Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het twijfelen tussen de Michelin Pilot 5 en de Dunlop Roadsmart 3. Ik zou willen gaan touren in de Alpen (Tour Des Alpes route) en ik vraag me gewoon af wat de veiligste banden zijn hiervoor. Ik heb nog maar 13.000 km gereden in totaal, dus ik ben wel toe aan een nieuwe set, maar ik heb nog geen ervaring met nieuwe banden. Ik rij met een Honda NC750 S. Hebben jullie een voorkeur?
De "veilgste" banden bestaan niet. Sterker nog, als jij je ergens veiliger op voelt is de kans zeer groot dat je sneller gaat rijden, en dus het risico weer vergroot.
Alle moderne sport/toerbanden zijn veilig, en allen voldoen ruim aan de eisen van 90% van de rijders.
Er zijn wel onderling wat kleine verschillen. De Dunlop Roadsmart 3 heeft inderdaad iets minder grip totdat hij op werktemperatuur is, maar stuurt daarna wel fenomenaal, en blijft dat ook na vele duizenden kilometers doen. Hij gaat ook het langst mee.
De Michelin Road 5 geeft juist weer al heel snel veel grip, maar voelt duidelijk minder stabiel aan dan de concurrentie. Echter, dat merken veel rijders simpelweg niet, dus die hebben er geen last van. Als beginner verwacht ik dat jij het ook niet zal merken, dus zou dit een hele goede keuze kunnen zijn (zeker met de actie die nog 1 week loopt).
 
Ik ben aan het twijfelen tussen de Michelin Pilot 5 en de Dunlop Roadsmart 3. Ik zou willen gaan touren in de Alpen (Tour Des Alpes route) en ik vraag me gewoon af wat de veiligste banden zijn hiervoor. Ik heb nog maar 13.000 km gereden in totaal, dus ik ben wel toe aan een nieuwe set, maar ik heb nog geen ervaring met nieuwe banden. Ik rij met een Honda NC750 S. Hebben jullie een voorkeur?

Waarom twijfel je tussen specifiek die twee types? Goede banden, maar andere merken hebben ook goede banden die bedoeld zijn voor hetzelfde gebruik. Pirelli Angel GT zou bijvoorbeeld ook heel goed kunnen. Ik zou de band kiezen waar je je goed bij voelt en die je voor een goede prijs kunt vinden, bijvoorbeeld door de genoemde cashback-acties.
 
Dunlop Sportsmart TT heeft het nét geen 5000 km uitgehouden, dikke 4800 km en achter is het feest afgelopen. Voorband echter, in tegenstelling wat ik van de "gewone" Sportsmarts gewend ben is nog geeneens halfweg. :o Ook mooi rond afgesleten dus die mag nog ff blijven zitten.
Net ff, als proef, achter er een nog bijna nieuwe (1100 km oud, bouwjaar 2007 :X) MPP er op gemonteerd. Proefrit morgen moet blijken of deze twee ook wel te combineren zijn, vermoedelijk niet. :X Stug karkas voor en slap achter zal de stuur/rijeigenschappen wel redelijk beïnvloeden. :?
Zal dus wellicht voor een nieuwe TT achter gaan sjoppen. 8-)
 
Moet toch maar aan de nieuwe banden binnenkort. Ik rijd nu met de MPR4 op een 1000 twin. Drie seizoenen, in de winter pak ik mijn andere fiets. Ik wil iets sportiever en zat zelf te denken aan de Roadtec 01, maar de nieuwe Angel GT's lijken mij ook wel te bekoren. Ik ben bekend met dat beide banden goed bereden dienen te worden omdat deze anders vierkant kunnen worden en dat de ene een wat korter leven heeft. Zit ik met mijn keuze een beetje juist voor wat ik wens? Voor de Road 5 heb ik eigenlijk weinig interesse.

Ik kan mij geen buil vallen aan alle merken die nu al een aantal keer genoemd zijn, dit is meer een voorkeur vraag.
 
Moet toch maar aan de nieuwe banden binnenkort. Ik rijd nu met de MPR4 op een 1000 twin. Drie seizoenen, in de winter pak ik mijn andere fiets. Ik wil iets sportiever en zat zelf te denken aan de Roadtec 01, maar de nieuwe Angel GT's lijken mij ook wel te bekoren. Ik ben bekend met dat beide banden goed bereden dienen te worden omdat deze anders vierkant kunnen worden en dat de ene een wat korter leven heeft. Zit ik met mijn keuze een beetje juist voor wat ik wens? Voor de Road 5 heb ik eigenlijk weinig interesse.

Ik kan mij geen buil vallen aan alle merken die nu al een aantal keer genoemd zijn, dit is meer een voorkeur vraag.

Als je sport/toerbanden wilt hebben die sportief sturen, zou je eens naar de RoadAttack 3 van Continental kunnen kijken. Dat zijn op dit moment zo'n beetje de scherpst sturende sport/toerbanden.

Zelf heb ik ze laatst op het circuit getest en was onder de indruk, heel handelbaar en neutraal sturend. En ze geven heel mooi aan wanneer de grens bereikt is, dan gaan ze eerst wat zwaarder sturen om vervolgens heel gecontroleerd te beginnen met glijden.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de records en statistieken, zie ook mijn post van juli 2016, nieuwe banden Dunlop Roadsmart III, destijds op advies van AFS Motorparts Purmerend.

Post: Charliefox in "Alles over motorbanden vraag je hier, de..."

KM-stand bij montage: 50.070 km
KM-stand vandaag: 67.500 km
Profieldiepte voor / achter nieuw: 4.8 / 6.8 mm
Profieldiepte achter vandaag: ca 1.8 mm
Profieldiepte voor vandaag: ca 1.8 mm

Nu zo'n dikke 17000 km gereden met 'n sportieve rijstijl. Ben niet ontevreden, zoveel kilometers met deze banden en dan nog niet op de minimale (wettelijke) profieldiepte. Banden zijn ook best nog redelijk rond, geen platte vlakken. Volgende banden wellicht opnieuw de Dunlop RSIII.
 
Ik kom even een open deur intrappen. 18 jaar oude BT45's omgewisseld voor fonkelnieuwe S20 Evo's. Wereld van verschil. Als je het hoofd draait begint de motor al de hoek om te leunen, echt fantastisch. Ik heb nog erg weinig vergelijkingsmateriaal maar ben momenteel zeer tevreden!

Opvallend was dat mijn snelheid op onze lokale dijk onbedoeld / onbewust meteen 15km/h hoger lag door het vertrouwen wat deze banden geven. Top!
 
Even voor de records en statistieken, zie ook mijn post van juli 2016, nieuwe banden Dunlop Roadsmart III, destijds op advies van AFS Motorparts Purmerend.

Post: Charliefox in "Alles over motorbanden vraag je hier, de..."

KM-stand bij montage: 50.070 km
KM-stand vandaag: 67.500 km
Profieldiepte voor / achter nieuw: 4.8 / 6.8 mm
Profieldiepte achter vandaag: ca 1.8 mm
Profieldiepte voor vandaag: ca 1.8 mm

Nu zo'n dikke 17000 km gereden met 'n sportieve rijstijl. Ben niet ontevreden, zoveel kilometers met deze banden en dan nog niet op de minimale (wettelijke) profieldiepte. Banden zijn ook best nog redelijk rond, geen platte vlakken. Volgende banden wellicht opnieuw de Dunlop RSIII.
Dat kan niet. :N
 
Proefrit morgen moet blijken of deze twee ook wel te combineren zijn, vermoedelijk niet. :X Stug karkas voor en slap achter zal de stuur/rijeigenschappen wel redelijk beïnvloeden. :?

:t

Aangenaam verrast want combi blijkt geeneens zo slecht. *O*
Stuurt iets minder vlot/neutraal als voorheen (Want stukje lager nu achter) en "moet" iets nadrukkelijker naar gewenste lijn sturen. Mits warm is de grip , voor "normaal" vlot doorrijden gewoon goed. Stabiliteit valt me het meeste mee, redelijk vergelijkbaar met voorheen.
Eenmaal vertrouwen gekregen en "iets vlotter" onderweg blijkt wel af en toe, bij bocht uit accelereren, de TC af en toe in te grijpen, voorheen met de TT's nooit aan de hand gehad. Ook niet bij echt doorrijden. 10 jaar ontwikkeling werpt dus wel vruchten af. O-)
 
Dat kan niet. :N

Wat 'n bijzondere reactie. KM-stand staat op kenteken bij AFS Motorparts in het systeem, ik weet dat de eigenaar hier ook actief mee leest en post. Ik heb niets te verbergen, dus kenteken is MN-NX-93. Op 9 juli 2016 zal in hun systeem 'n KM-stand zichtbaar zijn van 50.070 km. KM-stand van vandaag heb ik al genoemd. Wil je misschien nog 'n fotootje van de KM-teller en de banden zelf, mocht je dat overtuigen?
 
Misschien dat je wat minder sportief rijd dan wat andere mensen sportief noemen. Als ik veel hard optrek en hard rem gaan mijn banden flink minder lang mee. Dat speelt enorm mee in hoelang je met je banden gaat doen. Hoe het zit met die 17k, geen idee dus doe er geen uitspraak over.
 
Wat 'n bijzondere reactie. KM-stand staat op kenteken bij AFS Motorparts in het systeem, ik weet dat de eigenaar hier ook actief mee leest en post. Ik heb niets te verbergen, dus kenteken is MN-NX-93. Op 9 juli 2016 zal in hun systeem 'n KM-stand zichtbaar zijn van 50.070 km. KM-stand van vandaag heb ik al genoemd. Wil je misschien nog 'n fotootje van de KM-teller en de banden zelf, mocht je dat overtuigen?

ik begrijp de reactie wel hoor...
eerlijk gezegd kan ik het me ook niet voorstellen..
ik heb verschillende vergelijkbare fietsen gehad als die van jou maar met werkelijk geen enkele sport toerband meer als 8-10000 km gehaald (en dat waren de betere setjes qua levensduur)
de enige 2 redenen die ik kan bedenken om 17k met een setje sport toerbanden op een xjr1300 te halen zijn

- je hebt een levendige fantasie....
- jou idee van een sportieve rijstijl strookt totaal niet met de mijne...

hoe dan ook een heel bijzonder resultaat... ;)
 
RR heeft niet voor niets het gedeelte met sportieve rijstijl nog even extra aangezet.
Ik geloof ook niet dat je met een sportieve rijstijl 17.000 km kan halen.

Ik rij zelf niet sportief maar wel stevig door en rem steviger dan toeristisch en hang heftiger aan het gas dan toeristisch maar meer dan 12.000 km heb ik nog niet gered met een set sport-toerbanden.

Geen platte kanten betekent eerder dat je weinig rechte wegen hebt, en je motor lekker de bochten in duwt. Dat is nog geen sportief rijden.
 
Ik bedoelde de combinatie van "sportief " rijden en een onwaarschijnlijk lange levensduur. Die kun je natuurlijk alleen halen als je "rustig" rijdt. Natuurijk liggen de termen "rustig" en "sportief" niet vast en zijn vrij te interpreteren.
Ik vind zelf dat ik rustig rijd, maar ik doe ongeveer half zo lang met een setje toerbanden als Charliefox. Hierbij rijd ik veel op 60km en 30 km wegen, waarbij ik de maximum snelheden aanhoud, of zelfs iets langzamer rijd. Verder af en toe een 100km weg, ook onder de maximum snelheid.

Wel geef ik af en toe vol gas in de lagere versnellingen, leg de motor regelmatig zo schuin mogelijk in de bocht, en rem ik af en toe zo hard mogelijk, voor de lol.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde de combinatie van "sportief " rijden en een onwaarschijnlijk lange levensduur. Die kun je natuurlijk alleen halen als je "rustig" rijdt. Natuurijk liggen de termen "rustig" en "sportief" niet vast en zijn vrij te interpreteren.
Ik vind zelf dat ik rustig rijd, maar ik doe ongeveer half zo lang met een setje toerbanden als Charliefox. Hierbij rijd ik veel op 60km en 30 km wegen, waarbij ik de maximum snelheden aanhoud, of zelfs iets langzamer rijd. Verder af en toe een 100km weg, ook onder de maximum snelheid.

Wel geef ik af en toe vol gas in de lagere versnellingen, leg de motor regelmatig zo schuin mogelijk in de bocht, en rem ik af en toe zo hard mogelijk, voor de lol.
En ik rijd veel wwkm en haal met gemak 13k achterband.....
 
Omdat ik even door het bos de bomen niet meer zie, vraag ik het hier even!

Het is tijd voor mij voor een nieuw setje banden! Ik rijd op een Honda CB600 Hornet 2009, meestal op droge/warme(re) dagen. Daar probeer ik de snelweg te vermijden, meestal ben ik in Wallonië te vinden op de mooiere 90-km/u wegen. Af en toe woonwerk-verkeer (20km snelweg), dat kan dan wel in de regen zijn.


Rijstijl zou ik, met de discussie hierboven, nog niet als sportief noemen :+ Ik heb nog maar net mijn rijbewijs en maar 3.000 KM gereden.

Kortom, een band die voor zowat alle omstandigheden redelijk goed is, maar niet voor de extremen (daarmee bedoel ik, heel koude/natte omstandigheden of circuitrijden aan 30 graden).
Ik kom dus uit bij een sport/tour-band...

Ik lees goede dingen over Metzeler Roadtec (maar welke versie is de goede/meest recente?), Pirelli Diablo Rosso...

Heeft er iemand suggesties of wat links naar goede recensies?

Thanks!
 
Bij de A-merken zijn er geen slechte banden. De beste en slechtste liggen volgens de laatste testen van Motorrad binnen ongeveer 5% van elkaar. Ze hebben allemaal hun eigen specifieke sterke en zwakke punten maar voldoen altijd voor het doel wat bij een Sport/Toer band. Veilig rijden door een weer en wind (Toer gedeelte) met daarbij ook nog eens mogelijkheid er leuk mee te rijden (Sport gedeelte).
Aangezien je nog maar weinig ervaring heb, zal je eerst zelf moeten uitzoeken wat bij je past. Dat kan alleen door te gaan rijden.

In geval van de Roadtec is het de Roadtec 01. De Angel GT is de Pirelli tegenhanger en niet de Diablo Rosso.
Lees rustig zo hier en daar wat recensies maar ga vooral ook op je gevoel af. Heb je geen goed gevoel (vertrouwen) in je banden, dan wordt het rijden ook niets. Hoe goed de banden ook mogen zijn.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn MT-09. Sinds 2.000 km heb ik nieuwe Dunlop RoadSmart III banden gemonteerd, nadat ik reeds 1 voorband en 2 achterbanden versleten heb. Ik ben na het wisselen direct met de motor 5 dagen wezen touren in DLD, maar merk nu in Nederland onrust rond de 60 [km/u], met name in 3 en 4. Het is net of je op een hobbelpaard zit; ik heb het idee dat het van de achterzijde komt. Vanaf 80 [km/u] lijkt alles normaal. In DLD merkte ik niet zoveel maar daar ligt de snelheid iets hoger. Bovendien merk je het ook niet als je door de 60 accelereert.

Nu leg ik mijn banden zelf, balanceer ze ook zelf (statisch), en volgens mij is de balancering correct (vandaag nog maar eens herhaald). Heb zelf het idee dat er hoogteslag in band zit, maar hoeveel hoogteslag is acceptabel? Ik heb het idee dat er altijd wel iets in zit. Afgelopen week heb ik voor het eerst de hoogteslag gecheckt, en ik dacht dat er op 1 punt zo'n 2 [mm] in zat. Daarna heb ik de band van de velgrand gedrukt, een paar keer flink gestuiterd op deze plek, en opnieuw opgepompt. Hoogteslag lijkt wel iets minder geworden, maar nog steeds zo'n 1 [mm] (op het oog, aan de hand van een vast punt).

Nu is mijn vraag: wat is acceptabel qua hoogteslag en hoe los ik dit op? Heeft het zin om te proberen de band bijv. een kwart slag te draaien? En zo ja, naar welke kant? Of moet ik contact zoeken met de leverancier voor een oplossing?

Alvast dank!

Kees
 
Terug
Bovenaan Onderaan