Timing Yamaha XV500

Morten

MF'er
18 mei 2013
118
0
Geleen
Vandaag de kleppen gesteld bij een opknappertje (virago xv500). Na het stellen van de kleppen maakte de motor een hels kabaal. Voor mijn gevoel zijn het de kleppen van de voorste cilinder die dit geluid produceren.

Nu wilde ik niet meteen een topic hier openen, maar toch doe ik graag een beroep op jullie expertise.

Het vliegwiel staat "lined up" met markering "I", wat inhoudt dat de voorste cilinder op TDC staat, dus de kleppen vanuit dat oogpunt gesteld.
Echter kom ik tot de conclusie dat als het vliegwiel aangeeft dat de voorste cilinder op TDC staat, dat de markering op het nokkenastandwiel totaal niet overeenkomt met de cover (zie foto voor de toelichting).... omdat de kleppen dus zo'n lawaai maakte heb ik de nokkenastandwielcovers maar verwijderd om alles te controleren.

Voorste cilinder:





Bij de achterste cilinder komt TDC van de krukas wel overeen met de markering op het nokkenastandwiel en de camcover.... precies dat bij de voorste cilinder niet het geval is

Achterste cilinder:






Als ik dit filmpje bekijk, ben ik in de veronderstelling dat : de markering "I" van het vliegwiel ook overeen moet komen met de markeringen op het nokkenastandwiel:
Zie bij 4.18min

Snappen jullie 'm nog ;)? Ik heb het idee dat de timing van de voorste cilinder van geen kant klopt omdat de markeringen van het vliegwiel niet overeenkomen met de markeringen van het nokkenastandwiel
 
Die zegt alleen dat de "I" en "T" markering TDC zijn (voorste en achterste cil). Er staat weinig over de stand van het nokkenastandwiel t.o.v. van het vliegwiel... dus mocht iemand toevallig die ervaring hebben, please tell me, want het wordt donderdag er lekker weer ;).

Het is gewoon raar dat bij de achterste cilinder het vliegwiel en nokkenastandwiel mooi overeenkomen, zoals dat uit ervaring ook klopt, en dat bij de voorste cilinder er totaal geen logica in zit.

En dan nog vraag ik me af (als ze idd overeen moeten komen), hoe deze zo out of range is gekomen...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch maar even blijven sleutelen... het tikken van de kleppen is weg. Ik heb de oldschool manier gebruikt om TDC te bepalen (schroevendraaier/bougiegat) en die kwam verassend genoeg precies overeen met het nokkenastandwiel. Dus vanuit die positie kleppen gesteld

Nu snap ik alleen niet waarom in het WPH staat dat ik de "I" markering moet aanhouden als TDC voor de voorste cilinder als die niet fatsoenlijk overeenkomt. Het tikken is weg, maar ergens klopt er iets niet O-)
Nu is deze motor wel een aardige slet qua eigenaren, dus wellicht heeft iemand in het verleden er iets aan veranderd dat niet helemaal jofel is...
 
Laatst bewerkt:
Als je de krukas nog een volledige omwenteling had laten maken hadden de merktekens wel gewoon op de juiste positie gestaan.

Krukas draait 2x zo snel als de nokkenas.

Toch jammer dat zulke eenvoudige basiskennis ontbreekt terwijl er wel enthousiast gesleuteld wordt. Wat in dit geval gelukkig nog goed gegaan is.
 
Dan weet ik dus dat het niet klopt in dit geval, they don't line up. Ook niet als ik de krukas nog een keer draai ... dus hij staat toch wat tandjes verkeerd.

Bedankt voor de dubbel check, ik was er even niet meer zeker van omdat ik het zo aantrof dus dacht dat het misschien iets modelspecifieks was. Daarbij is dit letterlijk een "op een oude fietst moet je het leren" motor, moet de kennis toch ergens op doen ;).
Thanks voor de opheldering!
 
Laatst bewerkt:
Staat hooguit 1 tandje verkeerd mits je de krukas wel in de juiste draairichting hebt laten draaien.
En de distributie ketting niet totaal uitgerekt is door slijtage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan