Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.137
10.696
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment denk ik voor de Rosso III te gaan als nieuwe set. De laatste keer op Assen reden de voorrijders van CRT ook bijna allemaal met de Rosso III en die schuwen een beetje hellingshoek ook niet :P en hiermee heb je toch nog wat te vertellen in de regen..

De Michelin Power RS is ook zeker een optie, en sluit ik nog niet uit. Weet iemand nog een leuk adresje omgeving IJsselstein die leuke prijzen hanteert waarvan ik nog niet op de hoogte ben? :+ Iedereen bedankt voor de reacties!

Gr,

Sander

Moto Mike in Bleiswijk, die is heel erg goedkoop, en ook niet te beroerd om advies te geven, hele fijne zaak.

Bleiswijk is voor jou makkelijk te doen, zeker omdat hij ook in de avond en op zaterdag open is.
Ff de snelweg richting denhaag op....

Home - Motorbanden Quick Service
 
Laatst bewerkt:
Pilot Power 3 gaat zo lang mee, in mijn geval v en a bijna 10.000km (bijna net zo lang als de Pilot Road 4 die ik daarvoor had), dat ik als op- en afrittenrijder ("klaverbladracen") voor de zekerheid nu maar heb gekozen voor Pirelli DR3. Met de Pilot Road had ik daar namelijk af en toe gripproblemen. Onlangs reed ik mijn favoriete route samen met mikeVTR uit het FireStorm topic. Die kon met zijn oude model Pilot Power banden gewoon meekomen en ging zelfs harder door sommige bochten. Waarschijnlijk kunnen we dus concluderen dat die banden (alle modellen Pilot Road) op de weg goed genoeg zijn.

Van relatief minder grip van de Pirelli's binnen de eerste kilometers, heb ik (bij deze zomerse omstandigheden) overigens nog niets gemerkt.
 
Pilot Power 3 gaat zo lang mee, in mijn geval v en a bijna 10.000km (bijna net zo lang als de Pilot Road 4 die ik daarvoor had), dat ik als op- en afrittenrijder ("klaverbladracen") voor de zekerheid nu maar heb gekozen voor Pirelli DR3. Met de Pilot Road had ik daar namelijk af en toe gripproblemen. Onlangs reed ik mijn favoriete route samen met mikeVTR uit het FireStorm topic. Die kon met zijn oude model Pilot Power banden gewoon meekomen en ging zelfs harder door sommige bochten. Waarschijnlijk kunnen we dus concluderen dat die banden (alle modellen Pilot Road) op de weg goed genoeg zijn.

Van relatief minder grip van de Pirelli's binnen de eerste kilometers, heb ik (bij deze zomerse omstandigheden) overigens nog niets gemerkt.

Ik ben net van pilot road 2 (andere motor heb ik road 4) naar pilot power 3 gegaan.
Road 2 vind ik fijne band. De road 4 vind ik meer een tour band (ook in vergelijking met de road2) maar de power heb ik toch echt een stuk meer grip in de bochten.

Is het nodig?..... Nee

Is het leuk?...... Ja, absoluut.

Ik ben blij met m'n power 3 bandjes.
 
Ik ben net van pilot road 2 (andere motor heb ik road 4) naar pilot power 3 gegaan.
Road 2 vind ik fijne band. De road 4 vind ik meer een tour band (ook in vergelijking met de road2) maar de power heb ik toch echt een stuk meer grip in de bochten.

Is het nodig?..... Nee

Is het leuk?...... Ja, absoluut.

Ik ben blij met m'n power 3 bandjes.
Ik had alleen een Power aan de voorkant, maar de Road aan de achterkant heb ik verder nooit wat negatiefs aan gemerkt. :)

full
 
Thanks, dan wordt het straks een S21.

Waarom van de m7rr af? ik vind dat ik teveel moet doordrukken voor grote hellingshoeken en dat lukt dus niet zo best. Dat heeft natuurlijk met lef te maken, want om de grip hoef ik het niet te doen die is super goed. Alleen bij aangelaste/gerepareerd asphalt delen in bochten doet een stapje op zij.

Is de opwarmtijd vergelijkbaar met de m7rr?
Nee, die is iets langer. Maar ook bij een minder warme band geeft de S21 nog hele behoorlijke grip.
 
Hallo,

Ik heb een vraag mbt het combineren van 2 banden,

Ik heb 2000km terug een nieuwe pilot power 3 achterband eronder gezet, nu zie ik dat mijn voorband niet helemaal fris meer is, nu zag ik de pilot power RS, zou ik die voorband kunnen combineren met de pilot power 3 achter band? omdat het prijs verschil maar 2 tientjes is.

Of zeggen jullie haal maar gewoon een pilot power 3 voorband en dan is het ook goed
Ja, die kan je zonder problemen met elkaar combineren.
 
Ik ben ook weer toe aan nieuwe banden. Ik heb de pilot road 4 gehad en eigen waren dit fijne banden. 20K mee gereden en ze kunnen nog wel even. Maar toch op zoek naar nieuwe. Nu zit ik ontzettend te twijfelen. Ik had eerst battlax waar ik volgesmij ook redelijk wat kilometers mee gereden heb. Mijn rijstijl is normaal te noemen. Trek wel vlot op maar niet absurd. Verder rij ik voornamelijk lange ritten op de snelweg, a100 km per dag. Ik neig weer naar de pilot road 4. Enige minpunt vind ik dat.....En dat is mijn gevoel.....de band nu na een tijd dienst te hebben gedaan echt instabiel is. Trillingen die ik eerst niet voelde. Ik heb vooral het idee dat dit in de voorband zit. Dit had ik met de battlax niet. Zijn er mensen die dit herkennen in de pilotroad 4? Misschien is het ook simpelweg omdat de band wel aan vervanging toe is. Maar ik vraag me vooral af of er verschil zit in banden die op het laatste moment van hun leven echt raar gedrag vertonen. De battlax had dit namelijk niet en heb ik echt tot voor de indicator tot 0,1 mm opgereden. Alvast dank voor de antwoorden.
Moeilijk te beantwoorden. Er zijn veel factoren die deze trillingen kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan b.v. versleten wiellagers of het verliezen van wat balanceergewicht, cuppen van de band door matige vering, enzovoorts.

Battlax zegt ons helemaal niets, vrijwel alle Bridgestone straatbanden hebben de benaming Battlax in hun typeaanduiding. Het gaat met name om de letter/cijfercombinatie die daar achteraan komt (zoals bijvoorbeeld T30 of BT45).
 
Moto Mike in Bleiswijk, die is heel erg goedkoop, en ook niet te beroerd om advies te geven, hele fijne zaak.

Bleiswijk is voor jou makkelijk te doen, zeker omdat hij ook in de avond en op zaterdag open is.
Ff de snelweg richting denhaag op....

Home - Motorbanden Quick Service

Na hier en daar wat prijzen opgevraagd te hebben uiteindelijk besloten om afgelopen weekend een afspraak te maken bij motorbanden quickservice om het eens te proberen. Had alleen de wielen bij me en na een korte voorstelronde waren de banden zo gemonteerd :t Fijne mensen, goed advies voor een nette prijs. Dus bedankt voor de tip!

Uiteindelijk zijn het compleet andere banden geworden die wat meer trackday minded zijn en die ook nog niet op mijn mogelijke kandidaten lijst stonden namelijk de Bridgestone RS10. Eerste gevoel is goed, nu vh weekend eens op het circuit proberen *O*
 
Na hier en daar wat prijzen opgevraagd te hebben uiteindelijk besloten om afgelopen weekend een afspraak te maken bij motorbanden quickservice om het eens te proberen. Had alleen de wielen bij me en na een korte voorstelronde waren de banden zo gemonteerd :t Fijne mensen, goed advies voor een nette prijs. Dus bedankt voor de tip!

Uiteindelijk zijn het compleet andere banden geworden die wat meer trackday minded zijn en die ook nog niet op mijn mogelijke kandidaten lijst stonden namelijk de Bridgestone RS10. Eerste gevoel is goed, nu vh weekend eens op het circuit proberen *O*

Ouderwets gezellige zaak, en goed advies inderdaad.
Zelf kwam ik ook met compleet andere banden thuis, terwijl er andere banden speciaal voor mij besteld waren......
Ik vroeg na zijn advies om die andere banden te monteren dus ook hoe we dat zouden doen met die andere banden die hij speciaal voor mij besteld had (en geen courante band was) zei hij dat hij op die manier geen zaken doet, je gaat met de band naar huis die je wilt, niet wat je besteld had, deze verkoopt hij wel weer....

Ik ga er zeker weer heen als mijn banden weer 'op' zijn.....
 
Motor Mike en Quickservice zijn niet dezelfde mensen.
Vroeger waren ze wel zakenpartners. Alleen de woonplaats is gelijk. :P
 
Laatst bewerkt:
Dit vermoeden had ik idd al.. Ik ben uiteindelijk bij MQS geweest ;)
En ik zeven jaar geleden maar denken dat hij Mike heet. :Y _O-

Moto Mike in Bleiswijk, die is heel erg goedkoop, en ook niet te beroerd om advies te geven, hele fijne zaak.

Bleiswijk is voor jou makkelijk te doen, zeker omdat hij ook in de avond en op zaterdag open is.
Ff de snelweg richting denhaag op....

Home - Motorbanden Quick Service
Kleine correctie voor het concurrentie :+ vervalsing is: Home ;)
 
Laatst bewerkt:
Motor Mike en Quickservice zijn niet dezelfde mensen.
Vroeger waren ze wel zakenpartners. Alleen de woonplaats is gelijk. :P


Whahahaha, ik heb het idd gezien, adres is anders.....

Weet je wat nou alleen grappig is....Ik heb bij mijn andere motor een nwe setje PR 4 laten plaatsen, bij quikservice dus, en er was toen die actie van 40,- terug (bedrag weet ik niet zeker) ik heb bij montagepunt op de site motomike aangeklikt, met het bonnetje van quikservice...... Gewoon terug gehad dat bedrag.

Bij Michelin hebben ze het (net als mij, tot 3 minuten terug) ook nog niet door _O-
 
Ik was de route erheen aan het bekijken op google maps en zag ik ze beiden op de kaart staan wat me deed vermoeden dat het iig 2 aparte zaken zijn..
Goed gezien dus. :t
Whahahaha, ik heb het idd gezien, adres is anders.....

Weet je wat nou alleen grappig is....Ik heb bij mijn andere motor een nwe setje PR 4 laten plaatsen, bij quikservice dus, en er was toen die actie van 40,- terug (bedrag weet ik niet zeker) ik heb bij montagepunt op de site motomike aangeklikt, met het bonnetje van quikservice...... Gewoon terug gehad dat bedrag.

Bij Michelin hebben ze het (net als mij, tot 3 minuten terug) ook nog niet door _O-
_O-

De verwarring is begrijpelijk.

Ik had in 2010 contact met Mike, na wat heen en weer mailen een afspraak gemaakt..
Uiteindelijk langs gegaan - stond er niemand klaar. :?

Na vijf minuten werd ik opgemerkt, door als eerste de hond als ik het goed herinner.
Daarna werd ik netjes geholpen door Ed van Weel.
Pas toen de wielen/banden klaar waren kwam ik er achter dat hij dus niet Motor Mike is. _O- :$

Daarna ben ik er nog wel vaker geweest.
Eenmaal bekend en tevreden blijf je er bij. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu bijna toe aan een nieuwe achterband, het laatste beetje profiel gaat nu eigenlijk best hard ik had gehoopt dit seizoen vol te kunnen maken maar ik denk dat dat niet gaat lukken.
Wat mij aan de achterband opvalt is dat ik verschillende dieptes meet op de slijtindicatoren (eigenlijk net naast de indicator).
Is dit iets waar ik aandacht aan moet besteden of komt dat meer voor?
 
Hallo,

Vraagje ik heb een zx6r uit 2005 gekocht en hier zitten Brigestone Battlax bt021 op uit 2013 volgens mij.
zien er nog wel goed uit alleen zit er wel een prop in de achterband zover ik kon zien.

Nu had ik laatst het idee dat deze een beetje beweegt achter in een bocht.

Wat vinden jullie van deze banden en zal er een groot verschil zitten als ik MP / MP CT / MP3 opzet.
En zoja welke van de drie zie dat ze bij mike voor set 180 / 210 / 240 zijn.

of toch voor de Pirelli rosso 3 gaan ??

Ik rijd hoofdzakelijk voor de lol en ben beginnend dus ga nog niet plat door de bocht ( komt wel later )..

Dank voor jullie info.

gr
Roy
 
Laatst bewerkt:
Mijn S21 achter moet binnenkort vervangen worden en wil geen S21 meer omdat ie erg snel begon te cuppen, verder prima bandje. Voor ligt ook een S21 die nog een tijdje meekan.

Kan iedere sportband van een ander merk gecombineerd worden met de bridgestone ??
Altijd voor en achter zelfde merk gehad en dus ook nooit bij stilgestaan of het misschien nadelen heeft.
 
Hallo,

Vraagje ik heb een zx6r uit 2005 gekocht en hier zitten Brigestone Battlax bt021 op uit 2013 volgens mij.
zien er nog wel goed uit alleen zit er wel een prop in de achterband zover ik kon zien.

Nu had ik laatst het idee dat deze een beetje beweegt achter in een bocht.

Wat vinden jullie van deze banden en zal er een groot verschil zitten als ik MP / MP CT / MP3 opzet.
En zoja welke van de drie zie dat ze bij mike voor set 180 / 210 / 240 zijn.

of toch voor de Pirelli rosso 3 gaan ??

Ik rijd hoofdzakelijk voor de lol en ben beginnend dus ga nog niet plat door de bocht ( komt wel later )..

Dank voor jullie info.

gr
Roy
waarom niet gewoon voor de sportsmart 2 max van dunlop gaan.persoonlijk ben ik zeer tevreden over die band onder mijn tuono.niet te duur en grip in overvloed of je moet 80 procent circuit rijden.
 
dank je , en nee ik ga voorlopig niet op circuit rijden maar ik wil wel een band die heel veel vertrouwen geeft...
EN waarom deze dan want de Dunlop is duurder dan de hierbovenstaande of even duur.
Welke heeft dan jullie voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met een tracer 900, liggen nog de originele Dunlop D222 schoentjes op. Voorband is nog ok, maar denk toch aan vervanging. Ik veronderstel dat ik best beide vervang (spijtiggenoeg), al ben ik niet supercontent van de D222, ik klaag er ook zeker niet over :-) Ik kan het niet echt vergelijken aangezien ik nog geen andere banden op deze moto heb liggen gehad.

Ik deed tot voor kort woon werk 40km enkel. Is nu gereduceerd naar 15km en 2 keer per week 40km enkel. Ik rijd weer en wind en heb liefst een band die toch wel even meekan. Door het kortere woonwerkverkeer en aangezien het zo leuk is doe ik nu meer plezierritjes en durf wel eens stevig aan het gas te hangen. Ik hou wel van een band die stabiel aanvoelt in de bochten.

Op mijn FJ1200 had ik Metzeler lasertec bandjes gelegd. Supercontent van. Maar na 2000km op die bandjes hebben ze me van de motor afgereden. Toen bandjes zelf geplaatst, maar moet binnenkort op groot onderhoud, raden jullie aan deze ineens mee te laten vervangen bij het onderhoud? OF is gwn ff zelf doen even goed?
 
Mijn S21 achter moet binnenkort vervangen worden en wil geen S21 meer omdat ie erg snel begon te cuppen, verder prima bandje. Voor ligt ook een S21 die nog een tijdje meekan.

Kan iedere sportband van een ander merk gecombineerd worden met de bridgestone ??
Altijd voor en achter zelfde merk gehad en dus ook nooit bij stilgestaan of het misschien nadelen heeft.

Ik ben zelf niet zo van combineren maar als je bandje voor nog lang mee gaat zou ik vanuit financieel gezien nog een s21 achterband op rijden en dan de complete set vervangen. Als je voorband nog 2000 mee gaat zou ik wel combineren naar een ander merk. Combineren is niet wenselijk maar begrijpelijk denk ik.
Wat heb je op het oog?
 
Mag ik hier bandenadvies vragen voor mijn jawa'tje?
Het is een licht motortje van net 150 kg en 18 inch TT velgen.(3.25 voor en 3.50 achter in TT-maten)
Ik heb er nu voor een BT45 op liggen en achter een K65, en vooral de laatste-hoewel gekocht omdat deze hoog was aangeschreven voor grip op nat wegdek, doet dat niet. Wellicht dat deze band(en ook de bridgestone) voor zwaardere motoren is bedoeld en niet warm genoeg word op een jawa.
Ik heb de tip/idee gekregen om voor-achter K36's er op te zetten.. wellicht beter dan er nu op zit.
Ik vind vooral grip op nat wegdek erg belangrijk....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu bijna toe aan een nieuwe achterband, het laatste beetje profiel gaat nu eigenlijk best hard ik had gehoopt dit seizoen vol te kunnen maken maar ik denk dat dat niet gaat lukken.
Wat mij aan de achterband opvalt is dat ik verschillende dieptes meet op de slijtindicatoren (eigenlijk net naast de indicator).
Is dit iets waar ik aandacht aan moet besteden of komt dat meer voor?
Enige afwijking in profieldiepte is geen probleem. Maar als het teveel gaat schelen weer wel.
Het kan komen door een slecht geproduceerde band, slecht gebalanceerd of versleten demping in de schokbreker(s).
 
Terug
Bovenaan Onderaan