TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ging mij hierom

Dat bedoel ik ook, zowel de TomTom services als MyDrive halen de informatie op uit de cloud.
Van beide merk ik dat deze het afgelopen jaar steeds iets langzamer zijn geworden.

Ook is TomTom nu aan het bezuinigen dus kan ik mij voorstellen dat er minder ruim cloud services worden ingekocht voor het platform.
 
Laatst bewerkt:
Zal eerder aan het apparaat liggen. Op de Rider gaat inderdaad traag. Een GPX overzetten via MyDrive duurt ook best lang. Op de smartphone is het echter zeer snel overgezet. De cloud werkt dus wel goed en snel
 
Bezuinigen: 100 % speculatie. Heb je niks aan en wij ook niet.
Doe dan dit: Dien een support-verzoek in bij TomTom en vraag waarom het trager is.
En laat het antwoord hier weten.
 
Bezuinigen: 100 % speculatie. Heb je niks aan en wij ook niet.

Sterker: ik denk eerder 100% larie.

De hoeveelheid data waar het hier om gaat is zeer gering en een fractie van een fractie van een fractie van bijvoorbeeld een kaartupdate. Bij m'n laatste kaartupdate viel me juist op hoe razendsnel het ging. Als TT al zou willen bezuinigen dan zou het factor 1000 efficiënter zijn dat te doen op de capaciteit van kaartupdates.

Ik denk dat je de oorzaak eerder moet zoeken in de communicatie tussen rider en telefoon cq de internetverbinding van de telefoon. Bijvoorbeeld het feit dat die verbinding, na inschakelen van de rider, eerst nog even 'opgebouwd' moet worden.

Heb zojuist nog even de proef op de som genomen en even de Rider de tijd gegeven op te starten en te verbinden. Vervolgens via mydrive een bestemming overgestuurd. Reeds na 1 of 2 seconden sprak het toestel 'u heeft een nieuwe bestemming ontvangen'. En op dat moment zie ik ook keurig alle files van Nederland in beeld.
 
Bezuinigen: 100 % speculatie.

Ik gaf het ook al aan met "maar dit zal wel een bezuiniging op .. zijn"

Vooral het laden van de kaart in de mydrive App gaat tegenwoordig trager.
Mijn internetverbinding is niet aangepast en gebruik dezelfde Wifi en Tablet.

Mijn telefoon en rider zijn hetzelfde maar het kan ook Vodafone zijn.
Na de melding dat te telefoon is verbonden moet ik langer wachten voordat mijn TomTom services zijn verbonden dan aan het begin van dit jaar.
 
Na de melding dat te telefoon is verbonden moet ik langer wachten voordat mijn TomTom services zijn verbonden dan aan het begin van dit jaar.

Dat de telefoon is verbonden wil niet zeggen dat de dataverbinding ook meteen actief is. Dat was begin dit jaar ook al zo.. ;)
 
Bij mij functioneert het de eerste tijd wel, gaande van een kwartier tot anderhalf uur. Om dan spontaan af te breken. Soms pikt ie de draad weer op, maar meestal niet. Best vervelend wanneer je van Kiel naar Brussel wilt, en de weg wilt kiezen met de minste files.
De BT verbinding blijft bestaan, de phone blijft keurig in het internet, maar de verbinding valt gewoon weg, en laat zich soms ook niet gemakkelijk herstellen.
Jammer, want om te toeren en ook als pure navigatie is dit een toptoestel.
 
De BT tethering valt dan weg? Is dat dan de Rider die die verbreekt of je telefoon?
 
Maar die tijd is inderdaad wel langer geworden. Nogmaals. De Rider is gewoon langzamer geworden.

Volgens mij spreekt hier meer gevoel dan feit. Hoe lang duurde het dan vroeger, en hoe lang duurt het nu?

Heb het zojuist nog even getest en, na een 'warme start' zie ik 2 a 3 seconden na de melding 'telefoon verbonden' het 'kruis' door het wolkje verdwijnen. Was daar verrast door, want er stond me bij dat het wel degelijk langer duurde, ook vroeger.

Nu moet ik wel zeggen dat ik afgelopen week, zoals hierboven besproken, een app heb geïnstalleerd die automatisch de tethering open zet. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xplota.bluecartetheringauto)

Ik heb de indruk dat die in deze versnellend werkt. Give it a try.
 
Volgens mij spreekt hier meer gevoel dan feit. Hoe lang duurde het dan vroeger, en hoe lang duurt het nu?
Het gehele apparaat is minder responsive dan 2 jaar geleden. Dat merk ik in alles.
Als ik in MyRoute een route door Mydrive in de Rider zet, kan het wel 30 sec duren voordat deze zichtbaar/selecteerbaar is. Mijn Smartphone gebruikt hetzelfde account en bij de Smartphone is de route nagenoeg direct over. Dat zijn voor mij feiten en geen gevoel.
 
Het gehele apparaat is minder responsive dan 2 jaar geleden. Dat merk ik in alles.
In hoeverre zou een fabrieks-reset, of een herinstallatie van de Rider, de tragere werking verhelpen ?
Ik weet niet hoe groot dat effect bij Android is ? (Van Windows weten we het wel)
Jouw xCover is nog nieuw (en weinig Apps toegevoegd) en dus nog lekker snel.

Mijn Samsung Smartphone is in een paar jaar tijd zeker wel trager geworden maar ik denk dat dat door de overdaad aan geinstalleerde Apps komt die nogal eens op de achtergrond Ram geheugen bezet houden.
 
Laatst bewerkt:
Android kent die kwaal ook. Mijn Galaxy S6 is na 2 jaar wel wat langzamer geworden het valt mij nog reuze mee. Mijn Android van een jaar of 5 geleden was veel gevoeliger voor dit trager worden.
De Xcover is inderdaad nog "schoon" maar ik hoop en verwacht dat die na een paar jaar ook ook nog goed blijft draaien.

Ik heb met de Rider al een paar keer een volledige reset gedaan en ik merk daar in de prestaties niet zo vreselijk veel van.
 
van een tragere TT merk ik hoegenaamd niets, net als van BT verbindings problemen ed.

routes en bestemmingen komen vliegensvlug binnen en opstarten gaat net zo snel of traag als voorheen. Wel de slechte stem geluid problemen dat dan weer wel als BT thetering aanstaat
 
Ik weet niet hoe lang jij de Rider hebt. Ik heb deze vanaf de dag dat de Rider 400 in de verkoop ging (4 april 2015). Toen was de Rider zeker een stuk rapper. Ik verbaasde mij toen zelfs over de snelheid. Dat is met al die updates zeker minder geworden
 
De BT verbinding met mijn helm blijft bestaan, aangezien ik de navigatieaanwijzingen blijf horen.
Maar de verkeersinfo via de smartphone valt weg. Gisteren slaagde ik er zelfs helemaal niet in verbinding te krijgen. Behoorlijk klote, wanneer je een apparaat koop vanwege de goeie verkeersinfo, en dan dit.
Ik vraag me af hoe TT zou reageren, moest ik de TT "onder garantie" terugbrengen, aangezien hij niet functioneert.
Valt me trouwens net te binnen, met de vorige ( dit is al een vervanger, vocht onder de display) had ik dat probleem niet.
 
Die bluetooth thetering is en blijft problematisch. Ik heb er nu een speciale smartphone voor en dat gaat gewoon super
 
Gewoon die extra smartphone gebruiken als GPS en de Rider op MP zetten. Houd je geld over ;)
 
Ik heb er nu een speciale smartphone voor en dat gaat gewoon super

Zou een beetje belachelijk zijn nog een extra smartphone te moeten kopen, omdat TT zijn zaakjes blijkbaar niet op orde heeft

Klopt. Beetje wonderlijk daar een aparte smartphone voor te kopen. Het is echter de vraag of TT 'blijkbaar' z'n zaken niet voor elkaar heeft of dat het aan android ligt.

Ik heb zelf ook meermaals gezien dat de tethering in de smartphone automatisch uitschakelde; terwijl bij mijn weten BT als zodanig niet uitgeschakeld is geweest (want in dat geval moet je de tethering sowieso telkens weer aanzetten). Heb er niet de vinger op kunnen leggen waar precies de oorzaak zit maar verdenk toch echt eerder android dan de Rider.

Heb sinds een week de app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xplota.bluecartetheringauto geinstalleerd. Daarmee kun je aangeven dat, zodra BT koppeling tot stand, voor specifieke devices automatisch de tethering aangezet wordt. Klinkt ingewikkeld maar is heel simpel. Bij problemen met BT data zou ik beslist aanraden dit eens te proberen.
 
Nou, ik vind vanuit een ander oogpunt dat TomTom zijn zaakjes zeker niet voorelkaar heeft:
Dit verhaal van verbroken verbindingen speelt al jaren, ook bij Garmin.
Het zou de fabrikanten sieren een antwoord (desnoods met tips) te geven.
In plaats daarvan laten ze de verkopers het worotd doen, die het ook niet weten (ik heb er de vinger nog niet op kunnen leggen) of zoals Waypoint dat doet met de Garmin BT ellende (276cx): niks, maar dan ook helemaal niks zeggen.

Met mijn Android 6.0 tel heb ik nooit een issue, tenzij de server van TT plat ligt (wat zelden zo is) of dat ik daadwerkelijk in een zwart gsm-gat zit (deze zomer effen 10 km in Tjechie).

Maw, je mag als als consument hopen dat goed komt of jou niet treft......
 
Het weekend flink wat kilometers gemaakt met de rider (in de auto). 2 dingen die voor mij nieuw waren:
- Verkeersinformatie op mijn route die werd voorgelezen, dat had ik nog nooit meegemaakt. Heel mooi!
- In de trajectcontrole wordt je gemiddelde snelheid over dat stuk ook weergegeven in de rechter balk. Nooit eerder gezien. Het stukje trajectcontrole dat ik wel eens rij bevindt zich in een tunnel, waar dat dus niet werkt.

Misschien kom ik nu onder een steen vandaan, maar beide functies vind ik echt goede toevoegingen voor een dergelijk apparaat.
 
Elders schreef ik:

Als je de TomTom app gebruikt, kun je nu ook je eigen plaatjes aan je POI's toevoegen, zie hier het baanbrekende werk van Archies: Eigen POI's toevoegen in de Android App van TomTom.

Wat zou er nu zo moeilijk aan zijn in MyDrive naast het uploaden van de ov2 file, eveneens een png file te uploaden? Desnoods doe je ze in een zip en laad je ze in 1 keer op.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan