Zero Motorfietsen

Na iets meer dan 4 dagen zijn de foutmeldingen verdwenen en gaat ie plotseling weer. *O* Het opladen lijkt normaal te gaan. Ik merk nu bij het rijden dat alle modusstanden dezelfde km afstand aangeven. Bij 100 % batterij was het vroeger in eco modus +/- 230 km, nu staat overal +/- 190 km. B|
Ik ben terug naar de dealer geweest en ze hebben de Zero aan de computer gehangen. Blijkbaar heeft het BMS (het brein van de batterij, denk ik) zichzelf in "slaapstand" gezet om één of andere onbekende reden. Na iets meer dan 4 dagen is die "ontwaakt". Dit was de voorlopige vaststelling maar de resultaten worden nog verder onderzocht en doorgestuurd naar Zero bollebozen in Californië. Ben eens benieuwd. En hopelijk gebeurd dit niet opnieuw want anders ontwaakt er bij mij ook iets :X
In verband met de kilometer afstand die wordt aangegeven en geen verschil geeft in eco of sport modus, heb ik nog geen duidelijk antwoord gekregen. Met andere woorden: ze weten het zelf niet heb ik de indruk B| .
Het voornaamste is: hij rijdt opnieuw *D .

Wat is jullie km afstand in de eco modus bij 100 % batterij? (Ik heb een DS 13.0 uit 2017)
 
Laatst bewerkt:
Goed dat ie weer rijdt, niet leuk als dingen niet betrouwbaar zijn.
Wat bij mij hielp voor de betrouwbaarheid is als ie goed droog is alle bedrading helemaal in te spuiten met siliconenolie, sindsdien blijven die foutmeldingen weg.

Bij mijn weten mag het bij de range niet uitmaken in welke modus ie staat tenzij je steeds vol gas rijdt.
En de range die hij vóór de rit aangeeft hangt af van de laadtoestand én de rijstijl van de vorige rit.

Het Battery Management System is inderdaad een computer. Het is een grote printplaat en hij zit in de batterijbehuizing, helemaal vooraan, hij staat rechtop, tegen de voorwand van de batterijbox. De indicatorleds op de voorzijde van de batterij zitten direct op de print, dus op het BMS.
 
Laatst bewerkt:
En van daaruit kun je het ook resetten, daarmee kun je nog wel eens problemen oplossen.
 
Wat bij mij hielp voor de betrouwbaarheid is als ie goed droog is alle bedrading helemaal in te spuiten met siliconenolie, sindsdien blijven die foutmeldingen weg.

Bij mijn weten mag het bij de range niet uitmaken in welke modus ie staat tenzij je steeds vol gas rijdt.
En de range die hij vóór de rit aangeeft hangt af van de laadtoestand én de rijstijl van de vorige rit.

Welke bedradingen spuit je in? Alles lijkt me toch redelijk goed afgedekt?

Je schrijft dat de range afhangt van de vorige rit? Hoe verklaar je dat? Als de batterij 100 % opgeladen is zou die toch steeds dezelfde kms moeten aangeven zou ik denken? Wat is het nut dat die de vorige rit onthoud? Het kan toch zijn dat ik gisteren een langere rustige rit gemaakt heb en vandaag een korte sportieve rit? Daarom dat er toch verschillende instellingen zijn: eco, sport en custom die me een indicatie geven van mijn rijbereik afhankelijk van de rijstijl?

Het is nog allemaal nieuw en ik heb nog maar 150 km gereden, het zal zich nog wel uitwijzen.
 
Ik heb destijds alle beplating er af gehaald en alle stekkers en contacten ingespoten, er zit nog best een hoop bedrading in....


De “Range” aanduiding is eigenlijk “Estimated Range”, geschat bereik.
Om een schatting te kunnen doen moet ie niet alleen weten hoe vol de batterij is maar ook hoeveel jij doorgaans verbruikt. Stop die gegevens in een programmaatje en hij maakt daaruit een schatting.

Als jij gisteren als een wilde hebt gereden zal de aangegeven range vandaag, ook na volladen beduidend lager zijn dan wanneer je een rustig toertochtje hebt gemaakt. Iedereen rijdt immers anders en een schatting moet ergens op gebaseerd zijn.

Het kan dus gebeuren dat je na een rustige rit thuiskomt met méér range dan waarmee je vertrok, zonder dat je hebt geladen. Ik heb zo wel 50 km kunnen rijden en zonder laden met meer range thuis kunnen komen dan ik had bij vertrek.

En de rijdmodi doen niet zoveel voor de range. Als je in sport onder de 66% vermogen blijft maakt het zelfs helemaal niets uit.
 
Laatst bewerkt:
Net zoals je schrijft.
Een beetje vreemd vanmorgen. Ik vertrek met een volle batterij en de range staat op 198 km, ik kom thuis en de range is nu 212 km *D . De afstand die je kan rijden is dus onvoorspelbaar omdat de Zero constant alles aan het herberekenen is. Het was vanmorgen een korte rustige rit. Ik moest een andere autobatterij gaan halen en dat weegt wel wat in zo'n topkoffer. Dus heb ik zeer rustig gereden.

Ik heb ondertussen ook een eerste keer een wat langere afstand gereden, +/- 120 km en ik heb nu gemerkt dat het zadel toch niet zo comfortabel is voor mij. In vergelijking met mijn andere motor (kawa versys) is het zadel aan de harde kant. :/

Een prettige bijkomstigheid: ik ben onderweg al verschillende keren aangesproken door andere motorrijders of voorbijgangers die nieuwsgierig zijn naar "de wonderbaarlijke Zero" :W
 
Laatst bewerkt:
Oh ik zou niet eens weten waar die range afgebeeld staat op het display. Ik kijk alleen maar naar het percentage, en pas afhankelijk van hoe ver ik nog moet mijn rijstijl aan. Dat is vrijwel nooit, alleen als ik een keer vergeten ben te laden :X
Net zoals je schrijft.
Een prettige bijkomstigheid: ik ben onderweg al verschillende keren aangesproken door andere motorrijders of voorbijgangers die nieuwsgierig zijn naar "de wonderbaarlijke Zero" :W
Leuk he. Ik ook. Zelfs een automobilist, willekeurige voorbijgangers, al dan niet motorrijdende collega's. Meest gestelde vragen:

- hoe ver kom je ermee?
- wat voor geluid maakt het dan?

Een beetje als een metro, zeg ik dan altijd maar.
 
Laatst bewerkt:
Midden op het dashboardje staan boven elkaar twee displayvakjes, A en B. Wat die weergeven kun je zelf instellen met de “Select” en “Adjust” knoppen links. Eén mogelijkheid is de (Estimated)“Range”.

Bij mij lijkt het er op dat die “Select” knop stuk is, hij reageert in ieder geval nergens meer op, de klok blijft ook op 00:00 staan.
Er zijn ook al twee indicatorlichtjes stuk, ik moet de zaak dus sowieso een keer uit elkaar halen.
 
Mijn 2018 Zero S ZF14.4 is binnen een maandje ook 1600km oud geworden, gaat goed als woon-werk machine!
De inbouw chargetank is wel een uitkomst bij klantbezoeken e.d.; 6kW ipv 1.3kW via de Schucko is wel een wezenlijk verschil ;)

Heeft er nog meer iemand ervaring met de charge tank? Ik heb namelijk ook een krachtstroomaansluiting beschikbaar en ik vroeg me af of er converters zijn van 380V naar de type2 Mennekes kabel, geschikt om een Zero mee op te laden.

De chargetank laadt met 6000 Watt; een 16 ampere 380V 3-fase krachtstroom aansluiting levert:
wortel3 x 380 x 16 = 10500 Watt...Dat is iets teveel...

Iemand ervaring hiermee?

Cheers!
 
Mijn 2018 Zero S ZF14.4 is binnen een maandje ook 1600km oud geworden, gaat goed als woon-werk machine!
De inbouw chargetank is wel een uitkomst bij klantbezoeken e.d.; 6kW ipv 1.3kW via de Schucko is wel een wezenlijk verschil ;)

Heeft er nog meer iemand ervaring met de charge tank? Ik heb namelijk ook een krachtstroomaansluiting beschikbaar en ik vroeg me af of er converters zijn van 380V naar de type2 Mennekes kabel, geschikt om een Zero mee op te laden.

De chargetank laadt met 6000 Watt; een 16 ampere 380V 3-fase krachtstroom aansluiting levert:
wortel3 x 380 x 16 = 10500 Watt...Dat is iets teveel...

Iemand ervaring hiermee?

Cheers!

Als je een 16A 400V aansluiting hebt betekent dat niet dat die altijd 16A levert. Dat is namelijk het maximum wat die kan leveren. De aangesloten apparatuur bepaalt namelijk wat die aansluiting levert.
Ik weet niet hoe die chargetank aangesloten is. Als dat een een-fase aansluiting is, dan moet je van een fase gebruikmaken. maar bij een 3x16A aansuiting zal die niet meer dan 3,7 kW leveren over 1 fase.
 
Even testen hoe de Amsterdamse laadpalen het doen :P

O423FIH.jpg
 
Als je een 16A 400V aansluiting hebt betekent dat niet dat die altijd 16A levert. Dat is namelijk het maximum wat die kan leveren. De aangesloten apparatuur bepaalt namelijk wat die aansluiting levert.
Ik weet niet hoe die chargetank aangesloten is. Als dat een een-fase aansluiting is, dan moet je van een fase gebruikmaken. maar bij een 3x16A aansuiting zal die niet meer dan 3,7 kW leveren over 1 fase.

Thanks Lecram en Erasmos :)

3.7 kW is altijd sneller dan 1.3 kW via de reguliere lader :)
Hebben jullie nog advies qua converter tussen de krachtstroom en de mennekes kabel?
 
Ik kwam deze tegen;
https://www.schadeautos.nl/nl/schade/motorfietsen/Zero-Motorcycles++DSR-ZF-13-0/o/1001274#

Wat is de inschatting van de kenners hier?
Is de fiets voor een leuke totaalprijs te repareren of kan je er beter met een grote boog omheen lopen?
Thanks net opgehaald.. :+

Volgens mij valt het enorm mee :? alleen of de rest van de motor nog zo lekker werkt..
In ieder geval is de achterband levensgevaarlijk. De motor is opgepoetst met siliconenspray/bandenzwart. |(

Edit.. wel de foto's bekeken, maar niet de tekst gelezen. -O-
Controller heeft sluiting gemaakt.
extra power tank is hierdoor oververhit geraakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam deze tegen;
https://www.schadeautos.nl/nl/schade/motorfietsen/Zero-Motorcycles++DSR-ZF-13-0/o/1001274#

Wat is de inschatting van de kenners hier?
Is de fiets voor een leuke totaalprijs te repareren of kan je er beter met een grote boog omheen lopen?

Het punt is dat je niet weet wat je koopt. Als de hoofdaccu ook kapot is en mogelijk andere electronica, dan ben je echt zuur. Het is niet voor niets dat deze bijna nieuwe motor niet is gerepareerd. Deze is total loss.
 
Best interessant. Zou het zo simpel zijn dat als je de extra accu verwijderd dat je er dan weer op kan rijden? Afgezien van de WOK melding.
 
Zou kunnen, zou ook kunnen dat er nog veel meer vervangen moet worden. Je weet het niet, dus veel risico
Als volkomen leek heb ik dat gevoel ook een beetje. Maar als je er nog 2000 euro bij moet stoppen heb je nog een leuke betaalbare fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan