TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt. Beetje wonderlijk daar een aparte smartphone voor te kopen. Het is echter de vraag of TT 'blijkbaar' z'n zaken niet voor elkaar heeft of dat het aan android ligt.

. Heb er niet de vinger op kunnen leggen waar precies de oorzaak zit maar verdenk toch echt eerder android dan de Rider.
Maar waarom had ik dan geen problemen met de vorige TT en dezelfde smartphone ( Android 7) De eerste TT deed zijn werk perfect, het vervangexemplaar is er tot nu toe niet één rit in geslaagd van begin tot einde voor verkeersinfo te zorgen.
 
Ik weet het niet. Maar denk tegelijk echt dat je oorzaak/gevolg conclusie niet juist is. Het is bijvoorbeeld best denkbaar dat er in de periode van vervanging van je toestel iets veranderd is in de software van je telefoon en dat daar de oorzaak zit.
 
Voor het aanzetten van de "Bluetooth thethering" is er de app "Blue Car Tethering on Demand" die tethering aanzet zodra de Rider verbinding maakt.

Is er een soortgelijke app die mobiele data kan inschakelen zodra de Rider verbinding maakt.

Ik ben nu veroordeeld tot een widget waarmee je de status kan schakelen. Ik wil mijn telefoon echter niet moeten opduikelen uit de binnenzak van mijn motorjas.
 
Ik snap de laatste zin niet. Als je de app "Blue Car Tethering on Demand" heb je toch de oplossing en hoef je de tel niet meer uit de zak te halen? Waarom ben je dan veroordeeld?
Of wil je zeggen dat je de app "Blue Car Tethering on Demand" niet nodig zou moeten hebben?
 
Ik heb een el cheapo abo op de telefoon. Met wel 100 Mb aan datategoed...

Mobiele data staat dus altijd uit, behalve als ik de Rider koppel. Nu moet ik data aanzetten via instellingen of een widget. Zou dat stukje dus ook automatisch willen hebben.

De tethering staat eigenlijk altijd aan, behalve als de telefoon is uitgeweest. Dan gaat hij automatisch uit. Daarvoor heb ik dus het appje dat de tethering aanzet. Maar dan is er nog geen data verbinding...
 
Ah.. Als data uit staat dan kán de rider die (uiteraard) niet aan zetten. Jij hebt er als gebruiker van je telefoon immers voor gekozen je data uit te schakelen. Een extern apparaat kan die controle niet 'overnemen'.

Wat je wél zou kunnen doen is data inschakelen maar op app niveau de toegang tot internet in/uitschakelen. kan bijvoorbeeld met https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lostnet.fw.free

Maar wellicht is het een overweging toch wat meer data aan te schaffen; kost nog maar een fractie van wat het een paar jaar geleden kostte.
 
Hallo Hans,
Die firewall app ga ik eens proberen.

Een ander abo gaat het niet worden. Telefoon heb ik alleen voor noodgevallen. Ik bel nog niet voor 5 minuten per maand. En dat kost me nu al een euro per minuut :N

Ik ben iemand die van "real life communication" houd. Ik zit liever een kwartier op de motor of in de auto om met iemand te ouwehoeren achter een kop koffie of fles bier dan dat ik door een telefoon moet praten.
 
Ik ben iemand die van "real life communication" houd. Ik zit liever een kwartier op de motor of in de auto om met iemand te ouwehoeren achter een kop koffie of fles bier dan dat ik door een telefoon moet praten.

Ik begrijp. Zo zijn er ook mensen die liever met een papieren kaart dan met GPS rijden (ondermeer omdat je dan meer gevoel krijgt bij waar je bent en het je topografische kennis stimuleert). Maar tsja.. dergelijk keuzes leveren ook beperkingen.
 
Als je route langs een POI komt heb je dus hetzelfde effect? (zo deed ik het al namelijk)
Is hier nog iets van compatibiliteit tussen Garmin en Tomtom te bespeuren met die tussenpunten? Ik ben de enige tomtom rijder in onze groep, vandaar. :P
 
Yep vergelijkbaar met POI inderdaad.

En nee: niet compatibel met Garmin; in de zin dat Garmin niets zal doen met viapunten in een gpx-track.

Heb nog niet getest wat de Garmin doet met een gpx met via's uit MyDrive.. Vermoed dat ie gewoon de track a such importeert en de via's negeert.
 
Heb de update zopas uitgevoerd en gedeeltelijk al uitgeprobeerd.
Vind het mooi dat nu voor je de update plaatst, je uitleg krijgt van wat veranderd is.
Starten en routeberekening gebeurd niet trager of sneller dan voorheen, althans voor zover ik het kan testen.

Wat ik wel opmerk als een foutje, is bij het weergeven (demo) ven een track of een gekozen bestemming het volgende:
Bij het weergeven als demo van een gekozen bestemming, blijft de begeleidingsstem gedurende het ganse traject werken, zo ook de eventuele flitsmeldingen.
Bij een track die je inlaad gebeurd er iets raars.
Na het melden van 5 situaties houd de stem ermee op, flitsmeldingen werken ook niet.
Let wel de stem werkt wel een +/- 10tal maal, daarna niets meer.

Het verschil van 5 of 10 hangt er vanaf hoe je het ziet, bij elke afslag o.i.d. geeft hij voor je die afslag neemt, al eerder een melding, ik tel die in het ene geval als situatie en dan houd hij er met 5 stuks mee op, tel je elke keer als je de stem hoort is het een 10 tal maal en dan is het ook gedaan.
Ik gebruikte wel de opgenomen stem als begeleiding (bram).

Nu echt storend is dit niet ik merk het enkel op.

De manier van ronde punten aangeven is voor zover ik kan vaststellen terug zoals het oorspronkelijk was, vind ik persoonlijk ook beter. :t

De andere mogelijkheden heb ik nog niet getest, zal in de praktijk dienen te gebeuren en gezien de weersomstandigheden is dat niet voor zo direct. :)
 
Jammer. De update is trouwens voor bijna alle toestellen.
Hoop dat ie ook van kracht wordt voor de Mobile App.
 
Laatst bewerkt:
Yep vergelijkbaar met POI inderdaad.

En nee: niet compatibel met Garmin; in de zin dat Garmin niets zal doen met viapunten in een gpx-track.

Heb nog niet getest wat de Garmin doet met een gpx met via's uit MyDrive.. Vermoed dat ie gewoon de track a such importeert en de via's negeert.
Een track kàn helemaal geen viapunten bevatten...
TomTom heeft een truukje met de track uitgehaald zonder de trackstandaard geweld aan te doen: de stoppunten worden gemarkeerd door twee trackpunten achter elkaar met identieke coördinaten.
Een Garmin zal er niets mee kunnen, maar het verstoort de import ook niet.
 
Syntactische discussie, voor de gebruiker minder relevant. Waar het om gaat is of je op zodanige wijze punten in de route kunt opnemen dat je bijv de lunchlocatie niet mist. En dat is, enigszins, wat hier gebeurt.

Dat de garmin er niets mee doet is logisch, maar geeft tegelijk ook de zwakte van deze oplossing aan..
 
Een track kàn helemaal geen viapunten bevatten...

Is dat niet een iets dat ze bij garmin al jaren doen? Als je de GPX uit basecamp bekijkt dan zie je dat ze tussen die via-punten trackpunten zetten. Het is in feite een track waarbij sommige punten een andere xml tag krijgen.

TomTom heeft een truukje met de track uitgehaald zonder de trackstandaard geweld aan te doen: de stoppunten worden gemarkeerd door twee trackpunten achter elkaar met identieke coördinaten.

Volgens mij is dat niet juist. Zou mooi zijn, dan kunnen ze dit Bij MRA (volgens mij doen ze dat al) ook snel implementeren. Neemt niet weg dat het een ranzige methode is......
 
Laatst bewerkt:
Is dat niet een iets dat ze bij garmin al jaren doen? Als je de GPX uit basecamp bekijkt dan zie je dat ze tussen die via-punten trackpunten zetten. Het is in feite een track waarbij sommige punten een andere xml tag krijgen.
Op het gevaar af dat het (nog meer) een syntactische discussie wordt: nee, het zijn geen trackpunten. Het zijn routepunten, maar dan van een klasse lager dan de "echte" routepunten (viapunten). Ze hebben geen harde status, als een Garmin-toestel vindt dat ze niet goed genoeg meer zijn (omdat ze afwijken van de weg of wanneer jij afwijkt van de route en herberekenen is niet uitgeschakeld) zullen ze genegeerd worden. TomToms negeren deze punten sowieso.
Als je bekend bent met outdoortoestellen zul je weten dat het navigeren van een track heel anders gaat dan het navigeren van een route. Garmin en TomTom hebben voor hun motortoestellen slimme methodes bedacht om een track te interpreteren en om te zetten naar een route die bij voorkeur de originele track zo goed mogelijk volgt. Gaat niet altijd perfect, maar daar is in deze topics al genoeg over geschreven.

Neemt niet weg dat het een ranzige methode is......
Klopt, er zijn genoeg mogelijkheden om het op een nette manier te doen.
 
Op het gevaar af dat het (nog meer) een syntactische discussie wordt

Ik realiseer me dat mijn nachtelijke posting onbedoeld onvriendelijk klonk. Snorry!

Waar het me om ging/gaat is eenvoud en begrijpelijkheid voor de gebruiker. En veel lezers hier zitten wat minder in 'de materie'.

Ik denk dat TT met deze oplossing de behoefte deels invult (weergave in de rechterkolom zou nog extra helpen).

Wat echter eigenlijk gewenst is is één format dat door alle toestellen begrepen wordt. En daartoe zou je eigenlijk sort-of POI's, liefst met waarschuwingszone, toe moeten kunnen voegen aan een gpx.
En bovendien zou je liefst willen dat mn TT en Garmin op gelijke wijze omgingen met tracks. Zowel qua import als qua gedrag onderweg. Qua import scoort Garmin beter (projectie en mogelijkheid offroad) qua gedrag onderweg zit de TT beter (activeren terwijl je niet op de track zit, herberekengedrag).

Maar tsja.. vrees dat die twee niet snel met elkaar om tafel zullen gaan om een standaard af te spreken dus we zullen het er mee moeten doen...

Hoe dan ook denk ik dat dit voor veel gebruikers een welkome update is..
 
Op het gevaar af dat het (nog meer) een syntactische discussie wordt: nee, het zijn geen trackpunten. Het zijn routepunten, maar dan van een klasse lager dan de "echte" routepunten (viapunten). Ze hebben geen harde status, als een Garmin-toestel vindt dat ze niet goed genoeg meer zijn (omdat ze afwijken van de weg of wanneer jij afwijkt van de route en herberekenen is niet uitgeschakeld) zullen ze genegeerd worden. TomToms negeren deze punten sowieso.
Als je bekend bent met outdoortoestellen zul je weten dat het navigeren van een track heel anders gaat dan het navigeren van een route. Garmin en TomTom hebben voor hun motortoestellen slimme methodes bedacht om een track te interpreteren en om te zetten naar een route die bij voorkeur de originele track zo goed mogelijk volgt. Gaat niet altijd perfect, maar daar is in deze topics al genoeg over geschreven.

Wat maakt het uit hoe je het noemt? Feit is dat een op een kaart berekende route punt voor punt identiek is aan de track van die route. Gebruik je de route ipv de track dan tekent de Garmin wat extra vlaggetje en bolletjes op de kaart. Omdat het Garmin is zitten daar nogal wat haken en ogen aan.

Het zou mooi zijn als ze bij MRA nu heel snel een functie aanmaken waarbij je kan kiezen welke punten door de tomtom behandeld moeten worden als tussenstop. Vanavond maar even testen, maar het zou me niet verbazen als:

1. Het vanuit MRA helemaal niet werkt
2. De rider alle tientallen route punten als tussenstop afbeeld

We gaan het zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan