[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Goeie middag iedereen!

Hier meldt zich nog een trotse eigenaar van een GS. Bouwjaar 1992. Sleutelen is niet mijn grootste hobby, maar de handen uit de mouwen steken en leren vind ik geen probleem. Vandaar dat mijn keuze ooit op een GS viel, het leek mij een motor waar ik zelf ongeveer alles wel aan zou kunnen doen (oke, we laten de versnellingsbak wel even zitten ;) ). Tot nu toe gaat mij dat dan ook goed af. Maar nu ga ik toch even wat advies vragen.

Een paar dagen geleden ondekte ik dat er olie lekte uit mijn voorvork. Lekke keering natuurlijk. Ondertussen ligt de voorvork eraf. Mijn buurman heeft een slagmoersleutel dus ik heb eerst geprobeerd de onderste inbus los te halen toen de vork nog in elkaar zat. Geen beweging in te krijgen... Deze zou toch wel los moeten komen met een 18V slagmoersleutel toch? Ondertussen heb ik de doppen aan de bovenkant er vanaf gehaald, olie eruit. En hee, geen spacer? Blijkt dus al een progressieve veering in te zitten ^^.

Goed, olie eruit, zag er nog niet uit als mayonaise, dus dat scheelt al weer. Veren zien er ook nog super uit. En nu vraag ik mijzelf af, ga ik die onderste inbus nu wel loskrijgen met het tooltje van Kapiteinkoek, terwijl dat met een 18V slagmoersleutel niet lukte? En is het echt nodig om de onderste inbus los te halen? Kan ik die keering vervangen zonder de poot eruit te halen?

Wat andere info: De poten zien er beide (voor zover die zichtbaar zijn door ze in en uit te schuiven natuurlijk) gewoon helemaal perfect uit. De lekkende keerring komt hoogst waarschijnlijk door roesten van de ring tussen de keerring en de stofkap. Wat is jullie mening hierover? Ik wil eigenlijk gewoon weer rijden natuurlijk :] .

Ik denk niet dat je de keerring eruit krijgt zonder schade aan de poot als je de boel in elkaar laat. Verder wil je niet alleen de keerring vervangen maar ook de binnenkant van je poot (glijbussen) inspecteren. Met tooltje gaat het wel lukken. Heb je de slagmoersleutel gebruikt toen de veer er al uit was? Het helpt sowieso om de poot op spanning te hebben voordat je de slagmoersleutel gebruikt. Een roestende clip die de ring op zijn plek houdt zal niks te maken hebben met je lekkage of de keerring moet ongelijk zijn gaan bewegen door falen van die clip.
 
Godnondeju. Eendje lekte wat vanachter de rechter crankcase cover sinds de Grote Schoonmaak, dus ik had een pakking gekocht. Toch weer tijd voor een oliebeurtje, dus olie eruit laten lopen, en toen bezig aan de crankcase cover. Dat leek me een kwestie van losmaken, pakking verwisselen, vastmaken. Helaas zit er dus één cover boutje achter de rotor, dus die moest eruit en zo meer gezeik. Natuurlijk met m'n domme kop in de eerste instantie een Philips schroevendraaier op een JIS schroefje gezet dus dat hielp ook niet mee, gelukkig nog wel los gekregen met een iets grotere schroevendraaier, postbode elastiek en een hamer, maar goed. Uiteindelijk alles los, dus ik probeer die cover eraf te krijgen.

Muur- en muurvast. :') "Gently lift the cover" aldus Haynes. Nou, geen milimeter beweging, echt niet. Dus even fiks gevloekt en gescholden en toen besloten LAAT MAAR, en de boel weer in elkaar geschroefd. Halverwege wilde ik dus weer de rotor vastzetten in de krukas, en die bout was al een crime om los te krijgen want je moet de timing tegelijk tegenhouden met een spanner. Hopeloos in je eentje, maar dat was me uiteindelijk gelukt.

Ik maakte slechts één foutje. Ik besefte het zodra ik de momentsleutel had ingesteld en de bout aandraaien, en SNAP hoorde. Bij het eruit halen had ik al gezien dat er wat opgedroogde loctite in 't schroefdraad leek te zitten, en dat had ik er niet uit verwijderd.

Dus nu heb ik een afgebroken bout in m'n krukas zitten. :')

Ik zat er vrijdagavond echt even doorheen, was er helemaal van overtuigd dat 'ie reddeloos verloren was, maar morgen komt m'n vriend langs met een heel stappenplan (linkse tap, hulsje, sleufje slijpen, weet ik het, desnoods uitboren en M7 inzetten), dus hopelijk komt het weer goed.

Maar ik baal nog steeds. :')
 
Supergaaf dashboard trouwens.
Heeft het veel moeite gekost om het aan te sluiten en functioneel te maken?
Ik heb namelijk de Wish aankoopziekte te pakken... Lol

Ik heb in eerste instantie een Ali tellertje op de GS gezet. Kan allemaal prima... Je moet er alleen niet mee door de regen gaan rijden :+

Toch een beetje jammer als je de motor voor woon werk gebruikt :9

Heb uiteindelijk een goeie teller van acewell gekocht! Kost wat (300+) maar verdorie hé het is wel een heel erg fijn tellertje hoor!! :Y

Het kost wel wat moeite... Niet echt plug and play. :+ Heb ook een aparte houder moeten laten fabriceren, maar het resultaat mag er zijn! :}

Dus mocht je nog iemand weten die een leuke GS wil ;)
 
Laatst bewerkt:
Godnondeju. Eendje lekte wat vanachter de rechter crankcase cover sinds de Grote Schoonmaak, dus ik had een pakking gekocht. Toch weer tijd voor een oliebeurtje, dus olie eruit laten lopen, en toen bezig aan de crankcase cover. Dat leek me een kwestie van losmaken, pakking verwisselen, vastmaken. Helaas zit er dus één cover boutje achter de rotor, dus die moest eruit en zo meer gezeik. Natuurlijk met m'n domme kop in de eerste instantie een Philips schroevendraaier op een JIS schroefje gezet dus dat hielp ook niet mee, gelukkig nog wel los gekregen met een iets grotere schroevendraaier, postbode elastiek en een hamer, maar goed. Uiteindelijk alles los, dus ik probeer die cover eraf te krijgen.

Muur- en muurvast. :') "Gently lift the cover" aldus Haynes. Nou, geen milimeter beweging, echt niet. Dus even fiks gevloekt en gescholden en toen besloten LAAT MAAR, en de boel weer in elkaar geschroefd. Halverwege wilde ik dus weer de rotor vastzetten in de krukas, en die bout was al een crime om los te krijgen want je moet de timing tegelijk tegenhouden met een spanner. Hopeloos in je eentje, maar dat was me uiteindelijk gelukt.

Ik maakte slechts één foutje. Ik besefte het zodra ik de momentsleutel had ingesteld en de bout aandraaien, en SNAP hoorde. Bij het eruit halen had ik al gezien dat er wat opgedroogde loctite in 't schroefdraad leek te zitten, en dat had ik er niet uit verwijderd.

Dus nu heb ik een afgebroken bout in m'n krukas zitten. :')

Ik zat er vrijdagavond echt even doorheen, was er helemaal van overtuigd dat 'ie reddeloos verloren was, maar morgen komt m'n vriend langs met een heel stappenplan (linkse tap, hulsje, sleufje slijpen, weet ik het, desnoods uitboren en M7 inzetten), dus hopelijk komt het weer goed.

Maar ik baal nog steeds. :')

Waarom zou je boutje breken door loctite in de draad? Je gebruikte toch een momentsleutel, dan klikt die gewoon eerder. Boutje was niet in orde of je hebt de momentsleutel niet goed ingesteld.
 
Ik denk niet dat je de keerring eruit krijgt zonder schade aan de poot als je de boel in elkaar laat. Verder wil je niet alleen de keerring vervangen maar ook de binnenkant van je poot (glijbussen) inspecteren. Met tooltje gaat het wel lukken. Heb je de slagmoersleutel gebruikt toen de veer er al uit was? Het helpt sowieso om de poot op spanning te hebben voordat je de slagmoersleutel gebruikt. Een roestende clip die de ring op zijn plek houdt zal niks te maken hebben met je lekkage of de keerring moet ongelijk zijn gaan bewegen door falen van die clip.

Ja, was al bang dat het een moeilijke operatie ging worden die keerring eruit te krijgen zonder de poot te beschadiggen. Slagmoersleutel heb ik eerst geprobeerd met de veer er nog in, maar daar zat dus helaas geen beweging in -O- . Zou het dan toch zo zijn dat die 18V slagmoersleutel niet krachtig genoeg is? Ik heb tot nu toe altijd alles los gekregen met dat ding :? .

Verder heeft de roest letterlijk de onderkant van mijn stofkap omhoog geduwd, het is een fraai gezicht zullen we maar zeggen :') . Zal er wel even een foto van maken voor de beeldvorming.

Tooltje wat je hebt omschreven in de How To is zo gemaakt natuurlijk. Maar ik heb er een beetje een hard hoofd over in aangezien die slagmoersleutel de boel niet loskreeg toen het zootje nog onder spanning stond. A fijn, ik zal het morgen even proberen en laten weten hoe het is gegaan!

Verder las ik her en der dat er toch vaak wordt gekozen voor 15W voorvork olie in combinatie met de progressieve veren. Ik heb 10W gekocht natuurlijk, mijn Haynes is mijn bijbel O-) .
 
Waarom zou je boutje breken door loctite in de draad? Je gebruikte toch een momentsleutel, dan klikt die gewoon eerder. Boutje was niet in orde of je hebt de momentsleutel niet goed ingesteld.

Opgedroogde loctite in 't schroefdraad geeft extra wrijving, en dus is 20Nm op de kop van de schroef opeens een veelvoud op 't stuk tussen schroefdraad en kop (helft blank, helft schroefdraad). Dat is dan een kracht waar dat ding niet op berekend is en dan knalt 'ie eruit. Kan best dat de schroef sowieso al niet in orde is geweest, dat weet ik natuurlijk niet, maar de opgedroogde loctite heeft sowieso niet geholpen.
 
Opgedroogde loctite in 't schroefdraad geeft extra wrijving, en dus is 20Nm op de kop van de schroef opeens een veelvoud op 't stuk tussen schroefdraad en kop (helft blank, helft schroefdraad).

20Nm op de kop wordt niet opeens een veelvoud. 20Nm = 20Nm. Of dat nu direct onder de kop is of bij de schroefdraad, dat moment blijft hetzelfde. De maximale spanning in het boutje zit dan misschien op een iets andere plek maar dat maakt niet uit. 20Nm blijft 20Nm.
 
20Nm op de kop wordt niet opeens een veelvoud. 20Nm = 20Nm. Of dat nu direct onder de kop is of bij de schroefdraad, dat moment blijft hetzelfde. De maximale spanning in het boutje zit dan misschien op een iets andere plek maar dat maakt niet uit. 20Nm blijft 20Nm.

full
Het gaat om het uiteindelijke moment en niet om de (relatieve) hoekverdraaing :Y
 
[afbeelding] Het gaat om het uiteindelijke moment en niet om de (relatieve) hoekverdraaing :Y

Het gaat om de klemkracht die ontstaat, die wordt wel degelijk beïnvloed door vervuiling op de draad.
Wat echter vaker voorkomt is dat de schroefdraad teveel gesmeerd wordt. waardoor de spanning in de bout groter wordt bij het zelfde aandraaimoment, en uiteindelijk de boel stuk kan gaan.
 
Het gaat om de klemkracht die ontstaat, die wordt wel degelijk beïnvloed door vervuiling op de draad.
Wat echter vaker voorkomt is dat de schroefdraad teveel gesmeerd wordt. waardoor de spanning in de bout groter wordt bij het zelfde aandraaimoment, en uiteindelijk de boel stuk kan gaan.

Als de draad vervuild dan gaat dat ten koste van de klemkracht bij het aandraaien. Immers als ik noem maar wat de loctite zorgt voor 20% meer wrijving en je gebruikt een momentsleutel dan klikt deze gewoon bij 20Nm terwijl er minder klemkracht is bereikt. Andersom klopt dat wel, smeer de draad en je klemkracht neemt toe bij hetzelfde 20Nm aanhaalmoment.

-edit
Oh je bedoelt waarschijnlijk hetzelfde maar ik las het eerst verkeerd :P
 
Laatst bewerkt:
Als de draad vervuild dan gaat dat ten koste van de klemkracht bij het aandraaien. Immers als ik noem maar wat de loctite zorgt voor 20% meer wrijving en je gebruikt een momentsleutel dan klikt deze gewoon bij 20Nm terwijl er minder klemkracht is bereikt. Andersom klopt dat wel, smeer de draad en je klemkracht neemt toe bij hetzelfde 20Nm aanhaalmoment.

-edit
Oh je bedoelt waarschijnlijk hetzelfde maar ik las het eerst verkeerd :P

Dat bedoelde ik idd :)
 
Nou hoe dan ook is het ding eruit! *D Na twee uur bikken en schuren en zuchten is ook de pakking van de crankcase cover af, en nu moet alles nog weer op moment en nieuwe olie erin. Dan doet 'ie het hopelijk gewoon weer. :)

(Dit keer de bout maar op 19Nm aangedraaid, voor de zekerheid. :+ )
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe zijn altijd beter! :}

Gisteravond de nieuwe inlaatrubbers erop gezet, was wel heeeeel erg nodig.
De O-ringen lagen zelf onder de flens en hadden dus geen enkel nut meer.
Getest met remmenreiniger en inderdaad, geen lekken meer. Proefgereden en moet zeggen
dat waarschijnlijk inderdaad ik weer terug moet van 122 naar 120 of zelfs de 118
die ook nog bij de dynojet kit zit.
Verder ook nog even m'n kleppendekselpakking vervangen, die zweette als een otter :-).
Wordt weer vervolgd, binnenkort met de 120 proefrijden, ben nu geoefend in het losshalen, sproeier vervangen, synchroon stellen en weer inelkaar zetten... :-)
 
Eendje rijdt weer, olielek is opgelost, en het bleek dat de pilot screws respectievelijk 6.5 en 4.5 slag uit stonden. Haynes geeft 2 3/4 aan voor dit model, maar op 3 klonk 'ie beter. Allebei op 3 slagen gezet en dat maakt echt een enorm verschil onderin. Hij pakt nu veel beter op, veel minder zenuwachtig, en ik kan weer zonder horten en stoten dertig rijden! *D
 
Beste, Ben nu al 1maand, trotse eigenaar van een suzuki gs500 e, uit1992. Ik heb hier uit dee forum zeer veel geleerd. Keerringen vervangen, carb reviseren, enz...
Hiervoor mijn dank aan iedereen.
Mvg :t
full
 
Beste, Ben nu al 1maand, trotse eigenaar van een suzuki gs500 e, uit1992. Ik heb hier uit dee forum zeer veel geleerd. Keerringen vervangen, carb reviseren, enz...
Hiervoor mijn dank aan iedereen.
Mvg :t [afbeelding]

Waar komt die vandaan? Lijkt op de motor die iemand in de buurt een paar jaar terug had. Daar werd ie in ieder geval goed onderhouden.
 
Waar komt die vandaan? Lijkt op de motor die iemand in de buurt een paar jaar terug had. Daar werd ie in ieder geval goed onderhouden.
Denk het niet. Deze komt uit Genk, heb ik van mijn collega gekocht. Hij was gewoon origineel bij aankoop. Heb hem zelf zo opgemaakt. Allles zwart mat, zelfs de motorblok. Met hittebestendige verf. Maar deze is ook zeer goed onderhouden geweest, alleen dat deze 2 jaar stil heeft gestaan, daardoor heb ik de carbs moeten reviseren, en zuiver gemaakt. Rijdt nu super. Heerlijk machine.
 
Heb ik weer..
Komt mijn vader er vandaag achter dat mijn voorvork weer lekt.
Waarschijnlijk door een putje in de voorvork zelf :-(
Ben bang dat ik de voorvork moet vervangen...
full


Het blijft een drama (vind ik).
Sinds vorig jaar in totaal €500,- kwijt geweest aan de motor :').
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet echt een putje op je foto. Als hij niet te lang is kan je hem wat polijsten en proberen of de nieuwe keerring heel blijft. Anders even nieuwe poten scoren bij Bassie.

Dat is trouwens de reden dat ik vorkbalgen om de poten heb zitten. Ziet er niet uit maar die van mij blijven de rest van mijn leven onbeschadigd glimmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helaas geen voorvorken meer. Maar wat Kapitein Koek zegt: de binnenpoten even goed nakijken en als er wat putjes zitten moet je ze polijsten. Tegenwoordig hebben vrijwel alle GS500 voorvorken wel een putje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan