Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
En vervolgens heb je alle AVB handelingen onder de knie, en kan je weer opnieuw beginnen op je eigen motor omdat dat toch weer heel anders reageert...

True, maar dan heb je het op één motor in ieder geval onder de knie gehad en weet je hoe het voelt als het goed zit. Dan weet je dus wat je op de andere motor moet oefenen. Niemand zegt dat je je AVB op elke willekeurige motor zou kunnen doen als je je examen op één specifieke motor hebt gehaald.

Elke keer als ik een proefrit maak op een motor doe ik even een serie AVB oefeningen op een parkeerterreintje (nou ja, niet heel exact en zonder pionnetjes maar toch) om te kijken hoe soepel ik ermee kan sturen. Het heeft me ook al een paar keer behoed voor miskopen omdat je tijdens die oefeningen een hoop onderdelen van je motor tegenkomt.
 
Laatst bewerkt:
Tsja... Hij denkt dus dat je het nog beter kunt doen. Ik weet het natuurlijk niet, maar klinkt een beetje alsof hij automobilistengedrag ziet. Iets dat op zich wel vaker opvalt bij MP3 bestuurders. Laat kijken, weinig afstand houden, gewoon een beetje suffig tussen de auto's blijven rijden, niet de extra gevaren EN niet de extra opties zien die het motorrijden meebrengt. :]

Nou nou nou dat valt ook wel mee bij mij hoor haha :P Ik heb in totaal hooguit 2000km gereden en dat ding binnen 4 maanden ingeruild voor een Z750 omdat ik motorrijden veel leuker vind. Ook zie ik in het verkeer motorrijders schijt hebben aan wat mij geleerd wordt, o.a. veel te dicht achter auto's staan bij het stoplicht en kleven.

Mijn instructeur vindt zeker niet dat ik slecht rij, ik denk alleen dat hij nooit zal zeggen dat het genoeg is omdat hij extra lesgeld wil pakken, maar ik vind het pakket van 1200 wel mooi geweest.
AVB was voor mij juist heel makkelijk, ik had alles in 3 uur onder controle behalve de langzame slalom ging 20% van de keren fout.
Ik las hier dat bij iemand de rijinstructeur bij je zei van "kijk hier kijk hier". Dat werkte bij mij averechts. Hij zei je voert hem wel goed uit maar je kijkt niet goed. Dus ik naar hem kijken en ik nam hem juist ineens ruimer. Ik deed alles op mijn eigen maniertje eigenlijk. Maar dat maakte voor het examen blijkbaar helemaal niks uit waar je naar toe kijkt.

Ik was alleen benieuwd naar de punten waar je direct op zakt, dus niet per ongeluk over de witte strepen van zebrapad of putdeksel rijden.

Over die zijderlinkse verplaatsing die hij niet goed vond heb ik ook mijn vraagtekens bij, omdat ik altijd veel sneller optrek dan mijn collega waar ik mee les en er dus 3 auto's tussen ons zitten en ik me afvraag hoe hij dat kan zien. Mja toch ben ik veel zenuwachtiger voor AVD dan voor AVB haha.

Vaak rij ik op de snelweg ook zo ver voorop dat hij aanwijzingen geeft en ik alleen GRRggKRRK hoor in me oor, omdat de afstand te groot is. En dan zit ik naar mijn oor te gebaren maar dat ziet hij niet omdat er auto's tussen zitten. De auto's achter mij denken wat is er mis met die jongen. En als we ff stil gaan staan om de rit te bespreken vraagt hij waarom volg je mijn instructies niet op hahaha.
 
Laatst bewerkt:
Hey MF, eventjes mezelf voorstellen.

Arios
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 24-08-2017
Theorie: 23-08-2017 *O*
AVB: -
AVD: -
Rijschool: Motor Versnel (Diemen)
Lesmotor: Honda CBF500A

Zo, 1e rijles/proefles zit er net op, instructeur was er positief over. Motor viel bijna om toen ik na het stoppen achterom keek. Ik mag wel even een pinlock aanschaffen omdat mn vizier de hele tijd beslaat.

Een tip voor de pinlock : koop een fotochromatische insert. Heb ik vorige week ook gedaan en het is echt hemels! Het is meekleurend zegmaar, dus hij word donkerder als er zon op schijnt net als brillen dat kunnen.
 
Maar Lucas, waarom rijd je dan zover vooruit... Die portofoons hebben toch zeker 500m-1km bereik. Ik zou het dan wat rustiger aan doen. Je moet je eigen rit rijden, maar niet compleet eigenwijs zijn. In zulke gevallen bleef ik even rustig rechts rijden totdat m'n collegalesser en instructeur weer bij waren.

Je zegt dat hij je niet kan zien omdat je tussen de auto's zit. Ik weet niet hoe 'ingemetseld' je dan zit, maar tussen de auto's zitten is ook weer iets dat je wil vermijden als het kan. Of je het goed doet of niet kan je min of meer afleiden van het gedrag van andere weggebruikers. Remmen ze als je er tussen bent geschoven? Wijken ze uit? Schiet er meteen iemand voorbij?

Maareuh, effe een of twee lessen bij een andere rijschool boeken, dan heb je ook eens het oordeel van een ander.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zo ver vooruit omdat mijn collega niet echt hard op durft te trekken. Mijn instructeur zegt altijd dat je moet doen alsof je in je eentje rijdt en hij heeft er totaal geen probleem mee dat ik dat doe, hij vind dat juist goed. Omdat je dan gebruik maakt van het motorrijder zijn. Ook bij door oranje rijden, gewoon voor jezelf rijden en niet doen alsof je een 'aanhanger'achter je hebt zo is dat mij geleerd. En ik hou gewoon van gassen. Ik zei dat er auto's tussen ons zaten niet dat ik tussen auto's zat. Ik mag liever niet achter een auto blijven rijden en al helemaal geen vrachtwagen. Ook rij ik nooit naast een voertuig ivm dode hoek.
Nogmaals, het is niet dat mijn rij instructeur mij helemaal naar beneden haalt, meer zo van is het nou nooit goed genoeg? En vertel me ook eens doe goede punten. Ik begin het lessen ondetussen wel een beetje beu ter worden en hij komt op me over of hij nog meer lessen er uit wil trekken. Andere rijschool doe ik niet want ik heb het pakket al betaald (nooit moeten doen, scheelt niks per les). Ik heb de 14e mijn AVD, maar hij zegt als ik vind dat je er niet klaar voor bent dan gaan we niet. Ik heb al een dag vrij gevraagd dat moet ik een maand van te voren en als hij het dan af gaat lassen kan ik wel eens heel geirriteerd raken en gaat hij hoe dan ook dat examen terug betalen en ga ik wel naar een andere rij school.


Edit: ooh je bedoelt tussendoor ff bij een andere rijschool. Ja dat zou kunnen ja, maar het geld groeit me niet op de rug en ik ben nog steeds van mening dat ik er wel klaar voor ben.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een relaxte rit gehad voor mijn gevoel. Had er zin in. Nette bochten rijden, putdeksels tijdig zien. Wel wat witte strepen onnodig meegenomen naar mijn idee, maar ik heb mijn instructueur daarover nu eens niet in mijn oor horen tetteren ;)

Wel knullig: ingeschat dat de auto voor mij door zou rijden, maar dit niet deed en ik op het zebrapad net moest stilstaan. Niet fraai. En voor een fietsoversteek teruggeschakeld naar eerste versnelling om stapvoets door te kunnen rijden. Bleek dat ie in zijn neutraal was blijven hangen waardoor ik moest stoppen op de oversteek. Ook niet zo fraai. Verder eigenlijk best OK. Voelde me er goed bij :) Nu al weer zin in volgende week :]
 
Laatst bewerkt:
Een tip voor de pinlock : koop een fotochromatische insert. Heb ik vorige week ook gedaan en het is echt hemels! Het is meekleurend zegmaar, dus hij word donkerder als er zon op schijnt net als brillen dat kunnen.

Mijn helm heeft een zonnevizier ingebouwd en er zat al een pinlock bij (Shark) :)
 
Heb mijn helm wat ik steeds gebruikte met mijn lessen ingeruild voor een Roof Boxer! OMG die zit niet alleen lekker alles is ook zo rete scherp! Had paar x dat ik scherm naar beneden wilde doen maar was ie al..hehe!
 
Ik had niet zoveel problemen met mijn AVB. Tijdens de les altijd op een droog terrein.
En ja hoor, tijdens mijn examen regende het. Toen kreeg ik wel behoorlijk last van mijn zenuwen.
Maar niets over hoeven doen, alles in één keer goed. Voor mijn gevoel duurde het slechts 10 minuten.
Mijn instructeur had de examinator verteld dat ik heel erg zenuwachtig was.
De examinator feliciteerde mij en zei: "Ik weet niet wie je voor de gek houd, je was de beste die ik vanochtend heb gezien".
Toch een leuke opsteker. _O- :]
 
Hmm toch even iets raars posten.
Vanochtend had ik het er met een collega over dat wij onze AVB hebben behaald.

Hij vroeg wanneer ik het AVD examen mocht doen. Wij gaan wss maar 1 a 2 uur per week lessen. Ook heeft onze rijschool na het AVB examen verteld dat het bij AVD anders gaat.. daar mogen de besten als eerste examen doen. Als hij acht dat je genoeg kan dan ga je voor. Je weet dus niet voor wanneer je ingepland staat.

Ik schrok hier eigenlijk van.. Mijn collega zei al.. die denkt alleen aan zijn eigen portomonnee. Inmiddels hebben wij 17 x 1,5 uur les nu gehad voor de AVB (waarvan 2 a 3 AVD gedaan voor een groot deel AVD) maar ik vind dat inderdaad vrij veel. Nou kan ik beter nadenken dan fysiek iets doen en heb daarom ook een kantoorjob... maar we zijn nu al veel tijd en geld kwijt.

Mijn collega zei al direct, ik zou naar een andere toko gaan, 2 x 4 uur les en daarna gewoon examen gaan doen. Dan neem je een paar dagen verlof maar je weet wel waar je aan toe bent. Met geluk slaag je in 1 keer, en anders maar in 2 keer...


mijn vraag luid dan ook, kan dit?

AVB en theorie zijn binnen, kan je dan zomaar naar een andere rijschool? Ik wil eigenlijk dit jaar nog wel gaan rijden (voornamelijk woon-werk....)

Vanavond even met mijn vriendin bespreken en morgen eens langs andere rijscholen.. maar daar komt dus de negatieve kant.. die staan niet goed aangeschreven hier en hebben niet zulke hoge slagingspercentages als de rijschool die we nu hebben..

Tips en adviezen zijn welkom :-)
 
Laatst bewerkt:
Hmm toch even iets raars posten.
Vanochtend had ik het er met een collega over dat wij onze AVB hebben behaald.

Hij vroeg wanneer ik het AVD examen mocht doen. Wij gaan wss maar 1 a 2 uur per week lessen. Ook heeft onze rijschool na het AVB examen verteld dat het bij AVD anders gaat.. daar mogen de besten als eerste examen doen. Als hij acht dat je genoeg kan dan ga je voor. Je weet dus niet voor wanneer je ingepland staat.

Ik schrok hier eigenlijk van.. Mijn collega zei al.. die denkt alleen aan zijn eigen portomonnee. Inmiddels hebben wij 17 x 1,5 uur les nu gehad voor de AVB (waarvan 2 a 3 AVD gedaan voor een groot deel AVD) maar ik vind dat inderdaad vrij veel. Nou kan ik beter nadenken dan fysiek iets doen en heb daarom ook een kantoorjob... maar we zijn nu al veel tijd en geld kwijt.

Mijn collega zei al direct, ik zou naar een andere toko gaan, 2 x 4 uur les en daarna gewoon examen gaan doen. Dan neem je een paar dagen verlof maar je weet wel waar je aan toe bent. Met geluk slaag je in 1 keer, en anders maar in 2 keer...


mijn vraag luid dan ook, kan dit?

AVB en theorie zijn binnen, kan je dan zomaar naar een andere rijschool? Ik wil eigenlijk dit jaar nog wel gaan rijden (voornamelijk woon-werk....)

Vanavond even met mijn vriendin bespreken en morgen eens langs andere rijscholen.. maar daar komt dus de negatieve kant.. die staan niet goed aangeschreven hier en hebben niet zulke hoge slagingspercentages als de rijschool die we nu hebben..

Tips en adviezen zijn welkom :-)

Mijn pa en broertje hebben een rijschool en geven ook motorrijles. De ervaring is dat na het halen van het AVB er nog een paar lesjes gedaan worden en dat er dan AVD wordt gedaan. Bij ons is het niet standaard dat de beste het eerste examen mag doen. Die worden wel op naam gereserveerd, daar zit als het goed is ook een quotum aan voor de rijschool. Ze mogen niet onbeperkt examens inkopen om ze daarna te gaan verdelen. Het komt bij ons wel voor dat iemand nog echt niet toe is aan een examen en dat er dan geruild wordt. Maar dat ligt meer aan het beperkte aanbod van examens en dat ze maanden van tevoren ingepland moeten worden. Het liefste plannen wij een examen als wij denken dat de kandidaat er klaar voor is, maar dat is tegenwoordig niet mogelijk. Dat zou niet eerlijk zijn naar de kandidaat toe omdat er een te lange wachttijd op zit.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! inmiddels al rondgebeld, 1 toko zit helemaal vol, de ander kan wel eind oktober bieden.. Volgens mij moet ik er er echt rekening mee gaan houden dat het wel november gaat worden voordat ik uberhaupt AVD kan gaan doen.
 
Precies als mijn dochter.
Afgelopen Dinsdag had ze 2 lessen , die dag het ging top.Gisteren een les die ging niet goed (volgens haar en de instructeur) dus een grote mate van onzekerheid
Vandaag heeft ze 2 lessen staan, gaat het vandaag niet goed dan zal morgen haar examendag heel lastig zijn.
Ze kijkt tegen 2 opdrachten aan een denkbeeldige acht en de hoek om naar rechts,links beheerst ze.
Geslaagd *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* ,het is haar dag :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Moet het nog laten bezinken het gaat allemaal erg snel :] :] :] :] :] :] :] :]
 
[...]

Geslaagd *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* ,het is haar dag :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Moet het nog laten bezinken het gaat allemaal erg snel :] :] :] :] :] :] :] :]~[/quote]

Gefeliciteerd trotse papa en natuurlijk je dochter :)
 
Thanks! inmiddels al rondgebeld, 1 toko zit helemaal vol, de ander kan wel eind oktober bieden.. Volgens mij moet ik er er echt rekening mee gaan houden dat het wel november gaat worden voordat ik uberhaupt AVD kan gaan doen.

Zou zomaar kunnen. Ik heb 11 juli AVB gedaan, 5 oktober op voor mijn AVD. Duurt wat lang, maar goed, ik had sowieso al uitgerekend dat ik pas medio augustus, of eind augustus examen zou kunnen doen gelet op het lespakket dat ik heb afgenomen. Tussentijds ook nog even vakantie gehad en niet gelest. Nu nog anderhalve maand, vind het wel prettig, kan ik nog even lessen. Liever een lesje meer dan een examen meer.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!! Ikzelf heb eerste avd les gehad en het was gelijk genieten. Er ging maar weinig fout en ik voelde me prima thuis in het verkeer. Op de terugweg kwamen we wel in spits drukte en dan is het wel oppassen met koekblikkers die link rijden. Eentje sneed zowaar mijn instructeur af. Ik zag de auto ook pas laat omdat hij vanuit het niets kwam en ben toen voor zekerheid naar rechts gegaan om verder gevaar te voorkomen. Harderwijk is leuk plekje om te rijden in elk geval.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan