Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thanks! Ja ik zat inderdaad te twijfelen over het wel/niet aantrekken van de eigen kleding vanwege de kans op beschadigingen maar heb het wel al aangeschaft vanwege het feit de rijschool kleding inderdaad niet lekker zal zitten of stinkt ofzo.

Ik had bij de proefles namelijk het hokje al gezien waar ze de kleding bewaren en wat ooit de bedoeling was om dat op maat te sorteren bleek nu een bende van alles door elkaar en niet matchende handschoenen en loszittende helmen of maten die niet eens meer leesbaar zijn op het label zelf.

Maar als jullie het ook zeggen dan ga ik inderdaad bij de eerste les gewoon mijn hele eigen outfit aantrekken en dan hoef ik er verder niet meer over na te denken :)
 
Maar als jullie het ook zeggen dan ga ik inderdaad bij de eerste les gewoon mijn hele eigen outfit aantrekken en dan hoef ik er verder niet meer over na te denken :)

Ik zelf heb circa eerste 9 lessen de kleren van mijn rijschool gedragen om schade aan mijn eigen kleding te voorkomen voor als ik onderuit ga. Ik ben blij dat ik deze keuze had genomen want bij mijn 3e rijles mocht ik van dichtbij voelen hoe hard de asfalt is :')

na mijn 9e les vond ik dat ik de motor goed in controle had om eigen kleding te dragen.
 
Tja, met AVB oefeningen hoefde wij alleen simpele jeans, handschoenen, en een jack met kevlar te dragen.
AVD deed ik pas na het halen van mijn AVB. Je kunt beter eerst de motor onder controle hebben alvorens je de openbare weg op gaat; aldus mijn instructeur. Klinkt logisch.

Maar de rijschool waar ik lesde was wel behoorlijk groot, dus ze hadden de luxe van een eigen AVB terrein en dergelijke.
De mogelijkheid om 3-4 lessers tegelijk te laten oefenen op dat terrein.

Als je bij een kleinere school zit doe je waarschijnlijk AVB en AVD door elkaar.
Misschien is het dan beter om de eerste paar lessen niet in eigen kleding te rijden met AVD.

Bij de AVB oefeningen is de snelheid niet hoog genoeg om echt schade te brengen aan je spullen anyway.
Tenzij jij jezelf over de kop remt met de noodstop :x
 
Een rijschool met eigen terrein zal altijd promoten dat het beter is eerst AVB af te ronden voor je de weg op gaat.

Een kleine rijschool zal zeggen dat deelname aan het verkeer via simpele routes ook voordelen heeft voor je AVD later.

Ik denk wel dat er kwa simpel routes een verschil zit in de stad en dorpjes met polderwegen. In de stad is beginnen op een AVB locatie niet onverstandig maar zeker geen must

Belangrijkste is dat de instructeur het niveau van de lerende juist inschat en nooit (te ver) boven het kunnen van de kandidaat gaat lessen.

Voor eigen kleding is comfortabel voelen en zelfvertrouwen inderdaad heel belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Een rijschool met eigen terrein zal altijd promoten dat het beter is eerst AVB af te ronden voor je de weg op gaat.
Ze hebben er weinig op te winnen behalve jouw ervaring, dat ik er begon hadden ze het ook nog niet..
Ze waren eigenlijk net bezig met de verhuizing en 3 lessen later waren we op dat terrein.

Ik zeg ook niet dat het moet, maar ik zie de logica er wel van in.

Ik zie niet zoveel voordeel in AVD tegelijk te doen eerlijk gezegd.
Zeker omdat je jezelf kunt focussen op 1 examen onderdeel zolang je daar nog mee bezig bent :)
 
mijn rijschool had geen eigen terrein, dus we moesten wel door het verkeer naar de AVB-lokatie. en aangezien de instructeur een gezonde grafhekel aan AVB had, maar het een verplicht onderdeel van je rij-examen is, moest hij wel. regelmatig deelde hij dan de les-tijd in 2. eerst een uurtje AVB, en daarna nog een half uurtje door het verkeer heen. ik vond dat erg leerzaam.
 
ik zit ook bij een kleine rijschool, heb eerst AVB gedaan en nu bezig met AVD.
ik moest wel bij elke AVB les 10 min door het verkeer rijden naar de parkeerplaats waar we AVB oefeningen deden. dus elke keer wel ongeveer 20 min avd les bij avb.
ik heb ook 40 km snelweg gereden naar examen plaats voor AVB
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gelukkig ervaring met beide manieren van werken. Niets mis met alleen AVB op een terrein. Maar merk wel dat mijn cursisten automatisch beter kijken zodra ze meteen wat AVD mee nemen. Als je bijvoorbeeld op een industrie terrein lest moet je wel in je spiegels kijken wanneer je remt of een draai maakt of om je heen scannen of er zo verkeer aan komt. Hier zie ik bij de AVD lessen echt winst ten opzichte van het starten op een afgesloten terrein.

Op een afgesloten terrein merk ik vaak dat de cursisten meer vaardigheid met de motor hebben omdat ik makkelijker oefeningen kan doen die het CBR niet vraagt. Denk dan aan lossen handen, staand, remmen-uitwijken etc
 
Thanks! Ja ik zat inderdaad te twijfelen over het wel/niet aantrekken van de eigen kleding vanwege de kans op beschadigingen maar heb het wel al aangeschaft vanwege het feit de rijschool kleding inderdaad niet lekker zal zitten of stinkt ofzo.

Ik had bij de proefles namelijk het hokje al gezien waar ze de kleding bewaren en wat ooit de bedoeling was om dat op maat te sorteren bleek nu een bende van alles door elkaar en niet matchende handschoenen en loszittende helmen of maten die niet eens meer leesbaar zijn op het label zelf.

Maar als jullie het ook zeggen dan ga ik inderdaad bij de eerste les gewoon mijn hele eigen outfit aantrekken en dan hoef ik er verder niet meer over na te denken :)
Zou gewoon eigen aandoen.
Ben ook wel eens mee gevallen vaak is het wat zand wat je er af moet kloppen. :+
 
Ik had avb les gehad op een parkeerterrein maar moest ook 10 mij rijden op de weg. Dat was dan anderhalf uur avb en 20 min avd. Was wel fijn om te focussen op avb.
 
Zou gewoon eigen aandoen.
Ben ook wel eens mee gevallen vaak is het wat zand wat je er af moet kloppen. :+

Zelf twee keer gevallen. Eén keer knullig bijnde rijschool, met het stoppen van de motor. Mijn stuur stond nog gedraaid en dan remmen, geen beste combi. Dus met lage snelheid motor neergelegd. Geen schade een broek. Tweede keer was onderuit gasn tijdens AVB met noodstop, ook niks aan overgehouden. Niet aan denken dat je onderuit gaat en gewoon je eigen kleiding aantrekken :) Scheelt omkleedtijd bij de rijschool.
 
Ja dat is waar en ik weet zeker dat ik mij meer op mijn gemak voel in mijn eigen kleding. Mocht ik toch hard komen te vallen dan zitten de protectoren tenminste op de juiste plek

De rijschool die ik heb gekozen heeft wel een eigen terrein gehuurd van een transportbedrijf waar het CBR ook het AVB afneemt dus dat is wel een pluspunt. Ik weet nog niet of zij de AVB & AVD lessen door elkaar heen doen of dat zij eerst de AVB willen afronden alvorens te beginnen met AVD maar als ik mag kiezen dan zou ik het liefste eerst AVB willen afronden
 
Zelf twee keer gevallen. Eén keer knullig bijnde rijschool, met het stoppen van de motor. Mijn stuur stond nog gedraaid en dan remmen, geen beste combi. Dus met lage snelheid motor neergelegd. Geen schade een broek. Tweede keer was onderuit gasn tijdens AVB met noodstop, ook niks aan overgehouden. Niet aan denken dat je onderuit gaat en gewoon je eigen kleiding aantrekken :) Scheelt omkleedtijd bij de rijschool.
Kleedde me wel daar om.
Alles in een grote tas werkte prima, kon het met de fiets af maar spul is te warm om mee te fietsen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is waar en ik weet zeker dat ik mij meer op mijn gemak voel in mijn eigen kleding. Mocht ik toch hard komen te vallen dan zitten de protectoren tenminste op de juiste plek

De rijschool die ik heb gekozen heeft wel een eigen terrein gehuurd van een transportbedrijf waar het CBR ook het AVB afneemt dus dat is wel een pluspunt. Ik weet nog niet of zij de AVB & AVD lessen door elkaar heen doen of dat zij eerst de AVB willen afronden alvorens te beginnen met AVD maar als ik mag kiezen dan zou ik het liefste eerst AVB willen afronden
Heb het ook op die manier gehad. Voor mij persoonlijk de fijnste manier, omdat niet op ander verkeer hoeft te letten en dus gewoon op de basis kunt concentreren .
 
Jaja, vanmiddag nieuwe rijbewijs opgehaald. Donders, ziet er wel gaaf uit hoor, A1, A2 en A erbij geschreven te hebben :) Vrijdag op voor de proefrit :]
 
Jaja, vanmiddag nieuwe rijbewijs opgehaald. Donders, ziet er wel gaaf uit hoor, A1, A2 en A erbij geschreven te hebben :) Vrijdag op voor de proefrit :]

Had jij hem met spoed aangevraagd of gewoon 'normaal' ? Ik heb de mijne ook donderdag aangevraagd maar dan zonder spoed. Dan zal hij ook vast klaar liggen.
 
Had jij hem met spoed aangevraagd of gewoon 'normaal' ? Ik heb de mijne ook donderdag aangevraagd maar dan zonder spoed. Dan zal hij ook vast klaar liggen.

Geen spoed. Had hem eigenlijk ook morgen pas verwacht, maar goed, mij hoor je niet klagen hoor ;)
 
Moet ik eigenlijk het lijstje nog even compleet maken:

Eerste rijles: 25 april 2017
Theorie: 15 juni 2017
AVB: 11 juli 2017
AVD: 5 oktober 2017.
 
Geen spoed. Had hem eigenlijk ook morgen pas verwacht, maar goed, mij hoor je niet klagen hoor ;)

Vanochtend 08.05 stond ik aan de balie en kreeg ik ook mijn pasje mee. Stiekem met de motor gereden naar het gemeentehuis (5min rijden) en vanaf daar legaal doorgereden naar mijn werk. Heerlijk gevoel!! *O*
 
Ja dat is waar en ik weet zeker dat ik mij meer op mijn gemak voel in mijn eigen kleding. Mocht ik toch hard komen te vallen dan zitten de protectoren tenminste op de juiste plek

De rijschool die ik heb gekozen heeft wel een eigen terrein gehuurd van een transportbedrijf waar het CBR ook het AVB afneemt dus dat is wel een pluspunt. Ik weet nog niet of zij de AVB & AVD lessen door elkaar heen doen of dat zij eerst de AVB willen afronden alvorens te beginnen met AVD maar als ik mag kiezen dan zou ik het liefste eerst AVB willen afronden

AVD kan je niet afronden zonder eerst AVB te hebben afgerond. Je zult eerst AVB moeten afronden, dus echt keus heb je niet in welke je eerst wilt afronden.

Wel kan je zoals al eerder gezegd, alleen AVB lessen hebben of gecombineerde lessen krijgen. Totaal rijschool afhankelijk.

Meestal met puur AVB lessen, zal je toch naar locatie moeten rijden en daardoor heb je ook een klein beetje AVD les gelijk. Dan heb je gelijk een kleine basis om er verder op te bouwen wanneer je puur voor de AVD lessen gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan