Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.708
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
3f9f8df1f8150803860086455e6ef220.jpg
 
Laatst bewerkt:
Moet je advertenties van rond de oorlog lezen. Olie en banden. Nog beter en nog langere levensduur. Als ze waar hadden gemaakt wat ze in tachtig jaar beloofd hadden zouden we nu onverslijtbare banden hebben met onbeperkt grip
De onverslijtbare band bestaat al een hele tijd, die onbeperkte grip niet. Op DSM in Geleen hebben ze lange tijd geleden al materiaal kunnen maken waar ze nagenoeg onverslijtbare banden van konden maken. Ik laat de factor grip hier even buiten beschouwing omdat het hier ook om autobanden ging.
 
Hallo! Wat een hoop info zeg, erg leerzaam, maar voor een leek als ik ook best verwarrend :$ ik zie veel meningen en ervaringen door elkaar staan waardoor ik voor mijzelf moeilijk kan kiezen; hulp is wel gewenst..

Ik rij een suzuki gsxr 600 uit 2004 en naast wat enthousiast optrekken rijdt ik zeker niet sportief.. op circuits zal je mij niet vinden en ben oprecht een mooi-weer-rijder te noemen. Ik kom echter wel eens in een bui terecht en zou dan graag een goede band/grip hebben waar ik nog steeds lekker de bocht mee in kan of normaal kan remmen. Droog en zonnig weer is echter wel waar ik t meest in rij..

Ik lees dat elk A-merk wel goed is, maar om een of andere reden trekken de michelin banden mij (worden veel genoemd, populaire banden volgens mij, dus een veilige keuze?). Ik weet alleen niet of het Pilot Road of Pilot Power moet zijn, welk nummertje, en of het een combi moet zijn of juist dezelfde types.. Kunnen jullie hierin adviseren?

Oh tevens vind ik een bredere achterband dan ‘normaal’ wel mooier staan, maar weet niet wat daar de mogelijkheden/voordelen/nadelen en beperkingen in zijn. Dit omdat ik zie dat je toch steeds een maat moet kiezen bij t bestellen, dan maar zo breed mogelijk?

Ik hoor graag jullie adviezen :)
 
Hallo! Wat een hoop info zeg, erg leerzaam, maar voor een leek als ik ook best verwarrend :$ ik zie veel meningen en ervaringen door elkaar staan waardoor ik voor mijzelf moeilijk kan kiezen; hulp is wel gewenst..

Ik rij een suzuki gsxr 600 uit 2004 en naast wat enthousiast optrekken rijdt ik zeker niet sportief.. op circuits zal je mij niet vinden en ben oprecht een mooi-weer-rijder te noemen. Ik kom echter wel eens in een bui terecht en zou dan graag een goede band/grip hebben waar ik nog steeds lekker de bocht mee in kan of normaal kan remmen. Droog en zonnig weer is echter wel waar ik t meest in rij..

Ik lees dat elk A-merk wel goed is, maar om een of andere reden trekken de michelin banden mij (worden veel genoemd, populaire banden volgens mij, dus een veilige keuze?). Ik weet alleen niet of het Pilot Road of Pilot Power moet zijn, welk nummertje, en of het een combi moet zijn of juist dezelfde types.. Kunnen jullie hierin adviseren?

Oh tevens vind ik een bredere achterband dan ‘normaal’ wel mooier staan, maar weet niet wat daar de mogelijkheden/voordelen/nadelen en beperkingen in zijn. Dit omdat ik zie dat je toch steeds een maat moet kiezen bij t bestellen, dan maar zo breed mogelijk?

Ik hoor graag jullie adviezen :)

Pilot Road. Voor het nummertje mag je een dobbelsteen gebruiken, zolang je bij 1 maar rerollt ;) Deze gaat langer mee bij enthousiast optrekken dan de pilot power. Ook voor regen de iets 'veiligere' keuze ivm niet makkelijk warm worden. Profiel speelt bij motorbanden een kleine rol, tenzij je op de autobahn gaat spielen. Voor het bochtenwerk heb je ook geen pilot power nodig, jou inschattende uit je verhaal.

Bredere band dan erop hoort zal worden afgeraden. De band komt boller te staan dan normaal is op je motor en dat gaat in theorie je stuurgedrag negatief beinvloeden en ik denk dat je contactoppervlak ook kleiner wordt, dus iets minder grip. Ga je één vd twee of beide het merken? Niet per se.

Maar de meningen zullen verdeeld zijn, zoals je zelf al achter bent ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij een velgmaat hoort een specifieke bandenmaat (5J = 170 breed, 5,5j = 180 breed, 6j = 190 breed, etc). Over het algemeen is het geen probleem om een maat breder te gaan dan bij de velg hoort.
Echter de nadelen zijn dat een bredere band vaak ook iets lager wordt, dit om de omtrek van de band gelijk te houden (snelsheidmeter) en om het wiel ook passend in de achterbrug te houden. Door de bredere band gaat het insturen weer iets lastiger worden. De ene persoon merkt dit meer dan de andere maar de ene motor is er ook gevoeliger dan de andere.

Zowel Pilot Power als Pilot Road is goed voor jouw doel.
De Power stuurt iets makkelijker en de Road zal een langere levensduur hebben.
Je zou ook een Pilot Power voorop kunnen doen en dit kunnen combineren met een Pilot Road achterop.

In de discussie hierboven is wel duidelijk geworden vanaf de Power 2CT en nieuwer, de verschillen voor de meeste rijders niet of amper merkbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de Road 2 en nieuwer. Het grootste verschil wat je waarschijnlijk zou kunnen gaan merken is dat de oudere types een slapper karkas hebben en daardoor wat beweeglijker zijn in de bochten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo! Wat een hoop info zeg, erg leerzaam, maar voor een leek als ik ook best verwarrend :$ ik zie veel meningen en ervaringen door elkaar staan waardoor ik voor mijzelf moeilijk kan kiezen; hulp is wel gewenst..

Ik rij een suzuki gsxr 600 uit 2004 en naast wat enthousiast optrekken rijdt ik zeker niet sportief.. op circuits zal je mij niet vinden en ben oprecht een mooi-weer-rijder te noemen. Ik kom echter wel eens in een bui terecht en zou dan graag een goede band/grip hebben waar ik nog steeds lekker de bocht mee in kan of normaal kan remmen. Droog en zonnig weer is echter wel waar ik t meest in rij..

Ik lees dat elk A-merk wel goed is, maar om een of andere reden trekken de michelin banden mij (worden veel genoemd, populaire banden volgens mij, dus een veilige keuze?). Ik weet alleen niet of het Pilot Road of Pilot Power moet zijn, welk nummertje, en of het een combi moet zijn of juist dezelfde types.. Kunnen jullie hierin adviseren?

Oh tevens vind ik een bredere achterband dan ‘normaal’ wel mooier staan, maar weet niet wat daar de mogelijkheden/voordelen/nadelen en beperkingen in zijn. Dit omdat ik zie dat je toch steeds een maat moet kiezen bij t bestellen, dan maar zo breed mogelijk?

Ik hoor graag jullie adviezen :)

Ik heb ook een GSXR, maar dan een 750 uit 2008. Een zeer vergelijkbare motor dus.

Ik neig nu zelf (weer) naar de combi Pilot Road 2 achterband en Pilot Power 2CT als voorband. Ik vind zelf de Pilot Road 2 voorband wat zwaarder insturen. Eenmaal ingestuurd blijft die verder prima stabiel, maar de Pilot Power 2CT voelt wat lichter aan vind ik waardoor het soepeler gaat. Wellicht is dit iets wat je gewend bent. De voorband slijt minder hard waardoor ik hier tevreden over ben.

Ikzelf heb nooit verschil gemerkt tussen de Pilot Power 2CT achterband en de Pilot Road 2 achterband wat betreft grip als het droog is en ook niet als het regent. Ik rijd wel rustig en met beleid als het regent. Als het droog is kan ik soms een bochtje lekker pakken, maar dat zijn over het algemeen incidentele momentjes. Dat kan in mijn geval altijd goed met beide banden.

Momenteel heb ik zowel voor als achter de Pilot Power 2CT (die zaten er al onder toen ik deze motor kocht), maar de achterband slijt zo snel in mijn geval (80 km woon \ werk elke dag dus dat gaat hard) vandaar dat ik de Road normaliter neem.

Ik heb mijn allereerste circuitdag 3 jaar terug (onder begeleiding, dus dat gaat zeker niet snel, maar wel sneller dan hoe ik op straat rij!!) ook met de Pilot Power 2CT voorband en Road 2 achterband gereden en zelfs voor dat tempo was het prima. Het was een mega warme dag (rond de 30 graden), maar geen 1 momentje gehad.

Nu zou ik dat niet doen omdat ik inmiddels aardig de gang er in heb vergeleken met toen.

In jouw geval zou ik mij afvragen hoeveel je rijdt en hoe sportief je rijdt. Rij je toch aanzienlijk veel in de zomer dan zou een Road 2 beter zijn. Rij je als een (illegale) bezetene op straat en langere ritjes achtereen (open trekken, hard remmen, open trekken, hard remmen, open trekken, hard...._) waardoor de banden erg warm kunnen worden dan kan je beter de Pilot Power 2CT voor en achter nemen.

Dat is wat ik concludeer na alle informatie en mijn eigen ervaringen met Michelin.
Veel meer ervaring dan met Michelin heb ik overigens niet. Enkel met hele oude Bridgestones, maar dat is nu niet meer van toepassing.

Je zou ook een nieuwere Michelin Power of Road variant kunnen nemen zoals is aangegeven. Die zouden beter zijn in bepaalde opzichten. Je zal voor jezelf moeten bepalen of jij dat "beter" nodig hebt en het daardoor de meerprijs waard is.

Mijn probleem is een beetje dat je banden niet terug kan brengen als deze niet bevallen. FF proberen om er achter te komen dat je niet blij bent is zo zonde, want het kost nogal wat. Hierdoor rijd ik dus eigenlijk al "eeuwig" met dezelfde soort banden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een GSXR, maar dan een 750 uit 2008.

Ik neig nu zelf (weer) naar de combi Pilot Road 2 achterband en Pilot Power 2CT als voorband. Ik vind zelf de Pilot Road 2 voorband wat zwaarder insturen. Eenmaal ingestuurd blijft die verder prima stabiel, maar de Pilot Power 2CT voelt wat lichter aan vind ik waardoor het soepeler gaat. Wellicht is dit iets wat je gewend bent.

Ikzelf heb nooit verschil gemerkt tussen de Pilot Power 2CT achterband en de Pilot Road 2 achterband wat betreft grip als het droog is en ook niet als het regent. Ik rijd wel rustig en met beleid als het regent.

Momenteel heb ik zowel voor als achter de Pilot Power 2CT, maar de achterband slijt zo snel in mijn geval (80 km woon \ werk elke dag dus dat gaat hard) vandaar dat ik de Road normaliter neem.

Ik heb mijn allereerste circuitdag 3 jaar (onder begeleiding, dus dat gaat zeker niet snel, maar wel sneller dan hoe ik op straat rij!!) ook met de Pilot Power 2CT voorband en Road 2 achterband gereden en zelfs voor dat tempo was het prima. Het was een mega warme dag (rond de 30 graden), maar geen 1 momentje gehad.

Nu zou ik dat niet doen omdat ik inmiddels aardig de gang er in heb vergeleken met toen.

In jouw geval zou ik mij afvragen hoeveel je rijdt en hoe sportief je rijdt. Rij je toch aanzienlijk veel in de zomer dan zou een Road 2 beter zijn. Rij je als een (illegale) bezetene op straat en langere ritjes achtereen waardoor de banden erg warm kunnen worden dan kan je beter de Pilot Power 2CT voor en achter nemen.

Dat is wat ik concludeer na alle informatie en mijn eigen ervaringen met Michelin.
Veel meer ervaring dan met Michelin heb ik overigs niet. Enkel met hele oude Bridgestones, maar dat is nu niet meer van toepassing.

Je zou ook een nieuwere Michelin Power of Road variant kunnen nemen zoals is aangegeven. Die zouden beter zijn in bepaalde opzichten. Je zal voor jezelf moeten bepalen of jij dat "beter" nodig hebt en het daardoor de meerprijs waard is.

Bedankt voor je reactie :) Ik zat inderdaad te kijken naar een setje Pilot Power 2CT omdat ze leuk geprijsd zijn en volgens mij wel ruimte hebben om te groeien qua rijstijl. De Road 2 achter is qua prijs gelijk, dus wellicht dat ik die combi probeer voor m'n volgende wissel :)

Ik ga binnenkort naar Belgie/Luxemburg/Duitsland, 5 dagen toeren en we doen regelmatig een dag-tourtje met vrienden, dus langere stukken rij ik wel eens. Doordeweeks 'even' een uurtje komt er niet zo van, dus daarom voelt de 2CT ook beter op dit moment.

Ik vind dat ik niet als een bezetene rij (wie wel :+ ), maar ik probeer de bochten wel steeds sneller te pakken en dan wil ik mij niet druk maken over m'n banden :P

Deze week wel een paar keer woon-werk gedaan vanwege het weer, maar dat is sporadisch dat ik dat zal doen.

Nu even op zoek naar een goed adresje (regio Zuid-Holland) om ze te wisselen. Iemand tips?

Leveren jullie trouwens de banden altijd zelf los aan op de velg of bestel je de banden via de garage en laat je de motor daar achter voor de wissel (of een combi hiervan?). Ik zag prijzen tussen 15/30 euro hier voorbij komen om ze te laten wisselen, maar dat is zeker als je alles los aanlevert? Waar moet ik rekening mee houden als ik de motor gewoon achter laat zodat zij ze eronder zetten?
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan.

Je hebt van die circuitrijders die de openbare weg als circuit gebruiken zeg maar. Daar doel ik een beetje op.

Als je gewoon normaal rijdt kan je denk ik weinig verkeerds kopen als je voor deze banden gaat.
 
Dan is de keuze gemaakt. Je komt er alleen op deze manier vanzelf achter of een Pilot Road achter toch beter was.
Dat is namelijk iets wat alleen jij kan bepalen eventueel samen met je leverancier maar je moet daarvoor zelf wel eerst kilometers gemaakt hebben (ervaring).

Veel plezier op je trip naar Belgie/Luxemburg/Duitsland. Daar zal je veel plezier hebben van je Pilot Powers
 
Laatst bewerkt:
Even een veiligheidsvraagje over een band:

Ik heb sinds 29-06 mijn A rijbewijs en ga morgen een 2ehands Honda CBR600F4 ophalen in Zeeland welke ik dan vanaf daar naar huis zal rijden (ca. 100km)
Oftewel allereerste echte solo rit

De voorband is nog in nieuwstaat en van 2016
Echter de achterband is van 2009
Ik heb geen droogtescheurtjes gezien en het profiel is ook nog helemaal goed in nieuwstaat

Ik zal van tevoren nog wel de bandenspanning checken om zeker te maken dat die niet zachter is en bij oppompen ineens die scheurtjes wel zichtbaar worden eventueel als die aanwezig zijn

Echter, indien er dus geen scheurtjes in zitten en profiel nog in orde, kan ik er dan veilig mee naar huis rijden of neem ik dan een groot risico gezien het feit dat die 9 jaar oud is?

Het betreft een Pirelli maar type weet ik helaas niet
 
Moet je advertenties van rond de oorlog lezen. Olie en banden. Nog beter en nog langere levensduur. Als ze waar hadden gemaakt wat ze in tachtig jaar beloofd hadden zouden we nu onverslijtbare banden hebben met onbeperkt grip
En toch kan niemand ontkennen dat de banden gemiddeld gesproken steeds beter geworden zijn.
Als ik nu een willekeurige sportband uit mijn voorraad pak mag je er rustig van uitgaan dat deze band op ALLE fronten beter is dan (bijvoorbeeld) de banden waar Freddie Spencer wereldkampioen mee is geworden. Zijn wij dan betere motorrijders dat we dat nodig hebben?
Nee, maar het is wel fijn om te hebben op het moment dat je het wel nodig hebt.....
 
Even een veiligheidsvraagje over een band:

Ik heb sinds 29-06 mijn A rijbewijs en ga morgen een 2ehands Honda CBR600F4 ophalen in Zeeland welke ik dan vanaf daar naar huis zal rijden (ca. 100km)
Oftewel allereerste echte solo rit

De voorband is nog in nieuwstaat en van 2016
Echter de achterband is van 2009
Ik heb geen droogtescheurtjes gezien en het profiel is ook nog helemaal goed in nieuwstaat

Ik zal van tevoren nog wel de bandenspanning checken om zeker te maken dat die niet zachter is en bij oppompen ineens die scheurtjes wel zichtbaar worden eventueel als die aanwezig zijn

Echter, indien er dus geen scheurtjes in zitten en profiel nog in orde, kan ik er dan veilig mee naar huis rijden of neem ik dan een groot risico gezien het feit dat die 9 jaar oud is?

Het betreft een Pirelli maar type weet ik helaas niet
Elke keer dat je op de motor stapt neem je een risico.
Is een 9 jaar oude band een grote risico-factor? Als de band in goede staat is niet, dat valt wel mee. Controleer niet alleen op scheurtjes, maar druk ook eens met je nagel in de band. Voelt het als flexibel rubber dan is het prima, maar voelt het als plastic, dan zou ik de band wel (laten) vervangen. En anders laat je die band toch meteen in Zeeland vervangen?
 
Even een veiligheidsvraagje over een band:

Ik heb sinds 29-06 mijn A rijbewijs en ga morgen een 2ehands Honda CBR600F4 ophalen in Zeeland welke ik dan vanaf daar naar huis zal rijden (ca. 100km)
Oftewel allereerste echte solo rit

De voorband is nog in nieuwstaat en van 2016
Echter de achterband is van 2009
Ik heb geen droogtescheurtjes gezien en het profiel is ook nog helemaal goed in nieuwstaat

Ik zal van tevoren nog wel de bandenspanning checken om zeker te maken dat die niet zachter is en bij oppompen ineens die scheurtjes wel zichtbaar worden eventueel als die aanwezig zijn

Echter, indien er dus geen scheurtjes in zitten en profiel nog in orde, kan ik er dan veilig mee naar huis rijden of neem ik dan een groot risico gezien het feit dat die 9 jaar oud is?

Het betreft een Pirelli maar type weet ik helaas niet

Mijn motor is op 18 jaar oud rubber naar huis gereden. Niet ideaal (stuurt teringzwaar) maar het gaat best. Je kan je rijstijl makkelijk aanpassen aan het rubber wat er onder ligt. Afhankelijk van de staat van het rubber kan je er wel aan denken om de band te vervangen zodra de motor thuis is gebracht. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over één ritje.
 
Laatst bewerkt:
Elke keer dat je op de motor stapt neem je een risico.
Is een 9 jaar oude band een grote risico-factor? Als de band in goede staat is niet, dat valt wel mee. Controleer niet alleen op scheurtjes, maar druk ook eens met je nagel in de band. Voelt het als flexibel rubber dan is het prima, maar voelt het als plastic, dan zou ik de band wel (laten) vervangen. En anders laat je die band toch meteen in Zeeland vervangen?
ok thanks voor de tip! Ja dat zou nog een optie kunnen zijn inderdaad


Mijn motor is op 18 jaar oud rubber naar huis gereden. Niet ideaal (stuurt teringzwaar) maar het gaat best. Je kan je rijstijl makkelijk aanpassen aan het rubber wat er onder ligt. Afhankelijk van de staat van het rubber kan je er wel aan denken om de band te vervangen zodra de motor thuis is gebracht. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over één ritje.
Mijn rijstijl zal sowieso voorzichtig zijn omdat ik moet wennen aan de motor en zithouding dus wellicht dat dat wel prima gaat met die band zoals jij het stelt :)

Ja als die dan thuis staat kan ik in de buurt gaan kijken voor een goede prijs-kwaliteit vervanging op mijn gemak
 
Laatst bewerkt:
Hm even snel een bedrijf opgezocht en hij heeft de 2CT niet meer op voorraad, hij adviseert de Pilot Power 3 of anders de RS. Maar is de RS niet meer voor circuit of extreem gebruik?
 
Hm even snel een bedrijf opgezocht en hij heeft de 2CT niet meer op voorraad, hij adviseert de Pilot Power 3 of anders de RS. Maar is de RS niet meer voor circuit of extreem gebruik?

Laatste niet doen. Je zegt dat je van vlot optrekken houdt en bochten niet als een malloot aanvalt.
Zeg niet dat de band verkeerd is. (Boeit bv. de slijtage je niet en vind je het profiel mooi, kan dat ook zomaar een goede reden zijn om de band wel te kopen, niks mis mee).

Overigens denk ik dat je jezelf een beetje overschat: 'laat ik maar powers proberen, dan kan ik nog wat groeien in bochtenwerk'
Die roads, of elke tour-sportband, bieden jou nog 700% groeimogelijkheid in het bochtenwerk voor je op de grens komt. Zit allemaal tussen je oren!

Wat betreft vlotter sturen, idd dan beter een power. Maar ook dit zijn dingen die je alleen in direct vergelijk merkt. Na 2 weken weet je niet beter en is het gewoon hoe je motor stuurt.

Mijn advies voor jou blijft tour-sport, door het gebruik wat je zelf beschrijft.
 
Laatste niet doen. Je zegt dat je van vlot optrekken houdt en bochten niet als een malloot aanvalt.
Zeg niet dat de band verkeerd is. (Boeit bv. de slijtage je niet en vind je het profiel mooi, kan dat ook zomaar een goede reden zijn om de band wel te kopen, niks mis mee).

Overigens denk ik dat je jezelf een beetje overschat: 'laat ik maar powers proberen, dan kan ik nog wat groeien in bochtenwerk'
Die roads, of elke tour-sportband, bieden jou nog 700% groeimogelijkheid in het bochtenwerk voor je op de grens komt. Zit allemaal tussen je oren!

Wat betreft vlotter sturen, idd dan beter een power. Maar ook dit zijn dingen die je alleen in direct vergelijk merkt. Na 2 weken weet je niet beter en is het gewoon hoe je motor stuurt.

Mijn advies voor jou blijft tour-sport, door het gebruik wat je zelf beschrijft.

Naast toepassing en prijs is ook zeker de slijtage een argument hoor! En ik beaam direct dat ik mijzelf zal overschatten, dus met een Road voel ik mij ook prima ;) Welke van de 3 slijten het minst snel dan? :$
 
De Road slijt het minst.
Of er verschil zit tussen Power 3 en Power RS weet ik niet maar de Power 3 is ongetwijfeld goedkoper dan de RS, terwijl de Power 3 al meer toe laat dan je nu waarschijnlijk gaat gebruiken.

Net als Turbo0 heb ik ook goede ervaringen met Pilot Power (3) voorop en en Pilot Road (4) achterop.
 
Nog even de foto's geïnspecteerd
Het gaat volgens mij om de Pirelli Diablo Rosso bandenset. Zo ziet het profiel er exact ook uit op de banden die op die motor zitten in ieder geval

Kan echter de maat niet goed aflezen dus gebaseerd op wat ik zelf kon vinden op Google zou dit dus 160/60zr17 of 180/55zr17 kunnen zijn
Dit lijkt in ieder geval ook op de vage getalletjes die ik zelf in de foto kan zien

Geen idee of dat relevant is voor dat die achterband dus 9 jaar oud is waar ik dan misschien mee ga rijden morgen (tenzij ik ze meteen laat vervangen)
maar dacht meld het voor de zekerheid nog even :)

Eventueel gelijk ook een vervolg vraag: zijn dit goede banden voor een newbie motorrijder qua controle/sturen of kan ik deze beter vervangen voor een andere bandenset? Wat is daarin dan vooral aan te raden?

Zelf lees ik erover dat deze Pirelli's straatbanden zijn die tevens geschikt zijn om er een circuit dagje mee te doen
 
9 jaar oude band kun je prima veilig mee naar huis rijden, ook/juist als beginner. Gewoon normaal rijden, niet met samengeknepen billen dat is nergens voor nodig. Op een verlaten weg kun je eventueel ff een remtestje doen om de grens te vinden van de grip en dat zal je nog verbazen.

Als je dan nieuwe banden kiest, zou ik niet voor de Diablo Rosso gaan maar voor een sport-tourband die goed samengaat met de huidige voorband.
 
Bedankt! Dat geeft me wat meer vertrouwen in ieder geval dat ik niet onderuit zal gaan (althans niet per se door de banden dan ;) )

Voorband is van 2016 maar nog wel zelfde merk en type van Pirelli
Die dan ook gelijk vervangen voor sport-tour ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds de Diablo Rosso 2 gekocht om mee op het circuit te rijden.

Lijkt mij geen prettige straatband.

Zal enorm goede grip hebben met droog weer. Lijkt mij enorm eng met regen en volgens mij met een paar duizend kilometer vierkant achter.

Als beginner zal je vast veel gaan rijden dus die gaan enorm snel slijten dus een goede sport toerband is zeker aan te raden. De voorband zou ik zelf ook vervangen aangezien het een Rosso is.

Als je terug leest zie je een aantal opties van verschillende merken.
Het is toevallig zojuist besproken.

Ik ga er dan van uit dat de Rosso 2 en Rosso vergelijkbaar zijn maar dit weet ik niet zeker!

Dat kan iemand hier vast bevestigen of ontkrachten. Vast ook wel te Googlen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan