JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Ik heb d emultimeter op 200 Ohm staan, Ene pool van de schakelaar geeft ca 10 (010,0) aan, als ik de schakelaar uitrek dan meet ik hetzelfde als over de andere pool-logisch, maar dan meet ik 02,0..niet echt sluiting..
 
Ik heb d emultimeter op 200 Ohm staan, Ene pool van de schakelaar geeft ca 10 (010,0) aan, als ik de schakelaar uitrek dan meet ik hetzelfde als over de andere pool-logisch, maar dan meet ik 02,0..niet echt sluiting..
Je kunt ook een lampje en een batterijtje nemen om te kijken of er ergens sluiting is. Oftewel, als het lampje gaat branden, dan is er ergens sluiting.
Kun je in elk geval experimenteren zonder dat het je accu of je zekering kost.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het aan de remlicht schakelaar ligt. Die maakt gewoon wel of géén contact. Ergens moet een spanningsdraad contact maken met massa.

Of je moet een apparaat ingebouwd hebben dat teveel stroom trekt. Toch geen straalkacheltje ingebouwd he ;)
 
Als ik 'm op de diode stand zet(mag dit) geeft hij tussen massa en pool die naar het contactslot gaat, 007 aan, en de andere kant 002.
Het is maar een simpel ding maar ik heb even geen idee wat ik met deze waarden moet..
ik zou ook niet weten waar tussen schakelaar en lamp hij sluiting zou moeten maken?

De zekring leek te springen op het moment dat de motor weer bijna op stat. rpm zit.. je remt af, staat bijna stil en pff alles weg..
 
Sammie rijd nu al met zijn verwarmde vest
vast een schuur plek afremmen lage toeren veel trilling
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook een lampje en een batterijtje nemen om te kijken of er ergens sluiting is. Oftewel, als het lampje gaat branden, dan is er ergens sluiting.
Kun je in elk geval experimenteren zonder dat het je accu of je zekering kost.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het aan de remlicht schakelaar ligt. Die maakt gewoon wel of géén contact. Ergens moet een spanningsdraad contact maken met massa.

Of je moet een apparaat ingebouwd hebben dat teveel stroom trekt. Toch geen straalkacheltje ingebouwd he ;)
Ik snap het niet.. misschien omdat ik moe ben..
Ik heb wel de acculader die een kortsluitbeveiliging heeft er op gezet en via de schakelaar het remlicht laten branden, de lader schakelt zichzelf dan niet uit..
 
Laatst bewerkt:
Pff het laat me niet los (daar gaat m'n nachtrust :+ )
gas terug, rem erbij.. wat gebeurd er nou waardoor de zekering klapt?
Remlichtje werkt ook gewoon goed, contacten op de schakelaar zijn goed geïsoleerd, laderij is in orde..
 
Pff het laat me niet los (daar gaat m'n nachtrust :+ )
gas terug, rem erbij.. wat gebeurd er nou waardoor de zekering klapt?
Remlichtje werkt ook gewoon goed, contacten op de schakelaar zijn goed geïsoleerd, laderij is in orde..
Een nachtje ergens over slapen wil wel eens helpen. :Y Zit de schakelaar bij de remkabel bij het achterwiel? Zoals bij de 634? Kan het niet zijn dat de rempedaal of een ander onderdeel van de remmerij ergens bij een spanningskabel sluiting maakt, doordat die spanningskabel knel komt te zitten ???? Hoeft immers niet noodzakelijk een spanningsdraad te zijn, die zelf iets met remmen te maken heeft.
 
Nee, het is een schakelaar van de voorrem, die in het koplampmasker zit...
-snap je lampje-batterijtje nog steeds niet.. :$
 
Well, als ik deze zomer nog met de motor weg wil word dat de 638.. (zie topic in techniek..)
de 559 lijkt me leuk voor omg. Belgie, Harz of Scandinavie (vlak, mag je nergens hard rijden en koel) maar 14 pk met mij er op, kampeerbagage(wat hij op zich prima doet) en dan ook bergen & hitte en gietijzeren cylinder zie ik niet zitten.. wellicht doet hij het gewoon allemaal.. maar toch..
Electr. probleem heb ik misschien getacled..moet het nog uitproberen..
Ik had bij jawamarkt.cz de rubbers besteld die de koplamporen wat op hun plek houden.. zijn niet geleverd(koplamp rammelt wat , sinds de Roemenie crash zijn die ringen lens)
Misschien samen eens bestellen met koolborstelhoudersetje en kettingrubbers..Of onderweg bij een jawa-toko langsgaan?
 
beter gelijk goed op weg gaan ,je weet nooit of je een
goede zaak tegen komt, en als ze dan ook dat op dat moment op
voorraad hebben wat je nodig hebt
 
Wel, wat kan je op een 638 nou meer onderweg-reparabel spul mee hebben naast bandenwisselspul, 2 bougies, setje koolborstels, een paar zekeringen, lampjes en??
 
spanning regelaar,een bobine condensator,maar spaken,
een goede anwb kaard of zo
 
spanning regelaar,is Hella, gebeurd nix mee..
een bobine condensatorheb electr. vonkerij. als de bobine de geest geeft(ga zo'n ding echt niet extra mee nemen) bel ik vape-mensen of ze een nwe kunnen opsturen naar waar ik dan zit.
,maar spaken, wiel is net herspaakt, verwacht geen gekke dingen.
een goede anwb kaard of zo
Die kaart is wel een goede, die zijn door de opkomst van navigatieapparaten onderweg steeds moeilijker te vinden..
 
juist dan wanneer het wiel pas ge spaakt is kan er op een
plaats spanning zitten , je kan een spaak ook vaak nog voor
wat anders gebruiken , maar dat weet je ook wel
 
juist dan wanneer het wiel pas ge spaakt is kan er op een
plaats spanning zitten , je kan een spaak ook vaak nog voor
wat anders gebruiken , maar dat weet je ook wel
Ik hoefde dus toch niet te spaken. Mooi wiel uit Friesland. Heb nu een mooie set voor de zwarte 634

full


Tijmen kwam maandag ook nog op de koffie. Was gezellig Tijmen. We hebben ook nog even wat foto's bekeken van Mark in Noorwegen. Volgende keer weer eens op de koffie aan de Lek :)
 
Afgelopen zondag was er een koper voor de gouden 634. Toen bleek er plotseling een soort scherpe tik in het blok te zitten, dus hij is weer zonder Jawa vetrokken.
Het leek uit de linker cilinder te komen, dus ik heb de cilinders eraf gehad. Hartstikke gaaf van binnen. Maar kan ook niet anders. Er zitten nieuwe zuigers in en de cilinders zijn geboord en gehoond. Ik heb het spul weer dicht gemaakt en alles goed aangehaald (3 kg/m voor de cilindermoeren).
Na starten bleek het getikkel er toch nog in te zitten. Wel aan linkerkant blok.
Ik ben dus een paar blokken gaan rijden, om het blok warm te stoken. Daarna de olie afgetapt, en het linker deksel van het blok gehaald. Toen bleek onderin onder het primaire tandwiel een stukje metaal te liggen. Zie op de zwarte doek onderaan de foto. Stukje van één van de schakelvorken. Moet recent afgebroken zijn.

full


Betekent dat het blok eronderuit en gesplitst moet worden, om dat vorkje te vervangen. -O-
Nou ja, in elk geval weet ik nu wat er aan de hand is. En dat is niets ernstigs *O*
 
jammer dat de koop niet door is gegaan, komt die gene nog
weer terug? nu de oplossing is gevonden,
 
jammer dat de koop niet door is gegaan, komt die gene nog
weer terug? nu de oplossing is gevonden,
Hij komt wel terug, een echte liefhebber, heeft o.a. ook een Aero. En zo niet, dan zijn er wel weer andere liefhebbers. :) Alleen jammer. Wil me nu liever op de zwarte concentreren.
 
Laatst bewerkt:
Jemig, schakelvork gebroken.. Dat zijn dingen die je onderweg niet wil hebben..
Even over die wielen.. zijn dat metzeler me22's -ofzo- die er onder zitten?
 
Jemig, schakelvork gebroken.. Dat zijn dingen die je onderweg niet wil hebben..
Even over die wielen.. zijn dat metzeler me22's -ofzo- die er onder zitten?
Ja, had je hier al eerder een opmerking over. Ik ben de oude Jawa 634 van Tijmen aan het opknappen. Zelf koop ik, als ware "purist", bij voorkeur Barum of Mitas (voor mijn oude Jawa's) ;)
 
Jemig, schakelvork gebroken.. Dat zijn dingen die je onderweg niet wil hebben..
Even over die wielen.. zijn dat metzeler me22's -ofzo- die er onder zitten?
Wil je zeker onderweg niet hebben. :N Maar hij schakelde dus nog wel. Ik heb gelukkig nog een paar van die vorkjes liggen.

full
 
Ik kan me ook niet direct voorstellen datr dit een slecht afgestelde halfautomaat of koppeling als oorzaak kan hebben.. Gewoon een materiaal/productiefout denk ik.
Wel een groot naddel van jawa dat je nu het hele blok uit elkaar moet rossen..
Pannonia heeft een casette-versn. bak, en ik meen IZH ook..
 
Laatst bewerkt:
schakel vork was nog te vers :) ,moest nog in lopen
geluk dat je het blok met de ogen dicht ,bij wijze van uit mekaar kan halen
 
Terug
Bovenaan Onderaan