JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Wat weerhoud je ervan om zelf die grote beurt te geven? Mensen van achterin de 60 zijn trouwens bepaald nog niet hulpbehoevend hoor :N
Er zijn ook mensen van in de 20 die wel hulpbehoevend zijn eh..
Joh.. post eerst eens wat plaatjes? Wij loodsen je er wel doorheen.. :Y
 
full

foto van jawa vorig jaar in Slov.
 
Ik was met de enfield op dezelfde camping als vorig jaar met de jawa. De beheerder herkende me meteen en heeft foto's doorgemaild..

Goed, zonder die boomknuffelende kuthippie in beeld was dit best 'n leuke foto..
full
 
Wat weerhoud je ervan om zelf die grote beurt te geven? Mensen van achterin de 60 zijn trouwens bepaald nog niet hulpbehoevend hoor :N

Geen zin/kennis/kunde etc.

Hij is wel hulpbehoevend want hij is achter in de 60 en heeft nog voor 50 jaar plannen. Als we hem niet een handje helpen krijgt ie dat nooit af.
 
Ik heb zowaar een raar probleem met de schijfrem van de 638..
De remdruk was weg en het reservoir was min of meer leeg.. na bijvullen is de remdruk er weer maar.. kan nergens leksporen vinden?
Het kan toch niet langs de zuigers er uit lekken?
Dan nog.. zou je druppels moeten vinden ljkt me..
Raarr...
 
Laatst bewerkt:
Geen zin/kennis/kunde etc.

Hij is wel hulpbehoevend want hij is achter in de 60 en heeft nog voor 50 jaar plannen. Als we hem niet een handje helpen krijgt ie dat nooit af.

OK, dan mag ik jouw schoonvader wel :Y Ik ben 68, da's toch zeker ook achterin de 60. Dus je komt mij ook helpen? *O*

P.S. Er is een Jawa CZ Club. Daar helpen leden elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowaar een raar probleem met de schijfrem van de 638..
De remdruk was weg en het reservoir was min of meer leeg.. na bijvullen is de remdruk er weer maar.. kan nergens leksporen vinden?
Het kan toch niet langs de zuigers er uit lekken?
Dan nog.. zou je druppels moeten vinden ljkt me..
Raarr...
's avonds was het er nog, en 's morgens was het opens weg? Je hebt een waakfred nodig!
 
Hm, geen ervaring mee. Verdampt het op de duur, als het ergens weglekt?
Wel, het is wat nat bij 't scharnier van de handle, dus het zal langs de pompzuigerdinges komen..
Ongetwijfeld een rubbertje wat niet zo best meer is.
Eens kijken welke webshop dit spul heeft. Ik heb er al eens eerder naar gezocht en kan me herinneren dat het niet zo dik gezaaid was..
 
full


Vandaag de middenbok en balhoofd lagering geplaatst.
De as passing van de bok had speling, daarom heb ik een overmaatse as gekocht.
Vervolgens moesten alle gaten 1mm vergroot worden. D.m.v. shimringen heb ik de axiale speling weggehaald.

Daarna de veer volgestopt met muntjes, om hem langer te maken, en de boel in elkaar gezet. (Goede tip Jo!)

Volgende stap is nieuwe lagerbussen in de achterbrug persen.
 
'VERKOCHT'

Beste mensen, ik heb nog wat JAWA 638 spul liggen, maar al een tijdje geen JAWA meer.
Het mag dus weg.

Ik heb het niet uitgezocht en er zit rommel tussen, maar vast ook wel iets bruikbaars.
Met de foto's in de link heb ik getracht een beeld te geven van wat er ligt.

Setje gietwielen, incompleet onderblok waarvan de krukas bij mijn weten goed is, een koppeling, wat puntenontstekingspul, een nieuwe primaire ketting, pakkingsetje, de gewraakte koppelings O-ringen, een geprinte handleiding, een cilinder met pet, koppelings- en ontstekingsdeksel, rempompje 639, zulks.

Let wel, jullie zijn niet mijn vrienden, dus ik hanteer gewoon marktconforme prijzen.

Gratis af te halen dus.

https://photos.app.goo.gl/5dZkYPQrvTY8gnFq5

'VERKOCHT'
 
Laatst bewerkt:
Nou Sammie bij Morrits is een schijfremhandle met reservoir voor weinig!!!! Ik zoiu zeggen ophalen die meuk!!!uh bedoel natuurlijk mooie spulletjes!!!
 
Net remrevisiespul e.d. besteld, zag ik net onderweg dat de koppelingskabel van de 638-weer- aan het rafelen is.. Suf..En ben door de voorraad heen.. -O-
 
Net remrevisiespul e.d. besteld, zag ik net onderweg dat de koppelingskabel van de 638-weer- aan het rafelen is.. Suf..En ben door de voorraad heen.. -O-
Denk er dan ook eens aan om je hevel en stelschroef te vernieuwen. Die slijten ook, worden scherp en snijden je kabel stuk.
 
Denk er dan ook eens aan om je hevel en stelschroef te vernieuwen. Die slijten ook, worden scherp en snijden je kabel stuk.
De stelmogelijkheid zit in het midden(echt waar) van de kabel. Dat van de hevel wist ik niet. Het rafelen is echter een stukje verder. Ik denk dat het komt door het wrikken van het tonnetje in de hevel.
Ik zal idd eens goed kijken naar de pasvorm van het spul.
Dank voor de tip! :t
 
Dat wrikken zou heel goed kunnen. Ik rij dagelijks een BMW R1100. Als ik een nieuwe kabel met hendel monteer doe ik 40.000 met de kabel. Als hij breekt en ik vernieuw alleen de kabel is hij in 2000 kilometer weer gebroken. Dat komt inderdaad doordat het gat van het tonnetje ruim wordt en het tonnetje gaat schranken. Met een nieuw hendel is dat weer opgelost. Dure hobby.
Stellen halverwege is wel een nette, spanningsvrije oplossing, ik ken dat nog wel van de brommer van vroeger.
 
Het tonnetje slijt zichzelf klem in de hendel bedoel je denk ik?
Anyway, bij de jawa heb je de koppelingshendel nauwelijks nodig als je veel op de halfautomaat doet. Ik heb maanden zonder gereden nadat op weg naar 't Elefanten (bepakte jawa) de kabel knapte en ik heel vlug de koppeling met de voet moest leren opkomen. _O-
full
 
Bekend euvel. Heb 's winters ook wel gehad dat de koppeling kabel helemaal vast zat gevroren. Inderdaad even uitvogelen maar wegrijden is best te doen met alleen de halfautomaat. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan