Zero Motorfietsen

Leuk ... ik krijg net een gedetailleerde herberekening voor mijn elektriciteit.

Buiten de leuke fout die ik gevonden heb, en ervoor zorgt dat ik bijna 400€* ga terug krijgen, is er nog wat leuks uit naar boven gekomen ...

Maar liefst 46% van onze uitgave aan elektriciteit gaat naar de staat!!! 46%!
Komaan, elektriciteit is een BASIS behoefte, en verder willen ze ons dwingen elektrisch te gaan rijden, en zelfs elektrisch te verwarmen in huis :X

* waar ik uiteraard zo dadelijk voor ga bellen, want ooit komen ze er wel op uit, of krijg ik het gewoon volgend jaar bijgerekend _O-
Er stonden enkele verkeerde cijfertjes in de meterstand :')
Dus daarom, als volgend jaar de meterstand juist opgenomen wordt ... :X


Ja, op dit moment heb ik nog steeds de wens om elektrisch te gaan motorrijden, vooral voor woon werk, en kleine plezierritten.
Maar ik heb een sterk vermoeden dat dat in de toekomst alles behalve goedkoop (goedkoper) gaat zijn dan op benzine B|
 
Zit ook wel weer wat in, hoewel een proefrit ergens overdag toch anders is dan in de spits naar je werk heen-en-weer zoals Skidz ook al schetst.
In de spits wordt hij alleen maar zuiniger, in tegenstelling tot een benzinemotor.. dus voor je test is dat alleen maar beter, je hebt gelijk de zwaarste beproeving. Als hij dat redt, dan redt hij de spits zeker.
 
Leuk ... ik krijg net een gedetailleerde herberekening voor mijn elektriciteit.

Buiten de leuke fout die ik gevonden heb, en ervoor zorgt dat ik bijna 400€* ga terug krijgen, is er nog wat leuks uit naar boven gekomen ...

Maar liefst 46% van onze uitgave aan elektriciteit gaat naar de staat!!! 46%!
Komaan, elektriciteit is een BASIS behoefte, en verder willen ze ons dwingen elektrisch te gaan rijden, en zelfs elektrisch te verwarmen in huis :X

* waar ik uiteraard zo dadelijk voor ga bellen, want ooit komen ze er wel op uit, of krijg ik het gewoon volgend jaar bijgerekend _O-
Er stonden enkele verkeerde cijfertjes in de meterstand :')
Dus daarom, als volgend jaar de meterstand juist opgenomen wordt ... :X


Ja, op dit moment heb ik nog steeds de wens om elektrisch te gaan motorrijden, vooral voor woon werk, en kleine plezierritten.
Maar ik heb een sterk vermoeden dat dat in de toekomst alles behalve goedkoop (goedkoper) gaat zijn dan op benzine B|
Maar daar krijg je wel wat voor terug! Heeft die koning van jullie nu al zijn privé-tuin opengegooid? :P
 
Bij jullie wordt de meterstand nog opgenomen. Wij moeten hem zelf online invullen. En die 46% is nog een koopje, daar moet straks wel Tihange voor afgebroken worden. Daar zullen wij als EU medeburgers ook wel een bijdrage aan mogen leveren. Hebben jullie jarenlang goedkope atoomstroom gehad, mogen wij voor de kosten opdraaien.
 
Verrassing, ook op elektriciteit zit belasting...

Voordeel is dat ik mijn elektriciteit zelf produceer, in plaats van het teveel van de zonnepanelen terug te leveren laad ik er de motorfiets mee op.
Dat kun je ook "off-grid" doen, dan kunnen ze daar helemaal geen belasting op heffen.

En zo komt de kilometerheffing dichterbij, maar die komt er toch wel en dit compenseert de ongemakken van de early-adopters.

Inmiddels heb ik zelf 10.000 elektrische kilometers gereden met deze motor.

full
 
Maar daar krijg je wel wat voor terug!
Dat is waar :Y
En ik ga na de zomer periode toch eens informeren hoe het precies allemaal in zijn werk gaat. Je weet maar nooit ... ooit wil ik echt een elektrische motor :Y

Ook op de Filipijnen zou ik best elektrisch willen rijden, zowel tweewielig als vierwielig, al zie ik mezelf ginder nog geen eigen vierwieler bezitten, 2 wieler wel.
Maar voor zover ik weet is het aanbod daar nog zéér gering ...
Heeft die koning van jullie nu al zijn privé-tuin opengegooid? :P
Die snap ik niet :?
 
Bij jullie wordt de meterstand nog opgenomen. Wij moeten hem zelf online invullen. En die 46% is nog een koopje, daar moet straks wel Tihange voor afgebroken worden. Daar zullen wij als EU medeburgers ook wel een bijdrage aan mogen leveren. Hebben jullie jarenlang goedkope atoomstroom gehad, mogen wij voor de kosten opdraaien.
Bij de modernere systemen zijn het digitale meters, en moet je, in veel gevallen zelfs helemaal niets meer invullen. Wordt automatisch doorgestuurd indien je daarmee akkoord bent.

Verder zijn zonnepanelen hier enkel beschikbaar voor het rijk volk, en als je niet op past, en niet de juiste compromissen maakt, en je zet met je zonnepanelen elektriciteit op het net, kan je er nog voor betalen ook!

En ... om al die groene certificaten voor de zonnepalen bezitters te betalen, is de elektriciteitsprijs hier in twee jaar tijd met meer dan 100% gestegen.
Maar wel enkel voor de abonnementen van NIET-ZONNEPANELEN BEZITTERS.

Tja, die atoomcentrales ... onderhouden en openhouden ipv de bevolking wijs te maken dat ze "op" zijn, en afgebroken dienen te worden, om zo te "rechtvaardigen" dat de elektriciteitsprijzen de komende 5 jaar nog eens gaan verdubbelen tot verdrievoudigen ...

... de regering voelt het wel hoor, dat we overgaan op elektrisch rijden, en probeert er alvast munt uit te slaan op voorhand ...

En toch ... ondanks heel mijn beklag, blijf ik erbij, ik wil elektrisch rijden ...
 
Qua verbruik zal het altijd goedkoper blijven. Je verbuikt gemiddeld pakweg 8a9 kWh per 100km. Als je ploffer 4,5 liter per 100km verbruikt heb je een erg zuinige.

De max prijs voor benzine is nu in belgie 1,40 euro. Een kWh electriciteit gaat nooit meer dan de helft kosten.
 
De pure energie in een liter benzine komt overeen met 9,7 Kwh

De Zero loopt omgerekend naar benzine bij normaal rijden ongeveer 1 op 100.
1l/100Km voor onze Belgische vrienden.

En daar hoef je helemaal geen moeite voor te doen.
 
Dat is waar :Y
En ik ga na de zomer periode toch eens informeren hoe het precies allemaal in zijn werk gaat. Je weet maar nooit ... ooit wil ik echt een elektrische motor :Y

Ook op de Filipijnen zou ik best elektrisch willen rijden, zowel tweewielig als vierwielig, al zie ik mezelf ginder nog geen eigen vierwieler bezitten, 2 wieler wel.
Maar voor zover ik weet is het aanbod daar nog zéér gering ...
Kan me zo voorstellen dat het daar ook totaal niet rendabel is, benzine zal wel een stuk goedkoper zijn dan hier
Die snap ik niet :?
:?
De koning wil zijn tuin niet delen
"De koning wil zijn tuin niet delen - Brussels parlement en N-VA proberen park openbaar te maken, maar stoten op weerstand"
 
Laatst bewerkt:
Qua verbruik zal het altijd goedkoper blijven. Je verbuikt gemiddeld pakweg 8a9 kWh per 100km. Als je ploffer 4,5 liter per 100km verbruikt heb je een erg zuinige.

De max prijs voor benzine is nu in belgie 1,40 euro. Een kWh electriciteit gaat nooit meer dan de helft kosten.
Nu ja, de overheid moet nu eenmaal een bedrag X binnenhalen. Dan loop je tegen het probleem aan dat stroom redelijk eenvoudig zelf is op te wekken tegenwoordig, zonnepanelen haal je gewoon bij de Ikea :?
Over 50 jaar is er de Zonnepanelen-politie, die controleert of mensen niet illegaal (= zonder belasting te betalen) milieuvriendelijk stroom opwekken _O-
 
Nu ja, de overheid moet nu eenmaal een bedrag X binnenhalen. Dan loop je tegen het probleem aan dat stroom redelijk eenvoudig zelf is op te wekken tegenwoordig
Daar is de slimme meter voor uitgevonden. Het maakt namelijk binnenkort niet meer uit hoeveel kw er verbruikt is, maar wel hoeveel er heen en weer is gegaan.
 
Afgelopen zaterdag proefgereden op een Zero SR ZF13.0. Fijne motorfiets en fijne vermogensafgifte en méééér dan genoeg trekkracht :)

Wat me écht tegenviel is de hardheid van het zadel, binnen 5 minuten pijn in m'n bips. Ikzelf ben 1.70m en zit tegen de tank aan. Ik merkte dat als ik meer naar achter ging zitten er een aanzienlijk bips-vlak was, echter zit ik dan te ver van de stuurhelften af. Het zadel loopt naar voren iets smaller toe en ik merkte dat vooral de vrij harde afkanting van het zadel, zadelpijn gaf.
Zover ik info heb gekregen zijn er nog geen vervangingszadels voor een Zero, dan custom made laten aanpassen. Na een korte zoektocht zag ik dat Corbin e.e.a. aanbiedt. Iemand ervaring met custom zadel op een Zero?
http://corbin.com/zero/zero13.shtml

Een optie die ik graag zou wensen is een windscherm en Zero biedt hier verschillende opties voor. Op MF heb ik ook al foto's voorbij zien komen van Zero's met windscherm, ervaringen met verschillende types aanwezig?

Dan een van de belangrijkste zaken, het opladen:

Ik heb 5 maanden 104km per dag gereden op de Zero, waarvan 85 snelweg. Aangezien het randstad was varieerde de snelheid enorm (Van stapvoets door de file tot 130km/h), dus de totale reistijd kwam op 1,5 uur uit, waarbij het verbruik zelden boven de 65% uitkwam. Je gemiddelde snelheid is belangrijk bij een elektrische fiets, dus rij je buiten de spits om dan moet je die aanpassen om die 120km te halen. Als je dus 100km/h gemiddeld gaat rijden red je die 120km makkelijk, en met een chargetank kwak je hem als tie 20% is weer in 2,5 uur vol aan de paal.
Kun je alleen aan een gewone stekker laden (Schuko, wat iedereen in huis heeft zo'n beetje) dan is een chargetank ook een goed idee omdat hij meehelpt bij het opladen en je met 2-2.5kW aan de gewone stekker laad. Reken op 8 uur van 20-100% zonder en 5 uur met chargetank aan de gewone stekker.
Of je gaat all-in en stopt er een DigiNow 3.3kW/6.6kW charger in, prop je hem aan de paal in 1:30 vol en aan de stekker in 3,5 uur...

Thanks Skidz voor de input!
Zoals we eerder hebben besproken is mijn woon-werk naar verschillende locaties van ons bedrijf geen probleem, herladen is daar prima mogelijk.
Met verkopende partij ook de afstanden besproken naar bijvoorbeeld klanten waar je 2 uur op bezoek bent. Die kunnen 120km weg zijn, dan is de accu vrijwel leeg.
Heb je dan meer aan een extra accupakket of een snellader. Op MF en bij de verkoper kwamen we tot de conclusie dat een snellader dan effectiever is.

Nu zijn daar verschillende opties is:
Charge tank
http://www.zeromotorcycles.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=228
Laadtijd 3x verkorten; echter alleen aan type 2 laadpalen. Ik kan niet overal verwachten dat er type 2 laadpalen zijn om weer binnen 2-3h voor 90% vol te zitten.

http://media.zeromotorcycles.com/resources/user-guides/2016/2016-Zero-Charge-Tank-User-Guide.pdf
In de FAQ lees ik wel dat de laadtijd met een charge tank aangesloten op een Shuko stopcontact wordt gereduceerd tot 5.7 uur (2.3 kW; 10 Amp; 230V). Dat is nog steeds een aanzienlijk periode.

Een externe snellader (1 kW per stuk) is mogelijk, maar moet je meeslepen als je op klantbezoek zou gaan, dus dat is niet handig.

Skidz geeft de DigiNow nog aan, weet je ook welk type laadpaal je hiervoor nodig hebt?

Wat ik denk dat de beste optie tot dusver is, is om de charge tank te nemen óf de Digi Now en wanneer op klantbezoek een laadpaal in de buurt te zoeken en daar ze Zero aan te prikken.
Want met een bezoek van zeg 2h gaan we een terugrit van 100+km niet bijladen ;)

Uiteraard sta ik nog open voor tips :)
 
Ik tank momenteel aan de verschrikkelijk hoge prijs van 1,235€/L, maar de max liter prijs voor de E10 ligt idd rond de 1,4€/L.

Ik rijdt rustig, en kan, zeker bij temperaturen boven de 15 mijn motor probleemloos onder de 4,5L/100km houden.

Wil ik het er echt voor doen, kan dat nog zakken tot 4L of net iets minder, maar dan is er idd niks plezier meer aan.

Qua verbruik zal het altijd goedkoper blijven. Je verbuikt gemiddeld pakweg 8a9 kWh per 100km. Als je ploffer 4,5 liter per 100km verbruikt heb je een erg zuinige.

De max prijs voor benzine is nu in belgie 1,40 euro. Een kWh electriciteit gaat nooit meer dan de helft kosten.
Dat geloof je toch zelf niet?

Binnen de 10 jaar, en wellicht vroeger, zal onze elektriciteit minstens vervijfvoudigen in prijs. En als ze de elektriciteit op zich niet duur genoeg kunnen maken om de fossiele brandstoffen te kunnen compenseren, zullen elektrische voertuigen wel onder een nieuwe en dure taks regeling komen te vallen.

Daar wordt nu in de politiek reeds over gediscussieerd, maar zie je nog niet op het nieuws.

Ze zullen naar boven komen met stellingen als "we moeten er wel hoge taksen op heffen want door de forse toename van het elektriciteit verbruik blijkt het toch om die en die reden slecht te zijn voor het milieu."

De overheid zal ons altijd naaien op vlak van energiebehoefte, en munt slaan daar waar munt uit te slaan valt. Logisch toch? Het is niet de vraag of het zal gebeuren, maar wel wanneer.

in 2025 wil België de nieuw verkoop van auto's enkel in elektrische wagens zien (of is dat 2030?), geloof je dan echt dat de staat er nog steeds geen taksen op gaat heffen?

Edit: het mooie leventje van "auto/motor is vrijheid" is met uitsterven bedreigd.
Genieten zolang je nog kan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan me zo voorstellen dat het daar ook totaal niet rendabel is, benzine zal wel een stuk goedkoper zijn dan hier:?
De koning wil zijn tuin niet delen
"De koning wil zijn tuin niet delen - Brussels parlement en N-VA proberen park openbaar te maken, maar stoten op weerstand"

De benzine op de Filipijnen staat op dit moment (voor de 85 octaan) ongeveer 0,80€. Goedkoop voor ons, maar naar Filipijnse normen verschrikkelijk duur. Toch lijken ze zich er niks van aan te trekken.

Elektrisch rijden zou er zeker rendabel zijn, want de elektriciteit is er stukken goedkoper dan hier. Benzine kost ongeveer de helft tegenover hier, elektriciteit kan afhankelijk van je streek tot 5 x goedkoper zijn dan hier ;)

---------------

Dat van die Koninklijke tuin, ik dacht dat het om een uitdrukking ging :P
Verder ben ik niet mee met heel die situatie, had er nog niks van gehoord.
Maar ja, je moet de Koning ook wel begrijpen, de arme man kan zijn kleine simpele tuintje toch niet gaan delen zeker :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.....Binnen de 10 jaar, en wellicht vroeger, zal onze elektriciteit minstens vervijfvoudigen in prijs. En als ze de elektriciteit op zich niet duur genoeg kunnen maken om de fossiele brandstoffen te kunnen compenseren, zullen elektrische voertuigen wel onder een nieuwe en dure taks regeling komen te vallen.....

Ik geloof er niets van.

Sterker nog, ik heb verschillende scenarios gelezen die juist zeggen dat de elektriciteit goedkoper wordt.

Een paar redenen:

Met steeds meer elektrische voertuigen wordt er steeds minder energie versplild, de verkwistende benzinemotor heeft z'n langste tijd gehad. Ook op andere terreinen gaat de elektrificering z'n vruchten afwerpen zoals in het openbaar vervoer.

De vraag naar olie zal dáárdoor dus niet toenemen, met de ruzie binnen de Opec en de vele andere olieleveranciers zal de olieprijs ook niet snel meer stijgen.
Zonnepanelen worden alsmaar goedkoper, zelfs in Arabië waar de olie zo ongeveer gratis uit de grond komt zetten ze zonnepanelen neer om energie op te wekken.
Windmolenparken dragen steeds meer bij en worden steeds rendabeler.

Elektrische energie kan tegenwoordig worden opgeslagen om de levering te niveleren, er zijn inmiddels hele wijken waar elektrische auto's gekoppeld aan het net energie kunnen vragen én leveren, afhankelijk van de behoefte en de prijs.

Hier is zo'n scenario: Toekomstvoorspelling.
 
Ik geloof er niets van.

Sterker nog, ik heb verschillende scenarios gelezen die juist zeggen dat de elektriciteit goedkoper wordt.

Een paar redenen:

Met steeds meer elektrische voertuigen wordt er steeds minder energie versplild, de verkwistende benzinemotor heeft z'n langste tijd gehad. Ook op andere terreinen gaat de elektrificering z'n vruchten afwerpen zoals in het openbaar vervoer.

De vraag naar olie zal dáárdoor dus niet toenemen, met de ruzie binnen de Opec en de vele andere olieleveranciers zal de olieprijs ook niet snel meer stijgen.
Zonnepanelen worden alsmaar goedkoper, zelfs in Arabië waar de olie zo ongeveer gratis uit de grond komt zetten ze zonnepanelen neer om energie op te wekken.
Windmolenparken dragen steeds meer bij en worden steeds rendabeler.

Elektrische energie kan tegenwoordig worden opgeslagen om de levering te niveleren, er zijn inmiddels hele wijken waar elektrische auto's gekoppeld aan het net energie kunnen vragen én leveren, afhankelijk van de behoefte en de prijs.

Hier is zo'n scenario: Toekomstvoorspelling.
Er zijn uiteraard altijd verschillende toekomst scenario's.
Hetgeen ik opnoemde is er één van. Het is imo de meest voor de hand liggende. Ik ga er van uit dat het zo iets zal worden. Gebeurt dat effectief, ben ik mentaal voorbereid. Komt uw scenario uit, des te beter. Ik durf er eerlijk gezegd niet op te hopen, maar toch, doe ik dat wel, een heel klein beetje.

De fossiele brandstoffen zijn DÉ grote melkkoe van de staat, als die sterk afneemt, moeten ze het ergens anders gaan zoeken, dus door oftewel de elektriciteitsprijs sterk op te drijven, wat de afgelopen jaren al gebeurd is, en de volgende sterke stijgingen staan al in de startblokken, oftewel, als er instanties zijn die ertegen in gaan omdat het onmenselijk is die prijzen nog verder op te drijven, zal het in de vorm van extra taksen gebeuren, dus komt het op hetzelfde neer.
Ze gaan het ergens moeten uithalen, ergens ... waar dan ook

En laat ons vooral hopen dat die toename van elektrische ontwikkelen de OPEC landen niet aanzet tot oorlog, wat dat is nog zo een scenario ...

... maar genoeg off topic al is het dat ook weer niet helemaal ...

Ondanks al dit negativisme van mijzelf over dit, wil ik dus nog steeds elektrisch gaan.
Stel dat elektriciteit (op financieel vlak) geen toekomst biedt voor de minder bemiddelden zoals ik, zal fossiele brandstof dat nog veel minder zijn, dus ...

... ik wil gewoon een elektrische motor.
Buiten het (momenteel) goedkoper rijden, is het ook nog eens een groot gemak.
Het is (meestal toch) in tegenstelling tot een benzine motorfiets, een automaat (of gewoon versnellings-loos en rijdt als een automaat), en ik moet geen tankstops meer maken. Op het werk aankomen en gewoon de stekker erin en hopla. Bij thuiskomst hoeft het niet eens *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zag vandaag voor 't eerst een elektrische rijden, rare gewaarwording. Als de prijs kwaliteit verhouding op orde is wil ik ooit weleens overstappen. Heeft zo 'n ding motorisch onderhoud nodig of is 't alleen banden en remmen bijvoorbeeld?
 
Afgelopen zaterdag proefgereden op een Zero SR ZF13.0. Fijne motorfiets en fijne vermogensafgifte en méééér dan genoeg trekkracht :)

Wat me écht tegenviel is de hardheid van het zadel, binnen 5 minuten pijn in m'n bips. Ikzelf ben 1.70m en zit tegen de tank aan. Ik merkte dat als ik meer naar achter ging zitten er een aanzienlijk bips-vlak was, echter zit ik dan te ver van de stuurhelften af. Het zadel loopt naar voren iets smaller toe en ik merkte dat vooral de vrij harde afkanting van het zadel, zadelpijn gaf.
Zover ik info heb gekregen zijn er nog geen vervangingszadels voor een Zero, dan custom made laten aanpassen. Na een korte zoektocht zag ik dat Corbin e.e.a. aanbiedt. Iemand ervaring met custom zadel op een Zero?
http://corbin.com/zero/zero13.shtml

Een optie die ik graag zou wensen is een windscherm en Zero biedt hier verschillende opties voor. Op MF heb ik ook al foto's voorbij zien komen van Zero's met windscherm, ervaringen met verschillende types aanwezig?

Dan een van de belangrijkste zaken, het opladen:Thanks Skidz voor de input!
Zoals we eerder hebben besproken is mijn woon-werk naar verschillende locaties van ons bedrijf geen probleem, herladen is daar prima mogelijk.
Met verkopende partij ook de afstanden besproken naar bijvoorbeeld klanten waar je 2 uur op bezoek bent. Die kunnen 120km weg zijn, dan is de accu vrijwel leeg.
Heb je dan meer aan een extra accupakket of een snellader. Op MF en bij de verkoper kwamen we tot de conclusie dat een snellader dan effectiever is.

Nu zijn daar verschillende opties is:
Charge tank
http://www.zeromotorcycles.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=228
Laadtijd 3x verkorten; echter alleen aan type 2 laadpalen. Ik kan niet overal verwachten dat er type 2 laadpalen zijn om weer binnen 2-3h voor 90% vol te zitten.

http://media.zeromotorcycles.com/resources/user-guides/2016/2016-Zero-Charge-Tank-User-Guide.pdf
In de FAQ lees ik wel dat de laadtijd met een charge tank aangesloten op een Shuko stopcontact wordt gereduceerd tot 5.7 uur (2.3 kW; 10 Amp; 230V). Dat is nog steeds een aanzienlijk periode.

Een externe snellader (1 kW per stuk) is mogelijk, maar moet je meeslepen als je op klantbezoek zou gaan, dus dat is niet handig.

Skidz geeft de DigiNow nog aan, weet je ook welk type laadpaal je hiervoor nodig hebt?

Wat ik denk dat de beste optie tot dusver is, is om de charge tank te nemen óf de Digi Now en wanneer op klantbezoek een laadpaal in de buurt te zoeken en daar ze Zero aan te prikken.
Want met een bezoek van zeg 2h gaan we een terugrit van 100+km niet bijladen ;)

Uiteraard sta ik nog open voor tips :)
Goed bezig :t
Komend van een BMW met optioneel comfort zadel, met een vering die in "comfort" stand te zetten was, kan ik me goed voorstellen dat de zit je tegenviel: ik had dat ook. Ik voelde ieder individueel kiezeltje in het asfalt :X Na een kleine 8000 km kan ik je zeggen dat het alleszins meevalt. Lijkt wel alsof er toch over nagedacht is, die straffe vering en dat harde zadel.
Da's alles wat ik je kan zeggen hierover, ik zou zeggen: mocht je tot aanschaf overgaan, probeer het eens 1000 km, en dan kan je altijd nog voor custom gaan.
 
Zag vandaag voor 't eerst een elektrische rijden, rare gewaarwording. Als de prijs kwaliteit verhouding op orde is wil ik ooit weleens overstappen. Heeft zo 'n ding motorisch onderhoud nodig of is 't alleen banden en remmen bijvoorbeeld?
Heb je reden om aan te nemen dat de kwaliteit niet in orde is, of vind je de prijs gewoon te hoog? Het tweede kan ik me voorstellen, het eerste niet echt :?
 
Ik tank momenteel aan de verschrikkelijk hoge prijs van 1,235€/L, maar de max liter prijs voor de E10 ligt idd rond de 1,4€/L.

Ik rijdt rustig, en kan, zeker bij temperaturen boven de 15 mijn motor probleemloos onder de 4,5L/100km houden.

Wil ik het er echt voor doen, kan dat nog zakken tot 4L of net iets minder, maar dan is er idd niks plezier meer aan.Dat geloof je toch zelf niet?

Binnen de 10 jaar, en wellicht vroeger, zal onze elektriciteit minstens vervijfvoudigen in prijs. En als ze de elektriciteit op zich niet duur genoeg kunnen maken om de fossiele brandstoffen te kunnen compenseren, zullen elektrische voertuigen wel onder een nieuwe en dure taks regeling komen te vallen.

Daar wordt nu in de politiek reeds over gediscussieerd, maar zie je nog niet op het nieuws.

Ze zullen naar boven komen met stellingen als "we moeten er wel hoge taksen op heffen want door de forse toename van het elektriciteit verbruik blijkt het toch om die en die reden slecht te zijn voor het milieu."

De overheid zal ons altijd naaien op vlak van energiebehoefte, en munt slaan daar waar munt uit te slaan valt. Logisch toch? Het is niet de vraag of het zal gebeuren, maar wel wanneer.

in 2025 wil België de nieuw verkoop van auto's enkel in elektrische wagens zien (of is dat 2030?), geloof je dan echt dat de staat er nog steeds geen taksen op gaat heffen?

Edit: het mooie leventje van "auto/motor is vrijheid" is met uitsterven bedreigd.
Genieten zolang je nog kan!

Ik geloof echt nooit dat de prijs gaat vervijfvoudigen in tien jaar tijd. Never gonna happen...

Een prijs is pas interessant als het grootste deel van de bevolking dit kan betalen. En dat is nu al een probleem. Minister van energie heeft nog ontslag moeten nemen voor een extra energieheffing...

Inkomsten mislopen door de accijnzen op benzine zullen zeker worden gerecupereerd, maar dat gaat niet via electriciteit gebeuren. Denk maar eerder in de vorm van rekeningrijden.
 
...
Ik geloof echt nooit dat de prijs gaat vervijfvoudigen in tien jaar tijd. Never gonna happen...
In twee a drie jaar is de elektriciteit prijs anders wel meer dan verdubbeld.
En het is niet zo dat het volk het moet kunnen betalen, ze MOETEN het betalen, want we kunnen niet meer zonder. De armen zullen daardoor alleen maar armer worden en sterk toenemen in aantal en de rijken alleen maar rijker.
Maar ja, we kunnen het ook gewoon niet verwachten dat menselijke regeringen het leven beter gaan maken, enkel slechter en slechter, behalve voor henzelf natuurlijk ...
Inkomsten mislopen door de accijnzen op benzine zullen zeker worden gerecupereerd, maar dat gaat niet via electriciteit gebeuren. Denk maar eerder in de vorm van rekeningrijden.
De prijzen zullen sowieso stijgen, maar het grootste deel zal idd van zulke maatregelen komen, hogere BIV, hogere jaarlijkse rijtaks, en daaraan toevoegen, rekeningrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan