Goede lader voor nieuwe accu

SkildertH

Rookie
2 jul 2016
16
0
Beste motorforummers,

Ik heb afgelopen week een nieuwe accu gekocht voor mijn XTZ660 tenere uit '93. Deze accu is leeg en ik moet hem zelf nog vullen voor gebruik (Yausa YTX9-BS).

Nu las en zag ik op verschillende plaatsen op het interwebs dat zo'n accu voor gebruik eerst helemaal goed opgeladen moet worden. In mijn geval zou dit moeten gebeuren met een lader die 0,9A levert gedurende 5-10 uur. Omdat ik zelf géén geschikte (druppel)lader heb ben ik even gaan zoeken.

Ik vond de CTEK XS 0,8 lader. Deze lijkt mij perfect omdat ik hem na het opladen ook gedurende het jaar kan gebruiken voor het in conditie houden van mijn oplader. Nu vroeg ik mij af of deze lader ook daadwerkelijk geschikt is voor het eerste keer opladen van mijn accu, of herkent 'ie een lege accu en geeft ie dan zijn maximale ampere? (hoger dan 0,9)

Dank alvast!
 
Niet te moeilijk doen, gewoon een goede lader aan sluiten die zijn werk doet. De CTEK is een goed merk lader maar ik zou dan niet voor de 0,8 gaan, dat is een echte druppelaar maar gewoon een 3-4 A uitvoering kiezen, ook die is prima in staat de accu op een veilige manier in orde te houden.

Succes,

Benno
 
Niet te moeilijk doen, gewoon een goede lader aan sluiten die zijn werk doet. De CTEK is een goed merk lader maar ik zou dan niet voor de 0,8 gaan, dat is een echte druppelaar maar gewoon een 3-4 A uitvoering kiezen, ook die is prima in staat de accu op een veilige manier in orde te houden.

Succes,

Benno
Ctek MX5.0 laad ook met 5A als je hem in de auto stand zet. En das een prima laadstroom.

Dank voor jullie reacties!

Het maakt dus niet uit dat de eerste keer opladen van een accu gebeurt met een sterkte die hoger is dan de 0,8A? (capaciteit delen door 10)
 
Zolang je er niet met een ouderwetse ongeregelde absaar 10-20 A op gooit of zo valt het wel mee. Gewoon een moderne acculader met niet al te veel capaciteit gebruiken.

Jaarlijks zijn bij de ALdi, Lidl, Cranenbroek geregeld niet te dure moderne laders te koop die max. een Ampere of 4 eruit poepen en kunnen druppelen. prima ladertje voor motorgebruik.

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan