[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Kan op zich prima, gewoon stuurklemmen gebruiken die je monteert met 1 boutje en dan een langer boutje nemen. De kroonplaat zit op de bovenste vorkklemmen met boutjes met die sierdopjes erop. Als het alleen gaat om de GPS houder zou je ook gewoon een van die kroonplaat boutjes kunnen vervangen voor een langere en op het uitstekende deel je GPS houder monteren.
Top bedankt voor de informatie! Zal dan destijds wel kijken welke van de 2 opties mij het beste lijkt. :}
 
Starten gaat een beetje moeilijk de laatste tijd. Als ie koud is, zet ik de choke aan en als de motor al draait, blijft ie een paar tellen hangen op stationair niveau voordat ie naar de choke stand gaat (4000 - 5000 toeren).

Vooral dat hangen op stationair niveau is vervelend want daar wilt ie nog wel eens uitvallen ipv stijgen naar hogere toeren.

Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Nu geef ik iedere keer gas en dan gaat ie wel onmiddelijk hoger. Het echt oplossen zou mooier zijn natuurlijk.

Als ie al wat heeft gereden, zeg 1 km en nog niet eens warm is, start ie wel altijd perfect, zonder choke dan.

Klinkt precies als die van mij, doet ie dit ook met half/kwart choke? Als ik met dit weer (warm) volledig choke dan verzuipt ie. Ik start deze dagen sochtends met 1/10e choke en smiddags zonder choke.
 
Ah zo. Nou, mocht je toch een clip-on versie kopen en er handlebars van willen maken, pm me dan even, dan kan ik wel vragen hoe m'n vriend dat gefixt heeft. :)

Een setje stuur risers scoren (welke nieuw pittig duur zijn), monteren met langere bouten en daar het andere stuur doorheen. Alles overzetten en klaar.
 
Kan ik een buizen stuur(+klemmen natuurlijk) monteren op de plek waar die dopjes zitten op het model dat standaard met clip on's komt? Sinds dit voor mij zelf makkelijker is i.v.m. mijn huidige navigatie systeem, e.d.

als het alleen voor de bevestiging van je navi is, kun je die gaten prima gebruiken. voor het rijden zou ik het stuur lekker laten zoals het is.. is al redelijk / hoog genoeg.

je hebt het trouwens pas echt over clipons als deze ONDER de kroonplaat om de vorkbuizen bevestigd worden. Wat bij de GS500e gebruikt wordt heten 'stuurhelften'
 
Laatst bewerkt:
afgelopen week de eerste keer aan de GS500e voor Lisette90 gewerkt. Blok gedemonteerd met wat hulp van pa:

frame nu leeg: Ketting niet hoeven splitsen.
full


Het blok apart. het meeste werk was om mn handen weer schoon te krijgen :-)
full
 
Goed bezig. Ik ben vandaag en gisteren met de GS500 een stukje Trans Europa Trails gaan doen. Gisteren netjes 1 op 16 gereden daarmee. Machtig mooi, veel gegleden en volgens mij heel veel skills bij gekregen. Smaakt naar meer.
 
Klinkt precies als die van mij, doet ie dit ook met half/kwart choke? Als ik met dit weer (warm) volledig choke dan verzuipt ie. Ik start deze dagen sochtends met 1/10e choke en smiddags zonder choke.


Ik zal half / kwart choke eens proberen.
Vandaag ook weer bij het starten, valt zelfs uit, dus moest de startknop inhouden zodat ie weer aan ging.

Als ie warm is verzuipt ie inderdaad, altijd een lastig iets want dan weet ik niet goed wat ik moet doen.

Wat bedoel je met 's ochtends 1/10e choke en 's middags geen? Gewoon koud starten 1/10e of zonder choke?
 
1 op 16 is netjes voor mijn aprilia RSV mille. Das ook een tweecilinder maar dan heb je ook de meeste overeenkomsten gehad.

GS500 hoort wel iets zuiniger te kunnen lopen lijkt me.

Ohja, voor ik van de week het blok eruit gehaald heb, had ik eerst nog vastgesteld dat het probleem in de linker cilinder zit. Compressie is nihil. Zo te zien aan hoe de uitlaatpoort en pijp van binnen schoongespoeld zijn heeft ie er nog wel ff mee gereden. Ik hoop maar dat de cilinderwand nog netjes is.
 
1 op 16 is netjes voor mijn aprilia RSV mille. Das ook een tweecilinder maar dan heb je ook de meeste overeenkomsten gehad.

GS500 hoort wel iets zuiniger te kunnen lopen lijkt me.

Ohja, voor ik van de week het blok eruit gehaald heb, had ik eerst nog vastgesteld dat het probleem in de linker cilinder zit. Compressie is nihil. Zo te zien aan hoe de uitlaatpoort en pijp van binnen schoongespoeld zijn heeft ie er nog wel ff mee gereden. Ik hoop maar dat de cilinderwand nog netjes is.

Zou eerst eens de cilinderkop trekken en kijken hoeveel kleppen er niet lekken _O-

Heb al zat GS500 blokjes open gehad, maar nog niet een zonder lekkende kleppen :(

Marc

PS 1:16 is niet netjes, ik rijd makkelijk 1:25
 
Ik heb één keer 1:27 gehaald maar dat was mijn eerste ritje. Daarna niet meer en zit meestal tussen de 1:22-1:25. Maar dan probeer ik wel rustig te rijden. Als ik echt gas ga geven zit ik rond de 1:20, maar dan is mijn olieverbruik ook 1:1000 :+
 
Ik zal half / kwart choke eens proberen.
Vandaag ook weer bij het starten, valt zelfs uit, dus moest de startknop inhouden zodat ie weer aan ging.

Als ie warm is verzuipt ie inderdaad, altijd een lastig iets want dan weet ik niet goed wat ik moet doen.

Wat bedoel je met 's ochtends 1/10e choke en 's middags geen? Gewoon koud starten 1/10e of zonder choke?

Koud choke op 1/10e.
Warm choke op 0/10e :+

-
Ik rij gemiddeld 1:19
 
misschien vanavond nog een ritje doen. 8-)

Zojuist nog een kort avondritje gemaakt :]. Choke op minder dan 1/4de - beetje moeilijk om te zien waar ie nou begint - maar startte erg vlot. Ik moest alleen een beetje gas geven om 'm daar te houden 2-2.5k tpm.

:t hopen dat ie 't zo blijft doen.

-

Flink in de remmen moeten gaan voor een busje dat achteruit uit zijn oprit kwam, hele heg en andere boel wat zijn zicht belemmerde. Stond ie al 2m op de weg voordat ie ook maar enigszins inhield en me zag staan :')

Ik had nog ruimte zat, toch maar volgende keer ietsje trager rijden daar :X
 
Laatst bewerkt:
ik vind 1:16 voor een GS500 nou niet bepaald netjes


Ik had de complete tank zo'n beetje leeggereden over zandpaden waarbij ik eigenlijk alleen de eerste en tweede versnelling gebruikte. Daarbij veel stationair draaien en wegrijden met slippende banden.

Verklaart de 1:16. Op vakantie over het algemeen 1:25 gereden.
 
(...)vastgesteld dat het probleem in de linker cilinder zit. Compressie is nihil. (...) Ik hoop maar dat de cilinderwand nog netjes is.

Afgelopen zondag en vandaag de zaak nog verder open getrokken. Voorlopige conclusies zijn wisselend:

- verlies van compressie komt doordat de uitlaatklep verbrand is, waarschijnlijk door olieverbruik
- de donorkop is niet als geheel bruikbaar omdat de lagerkappen er niet bij zijn
- de kleppen in de donorkop zijn eventueel wel bruikbaar
- de zuigerveren zitten mooi los en de cilinders zien er nog redelijk uit.
- er zijn duidelijke sporen van olieverbruik (veel korstige aanslag) dus honen en nieuwe veren is wel nodig
- de pistonpennen en small end lagers zijn prima in orde
- het linker bigend loopt zeer stroef / op weg om vast te lopen

En dat laatste was iets waar ik vooral niet op zat te wachten.....

Volgende stap is om eerst even rond te kijken voor een ruilblok. In het beste geval (krukas nog goed, nieuwe lagerschalen, zuigerveren en de arbeid aan cilinder+kop) zitten we nu sowieso al aan zo'n 300 euro onkosten te kijken voor het blok weer loopt.
 
Moet wel zeggen dat het spul als technisch lego uit elkaar komt. Echt een heerlijk simpel blok om aan te werken. Enige waar ik moeite mee gehad heb is het aandrijftandwieltje voor de toerenteller. De lagering/houder daarvan is van een soort zamac (laagwaardige alu/zink legering) en zit met 1 boutje in de kop vast. Probleem was alleen dat het ronde deel met O-ring wat naar binnen steekt langs de nokkenas helemaal vastgerot was in het gat. Vanaf de buitenkant begonnen er al stukjes van het materiaal af te breken toen ik er alleen nog maar boos naar keek :-)

Uiteindelijk vanuit de binnenkant de hele bus aan gort geslagen, maar toen was ie er uit ook. Tandwiel en kop zijn verder niet beschadigd.
 
Laatst bewerkt:
ik heb er ondertussen alweer 500km opzitten na de revisie.

sinds gister is de gs ineens gaan zwabberen, ik heb het gevoel dat dit bij het achterwiel weg komt maar het zwabbert door tot in het stuur.

balhoofd lager is nieuw, deze heb ik gister gecontroleerd maar deze is en zit goed.

Mijn schokdemper is wel lek. Hij laat 'scheetjes' als ik de kont naar beneden druk.

als ik naar links hang wordt naar links zwabberen erger en naar rechts idem dito.

is dit een kwestie schokdemper vervangen?
 
ik heb er ondertussen alweer 500km opzitten na de revisie.

sinds gister is de gs ineens gaan zwabberen, ik heb het gevoel dat dit bij het achterwiel weg komt maar het zwabbert door tot in het stuur.

balhoofd lager is nieuw, deze heb ik gister gecontroleerd maar deze is en zit goed.

Mijn schokdemper is wel lek. Hij laat 'scheetjes' als ik de kont naar beneden druk.

als ik naar links hang wordt naar links zwabberen erger en naar rechts idem dito.

is dit een kwestie schokdemper vervangen?

Dat klinkt meer als een wiellager dat de geest heeft gegeven. Ik zou het eerder daar in zoeken dan in een schokdemper want die 'dempt' en dan klinkt zwabberen erg tegenstrijdig. ;)
 
ik heb er ondertussen alweer 500km opzitten na de revisie.

sinds gister is de gs ineens gaan zwabberen, ik heb het gevoel dat dit bij het achterwiel weg komt maar het zwabbert door tot in het stuur.

balhoofd lager is nieuw, deze heb ik gister gecontroleerd maar deze is en zit goed.

Mijn schokdemper is wel lek. Hij laat 'scheetjes' als ik de kont naar beneden druk.

als ik naar links hang wordt naar links zwabberen erger en naar rechts idem dito.

is dit een kwestie schokdemper vervangen?

Mijn GS500 zwabberde laatst ook en ik kon niet goed voelen waar het vandaan kwam. Op lagere snelheden was het erger. Bleek dat ik tijdens een noodstop m'n achterwiel iets scheef had geremd, en nu liep het 1/10e van een rotatie aan. Wiel weer rechtgezet en alles was opgelost. :) Daar even naar kijken is allicht goedkoper dan een nieuwe schokdemper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan