Shiver, Aprilia più bella, deel 5

1 malig op weg naar Frankrijk gedacht 1 pomp verder te gaan en die over te slaan, spannendste beslissing ooit aangezien de 2e aangegeven pomp en niet eens was. Toen netjes 100 gereden en een beetje achter auto's blijven hangen en uiteindelijk 253km gereden, dan ben je wel echt even bang om stil te komen staan en maak je je klaar om de vluchtstrook op te gaan :P.
terugweg een keer 130/140kmh aangehouden en ging het lampje bij zo'n 120/130km al branden
 
Zaterdag proefritje gemaakt. Wat een leuke motor! Geluidje klinkt al mooi met de originele uitlaten, lekker roffeltje. Motor pakt mooi op en loopt soepel. Stond wel op stand S wat ik op het dashboard kon aflezen. Maar vond de gas aanname wel prettig. Je kunt merken dat dit elektronisch is ipv een kabel omdat hij anticipeert op de snelheid van gas openen. Rijwielgedeelte ook lekker direct. Miste een beetje de scherpte van een Z750 (kawasaki, 2004), die ik vroeger heb gehad. Maar de achterband was ook wel tot de draad versleten. Het werd al snel duidelijk, dit moet hem maar worden. Hopen dat de onderhandelingen goed gaan, want ik had een oude (1978) BMW ter inruil.
En alsof het zo mocht zijn: ik kreeg een goede inruilprijs en nieuwe banden voor en achter. In het dashboard-glas zat een barst die wordt ook vervangen. Beurtje en 6mnd garantie. Kortom, kan niet wachten.... :-)
 
Zaterdag proefritje gemaakt. Wat een leuke motor! Geluidje klinkt al mooi met de originele uitlaten, lekker roffeltje. Motor pakt mooi op en loopt soepel. Stond wel op stand S wat ik op het dashboard kon aflezen. Maar vond de gas aanname wel prettig. Je kunt merken dat dit elektronisch is ipv een kabel omdat hij anticipeert op de snelheid van gas openen. Rijwielgedeelte ook lekker direct. Miste een beetje de scherpte van een Z750 (kawasaki, 2004), die ik vroeger heb gehad. Maar de achterband was ook wel tot de draad versleten. Het werd al snel duidelijk, dit moet hem maar worden. Hopen dat de onderhandelingen goed gaan, want ik had een oude (1978) BMW ter inruil.
En alsof het zo mocht zijn: ik kreeg een goede inruilprijs en nieuwe banden voor en achter. In het dashboard-glas zat een barst die wordt ook vervangen. Beurtje en 6mnd garantie. Kortom, kan niet wachten.... :-)

Nice! Welkom!

Kun je eens vragen waar zij het glaasje hebben laten vervangen? De mijne is namelijk ook kapot maar kan enkel volledige tellerhuizen vinden.. :+
 
Ik heb zelf ooit 242 km gehaald en toen zat er erg weinig sap meer in de tank.
Dat is een moment die ik niet snel vergeten zal. Zelden met zo strak samen geknepen billen op de motor gezeten.

Gister nog 278 Km aan de tank en toen ging er 13,5 liter in. Had dus nog 2 liter over. Allemaal binnendoor met snelheden van tussen de 50 en de 80 Km per uur :]
 
Bij mij gaat lampje ook meestal rond de 150KM branden. Rij redelijk netjes denk ik altijd maar zal nog eens evalueren of dat dan wel zo is ;)
 
En hoeveel kun je nog door als het lampje brand? Heb je dan nog ruim tijd om een tankstation te zoeken?

Weet trouwens iemand hoe het zit met die 5 cijferige code van het dashboard? Dit is in combinatie met de sleutels hoorde ik. Moet ik zorgen dat ik die code zowiezo meekrijg of is dit standaard '00000' (las ik ook ergens)?
 
Dat is een goede, als je beide geprogrammeerde sleutels meekrijgt dan kun je hem zelf wijzigen. Heb je die niet moet je de code weten. Doe dit voordat je geld op tafel gooit achteraf weten mensen het niet snel meer en doen geen moeite meer om te helpen.
 
Gister nog 278 Km aan de tank en toen ging er 13,5 liter in. Had dus nog 2 liter over. Allemaal binnendoor met snelheden van tussen de 50 en de 80 Km per uur :]

Damn! Ik tank zelf altijd rond 180km, meestal is het lampje dan nog niet aan. Deze gaat vaak tussen de 170 en 200KM aan.
 
Normaal in theorie 40 a 50km Max. Natuurlijk rijstijl gevoelig.

En hoeveel kun je nog door als het lampje brand? Heb je dan nog ruim tijd om een tankstation te zoeken?

Weet trouwens iemand hoe het zit met die 5 cijferige code van het dashboard? Dit is in combinatie met de sleutels hoorde ik. Moet ik zorgen dat ik die code zowiezo meekrijg of is dit standaard '00000' (las ik ook ergens)?
 
Laatst bewerkt:
En hoeveel kun je nog door als het lampje brand? Heb je dan nog ruim tijd om een tankstation te zoeken?

Weet trouwens iemand hoe het zit met die 5 cijferige code van het dashboard? Dit is in combinatie met de sleutels hoorde ik. Moet ik zorgen dat ik die code zowiezo meekrijg of is dit standaard '00000' (las ik ook ergens)?

Meestal tank ik rond de 190/200 en gaat er zo'n 13 liter in
 
En hoeveel kun je nog door als het lampje brand? Heb je dan nog ruim tijd om een tankstation te zoeken?

Weet trouwens iemand hoe het zit met die 5 cijferige code van het dashboard? Dit is in combinatie met de sleutels hoorde ik. Moet ik zorgen dat ik die code zowiezo meekrijg of is dit standaard '00000' (las ik ook ergens)?

Lampje gaat al redelijk snel branden, gaat zo'n 10 a 11 liter in dan.
 
Je kan inderdaad ongeveer 40 km rijden op reserve. Dat is gebaseerd dat het lampje bij ongeveer 170-180 km branden.
 
top, bedankt voor de info, hoop dat ze hem snel klaar hebben. zal iig niet voor de aankomende TT zijn. Daar nog maar even op de caferacer heen tuffen.
 
Iemand bekend met zadels van verschillende merken voor de shiver? Kwam de corbin en topsellerie tegen. Corbin vind ik persoonlijk niet mooi, topsellerie wel maar kan geen ervaringen vinden. Voordat ik 200+ euro wegtik voor een zadel wil ik graag er een stukje proefrijden of ervaringen gelezen hebben.

Helaas weinig aanbod op allemaal seat covers na..
 
Gisteren toch de shiver op kunnen halen, hij was al klaar. Bandjes van dunlop, qualifier II, erop en nieuwe olie, filter en remvloeistof. Schermpje is weer netjes.
Man dat reed lekker naar huis. Hij stond inderdaad ingesteld op de touring stand. Maar met nieuwe bandjes laat ik het maar even zo. Ingereden de S stand maar eens proberen :-). Als ik het goed heb dubbelklikken op de starter om het programma te wijzigen toch?
 
dat klopt, nadat je hem start weer op de startknop drukken om de "T" te selecteren en dan nogmaals drukken om naar de S of R te gaan. Dit kan tevens rijdend met de koppeling ingedrukt.
 
dat klopt, nadat je hem start weer op de startknop drukken om de "T" te selecteren en dan nogmaals drukken om naar de S of R te gaan. Dit kan tevens rijdend met de koppeling ingedrukt.

Hoeft niet perse de koppeling aan te grijpen. Van het gas af genoeg, na instellen eerste keer gas geven is bevestigen en daarna voel je het verschil meteen!
 
Iemand bekend met zadels van verschillende merken voor de shiver? Kwam de corbin en topsellerie tegen. Corbin vind ik persoonlijk niet mooi, topsellerie wel maar kan geen ervaringen vinden. Voordat ik 200+ euro wegtik voor een zadel wil ik graag er een stukje proefrijden of ervaringen gelezen hebben.

Helaas weinig aanbod op allemaal seat covers na..

Van Topsellerie kan je inderdaad geen demo's vinden. Van Bagster waarschijnlijk wel. Deze 2 lijken sterk op elkaar. Ik heb een Topsellerie gehad. Deze is beter dan het origineel. Je houdt het langer uit op het zadel. Het zadel is wel iets breder bij de tank. Je zal dus wat lastiger met de voeten aan de grond kopen.
Corbin is vooral interessant als je wat kilo's extra mee sleept. Dit vanwege de duidelijk hardere zit. Hierdoor zit een Corbin wel het beste van de door mij gebruikte zadels. Ik kon het op een Corbin zadel het langste uithouden.

Persoonlijk vind een Corbin fraaier dan een Bagster of Topsellerie.
 
Van Topsellerie kan je inderdaad geen demo's vinden. Van Bagster waarschijnlijk wel. Deze 2 lijken sterk op elkaar. Ik heb een Topsellerie gehad. Deze is beter dan het origineel. Je houdt het langer uit op het zadel. Het zadel is wel iets breder bij de tank. Je zal dus wat lastiger met de voeten aan de grond kopen.
Corbin is vooral interessant als je wat kilo's extra mee sleept. Dit vanwege de duidelijk hardere zit. Hierdoor zit een Corbin wel het beste van de door mij gebruikte zadels. Ik kon het op een Corbin zadel het langste uithouden.

Persoonlijk vind een Corbin fraaier dan een Bagster of Topsellerie.
dus voor mij is er niet echt winst te behalen, ik zou liever zachter willen. Maar liever weer geen extra hoogte aangezien ik nu precies met vlakke voeten op de grond kan staan. Dank voor de info :)
 
Zachter?????
Er zit al vrijwel geen vulling in het standaard zadel. Dat was juist mijn probleem. Met kleding ben ik 110 kg en daarmee zat continu op de bodemplaat omdat het zadel te zacht en wellicht te dun is. 50 km was mijn maximale rijafstand op een dag. Iedere 50 km extra betekende een dag extra lang niet kunnen rijden. Wanneer ik een dag van ongeveer 250 km gereden (als ik dat al redde). Kon ik meestal een dag 4 niet meer op zadel zitten. Zo geïrriteerd was mijn achterste (het gebied rond het stuitje). Bij de tank maakt de bodemplaat een tikje omhoog en daar had ik enorm last van.

Het Corbin zadel heeft zijn eigen stalen bodemplaat met een veel stevigere vulling. Dit zorgde ervoor dat ik die knik nagenoeg niet meer voelde.

Bij zadelpijn (meestal door lang zitten) heeft iedereen de neiging om een zachter zadel te kiezen. Dit geldt overigens ook voor de gewone fiets. De juiste oplossing is een harder zadel te kiezen. En dat is wat de vervangingsmarkt dan ook doet. Steviger schuim en soms een iets dikkere laag.

Je kan zowel bij Bagster als bij Topsellerie het zadel ook verlaagd laten maken. Het is daarom wellicht toch handig om ergens een demo te kunnen regelen om het verschil tussen Bagster/Topsellerie en het originele zadel te merken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan