JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Nee, dat stelde sammie ook al voor. Ik zal ze eens mailen.

@sammie
Hoeveel km heeft je blokje al gedraaid? Ik heb m'n Jawa nog maar een half jaartje maar ik had ook niet verwacht dat dit eenmaal opgewarmd zo'n fijn rijdend machientje zou zijn! Rond 80 - 100 lijkt die van mij het mooist te lopen ( ook een 638 blok).
Nu 78.000km..
 
Tssk, wil eigenlijk naar Ulan Bator en terug op 't ding..(ivm mondharpfestival)
Ach, waarom niet? Je bent er in 2 weken, als je 8 uur per dag rijdt ;)

full
 
Vandaag hield de Jawa er mee op.. Begon met pruttelen en dat werd steeds erger dus carburateur schoongemaakt en vlotter gecheckt. Hij krijgt genoeg benzine, dat is het probleem niet. Op de stander loopt hij wel goed, ook op 2 cilinders. Zodra je ermee begint te lopen of rijden valt alles stil.

Ik denk haast dat er een draadje ergens sluiting maakt, van de CDI of de sensors. Hebben jullie hier al eens last van gehad?
 
Vandaag hield de Jawa er mee op.. Begon met pruttelen en dat werd steeds erger dus carburateur schoongemaakt en vlotter gecheckt. Hij krijgt genoeg benzine, dat is het probleem niet. Op de stander loopt hij wel goed, ook op 2 cilinders. Zodra je ermee begint te lopen of rijden valt alles stil.

Ik denk haast dat er een draadje ergens sluiting maakt, van de CDI of de sensors. Hebben jullie hier al eens last van gehad?
Dat zou je inderdaad wel denken ja. Maakt de standard misschien ergens sluiting??? Maar als er echt sprake is van sluiting, dan knalt de zekering er wel uit. Dus mogelijk wordt er ergens een verbinding verbroken? Zit niks anders op, dan de bedrading nalopen van de ontsteking.
 
Precies. Er zit niets tussen de standaard, maar de zekering word wel warm(20A). Er zitten indicator leds op mijn Newtronic ontstekingsdoos, die gaan ook uit wanneer de motor bij het rollen afslaat. Ik ben de draden van de ontsteking maar even opnieuw aan het leggen, de sensors lijken goed te werken. Misschien verbind het contactslot wel niet goed door.
 
Precies. Er zit niets tussen de standaard, maar de zekering word wel warm(20A). Er zitten indicator leds op mijn Newtronic ontstekingsdoos, die gaan ook uit wanneer de motor bij het rollen afslaat. Ik ben de draden van de ontsteking maar even opnieuw aan het leggen, de sensors lijken goed te werken. Misschien verbind het contactslot wel niet goed door.
Heb je een bedradingsschema van de 638? En/of een werkplaats handboek? Heb ik eventueel wel voor je. Overigens loopt er een spanningsdraad naar de stoplicht schakelaar en van daar weer een draad naar het achterlicht. Die eerste draad zit wel laag bij het blok, en dat is de enige, ergens in de buurt van de standaard. De rest van de bedrading zit hoog.

Nou ja, behalve de draad naar de schakelaar van de "vrij" stand, die zit onderin het blok. Maar die draad is geen stroomdragende draad.

P.S.: Je hebt ook een "kill" schakelaar. Kan ook een goede kandidaat zijn voor problemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen goed schema van de 638. Ik heb een 634 met een 638 blok, mijn stoplichtschakelaar gaat dmv een kabel naar een schakelaar onder de tank. Er loopt voor het stoplicht geen kabel naar onderen.

Ben al wat verder gekomen, startrelais in ieder geval vervangen voor een modern exemplaar en de tank eraf gehaald. Als ik aan de bos friemel die onder de tank door loopt gaat de ontsteking uit. Ergens in die klos of bij de koplamp zit dus een draadje wat niet deugt. De killswitch had ik al uitgesloten.
 
Ik heb nog geen goed schema van de 638. Ik heb een 634 met een 638 blok, mijn stoplichtschakelaar gaat dmv een kabel naar een schakelaar onder de tank. Er loopt voor het stoplicht geen kabel naar onderen.

Ben al wat verder gekomen, startrelais in ieder geval vervangen voor een modern exemplaar en de tank eraf gehaald. Als ik aan de bos friemel die onder de tank door loopt gaat de ontsteking uit. Ergens in die klos of bij de koplamp zit dus een draadje wat niet deugt. De killswitch had ik al uitgesloten.

Ah, een schakelaar die reageert op voet- en handrem. Had ik aan moeten denken. zit ook op mijn 634.
Stuur me een pm met jouw e-mailadres, dan stuur ik je het bedradingsschema toe. Maar je kunt het zelf ook downloaden bij Mario Mager op http://www.jawaczech.co.uk/ (www.jawaczech.co.uk)
Ga op die site naar "electrical" en je ziet bovenaan al gelijk het bedradingsschema van de 638 staan.
 
Ik heb 'm gevonden, bedankt Soojo.
De vorige eigenaar was geen fan van solderen, onder het tape kwam dit tevoorschijn..



Alles is opnieuw bedraad en ik heb een nieuwe zekeringhouder erin gedrukt. De zekering word nu niet meer warm en ik krijg de CDI unit niet uit als ik aan de draden zit.

Helaas is het nog niet opgelost, maar het probleem doet zich wel anders voor. Hij slaat nu af en toe de rechter cilinder af tijdens het rijden en heel af en toe allebei. Zal er schade zijn aan CDI/bobines door het bedradingsprobleem? Het is heel lastig testen, omdat het probleem zich op de standaard niet voor doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 'm gevonden, bedankt Soojo.
De vorige eigenaar was geen fan van solderen, onder het tape kwam dit tevoorschijn..

[~[url="https://s15.postimg.cc/d7ltggrt7/20180528_114522.jpg"]afbeelding~][/url]

Alles is opnieuw bedraad en ik heb een nieuwe zekeringhouder erin gedrukt. De zekering word nu niet meer warm en ik krijg de CDI unit niet uit als ik aan de draden zit.

Helaas is het nog niet opgelost, maar het probleem doet zich wel anders voor. Hij slaat nu af en toe de rechter cilinder af tijdens het rijden en heel af en toe allebei. Zal er schade zijn aan CDI/bobines door het bedradingsprobleem? Het is heel lastig testen, omdat het probleem zich op de standaard niet voor doet.

Jeetje wat een warboel. De laatste Jawa, die ik onder handen ad was net zoiets. Heb een hele nieuwe draadboom gemaakt en erin gezet. Ik heb er eerst een schets van gemaakt. Overigens is dit van een 634 met VAPE ontsteking. En ik heb bijna overal massa draden getrokken (bij de Jawa wit)
full
 
Dat schema komt wel van pas.. Ben er alleen nog niet ervan overtuigd dat er nog ergens draadbreuk in de boom zit. De CDI sluit ook niet echt meer af als de motor afslaat, het blijft lastig te testen.

Contactpunten heb ik er nooit bij gehad. Het klinkt voor mij niet als een bobine probleem. Ik ga vanavond de sensors doormeten om te kijken of er wel een consistent signaal naar de CDI komt.
 
Ik heb een vraag mbt. trillen van de motor bij ongeveer 5000rpm. Het gaat in deze om een 641. Mijn hooft trilde gewoon mee. Is er iemand,die zo iets al eens heeft meegemaakt? Heb ik nog een vraag. Vanmiddag was ik bezig een 638 blokje te demonteren. En wat kom ik tegen:
de gaten voor de ophanging in het frame zijn 11,5 mm en dat voor m10 bouten Heeft er iemand die ophang gaten al eens gemeten(638 blok) Mij lijkt het niet goed. Het kan een onnauwkeurigheid van het gietwerk zijn, of uitgeslagen Nog een vraag omtrent de squish clearance Hoeveel moet die zijn in deze blokken? Een mm, bij meten met een twee mm dikke soldeerdraad mat ik niets bij standaard voet- en koppakking. Wie kan hierover iets zinnigs zeggen? Groeten Tandwiel
 
Een van de sensors blijkt toch stuk.. De motor slaat niet meer af maar loopt soms niet op de rechter cilinder. Het is een newtronic ontstekingsdoos, zit allemaal wat goedkoop in elkaar. Dunne draadjes naar de sensors.

 
Een van de sensors blijkt toch stuk.. De motor slaat niet meer af maar loopt soms niet op de rechter cilinder. Het is een newtronic ontstekingsdoos, zit allemaal wat goedkoop in elkaar. Dunne draadjes naar de sensors.

[~[url="https://s15.postimg.cc/tt0shw4fv/20180530_102759.jpg"]afbeelding~][/url]
Die sensoren hebben niet zoveel te lijden. :9~ Misschien één kanaal van de schakeling brak? Heb zoiets gehad met een NewTronic (of Piranha). Rechter transistor van de schakeling bleek aangebrand. Zie plaatje

full


Ik heb NOG zo'n print liggen, die goed is. De sensoren en het kabeltje ernaartoe, die daarbij horen, zijn er niet meer.
(maar geen idee wat dat te maken kan hebben met al of niet op de standard staan).
 
Laatst bewerkt:
Klinkt mogelijk... is in ieder geval makkelijker op te lossen dan die sensors. Maar als ik aan een draadje van de sensors zit kan ik de cilinder aan en uit zetten.
Ik denk dat daar wel kabelbreuk zit. Dit probleem staat los van het stander probleem, dat was opgelost toen ik de bedrading opnieuw gelegd heb. Had ik wat duidelijker mee moeten zijn
 
Laatst bewerkt:
Klinkt mogelijk... is in ieder geval makkelijker op te lossen dan die sensors. Maar als ik aan een draadje van de sensors zit kan ik de cilinder aan en uit zetten.
Ik denk dat daar wel kabelbreuk zit. Dit probleem staat los van het stander probleem, dat was opgelost toen ik de bedrading opnieuw gelegd heb. Had ik wat duidelijker mee moeten zijn
Ik heb er een uit elkaar liggen. Dit is is het kastje:
full

full


Witte draad aarde, rode draad +6 volt, bruin en zwart naar de bobines. Aan de 4 pennen van het kastje komt de volgende stekker (ligt hier open)
full

Rood en zwart zijn + en - 5 Volt, en de kabel gaat naar de sensoren op de dynamo. Hier het andere eind van de kabel.
full

Hier losgekoppeld van de sensoren, die erbij liggen.
Bovenin de sensor zit een LED (light emitting diode), onderin een lichtgevoelige cel.
De LED EN de lichtgevoelige cel zitten beide aan de linkerzijde aan de rode (+5 volt) draad van het kabeltje. De LED (bovenin) zit met de rechterzijde aan de zwarte draad (massa) van het kabeltje, en brandt dus als je het contact aan zet.
Bij de rechter sensor zit het andere aansluitpunt van de lichtgevoelige cel aan de gele draad van het kabeltje.
Bij de linker sensor zit het andere aansluitpunt van de lichtgevoelige cel aan de blauw/groene draad van het kabeltje.
Hier nog een close-up van de open liggende sensor.
full

Ik vermoed dus dat er ergens een contact los zit. Nou die zijn allemaal te solderen.
En het is allemaal open te maken en weer dicht te lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan