je het tandwiel met twee boutjes aan die achter vleugels of de schijf vastzetten aangezien daar dan schroefdraad in komt.

In de brede ring komen dan 3 a 4 gaten met schroefdraad waardoor je boutjes erin kan draaien die je vastzet tegen het tandwiel as.
full
 
De andere kant van het tandwiel heeft geen opstaande rand, heb het tandwiel ook proberen om te draaien.
als het tandwiel is omgedraaid, dus zonder opstaande rand heb ik over op de as aan de buitenkant, 4mm, de sleuf begint bij 4,8mm tot 7,5mm
 
zou alleen kunnen werken als je in de as ter hoogte van de borgboutjes, kleine "kuiltjes" boort waar de boutjes in pakken. gewoon opspannen zonder kuiltjes zie ik niet goed komen, komen teveel krachten op het tandwiel waardoor er al snel speling komt tussen boutjes en as. en boren in het geharde oppervlak van de as is ook weer niet simpel.

zoals al gezegd : tandwiel gewoon afdraaien totdat de circlip-groef weer vrij komt. wordt het tandwiel wat dun, 2 tandwielen aan mekaar lassen (2de draai je aan de buitenkant ver genoeg af) want je hebt blijkbaar plaats genoeg aan de blok-kant.
 
Dat afdraaien van het tandwiel en evt oplassen lijkt me een goed idee. Idd beter dan kuiltjes met borgboutje.
Het is dan tevens symetrisch.

Enige andere dat ik kan bedenken is:
Schroefdraad tappen binnen de as en tandwiel beveiligen met een buitenring.
Dus tandwiel, vulring en dan de bout om de ring vast te houden.
Bout zou je dan kunnen borgen met loctite. (groene)
 
Het tandwiel moet vanaf de binnenste inkepingslijn voor het borgen tot het buitenkant 520 tandwiel 7,1mm naar buiten.
Ik heb een bedrijf benaderd die offset tandwielen maakt, daar ga ik mee om tafel zitten dat ik het originele borgsysteem kan gebruiken maar dat het tandwiel dan in de juiste lijn staat.

Heb nagemeten om te twee tandwielen aan elkaar te lassen, heb het originele tandwiel namelijk ook, maar dan kom ik 2mm te kort. Dan zou je kunnen werken met een vulbus.
Ik wacht eerst de prijs af van de offset
 
Terug
Bovenaan Onderaan