Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Cardan is afgeveerd gewicht, dus hoeft geen probleem te zijn!
Een beetje sterke motor in het achterwiel is redelijk zwaar, en onafgeveerd. En je hebt de mogelijkheid dat het geheel enigszins als een gyroscoop gaat werken, waardoor het moeilijker wordt de motor schuin te leggen. Of je zou de motor vast in de achtervork kunnen zetten, die dan met een kleine overbrenging het wiel laat draaien, vergelijk Spartamet.
Dan hou je wel een groot afgeveerd gewicht, maar weinig last van gyroscoopwerking.
 
Waarom gelijk in de verdediging?

Waarschijnlijk ontstaan bij de later toegevoegde powertank.
Best lastig als het gebeurt bij 140km/h op de linkerbaan, terwijl de A50 vanuit Nijmegen er net bij komt. Alle licht valt uit, terwijl er ook nog eens een auto naast je rijdt.
Gelukkig kon hij veilig naar de vluchtstrook komen.

Zo contact met de garage. Ben benieuwd hoeveel moeite het kost om een nieuwe Zero te krijgen.
 
Waarom gelijk in de verdediging?

Waarschijnlijk ontstaan bij de later toegevoegde powertank.
Best lastig als het gebeurt bij 140km/h op de linkerbaan, terwijl de A50 vanuit Nijmegen er net bij komt. Alle licht valt uit, terwijl er ook nog eens een auto naast je rijdt.
Gelukkig kon hij veilig naar de vluchtstrook komen.

Zo contact met de garage. Ben benieuwd hoeveel moeite het kost om een nieuwe Zero te krijgen.
Was niet bedoeld om in de verdediging te gaan. sorry
Meer ter vergelijking kwam in het verleden ook voor bij de brandstofmotor.
 
Waarom gelijk in de verdediging?

Waarschijnlijk ontstaan bij de later toegevoegde powertank.
Best lastig als het gebeurt bij 140km/h op de linkerbaan, terwijl de A50 vanuit Nijmegen er net bij komt. Alle licht valt uit, terwijl er ook nog eens een auto naast je rijdt.
Gelukkig kon hij veilig naar de vluchtstrook komen.

Zo contact met de garage. Ben benieuwd hoeveel moeite het kost om een nieuwe Zero te krijgen.

Gelukkig is het goed afgelopen.
Je hand uitsteken helpt in dit geval om richting aan te geven, was heel gewoon voordat motorfietsen richtingaanwijzers kregen. Werkt in het donker iets minder goed natuurlijk...

Als het is ontstaan door een die extra powertank dan kan hij vast wel reclameren bij de dealer. Of had hij hem zelf geïnstalleerd?
 
Ik heb de motor gezien (staat hier op de parkeerplaats). Het is duidelijk in de powertank gebeurt. Het elektra gedeelte lijkt een goede klap te hebben gehad, daarnaast is de accu duidelijk uitgezet en is gaan lekken (kotsen). Ook de 'tank' heeft een klap gehad, daar zit een flinke scheur in nu.

Het ligt niet aan hoe het gemonteerd is, niet veel anders dan stekkers verbinden. De dealer die dit heeft gedaan kan niet veel fout doen.

Als het goed is krijgt hij vandaag nog een vervangende motor en gaat de dealer in conclaaf met Zero. Maar een hele nieuwe motor lijkt me niet meer dan redelijk na 6.700km.
 
Laatst bewerkt:
Netjes geregeld dus, ondanks dat het een vervelend incident blijft natuurlijk.

Waarschijnlijk wil Zero dolgraag uitzoeken wat er precies is misgegaan om er van te leren, want als dit vaker zou voorkomen is hun reputatie snel verdwenen. Daarom zullen ze de motor inderdaad wel vervangen.

Paar foto's zou wel leuk zijn trouwens. (ben een beetje sensatie belust okee vergeef me)
 
Zojuist motor opgehaald en een DSR als vervanging. Accessoires moeten nog overgezet worden.
En dealer gaat de motor stap voor stap uit elkaar halen en alles vastleggen. Hij gaf aan dat het ergens onder de powertank is ontstaan. We gaan het horen.

Hier twee foto's
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel serieus mis...

Goed dat er verder geen ongelukken gebeurd zijn, nu is het aan Zero om te laten zien wat hun garantie waard is.
 
de kabels zijn afgezekerd in de accubak, dat is verplicht.
het lijkt op een los metalen deel in een accubak, kortsluiting tussen een paar cellen en je heb een boel rook.
heb een paar jaar geleden een kortsluiting tussen een aantal Lithium cellen gehad bij het opbouwen van een pakket voor een terug meppende tennisrobot(pakketje was 370V 20Ah 20c).

heb toen wel een paar koppen koffie nodig gehad om bij te komen :X
 
Sluiting tussen cellen, dat kan je niet voorzien. dat gebeurde vroeger ook wel eens met lood-batterijen.
't Is wel pech.
 
Au dat ziet er inderdaad niet zo goed uit, helemaal met dat gesmolten tankplastic. Ik ben benieuwd wat het onderzoek oplevert.
 
Hè getver! Hoe vervelend het voorval ook is, de aanwezige veiligheidssystemen/marges/ bufferlagen hebben zo te zien hun werk wel gedaan. Gecontroleerde gasontsnapping door de daarvoor ontworpen kieren die buiten de accubehuizing, maar binnen de omkasting van de accu, tot ontbranding komen en de opzittende net genoeg tijd geven om af te stappen voordat hij zelf opgaat in de vuurbal.

Hoe interessant ze ook zijn om te zien, het is wijs om foto's van zaken waar de verzekering of de fabrikant nog een ei over moeten leggen niet op het internet te zetten. Dus misschien is het handig om ze te verwijderen totdat die zaak afgehandeld is.
 
Phoei! Fijn dat je er veilig vanaf gekomen bent!

Ik verwacht mijn Zero S 2018 binnenkort. Motor zal voor 90% voor woon-werk worden ingezet, laden op het werk/thuis aan 230V is mogelijk.
Nu heb ik voor klantbezoek een charge tank erbij genomen en zoek nog een laadpas-aanbieder. Ik zie dat er meerdere aanbieders zijn met verscheidene 'abonnementen'.

Het zal waarschijnlijk incidenteel voorkomen dat ik aan een publieke laadpaal moet opladen. Enige tips voor een aanbieder/type pas? Zelf dacht ik aan New-motion, zonder maandelijkse kosten, betaalt een iets hoger tarief bij publiekelijk opladen.

Thanks! :)
 
Hè getver! Hoe vervelend het voorval ook is, de aanwezige veiligheidssystemen/marges/ bufferlagen hebben zo te zien hun werk wel gedaan. Gecontroleerde gasontsnapping door de daarvoor ontworpen kieren die buiten de accubehuizing, maar binnen de omkasting van de accu, tot ontbranding komen en de opzittende net genoeg tijd geven om af te stappen voordat hij zelf opgaat in de vuurbal.

Hoe interessant ze ook zijn om te zien, het is wijs om foto's van zaken waar de verzekering of de fabrikant nog een ei over moeten leggen niet op het internet te zetten. Dus misschien is het handig om ze te verwijderen totdat die zaak afgehandeld is.
Done

En, ja goed dat mijn collega niet is verbrand op de motor. Maar opeens helemaal zonder lichten zitten terwijl je in het donker met 140 km/h op de linkerrijstrook rijdt, terwijl er net een tweebaans snelweg bij komt, is niet bepaald tof.
Bij een verbrandingsmotor is er een aparte accu voor de elektronica (logisch) valt je motor uit heb je nog altijd licht en zien andere weggebruikers je. Bij een Zero (en andere elektrische voertuigen? In ieder geval ook onze bakfiets) dus niet. En dat lijkt me best kwalijk. Daar zou haast een kleine subaccu tussen moeten zitten, ver buiten het bereik van de grote accu.
 
Maar opeens helemaal zonder lichten zitten terwijl je in het donker met 140 km/h op de linkerrijstrook rijdt, terwijl er net een tweebaans snelweg bij komt, is niet bepaald tof.
:^

Nog niet zo lang geleden zelf meegemaakt op een onverlicht stuk snelweg. Is tot nu toe met stip op 1 mijn meest spannende motormomentje geweest. Zonder zicht de vluchtstrook zoeken en dan hopen dat die er op dat punt daadwerkelijk is... :X

In mijn geval was een defecte spanningsregelaar de veroorzaker. Maar een in de fik vliegende fiets is nog net een stuk spannender!
 
Done

En, ja goed dat mijn collega niet is verbrand op de motor. Maar opeens helemaal zonder lichten zitten terwijl je in het donker met 140 km/h op de linkerrijstrook rijdt, terwijl er net een tweebaans snelweg bij komt, is niet bepaald tof.
Bij een verbrandingsmotor is er een aparte accu voor de elektronica (logisch) valt je motor uit heb je nog altijd licht en zien andere weggebruikers je. Bij een Zero (en andere elektrische voertuigen? In ieder geval ook onze bakfiets) dus niet. En dat lijkt me best kwalijk. Daar zou haast een kleine subaccu tussen moeten zitten, ver buiten het bereik van de grote accu.

Er kan bij een verbrandingsmotor ook vanalles kapot gaat waardoor je lampen uitvallen.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vergezocht/ onnodig om alles dubbel te moeten beveiligen.
 
Extra accu voor de verlichting is nog steeds enkel, alleen anders. Klinkt niet echt zinvol. Wat als die accu dan kapot gaat? Een standaard motor heeft ook maar 1 accu, helemaal geen "aparte accu voor de verlichting".
In ons oververlichte landje vind ik extra maatregelen ook niet echt zinvol, kom op zeg.
 
Sorry dat ik begin over een onhandige feature na een nogal hachelijke manoeuvre van mijn collega. Het is gewoon niet tof.

Punt is als bij mijn motor de elektra uitvalt ik de koppeling in kan doen en dan uit kan rollen. Scheelt een boel in snelheid en dus tijd.
Het was hier de combinatie van geen licht, snel afremmende motor en drie/vier drukke banen over moeten om op de vluchtstrook te komen. Ben heel blij dat het zonder kleerscheuren is gelukt.

Misschien toch maar een koppeling dan? :P
 
Sorry dat ik begin over een onhandige feature na een nogal hachelijke manoeuvre van mijn collega. Het is gewoon niet tof.

Punt is als bij mijn motor de elektra uitvalt ik de koppeling in kan doen en dan uit kan rollen. Scheelt een boel in snelheid en dus tijd.
Het was hier de combinatie van geen licht, snel afremmende motor en drie/vier drukke banen over moeten om op de vluchtstrook te komen. Ben heel blij dat het zonder kleerscheuren is gelukt.

Misschien toch maar een koppeling dan? :P

Tja, overdrijven is ook een vak.
Als de boel uitvalt op die Zero rijdt hij min of meer hetzelfde uit als een gewone motor met de koppeling in.
Ik rijdt elke keer eerst 150 meter zonder aandrijving, sluit het hek en start hem.
Op een CB500 doe ik hetzelfde (in neutraal) werkt ongeveer hetzelfde.

Als alle motorrijders in de eerste 10 jaar van de evolutie van de ICE motorfiets zulke watjes waren geweest had je nu helemaal geen motor gereden.
 
Laten we niet zo op de persoon spelen, dat is nergens voor nodig. Ik ben echt niet iemand die tegen elektrische motoren is. Sterker nog...

Wat ik van mijn collega hoorde is dat hij heel snel van 140 naar 60 ging met een boel lawaai vanuit de elektrische motor en daarna pas kon uitrollen. 60 terwijl de rest 120+ rijdt en je nog 3/4 banen moet oversteken zonder licht is, wederom, niet tof.
 
Sorry dat ik begin over een onhandige feature na een nogal hachelijke manoeuvre van mijn collega. Het is gewoon niet tof.

Punt is als bij mijn motor de elektra uitvalt ik de koppeling in kan doen en dan uit kan rollen. Scheelt een boel in snelheid en dus tijd.
Het was hier de combinatie van geen licht, snel afremmende motor en drie/vier drukke banen over moeten om op de vluchtstrook te komen. Ben heel blij dat het zonder kleerscheuren is gelukt.

Misschien toch maar een koppeling dan? :P
Totdat je een probleem in je koppeling/bak/aandrijving hebt en je achterwiel vastslaat. Zo kan ik ook wel telkens andere beren op de weg zien. Een koppeling en bak op een elektrische motor is alleen maar dood gewicht wat je altijd mee moet slepen.
 
Laten we niet zo op de persoon spelen, dat is nergens voor nodig. Ik ben echt niet iemand die tegen elektrische motoren is. Sterker nog...

Wat ik van mijn collega hoorde is dat hij heel snel van 140 naar 60 ging met een boel lawaai vanuit de elektrische motor en daarna pas kon uitrollen. 60 terwijl de rest 120+ rijdt en je nog 3/4 banen moet oversteken zonder licht is, wederom, niet tof.


Ondanks dat het misschien overeen komt speel ik helemaal niet "op de persoon"
Zie verder de opmerking hierboven
 
Elektrische aandrijving kom je op steeds meer plekken tegen, inmiddels ook in de luchtvaart.

Hier een leuk artikel over de Alpha Electro van de Sloveense vliegtuigfabrikant Pipistrel.

Ik wist dat ze met elektrische proto’s vlogen, nu worden ze ook echt verkocht als lestoestel en elektrisch blijkt een hoop voordelen te hebben boven een brandstofmotor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan