Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok ... dat is dus wel iets meer dan bij mij :P

Net als de anderen hier, ben ook ik benieuwd naar die LED lampen :Y

@Bjorn89: Als je met je xenon strooilicht had, had je dat ook al met je Halogeen. Evenveel zelfs, alleen wordt het feller door de xenon.
Daarom ben ik blij dat de +98'ers effen koplampglas hebben, zo kun je er projectors insteken. Bij een koplamp met geprofileerd glas kan je dat niet, tenzij je het geprofileerd glas zou kunnen vervangen door effen glas (plastiek).

In Leuven heb je een bedrijf waar je het glazen deel zou kunnen binnen brengen, die scannen dat in 3D, zetten het in een of ander soort digitaal bestand, je kan dan vragen om het geprofileerd gedeelte te "photoshoppen" door een effen gedeelte, ze smijten dat bestand in een soort van 3D printer, die in een bad met een bepaald product (vloeibaar kunststof of zoiets), dmv kruisende stralen het onderdeel namaken door dat het op die kruisingen stolt. Dat kan dus perfect in transparant. Dat bedrijf maakt onderdelen voor prototype auto's, waarop autoconstructeurs dan later hun massaproductie op gaan baseren na de nodige aanpassingen.

Maar als je daar als particulier naartoe gaat gaan, om één onderdeel te laten inscannen en aangepast uitprinten, gaat je dat denk ik gewoon immens veel geld kosten ... zoveel dat je gewoon een +98'er GSX F of twee/drie kan kopen in de plaats ...



bedankt voor je reactie. Ja met Halogeen is het nooit opgevallen. Nou ben ik gisteren naar Monschau geweest en ook nergens last van gehad. 's Avonds nog maar eens kijken op de garagepoort. Ik heb na inbouw van de Xenon, de koplampen wel omlaag gezet, juist om verblinding te voorkomen. ik vind die bermafstelling lastig om te doen. Ik vind dat lastig om te zien. Daar heb ik de 1e keer namelijk per ongeluk aan gedraaid, en op de gok weer terug geprobeerd te zetten.

Heerlijk rijden was het gisteren, toen ik vertrok was het wel 0 graden. Mja 's middags was het lekker. En wat is Monschau een mooi stuk om doorheen te rijden en eens in het oude centrum wat te eten. *D
 
Goeiedag,

Allemaal mijn beste wensen nog voor het nieuwe jaar en veel veilige km’s!

Ik heb me enkele maanden geleden een GSX600F aangeschaft als eerste motor, daarvoor al enkele honderden km’s gereden met BMW R1150R van mijn vader. De Suzuki had bij aanschaf 18300km gelopen, ik heb hem 1600€ betaald met een tanktas erbij. Hoewel de motor bijna 20j oud is rijdt hij nog zeer soepel.

Ik ga binnenkort zelf een beetje het onderhoud gaan proberen, dus jullie zullen me hier vast en zeker nog op het forum tegenkomen en hopelijk bijstaan met raad en daad. Hieronder enkele fotoNs van vanmorgen, het eerste zonnetje van dit jaar!

[~[url="https://preview.ibb.co/gaUnxR/114_F5_DDF_8415_4_AB0_B62_B_A5_A8_CDC369_BA.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/eNFGrm/AC304_F59_8854_4_A0_F_B0_B6_0_F17_AB1841_A8.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/e1ey46/753688_F9_402_C_413_B_9_C97_1_EE1_FAD05557.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://preview.ibb.co/bCRNWm/6_A74_D6_F3_8673_42_CF_95_EE_8_BBA5_BAEA825.jpg"]afbeelding~][/url]



Welkom en wat een mooie motor. 8-)
 
... En wat is Monschau een mooi stuk om doorheen te rijden en eens in het oude centrum wat te eten. *D
:^

De hoogte stelling is het belangrijkste. Die berm verlichting is minder erg. Tenzij je ze heel ver naar links hebt gedraaid. Maar dan had je tientallen omwentelingen moeten draaien aan de stelschroef :P
 
ik heb geen tientallen omwentelingen gemaakt. Misschien een stuk of 10 toen dacht ik.
ik zal eens moeten kijken. ik heb nog ergens een foto van het verschil op de garagepoort, tussen halogeen en xenon.
 
Ik heb een ander probleem ... motor draait plots niet zuiver meer B|
Lijkt zo op het draaien op 3cil ...

Vacuüm darmpje al nagekeken, zit nog aan de brandstof kraan.

Kan mijn kapotte uitlaat er iets mee te maken hebben? Iets met geen tegendruk? Of is dat een fabeltje? De buis is nu volledig doorgescheurd.

(heb al een andere klaarliggen, maar nog geen tijd gehad die eronder te hangen. Gisteren draaide de motor echter nog normaal tot thuis aan toe, deze morgen bij het starten ging het al meteen mis)

Anders vrees ik een probleem met de carburateurs B|
 
Ik heb een ander probleem ... motor draait plots niet zuiver meer B|
Lijkt zo op het draaien op 3cil ...

Vacuüm darmpje al nagekeken, zit nog aan de brandstof kraan.

Kan mijn kapotte uitlaat er iets mee te maken hebben? Iets met geen tegendruk? Of is dat een fabeltje? De buis is nu volledig doorgescheurd.

(heb al een andere klaarliggen, maar nog geen tijd gehad die eronder te hangen. Gisteren draaide de motor echter nog normaal tot thuis aan toe, deze morgen bij het starten ging het al meteen mis)

Anders vrees ik een probleem met de carburateurs B|

Zelfs zonder uitlaat loopt een auto bijvoorbeeld nog steeds op 4 cilinders. zal wel wat ruwer lopen, maar vooral onder last. Momenteel is het natuurlijk ook behoorlijk nat buiten weer. Misschien kun je ook denken aan 1 van de bobines, alhoewel dat natuurlijk bijna niet voorkomt. Dat heb ik eens gezien bij een kennis met zijn Suzuki bandit 1200. 1 bobine werkte niet goed, waardoor 1 cilinder constant haperde. 2 bobines voor 4 cilinders.

Uitlaat lijkt mij sterk, hoor je het ook als die stationair draait?
 
...
Uitlaat lijkt mij sterk, hoor je het ook als die stationair draait?
Ja, dan draait ze zelfs als ze warm is op maar 900 a 1000 rpm tegen 1200 normaal. Er zit wel een regelmaat in het 'draaipatroon', maar zo sputterend. Als je rijdt krijgt ze er vooral last van als je gas bijgeeft.

Het heeft gisteren wel geregend maar niet extreem. Idd bestaat de mogelijkheid van de bobines, maar acht de kans klein ...

... en dat net als ik zonder auto zit B|
 
bougie verrot misschien? of bougiekabel(breuk) naar bobine?

loopt die cilinder helemaal niet mee? verschil in stationair en meer toeren?
 
Laatst bewerkt:
bougie verrot misschien? of bougiekabel(breuk) naar bobine?

loopt die cilinder helemaal niet mee? verschil in stationair en meer toeren?
Geen idee ... ik heb er nog niet aan gedacht om eens aan de uitlaatbochten te voelen of er eentje weigert warm te worden. Als het door de uitlaat is dat de motor niet soepel draait, zouden wel nog de vier uitlaatbochten gelijk moeten opwarmen, ook alndraait de motor niet soepel.

Ga ik zo snel eens doen. Moet normaal tot 16u werken vandaag, maar kan zijn dat ik vroeger mag stoppen.
 
Geen idee ... ik heb er nog niet aan gedacht om eens aan de uitlaatbochten te voelen of er eentje weigert warm te worden. Als het door de uitlaat is dat de motor niet soepel draait, zouden wel nog de vier uitlaatbochten gelijk moeten opwarmen, ook alndraait de motor niet soepel.
Als er een cilinder niet lekker meedoet dan wordt die uitlaatbocht direct anders van temperatuur.
Eigenlijk moet je dan een goede meter hebben. Maar reflectiemeters zijn ook wel eens lastig te gebruiken.

How Do Laser Thermometers Work?
 
Iemand ervaring met repareren electrisch verstelbaar kuipruit van een 1100F
Mijn kuipruitje komt erg langzaam omhoog.
Wat kan het zijn? Accu? Slijtage electrische delen?
Met licht aan gaat het nog minder...accu is wel nieuw en de laderij werkt ook naar behoren.

Help😊
 
Laatst bewerkt:
Als er een cilinder niet lekker meedoet dan wordt die uitlaatbocht direct anders van temperatuur.
Eigenlijk moet je dan een goede meter hebben. Maar reflectiemeters zijn ook wel eens lastig te gebruiken.

How Do Laser Thermometers Work?
Gaat ook zonder gereedschap, motor starten en met de hand voelen :P

Dat duurt niet lang voordat je de hete bochten nog enkel vluchtig kan aantikken terwijl je de bocht van een niet meewerkende cil nog kan vasthouden.
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik je verhaal hoor zou ik zeggen dat de rail waar hij in zit mogelijk verstopt zit? iets wat hem dus als het ware blokkeert?
 
@turtle34: jammer genoeg heb ik geen ervaring met elektrische kuipruiten. Maar die tip van een verstopte rail lijkt pij wel wat.



Mijn probleem heb ik intussen opgelost.
Na het werk wilde ik toch eens kijken of ik het probleem zou kunnen vinden.
Motor gestart, met de hand aan de uitlaatbochten voelen, bocht 2 wordt niet mee warm, dus cil 2 wil niet mee.
Zadel en tank eraf (dat laatste kan ook zonder de kuipdelen eraf te halen, die twee inbusjes vooraan naast de tank eruit en de kuipdelen beetje opentrekken, ver genoeg zodat je bij opliften van de tank die bevestigingspennen niet afbreekt), beetje geprutst aan alle mogelijke fichkes, en wat gefriemeld met de kabel van bougie nr.2.
Ondanks het moeilijk is de bougie kop eruit te trekken als je die dwarsbalk niet wegneemt is me dat toch gelukt ...

... resultaat:
full

Bleek dat rubber kapje op de bougiekop niet goed te zitten waardoor die koker vol gelopen is.

Te voet terug naar de dichtsbijzijnde wachtpost op de luchthaven, papieren doekjes gaan halen, koker leegezogen en bougiekop uitgedroogd, alles weer monteren.

In het begin draaide het nog niet zo vlot, maar even later draaide cil 2 weer mooi mee.

Maar sebiet bij thuiskomst toch zien de uitlaat te vervangen :P
 
Goed bezig! Valt het toch weer mee :-)

Zat ik toch goed met de gok v/d bougie / kabel, en dat voor een prutsende hobbyist :-)
 
Laatst bewerkt:
Bleek dat rubber kapje op de bougiekop niet goed te zitten waardoor die koker vol gelopen is.
Mooi dat je het hebt gevonden. Bij de SV650 wil de waterdichtheid van de bougiekanalen ook wel eens 'problemen' opleveren voor doorrijders. De SV heeft een 'leegloopgaatje' in de onderkant van de cylinder , dat de GSX in mijn herinnering niet heeft, maar de afsluitdopjes werken hetzelfde. Een heel eenvoudige oplossing is het afsprayen van de dopjes met DampStart. Daarmee seal je de dopjes aan de klepdeksel en loopt er geen water in het kanaal. Werkt prima. Ik heb op de pekel-SV die veel meer water hapt dan een GSX met deze methode ook nergens last van, en bij een 2-pitter is het effect van uitval van 1 cylinder groter dan bij een 4-pitter. ;)
 
Laatst bewerkt:
... De SV heeft een 'leegloopgaatje' in de onderkant van de cylinder , dat de GSX in mijn herinnering niet heeft ...
Ik kan het me niet voorstellen dat de GSX blok dat heeft idd. Anderzijds zijn zulke gaatjes ook wel snel verstopt zou ik denken?
... bij een 2-pitter is het effect van uitval van 1 cylinder groter dan bij een 4-pitter. ;)
Klopt, je bent meteen 50% van je cilinders kwijt, bij een 4pitter maar 25% :P
 
Zo zie je maar, onder ons bevinden er zich GÉÉN PRUTSERS :t

toen ik voor de eerste keer olie ging vervangen draaide ik de aftapplug open met een steeksleutel... gevolg is de bout naar de knoppen gedraaid (6 kant had nu 2 mooie rondingen)

Dus ik pruts lekker door ;)
 
toen ik voor de eerste keer olie ging vervangen draaide ik de aftapplug open met een steeksleutel... gevolg is de bout naar de knoppen gedraaid (6 kant had nu 2 mooie rondingen)

Dus ik pruts lekker door ;)
Ieder van ons is op dat niveau begonnen hoor :t

Toen ik nog aan auto's leerde werken ooit eens olie vervangen en de oliefilter moest ook.
Nieuwe olie erin, effe starten ... hmmm, duurt lang voor het olielampje uitgaat ... ja toch echt wel lang ... motor maar weer stil leggen.
Uitstappen om te kijken, zegt je schoen "plets" ... vanwaar komt die olie???
En dan zie je het nieuwe filter nog op de werkbank liggen |(
 
Motorolie erein gieten voor je de aftapplug weer hebt teruggezet is ook zo'n klassieker.
Wat gaat er toch veel olie in dat blok voor ik het in het peilglaasje zie verschijnen ;)
 
Dat zou ook echt iets voor mij zijn...

Ach ik vind het leuk; jammer dat het zoveel tijd kost en dat ik afhankelijk ben van moeder natuur om het onderhoud te doen.

Hopelijk snel een ander huis met een garage :)

Heb al zitten twijfelen om mij om te scholen tot motormonteur... Maar mijn huidige job vind ik opzich best leuk en dat verdiend toch iets meer..

Ik vrees dat je van goede huize moet komen en voor jezelf moet beginnen wil je een beetje wat centen kunnen verdienen.

Ach, soms moet een hobby gewoon een hobby blijven.. Ik vind zoveel dingen leuk om te doen.. :z :z :z :z
 
Zo, uitlaat vervangen. Toekomst zal uitwijzen of het goed zit. Want ondanks alle moeite voel ik onderaan nog steeds een beetje verlies ... -O-

Zoals verwacht is het klem beugeltje natuurlijk kapot gegaan ...
full


Het was niet simpel om dat stukje buis er uit te krijgen ...
Moest het eerst samen krullen en de dichting er tussen uit pulken ...
full


Net als de vorige keer dat ik dit werk deed universele spanringen erop gedraaid, 2 gewoon, en een derde eroverheen voor extra sterkte ...
full


Daarna testritje ... ging even goed, en toen hield de motor meer en meer in, tot ie gewoon stilviel en niet meer starte ...

Ohw wacht ... voor een testritje moet er benzine in de tank, en die blijkt nu gewoon leeg te zijn ... |(

Batterij intussen leeg door de startpogingen. Batterij aan de lader gehangen, intussen met een jerrycannetje met de auto 5L gaan halen, erin gekapt, en in dat half uurtje wass de batterij weer goed voor startpogingen.

Na enkele pogingen deed ie het weer en draait redelijk mooi. De lader er voor de zekerheid weer aangehangen, want moet nu een korte slaap doen, want om 3u moet ik alweer op de luchthaven zijn, oproep Winter Operations ... B|
 
Goeienavond, even een vraag voor de sleutelaar.
Mijn F is een aantal jaren geleden door de vorige eigenaar laten terugvoeren naar 35kw.
Nou heb ik gehoord van een pro/monteur racemotoren dat deze suzuki's met plaatjes achter de carburateurs worden begrenst.
Ik heb hem losgehaald maar achter carbs zit niet.
Iemand een idee??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan