Zero Motorfietsen

....Ik heb wel respect voor hoe jij bezig bent met de Zero :)....
Dank je, het is allemaal weer nieuw, leerzaam ook.

Mijn perceptie is dat de Zero riem toch regelmatig problemen geeft. Van de BMW Scarver hoor ik dat nooit. Die heeft toch een wat lompere riem. Ik zou intervallen van een auto distributieriem verwachten. 60K of vijf jaar.

De riem is inderdaad aan de lichte kant, toch heeft de sterkere SR tot 2017 dezelfde riem. Niet voor niets komt het nieuwe model met de zwaardere 11 mm pitch riem.
Maar het is ook nieuw, ik had moeten bedenken dat ie met warm weer (behoorlijk) strakker staat. Nu kwam ik er gewoon te laat achter.
Vandaag reed ie trouwens prima, ik houd hem in de gaten en dan zie ik het wel.

Als het echt zo is dat de poelies vervangen moeten worden is dat natuurlijk een uitgelezen moment om ook dat nieuwe type riem en andere poelies te monteren. Is dat ook opgelost.

~[Edit]
Ik heb ergens gelezen dat dit waarschijnlijk niet kan. De voorste poelie zit bij mijn motor bevestigd met een enkele spie, bij de nieuwere modellen met splines, meervoudige spiebanen.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je wel mooi de tijd om een alternatieve riem te zoeken. Een enkele spie is standaard industrie. De voorste poelie mag dan geen probleem zijn. Ik zou ook niet zoeken in de pitch van de riem. Ik zou hem dubbel zo breed willen hebben, een millimeter of dertig, veertig.
 
Daar hebben ze bij Zero echt wel over nagedacht. Als je bang bent voor brekende riemen kun je er altijd een ketting onder hangen.
 
De riem doet het gewoon goed hoor, ook met een tandje minder. Ook met vol vermogen wegtrekken is geen probleem.

Dit was vorige maand:


full
 
Daar hebben ze bij Zero echt wel over nagedacht. Als je bang bent voor brekende riemen kun je er altijd een ketting onder hangen.
Een ketting is terug naar het stenen tijdperk. Het moet beter en onderhoudsarm worden, niet elke dag met olie kledderen en alles ondersmeren. En dan nog elke 30K de boel moeten vervangen.
Volgens mij is een riem de next best oplossing voor een motorfiets. Maar dan moet hij wel betrouwbaar de 60K halen.
 
Mijn perceptie is dat de Zero riem toch regelmatig problemen geeft. Van de BMW Scarver hoor ik dat nooit. Die heeft toch een wat lompere riem. Ik zou intervallen van een auto distributieriem verwachten. 60K of vijf jaar.
Mijne zit er er nu dik 17K onder, zonder problemen (afkloppen :P) ... dat is al bijna 2 x zolang als ik met een kettingset met oiler doe :X
 
Zag net een witte SR rijden (Sciencepark Amsterdam)... ziet er toch wel raar uit hoor, en wat is het een klein brommertje, met een grote vent erop :X 't Is maar goed dat ik niet stoer hoef te doen :P
 
Zag net een witte SR rijden (Sciencepark Amsterdam)... ziet er toch wel raar uit hoor, en wat is het een klein brommertje, met een grote vent erop :X 't Is maar goed dat ik niet stoer hoef te doen :P

Als ik van mijn Zero op mijn KTM 1190 Adventure stap, denk ik: wat een joekel van een motor :)
 
Laatst bewerkt:
Zag net een witte SR rijden (Sciencepark Amsterdam)... ziet er toch wel raar uit hoor, en wat is het een klein brommertje, met een grote vent erop :X 't Is maar goed dat ik niet stoer hoef te doen :P
Zo zal het bij mij er ook wel uitzien... Ik ben ook niet de kleinste en zeker niet meer de lichtste. Gelukkig maak ik me nooit echt druk om wat een ander er van vindt...

Toch bevalt het formaat van de Zero me heel goed, lekker compact. Ik hoef niet terug naar bijvoorbeeld die grote BMW, dit is veel leuker. Rijdt ontspannener, geen gedoe met schakelen, koppelen met het goede toerental, lawaai, stationair draaien en al die ergernissen die sommigen niet willen missen. Nou, ik wel.

Ik vind het heerlijk dat deze motor zo stil is en zo soepel rijdt zonder gedoe.
 
Ja, zo ziet het er ook uit als jij op dat dingetje zit.
Dat staat natuurlijk los van het gebruiksgemak, er zijn nog geen nu eenmaal nog geen E fietsen met een fatsoenlijk formaat.
 
:^ Zoals altijd na dik twee jaar, denk ik wel eens aan een volgende motor. Maar voor het eerst, zou ik het niet echt weten... terug naar benzine? :N Terug naar schakelen? :N Nee, voorlopig blijft de SR. Alleen een Deauville-achtige elektrische motor zou me nu kunnen overhalen. Toch iets meer comfort, wat opbergmogelijkheid en iets meer body.
 
Laatst bewerkt:
:^ Zoals altijd na dik twee jaar, denk ik wel eens aan een volgende motor. Maar voor het eerst, zou ik het niet echt weten... terug naar benzine? :N Terug naar schakelen? :N Nee, voorlopig blijft de SR. Alleen een Deauville-achtige elektrische motor zou me nu kunnen overhalen. Toch iets meer comfort, wat opbergmogelijkheid en iets meer body.

Neh, gewoon een Energica =) Lekker in de lease, eitje!
 
Wel een goed punt, vervanging. Wat koop je hierna...

Jij rijdt alweer twee jaar, ik ook bijna. Ben het grotendeels met je eens wat de eisen betreft. Schakelen wil ik nooit meer, benzine alleen als er elektrisch echt niets te krijgen is en verder inderdaad wat meer comfort en meer gebruiksmogelijkheden waaronder misschien een snellaadfunctie...

Anderzijds, iedereen is bang voor de achteruitgang van de batterij maar dat valt me zo enorm mee, ik verslijt die batterij niet. Omdat er vérder ook niet veel aan zit dat slijt, en omdat qua energiegebruik goedkoper ongeveer niet mogelijk is zou dit de perfecte motor zijn om mee dóór te rijden.
 
Nadeel is momenteel toch nog het aanbod van elektrische motoren. Als dat over een paar jaar beter is, dan is de keuze uiteraard makkelijker. Nadeel blijft de lange toertocht. In de meantime ben ik blij met mijn KTM 1190 Adventure. Mijn zoon rijdt voornamelijk de Zero, maar hij mag ook maar A2.
 
Binnenkort maar eens meten hoe het zit met de achteruitgang van de accu. In verbruik vind ik het lastig te bepalen, er zijn teveel factoren: temperatuur, wind, rijstijl, dus het zal echt meten worden. Moet natuurlijk wel de garantie van 5 jaar / 250.000 km in de gaten houden :)
 
Ja, zo ziet het er ook uit als jij op dat dingetje zit.
Dat staat natuurlijk los van het gebruiksgemak, er zijn nog geen nu eenmaal nog geen E fietsen met een fatsoenlijk formaat.
Ben ik toch niet met je eens.

Het in- en uitrijden van de garage hoort ook bij het gebruikersgemak, dat gaat met zo’n klein licht motortje toch echt veel gemakkelijker dan met zo’n grote zware.
 
Laatst bewerkt:
Je koopt je motor toch niet op 't gemakkelijk in- en uit de garage kunnen rijden? :?
Een fiets waar je niet fatsoenlijk op kunt zitten, daar wordt je gewoonweg niet gelukkig van. Is een reden waarom ik een 1000 en een 1200 in de schuur heb, want de meeste 600'tjes zijn te klein voor me met mijn 1,98.

Nooit op een Zero of Brammo gezeten trouwens. Dat wil ik graag nog eens proberen. :)
 
Ben ik toch niet met je eens.

Het in- en uitrijden van de garage hoort ook bij het gebruikersgemak, dat gaat met zo’n klein licht motortje toch echt veel gemakkelijker dan met zo’n grote zware.

Echt licht is mijn Zero DS met Powertank niet. En ik rij er veel meer op dan het in en uit de garage rijden ;)
Daarbij merk ik overigens niet eens echt veel verschil tussen de Zero en de KTM adventure.
 
.....Je koopt je motor toch niet op 't gemakkelijk in- en uit de garage kunnen rijden? :?....
Niet alléén nee, maar hij moet het wél kúnnen !

Tien jaar lang heb ik een grote sportieve toermotor gereden, prima ding voor grote tochten, onverslaanbaar in de bergen, lange snelle bochten, maalt niet om een passagier en een heleboel bagage; allemaal prima.

Ik gebruikte hem ook wel eens voor woon-werk verkeer. Nou, dan gelden er heel andere eisen. Voor dagelijks gebruik is ie helemaal niet praktisch, veel te groot en te zwaar bij het manouevreren, starten met een zogenaamde choke, een heel gedoe om dat blok zich fatsoenlijk te laten gedragen, gedoe met die koude versnellingsbak. De helft van elke rit was ik daar druk mee en met het rustig opwarmen, het laatste stukje kon ik lekker rijden maar dan was ik er al....

Nou sorry, dan kun je nog zo goed zitten, zo’n motor vind ik daarvoor gewoon helemaal niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat de Zero het best tot zijn recht komt bij woon-werkverkeer en korte toerritten in de omgeving. Dan is die onverslaanbaar, alhoewel het zitcomfort beter zou kunnen.
Ik werk vanuit huis, dus om daar nu de motor voor uit de garage te halen :)
 
Je koopt je motor toch niet op 't gemakkelijk in- en uit de garage kunnen rijden? :?
Een fiets waar je niet fatsoenlijk op kunt zitten, daar wordt je gewoonweg niet gelukkig van. Is een reden waarom ik een 1000 en een 1200 in de schuur heb, want de meeste 600'tjes zijn te klein voor me met mijn 1,98.

Nooit op een Zero of Brammo gezeten trouwens. Dat wil ik graag nog eens proberen. :)
Ik heb een BMW S1000R en een BMW G310R, en rij dagelijks met veel meer plezier op de G310R motorfiets. ;)
De S1000R komt hoogstens twee keer per maand de krappe tuin en achterom uit voor een ritje op Zandvoort + een dag extra om weer te wennen.

Verder volg ik dit topic nauwkeurig en heb al heel serieus een Zero overwogen.
Die kan ineens vandaag of morgen komen, of ik wacht nog op 2019. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een BMW S1000R en een BMW G310R, en rij dagelijks met veel meer plezier op de G310R motorfiets. ;)
De S1000R komt hoogstens twee keer per maand de tuin uit voor een ritje op Zandvoort + een dag extra om weer te wennen.

Verder volg ik dit topic nauwkeurig en heb al een Zero overwogen.
Dat kan ineens vandaag of morgen zijn, of ik wacht nog op 2019. O-)

En waarom dan de Zero?
 
Terug
Bovenaan Onderaan