Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Blijf ik het nog steeds jammer vinden dat de gemiddelde elektrische motorfiets vast zit aan een nog geringe actieradius.
En ook dat ze nog steeds behoorlijk aan de prijs zijn. ( nieuw tenminste )
Ik ook... maar ik vind het toch beter dan de nadelen van een benzinemotor: tanken, tanken en tanken |( veel en duur onderhoud, ketting smeren (scott oiler is niet zaligmakend), schakelen en geschud en getril :P
 
Blijf ik het nog steeds jammer vinden dat de gemiddelde elektrische motorfiets vast zit aan een nog geringe actieradius.
En ook dat ze nog steeds behoorlijk aan de prijs zijn. ( nieuw tenminste )
Heb mezelf net een nieuwe Xmax400 en Honda Grom aangeschaft.
Als de feiten van de hedendaagse elektrische motorfietsen in mijn geval gunstiger waren dan had ik zekers daarvoor gekozen.
Maar er kleven helaas tot op heden voor mij nog net effe teveel nadelen aan.
Dus voorlopig mag ik het nog uitzingen met brandstofmotorfietsen.
Wellicht over een jaar of 5 dat ik overstap.
Tot die tijd nog maar flink genieten van het getril, motorgeluid en gasdampenreuk.
Vr Gr
De investering is inderdaad wat hoger (tenzij je hem zakelijk rijd, dan rij je voor een prikje) maar als je veel kilometers maakt zijn de verschillen in een paar jaar terugverdiend. Vergeet niet je rijdt voor een cent de kilometer. En qua range, wat was de laatste keer dat je +200km reed op je Grom zonder te stoppen?
 
Ik vind die vraag niet gek, zit daar bovenop de tank een regenkapje, afvoergaatje? De aansluiting aan de zijkant wijst altijd naar beneden maar die bovenop is wel raar.
Daar zit wat in, maar zo'n grote laadstekker ziet er beter afdichtend uit dan de gemiddelde bougiedop. En ik weet dat die ook vervelend kunnen doen als er water tussen komt maar hoe vaak gebeurd dat nu werkelijk?

Ik ook... maar ik vind het toch beter dan de nadelen van een benzinemotor: tanken, tanken en tanken |( veel en duur onderhoud, ketting smeren (scott oiler is niet zaligmakend), schakelen en geschud en getril :P
True. Ik moet nu dagelijk naar de Meern vanuit Heemskerk. Da's 150 à 160km per dag, en zo rond de 200km moet 'ie op reserve (dan heb ik nog heel wat over, maar de benzinemeter geeft dan al niets meer aan dus ga ik liever tanken). Betekend iedere dag bij de pomp staan. Waardeloos. Dan zou ik ook liever thuis de stekker in 't stopcontact steken. Toekomstmuziek. :)

Er zijn overigens plofmotoren zat met riem of cardan, en elektrische motoren met ketting zijn er ook voldoende. Maar ik begrijp je punt. Eigenlijk zou ik om de paar dagen m'n ketting moeten smeren. Komt er niet altijd van. :X
 
Los van het feit of je 150 km haalt, zou de filosofie moeten zijn dat je de motor laadt op je werk, rijd je altijd met volle accu weg, kun je ook gewoon doorrijden op de snelweg.
 
Als ik 18K zou hebben liggen misschien wel ja. Schiet jij 't even voor? ;)
Je hoeft toch geen nieuwe te kopen? Met een 2016/17 model is dit ook wel te doen. Nou ok dan moet je misschien 5km/h zachter rijden op de 130 stukken als het winter is, poepoe.
 
Krijgen we dat weer. Ik zie er nu welgeteld 0 onder de 10.000 euro staan tweedehands. Ik kan dat niet betalen, sorry.
 
Blijft gewoon een probleem, elektrisch is plusminus twee keer zo duur als benzine. Toen ik de mijne ging halen zag ik een qua specs en looks (nee, eerlijk gezegd iets betere looks :X) ongeveer gelijke Honda staan, benzine, voor de helft... even slikken.

Onbegrijpelijk dat er zakelijk zoveel voordeel is, en particulier niet.
 
Da's inderdaad zo. Daarom noemde ik het toekomstmuziek want ik ben ervan overtuigd dat er over een jaar of 5 gewoon een elektrische motorfiets in m'n garage staat. Lijkt me fantastisch en tegen die tijd kan ik een model uit 2015 vast wel betalen. ;)
 
Hier precies hetzelfde.
Kan ze zakelijk niet betalen en 2e hands zijn ze schaars die elektrische motorfietsen. ( betaalbaar tenminste )
Nieuw vind ik ze werkelijk zwaar over de top qua prijs, want met alle respect: de mooiste zijn vaak het duurste. ( Brammo Empulse )
30 ruggen is een smak geld voor een hobbyfiets.
Sterker nog, voor de gemiddelde Hollander waar ik mezelf onder schaar eigenlijk gekkenwerk zulke bedragen.
Dus we zijn er nog lang niet helaas.
Niet alleen maar qua actieradius die een beetje elektrische motorfiets ons kan garanderen en al helemaal niet wat de prijzen betreft.
Kortom: we hebben nog een aantal jaren te gaan voordat het een normaal beeld wordt al dat soort elektrische motorfietsen in het straatbeeld.
Vr Gr
 
Krijgen we dat weer. Ik zie er nu welgeteld 0 onder de 10.000 euro staan tweedehands. Ik kan dat niet betalen, sorry.
Tja, jullie hebben beide gelijk....

Gebruikt is een veel betere optie en zelfs dan zijn ze nog aan de prijs, je moet er echt tegenaan lopen. Dat kán, het is mij overkomen.

Eerlijk gezegd valt het me zelf ook tegen, er is nog steeds maar een klein handjevol fabrikanten dat iets bruikbaars maakt.

En dat ligt aan de grote fabrikanten die gewoon blijven maken wat ze altijd al deden en ondertussen heerlijk lui achterover de kat uit de boom kijken.
Er is heus wel vraag naar goede elektrische motorfietsen maar zolang er nauwelijks iets gemaakt wordt is er ook geen concurrentie en daarom vallen de ontwikkelingen tegen en blijven de prijzen hoog.
Het schiet gewoon niet op.

Met de lage jaarkilometrages bij de gemiddelde vaderlandse motorrijders hebben hoge brandstofprijzen ook weinig invloed, de enige partij die een doorbraak kan forceren is de wetgever die eisen kan stellen aan bijvoorbeeld uitstoot.
 
Laatst bewerkt:
De overheid had allang belasting moeten heffen op olieproducten. Dat was beter geweest voor ons milieu en de afvalberg. Daardoor zijn we ook nog steeds afhankelijk van die Isis mannen met een jurk aan. Maar helaas verdient onze staat nog teveel aan fossiele producten.
 
Same, ik had er ook gráág een gewild maar echt veel te duur. Kan nog beter een benzinemotor kopen en een paar ruggen investeren in groene projecten/bedrijven. :) (wat precies is wat ik heb gedaan).

In de toekomst zien we wel weer verder, ik hoop dat het aanslaat, en dat er ook wat praktischere motoren komen. aangezien ik geen auto heb is bijvoorbeeld een volledige stevige kofferset en wind/regenbescherming een harde eis voor me, anders heb ik er alsnog niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog een enduro staan. Nou moet het motorblok uit elkaar om een zuiger te wisselen, maar dat zet me ook weer aan het denken. Is het mogelijk om er -liefst zo goedkoop mogelijk- een elektrische motor van te maken die een actieradius heeft van 50-60km en liefst met een top van 130?
 
Hier een hilarische advertentie uit de VS.

Dodge hoort bij het Fiat Chrysler concern, het hoort bij de dinosaurussen onder de autofabrikanten want alles is nog “gas” en “cubic inches”.
Nu hebben ze een nieuwe “muscle car”, zoiets was er nog niet waarschijnlijk.... vast heel origineel.

Het is de snelste auto die te koop is, en dan komen de kleine lettertjes, lees zelf maar:

 
Laatst bewerkt:
Hier een hilarische advertentie uit de VS.

Dodge hoort bij het Fiat Chrysler concern, het hoort bij de dinosaurussen onder de autofabrikanten want alles is nog “gas” en “cubic inches”.
Nu hebben ze een nieuwe “muscle car”, zoiets was er nog niet waarschijnlijk.... vast heel origineel.

Het is de snelste auto die te koop is, en dan komen de kleine lettertjes, lees zelf maar:

_O- Pijnlijk. Wel gave auto, zouden ze op z'n minst hybride moeten maken :P
 
[...]
_O- Pijnlijk. Wel gave auto, zouden ze op z'n minst hybride moeten maken :P~[/quote]

Ik heb een hybride, maar door de overheidsmaatregelen m.b.t. de wegenbelasting wordt dat nu een dure grap. :(

Ik heb gelukkig ook nog gebruikte motorscooter(Vectrix VX-1)uit 2012 met een eigen gebouwd accupakket. Een nieuwe elektrische motor was toen ook al te duur.

Nu na een jaar met het nieuwe pakket gereden te hebben constateer ik dat het pakket zich voorbeeldig gedraagt. Vorig jaar heb ik het pakket één keer volledig opgeladen en gebalanceerd en nu na een jaar rijden en tussendoor opladen zit er tussen de 36 cellen, van 36 batterijen, slechts een minimaal verschil(tussen de hoogste en laagste cel) van 0,03 Volt. *O*

Eigenlijk zouden ze dit soort motorscooters moeten gaan gebruiken als volg of cameramotoren bij marathons/wielerwedstrijden. :]
 
Laatst bewerkt:
Hier een hilarische advertentie uit de VS.

Dodge hoort bij het Fiat Chrysler concern, het hoort bij de dinosaurussen onder de autofabrikanten want alles is nog “gas” en “cubic inches”.
Nu hebben ze een nieuwe “muscle car”, zoiets was er nog niet waarschijnlijk.... vast heel origineel.

Het is de snelste auto die te koop is, en dan komen de kleine lettertjes, lees zelf maar:


Leuk je verkneukelen op advertenties van dinosaurussen onder autofabrikanten.
Dan ben je echt electrofan,.. ;)
 
~
_O- Pijnlijk. Wel gave auto, zouden ze op z'n minst hybride moeten maken :P\

Ik heb een hybride, maar door de overheidsmaatregelen m.b.t. de wegenbelasting wordt dat nu een dure grap. :(

Ik heb gelukkig ook nog gebruikte motorscooter(Vectrix VX-1)uit 2012 met een eigen gebouwd accupakket. Een nieuwe elektrische motor was toen ook al te duur.

Nu na een jaar met het nieuwe pakket gereden te hebben constateer ik dat het pakket zich voorbeeldig gedraagt. Vorig jaar heb ik het pakket één keer volledig opgeladen en gebalanceerd en nu na een jaar rijden en tussendoor opladen zit er tussen de 36 cellen, van 36 batterijen, slechts een minimaal verschil(tussen de hoogste en laagste cel) van 0,03 Volt. *O*

Zag een filmpje over deze scooter, ziet er best ok uit voor een scooter. Heeft je zelf gebouwde accupakket een beter bereik dan de originele? 71 km volgens filmpje, dat is niet bruikbaar voor woonwerk.
 
Laatst bewerkt:
Zag een filmpje over deze scooter, ziet er best ok uit voor een scooter. Heeft je zelf gebouwde accupakket een beter bereik dan de originele? 71 km volgens filmpje, dat is niet bruikbaar voor woonwerk.~[/i]

De actieradius hangt uiteraard sterk af van snelheid/wind/etc , maar die zit nu gemiddeld op 120-135 km. Dat is dus bij wisselend gebruik, stuk 100 km/u, stuk 80 en stuk 50/60 km/u.
Met het oude accupakket kwam ik door slechte cellen slechts 40 km ver.
Dus voor mij een aanzienlijke verbetering. :)
 
De actieradius hangt uiteraard sterk af van snelheid/wind/etc , maar die zit nu gemiddeld op 120-135 km. Dat is dus bij wisselend gebruik, stuk 100 km/u, stuk 80 en stuk 50/60 km/u.
Met het oude accupakket kwam ik door slechte cellen slechts 40 km ver.
Dus voor mij een aanzienlijke verbetering. :)

Dat is goed bruikbaar dan!

Dus eigenlijk zoiets kopen met een kapotte accu en zelf een accupakket bouwen.
 
Er zijn volgens mij nog Vetrixen te koop waar nooit een accupakket in heeft gezeten. Wat leaf cellen erin en gaan met die banaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan