JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Nou heb vanavond de carburateur nog eens helemaal schoongemaakt. Alles nogmaals met compressor schoongespoten en alles weer in elkaar gezet.

Na montage wilde die niet starten, logisch met lege vlotter. Maar na 100 keer kicken ging hij pas aan. Liep weer het zelfde. Enorm in de toeren jagen bij gas geven en eigenlijk niet terug zakken naar stationair toerental. Na uitzetten van de motor wilde hij ook niet meer aan. Weer enorm vaak moeten kikken en toen sloeg die weer eens aan. Heb even een filmpje gemaakt:


Daarna 15 min. even niks gedaan en weer gestart. Toen liep die plots spontaan beter. In de zin van rustiger toerental en bij stukje stationair lopen en na gasreactie bleef die ook rustig lopen. Heel vreemd.


Vreemde is dat er weinig af te stellen valt. Carburateur reageerd totaal niet op de stationairschroef. Veranderd niks in stationair toerental.

Reageerd alleen bij in en uitdraaien van de luchtschroef.

Wie o wie heeft nog tips. Na het rijden druppelt blokje ook wat olie aan de onderkant. Lijkt vanaf rechterkant bij tandwiel/ketting vandaan te komen. Wellicht iets herkenbaars?
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk heb ik alles ook echt schoongemaakt en dus ook de stat sproeir en niet alles alleen doorgeblazen. Maar goed, ik blijf doorzoeken. Voor zelfde geld heb ik toch ergens lekke keerring zitten oid.
 
Lijkt erop dat je gasschuif blijft hangen.
Heb ik ook ooit wel eens gehad.
Even je gaskabel en gasschuif checken dat deze soepel loopt.
En nieuwe Brisk bougies erin doet wonderen.
 
lijkt me ook een gaskabel-gasschuif probleem
heb je speling aan je gashendel?zoniet staat de gaskabel te strak en kan de gaschuif niet zakken waardoor je met je stationaire schroef ook niets kunt regelen
speling aan je gashendel controleren en met je vinger in de carburator voelen of de gaschuif helemaal kan zakken,je moet die horen tikken tegen de stationaire schroef
 
en is je gaskabel niet te kort toevallig?Of valt de buitenkabel niet mooi in het hulsje bij de carburateur oid?
 
Laatst bewerkt:
Sorry hoor, ik ben alleen een meelezer normaliter.... maar; als het toerental verandert (hoger OF lager) bij de 'remreinigertest' dan heeft dat toch weinig met gasschuiven, kabels, sproeiers etc. te maken? IK zou eerst toch naar een luchtlek verder zoeken...
De rest controleren kan natuurlijk an sich geen kwaad maar...
 
Wie o wie heeft nog tips. Na het rijden druppelt blokje ook wat olie aan de onderkant. Lijkt vanaf rechterkant bij tandwiel/ketting vandaan te komen. Wellicht iets herkenbaars?

Dat is herkenbaar. De stift, die de automatische koppeling bedient, gaat door de as van het secundaire tandwiel, dat met de ketting je achterwiel aandrijft. Om te zorgen dat de olie niet vanuit het blok langs die stift naar buiten komt, zitten er om die stift kleine oliekeerringen. Die willen wel eens gaan lekken.

full


Het betreft de nummers 6, 7 en 8. Een dikke bruine ring van een soort bakeliet, een kleine dunne rubbering, en een witte nylon ring.

Hier zie je ze: Tesnenia,upchávky tyčky spojky,priemer 19,2mm - Jawa 250,350 - 1946--
 
Laatst bewerkt:
Top dat iedereen meedenkt. We blijven ermee bezig. Er is idd geen speling op de gaskabel, ik zal nog eens controleren of de gasschuif wel helemaal naar onder gaat.
 
Ik denk dat je beet hebt..
vandaar dat ik al aangaf dat de gaskabel waarschijnlijk te kort is. Zo klonk het in het film[pje ook........
Het hoge toeren maken is naar mijn idee in dit geval te wijten aan te strakke gaskabel en niet aan luchtlek oid. dat komt later wel. Ik denk dat als je een beetje speling in de gaskabel brengt, de zuiger dan helemaal naar onder kan zakken en dan zal je zien dat je stationairschroef ook naar behoren gaat werken. Dan kun je hem zelfs afstellen!
 
vandaar dat ik al aangaf dat de gaskabel waarschijnlijk te kort is. Zo klonk het in het film[pje ook........
Het hoge toeren maken is naar mijn idee in dit geval te wijten aan te strakke gaskabel en niet aan luchtlek oid. dat komt later wel. Ik denk dat als je een beetje speling in de gaskabel brengt, de zuiger dan helemaal naar onder kan zakken en dan zal je zien dat je stationairschroef ook naar behoren gaat werken. Dan kun je hem zelfs afstellen!

Hey Pep!
Biertje? :)
 
Nou we zijn weer beetje terug bij af. Gasschuif gecontroleerd, sluit mooi en zelfs voor zekerheid wat speling gemaakt op de gaskabel, mag er niet bij baten.

Startte vanavond in 1x, dus goede hoop. Maar na uitzetten wilde hij al niet meer starten. Na heel veel pogingen toch weer starten, maar loopt nog altijd niet stationair. Stationairsproeier en schroef nogmaals schoongemaakt, maar blijft allemaal een raadsel.

Hij rijd verder wel goed zonder stotteren of pruttelen. Alleen start gewoon heel moeilijk en blijft niet stationair lopen.
 
Dus je bent wel een stap verder?
Alles wijst toch op een vuildinges in de carb, maar als je die al hebt schoongemaakt..
Ben je al verder gekomen met valse-lucht controle?
 
Misschien ten overvloede: Als de stationair sproeier zelf niet verstopt is, misschien dan het kanaaltje in de carburateur zelf?
 
Laatst bewerkt:
Starten nog altijd met choke, maar enorm vaak kicken. Dat stationairverstelschroef nog niks doet, klopt ook nog altijd niet.

Ik ga komend weekend weer verder ermee, ook maar weer verder of ik nog verklaring kan vinden voor eventuele valse lucht.

En ga toch maar voor zekerheid nieuwe pakkingen bestellen en revisiesetje voor de carb.
 
Starten nog altijd met choke, maar enorm vaak kicken. Dat stationairverstelschroef nog niks doet, klopt ook nog altijd niet.

Ik ga komend weekend weer verder ermee, ook maar weer verder of ik nog verklaring kan vinden voor eventuele valse lucht.

En ga toch maar voor zekerheid nieuwe pakkingen bestellen en revisiesetje voor de carb.
Bedoel je de mengselregelschroef of de hoogte-verstelschroef?
 
Ik moet wel zeggen, dat jawas beetje eigenaardig stationair lopen. Trouwens, vervang de bougies eens voor BRISK bougies. Daar lopen ze een stuk beter op. Ps starten met een warme motor kan ook beetje lastig zijn. Ik zet de kraan open, laat hem even doorlopen, dan een paar keer vlotteren, kraan dicht, en dan met de ontsteking uit 2 a 3 keer trappen, ontsteking aan en dan 2x trappen en dan loopt hij meestal, dan benzine kraan open.

Trouwens, het lijkt wel alsof je vlotter de benzine toevoer niet geheel afknijpt als hij vol is. Dan loopt hij ook slecht onderin. Even vlotter eruit halen en kijken of deze niet lek is (mag niet klotsen)
Groet
Sebas
 
Ik moet wel zeggen, dat jawas beetje eigenaardig stationair lopen. Trouwens, vervang de bougies eens voor BRISK bougies. Daar lopen ze een stuk beter op. Ps starten met een warme motor kan ook beetje lastig zijn. Ik zet de kraan open, laat hem even doorlopen, dan een paar keer vlotteren, kraan dicht, en dan met de ontsteking uit 2 a 3 keer trappen, ontsteking aan en dan 2x trappen en dan loopt hij meestal, dan benzine kraan open.

Trouwens, het lijkt wel alsof je vlotter de benzine toevoer niet geheel afknijpt als hij vol is. Dan loopt hij ook slecht onderin. Even vlotter eruit halen en kijken of deze niet lek is (mag niet klotsen)
Groet
Sebas
De vlottertip is goed,Brisk is prima verder deel ik je mening niet Sebas!
Mijn jawa's lopen stationair als een klok en lauw/warm starten geeft geen problemen.
 
Nou we zijn weer beetje terug bij af. Gasschuif gecontroleerd, sluit mooi en zelfs voor zekerheid wat speling gemaakt op de gaskabel, mag er niet bij baten.

Startte vanavond in 1x, dus goede hoop. Maar na uitzetten wilde hij al niet meer starten. Na heel veel pogingen toch weer starten, maar loopt nog altijd niet stationair. Stationairsproeier en schroef nogmaals schoongemaakt, maar blijft allemaal een raadsel.

Hij rijd verder wel goed zonder stotteren of pruttelen. Alleen start gewoon heel moeilijk en blijft niet stationair lopen.

Hm. Recent had ik zelf af en toe startproblemen. Vaak deed zich dat voor nadat ik pauzeerde bij een rit. Ik bemerkte later ook dat er benzine of olie drupte. Ik heb het bezineslangetje even van het kraantje getrokken, en ik zag dat er heeeel langzaam benzine uit het kraantje drupte, als het handeltje van het kraantje niet heel precies horizontal stond. Wat bleek vervolgens: De bout waar het handeltje doorheen steekt, zat los. Dat aangedraaid, en het druppen en de startproblemen waren over. Kennelijk sloot de vlotternaald de toevoer ook niet 100% af, en verzoop de motor terwijl hij stil stond..

Toen ik de 634 voor het eerst had, en al een aantal ritten achter de rug had, hield hij er een keer plotseling mee op. Ik was op weg naar huis en reed al op de reservestand. Het bleek dat er geen benzine uit de kraan kwam. Ik heb de motor een aantal keren flink heen en weer bewogen, zodat de benzine rechts uit de tank naar het linke deel klotste. Toen kwam er weer benzine uit de kraan in de normaalstand en kon ik naar een tankstation om te tanken.
Thuisgekomen heb ik de tank leeg laten lopen en de boel nagekeken, en bleek er een dikke lichtbruine koek om het onderste deel van het zeefje van de benzinekraan te zitten. De motor had bij de vorige eigenaar heel lang stil gestaan. Enige remedie: tank schoon maken en een nieuwe kraan inzetten.

Moraal van dit verhaal: als alles goed lijkt te zijn aan de carburateur, kijk dan ook naar andere plekken in de keten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan